שבת, 10 יוני 2017 08:55

"המדינה צריכה לתגמל את אלה שתורמים למדינה"

מגזרים רבים בטוחים בתרומתם החיובית למדינה. החרדים מאמינים בתרומתם באמצעות לימוד תורה. אז כמה מגיע לתורמים?

2384

בכתבה האחרונה שהעלינו, התעורר ויכוח עקרוני בתגובות לפוסט. יאיר בן משה העלה טענה שממבט ראשון מקוממת רבים: החרדים תורמים לחיזוקו של העם היהודי ושל מדינת ישראל בזכות ריבוי טבעי גבוה במיוחד, יחסית למגזרים אחרים בישראל. חשיבות היתרון הדמוגרפי שיוצרת "הרחם החרדית" לחיזוק המדינה שקולה לתרומתו של צה"ל. ומכאן עולה המסקנה: המדינה מתגמלת ביד רחבה את קציני הצבא שרובם פורש לפנסיה נדיבה בגיל 45 – מיעוטם לוחמים ורובם יושבי משרדים. לפיכך, על המדינה לתגמל באופן דומה את התורמים לה הנלחמים בחזית הדמוגרפית – החרדים.

הטענה של "תרומה למדינה" כבסיס לדרישת תגמול מהמדינה משותפת למגזרים רבים ושונים באוכלוסייה.

מדינה היא מסגרת חברתית של יחידים. חלקם בחרו מרצונם החופשי להיות חלק מאותה מסגרת, חלקם נקלעו אליה בתוקף נסיבות שונות. האזרח אינו רק חלק מהמדינה, אלא בדרך כלל רואה עצמו גם כחלק ממסגרת קטנה יותר אתה הוא מזדהה. שרשור המסגרות החברתיות יורד עד לגרעין המשפחתי, המסגרת החברתית המצומצמת ביותר. מעבר למסגרת זו קיים רק היחיד. הפרט רואה את עצמו משויך במקרים רבים למספר מעגלים חברתיים – חלקם מצומצמים, חלקם רחבים.

"הפיצול בעם"

אחת מהטענות הנשמעות נגד החרדים היא העויינות שלהם למגזרי אוכלוסייה אחרים. 

העדפת בני המעגל החברתי שלנו והזדהות אתם היא תופעה חברתית שמאפיינת את בני האדם ולא רק חרדים. קיימת העדפה ברורה והזדהות של הפרט עם המעגל החברתי שלו. ייתכן שייצר הקיום והשרידות האנושי הטבוע בגנים שלנו הוא הבסיס לאותה הזדהות.

אם בן משפחה שלנו יהיה במצוקה, נעדיף לעזור לו על פני עזרה לבן משפחה אחרת; אם חבר מהקיבוץ שלנו יקלע לצרות – נעדיף לסייע לו לעומת סיוע לבן קיבוץ זר שבמצוקה; אם עובד במקום עבודתנו יזדקק לתרומה – עמיתיו לעבודה יירתמו לעזרתו ביתר הזדהות מאשר התגייסותם לעובד במקום עבודה אחר; אם ישראלי נמצא במצוקה במפולת שלגים בנפאל, יחד עם מטיילים מעשרות מדינות, נתעניין באופן טבעי בשלומו יותר מאשר בשלומם של האיטלקים והבריטים שאתו; תחושת ההזדהות עם המעגל החברתי הקרוב אינה אלטרואיזם, ברקע מרחפת ההנחה שגם אחרים במעגל שלנו חשים כך, ובעת מצוקה לנו – גם חברינו יירתמו לעזרתנו. כך אנחנו. לכן אנחנו, כישראלים, מזדהים עם מכבי תל אביב בגביע אירופה, אבל גם עם מכבי שעריים מליגה א' בכדורגל, אם אנחנו גרים בשכונה ברחובות...

"תרומה למדינה"

מעגלים חברתיים רבים במדינה מאמינים שפעילותם או עיסוקם מטיבים עם כלל אזרחי המדינה, זו תחושתם הסובייקטיבית. הם בדרך כלל צודקים – כמעט לכל פעולה יש השפעה חיצונית שקשה למדידה אובייקיטיבית. אפילו בעל חנות בעיר שמשקיע בעיצוב חלון הראווה של העסק, ולטובת העסק שלו, תורם להנאתם של עוברים ושבים ולחזות הנאה של העיר.

גם חילוני מושבע יכול למצוא השפעה חיובית שנובעת מהמגזר החרדי שמועילה לכלל המגזר היהודי ולכלל אזרחי ישראל. אי אפשר לבטל את הטיעון הדמוגרפי שהועלה בתגובות; לצערנו, הוא בעל משמעות קיומית לפחות בעתיד הנראה לעין. חרדים רבים כן עובדים ומייצרים ערך, כולל צעיר חרדי מוכשר מבני ברק שתרם רבות לבנייתו של אתר "קו ישר" בגרסתו הנוכחית. קיימת גם תנועה "החוצה" מהמעגל החרדי – חלקם נוטש את המסגרת הקשוחה ומוצא את מקומו במעגלים דתיים מתונים, חלקם הופכים לחילוניים רחמנא ליצלן.

רק חלק מהחרדים טוען, ובאמת מאמין, ש"מגיע לו" כסף מהמדינה בזכות תרומת המגזר לעם היהודי ולמדינת ישראל. החרדים זוכים לתקציבים כי כללי המשחק הפוליטי מאפשרים זאת – חלק קטן מהם גם בונה אידיאולוגיה סביב הסחיטה הפוליטית המוצלחת מתקציב המדינה, בנימוקים דומים לאלה של יאיר בן משה בטוקבקים בכתבה הקודמת.

אבל הסחיטה הפוליטית אינה נחלתם הבלעדית של החרדים – יש מגזרים רבים אחרים שמתפרנסים יפה מכוחם הפוליטי מזה עשורים רבים, ומצליחים לסחוט מתקציב המדינה מעל ומעבר לערך הכלכלי של עבודתם (די להזכיר את עובדי המונופולים הממשלתיים כגון חברת החשמל, נמלים ומקורות). אחרים מגיעים כל בוקר אל מקום העבודה, אבל אל "מקום עבודה" שלמעשה מיותר כולו. לא חסרים אצלנו "מקומות עבודה" שקיומם נובע אך ורק מסחיטה פוליטית. דוגמאות? על קצה המזלג: "משרד התרבות והספורט", "המשרד לפיתוח הפריפריה", "המשרד לשוויון חברתי", או "המשרד לשיתוף פעולה אזורי".

טענת ה"מגיע לי" בשם ה"תרומה למדינה"

מחיקת החובות הגדולה ביותר בהיסטוריה הכלכלית של מדינת ישראל, לא הייתה של אליעזר פישמן או "טייקון" אחר, אלא נכפתה עלינו במסגרת "הסדר חובות הקיבוצים". כ-20 מיליארד שקל במחירים של שנות ה-90 התאדו לציבור. בוויכוח הציבורי שהתנהל עלה הנימוק השכיח שצריך לסלוח לקיבוצים בזכות תרומתם האדירה למדינה: במלחמת השחרור הם חסמו בגופם את האויב המצרי בשערי אשדוד ואת הסורים בדגניה, מיטב הלוחמים בצה"ל היו בני קיבוצים ועוד נימוקים ציוניים. הקיבוצים אכן תרמו.

מעת לעת מתפרסמת כתבה על מצבם הקשה של אמני ישראל, בעיקר המבוגרים. יש הדורשים שחובת המדינה לתמוך באמנים וביוצרים הישראלים בגלל "תרומתם למדינה". הם אכן תרמו.

גם שחקני מכבי תל אביב שזכו לראשונה בגביע אירופה ב-1977 בטוחים בתרומתם למדינה, וגם הם תרמו.

פרופ' עזרא סדן (מנכ"ל משרד האוצר לשעבר) כתב על תרומתו של המגזר הערבי לכלכלת ישראל.

גם לראש הממשלה לשעבר אהוד אולמרט "מגיע" עונש מופחת. צריך להתחשב בתרומתו לחברה ולמדינה – כך אמר פרקליטו עו"ד אלי זוהר.

ויש רבנים שמאמינים בכל ליבם בתרומתם הגדולה של בני הישיבות למדינת ישראל בזכות לימוד התורה.

הגדיל לעשות ח"כ יריב לוין (ליכוד) שיזם את "חוק התורמים למדינה". במסגרתו יוענקו זכויות כלכליות לאלה ששרתו את המדינה בצבא ובשרות לאומי. מובטח שגם מגזרים אחרים יצטרפו לקטגוריה זו עם הזמן.

כמה "מגיע"?

רשימת ה"מגיע לי" בזכות "תרומה למדינה" ארוכה מאד. "התורמים למדינה" דורשים כסף או שווה כסף לחברים במעגל החברתי שלהם בזכות אותה "תרומה למדינה". הם דורשים לכפות, באמצעות המדינה, על יתר האזרחים תשלום שיועבר אליהם. כל דרישת "זכות" מהמדינה מועברת אל שדה המשחק הפוליטי (אין דרך אחרת) ומתבצעת בהתאם לכוחם הפוליטי של הדורשים. דהיינו, לפי כוחו של אותו מעגל חברתי להועיל או להזיק לפוליטיקאים.

למגזר החרדי יש כוח בשדה המשחק הפוליטי, כמו גם למגזרים אחרים, וכולם נלחמים על חלקם בביזה. התגמול לו זוכים הבוזזים אינו לפי "תרומתם למדינה" כי לא קיים מדד כזה, אלא לפי כוחם הפוליטי. כאמור, החרדים אינם שונים ממגזרים אחרים, הם חלק בלתי נפרד מ"השיטה".

מי שמואס בדרישות החרדים צריך להיות עקבי ולדחות גם את דרישות ה"מגיע לי" האחרות. במילים אחרות, להשתית את מערכת היחסים בין אזרחי המדינה על מוסר שונה: מגיע לך בדיוק כמה שאחרים מוכנים לשלם (או לתרום) לך מרצונם החופשי. גם לחיילי צה"ל לא "מגיע". חייל צריך לקבל שכר מלא בהתאם לרמת הסיכון שבתפקידו – גם לחיילים לא מגיעות זכויות והטבות, אלא משכורת טובה.

זה העיקרון לפיו צריכה להתנהל מדינה מוסרית שמכבדת את זכות הקניין הפרטי – מיסוי מינימלי וחלוקת כסף מינימלית. טועה מי שתוקף את החרדים בלבד.

מוטי היינריך

עודכן לאחרונה ב שבת, 10 יוני 2017 09:29
חושחש
הכל מדיד
מה שצריך לעשות זה לבקש מהחרדים לא להתפלל במשך שנה ולראות כמה נזק זה גורם אחר כך נבקש מחיילי צהל לא לעשות כלום במשך שנה ונראה מה קורה אפשר גם לבקש מכל משלמי המיסים לא לעבוד שנה ומהאברכים לא ללמוד שנה. ככה נוכל לראות יותר ברור מה "ההשפעה" של התרומה ולתגמל כראוידרך אגב אני וחברים שלי בטוחים לגמרי שאנחנו תורמים המון למדינה בזה שאנחנו בים גולשים כל יום לא מבין למה לא מתגמלים אותנו?
0
יאיר בן משה
מוטי, תודה על ההגינות
אך אני עדיין שואל, מדוע נכון (מוסרית) לשלם למי שמשרת את המדינה בתפקיד שופט או רס"ר. ואין זה נכון לשלם למי שמשרת את המדינה בתפקיד "ייצרן יהודים". כי הרי ברור שהמדינה רוצה בכך, ולראייה משקיעים הון בייבוא יהודים מתוצרת חוץ (עליה), ובעבר טרם הבג"צ, (כאשר מצבנו הכלכלי היה עוד פחות טוב,) המדינה תמכה במי שעסק בריבוי ילדים יהודים - קצבאות ילדים.הסיבה שהחרדים רעבים ונאלצים לשנורר כדי להתקיים, נובעת מהחלטת בג"צ שחייבה את המדינה לשלם "עלויות ריבוי" גם לאויב השוהה בתוכנו, ובכך עיקרה וייתרה את מטרת "קצבאות הילדים" שאכן קוצצו רבות ע"י נתניהו ובצדק כדי להקטין אווילות זו.תופעה דומה מתקיימת בנושא הפריפרייה. מטרת המדינה הינה "ייהוד הגליל והנגב". לסייע ליישב את הנגב ביהודים כנגד הסכנה הבדואית, ולסייע ליושבי הגליל היהודיםהסובלים מהצקות החיזבאללה נגדם. גם כאן שמאלני בג"צ אילצו את המדינה להשקיע לפתח ולהרחיב ולעודד גם את אויבי ישראל השוהים בתוכנו, (לאותם שבגינם נוצר הצורך "לייהד את הפריפרייה") לבדואים בדרום ולתומכי החיזבאללה ואסד בצפון. אני מסכים ותומך בגישה הקוראת להקטנת מעורבות הממשלה בכלכלה, ולהביא לכך שהמדינה תשקיע רק בנושאים בהם אין "השוק" יכול לתת תשובה. כלומר אפשרי בהחלט שיהיה חינוך, בריאות, תחבורה, בניה, חקלאות, תיירות , תעשייה וכדומה ללא מעורבות ממשלתית. אך בטחון וקידום העם היהודי שעבורו הוקמה מדינה זו - אין השוק התחרותי מסוגל ואין לו מניע ישיר לשאת בעול.לכן כל עוד נאסר עלינו להקיים מפלגה שתקרא להרחיק את האויב מהקלפי, הדרך היחידה למנוע את הסכנה הדמוגרפית היא באמצעות הריבוי היהודי. ולכן כפי שאנו משלמים למשרתי הקבע ביחידות העילית של המאבק הגיאוגרפי "צה"ל". נכון שנמצא דרך (עוקפת בג"צ )כדי לסייע למי שמציל אותנו מסכנת הרחם הערבייה. - שאליבא יאסר ערפאת מצד אחד, ושמעון פרס (מאותו צד בעצם), היא היא האיום הקריטי על קיומנו.
0
יאיר בן משה
לחושחש, גישתך מעשירה את עובדי חברת החשמל
וגישתך "המדידה" היא הסיבה מדוע עובדים סוציאליים נפלאים משתכרים עשירית ממה שמקבל רובץ נמל ממוצע. וזאת כי ההטרדה שתיגרם לנו (מעמד הביניים השבע) משביתת העובדים הסוציאליים, היא אפסית, אך שעה בלי חשמל, או יממה בלי נמל עשויים לפגוע בנו קשות.גישה זו היא בעצם כניעה לטרור, היא עידוד טרור והרס מערכות הצדק והיושר
0
חושחש
יאיר אתה טועה
הבעיה בחברת החשמל זה המונפול אם לא היה מונופול לא היתה בעיה. לדוגמא אם יס או הוט ישבתו או אם סלקום או פלאפון ישבתו הם יעלמו תוך יום. לכן צריך כמה שפחות מונופולים ואם יש אז רגולציה. אבל לקחת ממני כסף שעבדתי קשה בשבילו בשביל לתת לחרדי שמבחינתי לא תורם כלום זה גזילה ואם אתה לא מסכים אז אני מבקש שתממן אותי בגלישה בים
0
יאיר בן משה
גם העובדים הסוציאלים זה מונופול
ובכל זאת, שכרם הוא חלקיק ממה שמקבל מי שיכול לפגוע בנו ישירות בעת שביתה.אני מסכים עמך שאין צורך לתמוך במי שאינו מביא תועלת. אך כפי שציינתי, החרדי תורם לנו בנושא הקריטי ביותר לקיומנו, הנושא הדמוגרפי. הנושא הדמוגרפי כה קריטי, עד שיש רבים בתוכנו המבקשים לגרש יהודים מביתם - משמע לבזבז מליארדים רבים, ולקרוע חבלים מארץ ישראל כדי להקטין את הסכנה.והצעתך לגבי המימון של הגולשים בים אינה ייחודית, לצערי אני נאלץ לממן גולשים בים תאבי המדליות, ומשלם מליונים לאחרים המתרוצצים אחרי כדור, קופצים או רצים. ואני מממן בשכר גבוה שמאלנים המלמדים את תורת יוון או המזרח. ומסבסד את המשננים את הגיאוגרפיה של מקדוניה או הביוגרפיה של סטאלין. לכן איני רואה כל פסול אם נממן את הלומדים את תורת ישראל. יתרה מכך, הגיע העת ליצור קטגוריות חדשות ונכונות. משמע לא "עובד" מול "בטל", אלא "מביא תועלת הגדולה מעלותו", לעומת "יוצר עלות הגדולה מתועלתו". ובתוך יוצרי העלות יש ליצור מדרג. אנשים שיתרת עלותם היא גבוהה, למשל "עובד" נמל ,שובתי אל על , אנשי "התאגיד". או "חקלאי" המבזבז גם מים וגם קרקע וגם מייקר את סל המזון הטרי לבני עמנו. ולעומתם להציב את אותם המסתפקים במועט, מובטלים שאינם ממורמרים, נשים הנשארות בבית וכדומה.או
0
יעקב
יש שני סוגים של "מגיע לי"
סוג ראשון: "מגיע לי" כי תרמתי למדינה. סוג שני: "מגיע לי" כי אני מסכן (מובטל, חד הורי וכו')...במדינה חופשית מותר לכול אחד לטעון "מגיע לי", ומותר בהחלט למי שרוצה, לתרום כמה שהוא רוצה , מרצונו החופשי, לטובת אלה שהוא חושב ש"מגיע להם".הצרה היא שכול חברי המועדון "מגיע לי" מנסים לכפות בכוח על אנשים אחרים להעביר להם כסף, באמצעות מנגנון הכפייה של המדינה.בגרע שנכנס אלמנט הכפייה, נגמר ה"מגיע לי" (הטיעון המוסרי) והמשחק הופך להיות משחק כוח גלוי ומכוער. כול דאלים - גבר, החזק שודד את החלש. אלה חוקי העולם התחתון והפוליטיקה (זו שלוקחת מ א' ונותנת ל ב').
0
יאיר בן משה
צודק יעקב. לא צריך ללחוץ ולשבות
יש לתת לחייל הסדיר משכורת ראויה, גם אם אינו יכול לשבות. יש לתת לעובד הסוציאלי העוסק בנושאים הכואבים והרגישים שכר ראוי, גם אם אין לו יכולת לגרום לנו נזק ישיר בעיצומיו. ובמקביל אין לשחרר מחבלים, או, לתת פיצוי לאויבנו על המרמרה. וכמובן שאין להמשיך לסבסד קיבוצנים בשל העובדה שבזמנו הם מנעו מחבריהם להתגייס לבריגדה להגנה על העם היהודי אלא עסקו בקומזיצים , בסזון, ובהגנה על נכסיהם הם.אך הנה יעקב, קרה לנו מקרה מיוחד, יש בתוכנו מגזר שיש להעניק לו תמיכה משתי הסיבות שהעלת. א. כפי שנאמר, הוא מביא תועלת רבה בנושא הקריטי ביותר לקיומנו - המאבק הדמוגרפי.ב. הוא עני ונזקק.ובנוסף לשתי הסיבות הוותיקות שהעלת, חשוב לתמוך במגזר מכמה סיבות "מודרניות"ג מגזר זה מהווה חלוץ לפני המחנה, בכך שהוא נמנע מלהתנפל על מקורות התעסוקה ומונע ניפוח המנגנון וייקור השירות.ד מגזר זה נמנע מלהתגייס לצה"ל, דבר המציל את הצבא מהגדלת הבזבוז על כוח האדם המנופח והמיותר בו. ובכך החרדים מאפשרים הצלת בדל תקציב לצורך התחדשות והתחמשותה. מגזר זה אינו פועל כדי להזיק ולהשבית את המשק כפי שנוהגים מגזרים תאבי בצע נפוצים, אינו מטיל טרור. על כן יש לתת מתוך רצון והבנה ולא כמענה לסחיטה.
0
יעקב
כול "מגיע לי" הוא מיוחד..
כול מי שטוען "מגיע לי" טוען שהוא מיוחד מאד, ורק לו מגיע, או מגיע לו יותר מאשר לשאר השנוררים.אדון יאיר, אתה עוסק בשנור מכוער, כוחני, ושיגרתי.בן אדם שמכבד עצמו אינו שנורר, ואינו פרזיט. ואינו שודד.זה שאתה לא יחיד העוסק במלאכה בזויה זו, והיא נחלת הרבים (חלק מהשיטה בה מנתהלת המדינה) אינו עושה אותך ייחודי, או צודק או חביב או נחמד.
0
שחרורון
You are entitled to nothing
כתבה מדוייקת. זכויות על רכוש של אדם אחר צריך להרויח. כלומר, שהאדם האחר יסכם באופן חופשי לתת את רכושו. אחרת, אם אתה יכול לדרוש באופן חד צדדי רכוש של אחר, אחר יכול לדרוש את רכושך (לשניכם יש תרוץ מצויין שמצדיק את הביזה בעיני עצמכם). קאנט היה שואל: האם אתה רוצה לחיות בעולם כזה?במילים אחרות, אם ״תרמת למדינה״ (נגיד שירות צבאי) ועכשיו את דורש את כספי. שאל את עצמך: האם התנדבת לשרת מרצונך החופשי? אם כן, מה אתה רוצה ממני? התנדבת בלי לשאול אותיהאם כפו עליך? אם כן, בוא בטענות לאותם אנשים שאיימו להפעיל נגדך אלימות אם לא תשלם את מס הגולגלות. אני לא זה שכפה עליך לשרתכיום, אנחנו צריכים צבא. כמו כל דבר חשוב, אדם מוסרי מוכן לשלם כסף טוב עבור שירות חיוני ולקבל את השירות ללא כפייה
0
יאיר בן משה
נכון לשלם למשרתים בגולני
וגם לאנשי "איחוד והצלה", העובדה שהם התנדבו לגולני, ומוכנים לשרת שם מתוך ערכיהם שלהם, אין פירושה שלא מגיע להם שכר.אחרת מקבלי השכר יהיו רק אלה שאין להם ערכים, אותם שלא רוצים לשרת ולא מעוניינים באמת בטובתנו.אמנם רצוי להשתדל להפריט כל נושא, אך כאמור השוק החופשי לא ישלם שכר לאנשים העושים שירות לאומה כולה. לכן אנשים אלו ראויים לשכר מן האומה המקבלת את השירות, שכר המביא לידי ביטוי הן את מידת ההזדקקות שלהם, והן את התועלת שהם מביאיםמי שממשתייך לאומה המקבלת שירות מזולתו, אך אינו מוכן שהאומה תשלם לזולתו עבור זאת, הוא הוא הנצלן והשודד.
0
יאיר בן משה
ליעקב, לא "מגיע לי" - "מגיע להם"
איני חרדי ואיני דתי כלל, וגם בגולני איני משרת וגם לא קרובי. אך אני מאמין ותומך במתן שכר הוגן לאותם המשרתים בגולני - גם אם התנדבו מרצונם לחטיבה זו. ואני מאמין ותומך במתן שכר הוגן למי שנושא בעול המאבק הדמוגרפי המתיש והיקר. גם אם הוא עושה זאת מרצונו הטוב. כאשר אני מקבל שירות, אני מבקש לפצות את מי שמעניק לי שירות זה. וכאדם הגון איני מנצל לרעה את התרומה שהעניק לי הזולת, (גם כאשר הדבר נעשה ביוזמתו שלו). -
0
יעקב
ליאיר: אז שלם להם.
"אני מאמין ותומך במתן שכר הוגן למי שנושא בעול המאבק הדמוגרפי המתיש והיקר. "אבל אתה רוצה לשלם להם בכסף שאתה רוצה לשדוד מאחרים, לא מהכסף שלך...נושא הילודה הוא נושא אישי, כול אדם לעצמו (יחד עם זוגתו). כמה ילדים אדם מוליד זה לא עניין ציבורי, לא שייך למדינה או לחברה. עניין פרטי בהחלט שאל לאיש להתערב בו.
0
fake news
המאבק הדמוגרפי והחרדים
רוב הציבור החרדי אינו מגדיר עצמו כציוני . קיומה של מדינת ישראל כמדינת העם היהודי אינו ערך בעיני ציבור זה .הסטטוס קוו בענייני דת נקבע בעקבות מכתב שנשלח למנהיגי הציבור הדתי ביוני 1947 ע"י בן גוריון כדי לשכנעם לא להתנגד לתכנית החלוקה בהופעתם בפני וועדת האו"ם.אפשר לדמיין עתיד שבו לחרדים ולערבים יהיה ביחד רוב באוכלוסייה ואז "חלוצי המאבק הדמוגרפי" עלולים להקים קואליציה עם הערבים כדי לשמר אינטרסים של הציבור החרדי - אינטרסים שציוני שוחר חופש לא יהיה מוכן להבטיח אותם .כמובן שאוהדי הציבור החרדי יקראו לשאר הציבור היהודי להיכנע לדרישותיהם , כי מלכתחילה מדינת חופשית של העם היהודי אינה עומדת בראש מעיניהם.
0
דוב הקוטב
שאלה
הבאג הדמוקרטי הוצג באתר זה בבהירות רבה (״מגיע לי״ הוא חלק מכך). מצד שני אני מטיל ספק גדול ביכולת של אלטרואיזים בלבד לדאוג אפילו למטרות שיש עבורם קונצנזוס - תוצרה של צרוף של free-loaders והרצון הישראלי כ״כ ״לא לצאת פריאר״. ולהלן השאלה - היפוטטית כי זה מושך את השטיח מתחת לפוליטיקאים - האם אי פעם התקיים מצב בו המדינה כפתה - בכוח - ״אלטרואיזים״ - כלומר אדם חייב ״לתרום״ נאמר 30% משכרו - אבל כל אדם יכול להחליט לאן ילך הכסף? (בכל שנה יחוייב להגיש דו״ח עם קבלות)?
0
יאיר בן משה
ליעקב, אני אשלם להם אך קזז זאת מתשלומי לכנופית החוק והספורט
נושא הילודה הוא אכן נושא אישי אך בשל האיסור על הרחקת האויב מהקלפי, הינו גם בעל משמעות לאומית קריטית. וכפי שאתה תומך בצה"ל בשל המשמעות הלאומית שלו, נכון עוד יותר שתתמוך במי שהילודה שלו תומכת בקיומך.
0
יאיר בן משה
ל fake שיעור השמאלנים אצל החרדים הוא נמוך מאשר אצל החילונים
מדינה היא כלי לשירות העם. ורוב הציבור החרדי רואה את העיקר בקיום העם היהודי וחיזוקו לפי ערכי דת ישראל. אך כאשר יש מקרים בהם המדינה פועלת בניגוד למטרתה, כנגד ערכי דת ישראל והקיום היהודי, החרדים מעדיפים את התוכן והמהות על פני הפרוצדורה הטכנית.חרף זאת, שיעור השמאלנים והבוגדים מתוך האוכלוסיה החילונית גבוה בהרבה משיעורם אצל החרדים.אמנם היו מקרים בהם החרדים מתוך תמימות אולי תמכו בחיזוק אויבי ישראל (כזכור ש"ס שוכנעה לתמוך בהסכם אוסלו בזמנו), אך ברוב רובם של המקרים החרדים מתייצבים כאיש אחד בקלפי למען ממשלה פרו -יהודית. שאינה מזדרזת לשתף פעולה עם אויבי ישראל ולתמוך בפורעים בנו.בגדול, האוכלוסיה החרדית זו האוכלוסיה הנאמנה ביותר למטרות המדינה, ושיעור היורדים והבוגדים בה הוא אפסי.
0
fake news
הפרוצדורה הטכנית
לפרוצדורה הטכנית קוראים " להיות עם חופשי בארצנו " או מדינת העם היהודי . בחזון שלך , עתידה של המדינה הזו נתון לגחמתם של קומץ רבנים , שכופים את מרותם על החכי"ם שמייצגים את הציבור החרדי .ביום פקודה , אם וכאשר הרבנים יורו , תמצא את עצמך בממשלה ערבית - חרדית . אתה תמשיך תסמוך על " החרדים מתייצבים כאיש אחד בקלפי למען ממשלה פרו -יהודית " ואני אסמוך על "השיעור הגבוה של השמאלניים החילוניים " ושאר הציבור השפוי שוחר החופש - שיבטיחו שנמשיך להיות עם חופשי בארצנו .
0
יאיר בן משה
"נפש יהודי הומיה" זה העם החופשי
ואתה צודק שלרבנים, לצדיקים ולחכמים יש השפעה רבה על הציבור היהודי המאמין, וטוב שכך. שכן רק מעטים מתוכנו באמת מסוגלים להבין את מורכבות ההחלטות השלטוניות, וההשלכות לטווחים קצרים וארוכים. על כן רבים נשענים על חכמים מהם כדי לדעת כיצד להצביע בקלפי.אך בעוד החילוניים מתאספים סביב דעותיו של האמן משמאל - גרבוז, או הזמרת תומכת המרמרה והחרם על יהודי ישראל. הציבור היהודי הנאמן מעדיף להאזין ולהקשיב לדברי חכמים ורבנים.וחשוב לזכור התקווה בת שנות אלפיים היא להיות "עם חופשי בארצנו" (עם ביחיד). ולא "עמים חופשיים בארצנו". שזו מגמת בוגדני השמאל
0
שחרורון
חוזר: "המדינה צריכה לתגמל את אלה שתורמים למדינה"
דוב הקוטב אמר/ה :
הבאג הדמוקרטי הוצג באתר זה בבהירות רבה (״מגיע לי״ הוא חלק מכך). מצד שני אני מטיל ספק גדול ביכולת של אלטרואיזים בלבד לדאוג אפילו למטרות שיש עבורם קונצנזוס - תוצרה של צרוף של free-loaders והרצון הישראלי כ״כ ״לא לצאת פריאר״. ולהלן השאלה - היפוטטית כי זה מושך את השטיח מתחת לפוליטיקאים - האם אי פעם התקיים מצב בו המדינה כפתה - בכוח - ״אלטרואיזים״ - כלומר אדם חייב ״לתרום״ נאמר 30% משכרו - אבל כל אדם יכול להחליט לאן ילך הכסף? (בכל שנה יחוייב להגיש דו״ח עם קבלות)?
בארהב אתה יכול לתרום לעמותות ״מאושרות״ ולקבל זיכוי מס. כלומר, את משלם את הכסף למי שאתה רוצה.מי שמנצל את זה , הם בדרכ תאגידים גדולים ואנשים עשירים, ש״תורמים״ למען מטרה שמשרתת את האינטרסים שלהם (למשל: עמותה למען מעומדת / מעומד לנשיאות)

0
שחרורון
חוזר: "המדינה צריכה לתגמל את אלה שתורמים למדינה"
יאיר בן משה אמר/ה :
ואתה צודק שלרבנים, לצדיקים ולחכמים יש השפעה רבה על הציבור היהודי המאמין, וטוב שכך. שכן רק מעטים מתוכנו באמת מסוגלים להבין את מורכבות ההחלטות השלטוניות, וההשלכות לטווחים קצרים וארוכים. על כן רבים נשענים על חכמים מהם כדי לדעת כיצד להצביע בקלפי.אך בעוד החילוניים מתאספים סביב דעותיו של האמן משמאל - גרבוז, או הזמרת תומכת המרמרה והחרם על יהודי ישראל. הציבור היהודי הנאמן מעדיף להאזין ולהקשיב לדברי חכמים ורבנים.וחשוב לזכור התקווה בת שנות אלפיים היא להיות "עם חופשי בארצנו" (עם ביחיד). ולא "עמים חופשיים בארצנו". שזו מגמת בוגדני השמאל
אין שום בעיה שתשען על מוחם של חכמים, כל עוד אתה נשען גם על ארנקם

0
מומחה לקנוניות
חוזר: "המדינה צריכה לתגמל את אלה שתורמים למדינה"
יאיר בן משה ,מתחילה להיגמר החגיגה של החרדים.עובדה אתה יצאת מה"בונקר" ואתה מדבר עם החילונים,מהלך של ייאוש בשביל להשיג עוד כסף.האמת היא שכמו החיידקים/וירוסים וכן הלאה ההתרבותהאקספוננ טיאלית של החרדים מתחילה להביא לסופםהכלכלי.כמה שביבי רוצה את בני הברית האלה(ש"רק" נדרשכסף וכמה חוקי דת בשביל להשביע את רעבונם)גם יכולתו הכלכלית מוגבלת.וכמו שנאמר "זה הסוף של כל בלון" - בסוף יהיה לכםלא כסף ולא חוקי דת.רציתם הכל בסוף תקבלו כלום כמו באמריקה.בדמיון שלך יותר יהודים עוזר למדינה.עוזר למה?לא חסרים אנשים במדינה הזאת למען האמת ישיותר מידי יחסית לכמות הקרקע.לגבי חיילי צה"ל התורמים.אם הצבא שלנו היה חלש יותר היינו נאלצים להיותפחות תוקפניים/תקיפים בעמדותינו המדיניותומשלמים בויתורים/כסף במקום בפצועים והרוגים.עיניין של בחירה, בגולה היהודים עשו את זה.לא "חייבים" צבא חזק זה הכל בדמיון שלנו.הסיבה שהפוליטקאים מביאים יהודים זה בשביללחזק את הגאווה היהודית במדינה - סה"כתרגיל של יחסי ציבור.בקום המדינה שרצו שתהיה מדינה יהודית,מן הסתםהיה צורך בהבאת יהודים אבל עכשיו זה פסיכולוגילתת ביטחון ליהודים הקיימים ש"מביאים להם עודחברים".לגבי תרומתם של חרדים בתפילות.כל אדם שמתפלל לאלוהים כולל אלה דרך מדיטציותוכיוצא בזה עושה את זה.http://i32meditation.com/%D7%9E%D7%93%D7%99%D7%98%D7%A6%D7%99%D7%94-%D7%99%D7%9B%D7%95%D7%9C%D7%94-%D7%9C%D7%A9%D7%A0%D7%95%D7%AA-%D7%90%D7%AA-%D7%94%D7%A2%D7%95%D7%9C%D7%9D-%D7%9B%D7%A2%D7%AA-%D7%96%D7%94-%D7%94%D7%95/לכן לתת לאנשים כסף על מה שהם עושים במילאמרצונם החופשי הוא מיותר.כסף נותנים למי שמנקה את הביוב לא למי שעושהמה שבא לו.
0
יאיר בן משה
נותנים כסף גם לאמנים ולשחקנים
שאוהבים את מלאכתם ונהנים ממנה. וכפי שציינתי נכון לכן לשלם שכר ראוי גם ללוחמי גולני, למרות שחלקם התגייסו מרצונם לחטיבה ומשימה זו.וכדבריך אכן המדינה צפופה, והסיבה היחידה מדוע הוחלט לעודד את הריבוי היהודי כאן היא בשל האויב השוהה בתוכנו "הנוהר לקלפי", ונכונות השמאל לחבור עימו כדי להרוס את מדינת היהודים.לא הבנת את דברי, אני טוען שאנו חייבים צבא חזק, לכן חשוב להקטין את רכיב כמות כוח האדם שבו ועלותה, ולהגדיל מול זה את הרכיב התקציבי המקדש לטכנולוגיה מודרנית ומתוחכמת. ולכן יש לנו מזל שהערבים וחלק מן החרדים והרבה נשים ושמאלנים, לא מתגייסים ובך מאפשרים הקטנת התקציב הביזבוזי, הגדלת התקציב המועיל.ושוב, אני אינני חרד, לא דתי, ומעולם לא הייתי. אני כלכלן חילוני הגון במקרה, כזה שמצליח להימנע משנאת האחר והשונה, חרף היותי בנעורי בקן השומר הצעיר, שם המדריך שאג "דרוס כל דוס - השמד כל חרד". כנראה ששאגותיו לא נפלו על אוזן ערלה, ויש רבים בתוכנו ששנאתם ליהודי המאמין מעבירה אותם על דעתם .
0
יאיר בן משה
דילמת וועד הבית ובעל הכלב.
יעקב ואחרים, וועד הבית "נכנס לי לארנק", דורש ממני לשלם כל חודש עבור הוצאות הגינון בחזית הבניין. למרות שאני בכלל לא אוהב גינות. ואני מעדיף פסולת בניין על דשא.האם עלי להסכים, לסרב, האם תצטרפו אלי להפגנה עם שלטים "פרזיטים צאו לי מהארנק", ?.יתרה מכך, סיפר לי איש וועד הבית, שעיקר ההוצאה היא כדי לתקן את הנזקים לגינה הנגרמים ע"י הכלבים מהסביבה הפולשים אל גינתנו והורסים. אך הנה נמצא פתרון, והדייר בקומת הקרקע מגדל כלב גדול אשר מרתיע בגודלו את הכלבים הרעים מלהשתלט על הגינה והבית, ובכך חוסך עלות רבה של שיקום הגינון וירידת ערך הבית. אך בעל הכלב המרתיע מבקש שוועד הבית ישתתף בהוצאות אחזקתו של הכלב הגדול, שהם אמנם רק עשירית מהעלות הנחסכת של תיקון הגינה מנזקי הכלבים הרעים. אך "מה פתאום שאני אשלם עבור כלב - שבעליו ממילא מגדלו מרצונו". - שנאמר "זה הכלב שלו שהוא יטפל בו בעצמו".ובכן איש וועד הבית בדילמה. מצד אחד הוא רוצה לחסוך עלויות לדיירים ולשמור על הגינה. אך מאידך יש התנגדות עזה של שונאי דיירי הקרקע - מה גם שבעל כלב השמירה נוהג ללבוש מעיל שחור ויש לו אף גדול וכפוף..נא הצעתכםשימו לב ידידי, מדובר במשל, נא להתייחס למשמעויות, ולא להציע לי פרטים איך להוזיל טיפול בגינות או כיצד לאלף כלבים.
0
חושחש
תכלס
יאיר התחלת את הדיון בצורה יפה אבל בהמשך התגלת במערומיך "שמאל בוגדני" ו כו וכו אז תקשיב החברים החרדים שלך הם ברובם בורים פרימיטיבים וגם תסלח לי אבל מטומטמים. איך היו אומרים לנו בגן "ואם הוא יגיד לך לקפוץ מהגג תקפוץ" אז זהו שאם הרב יגיד לו החרדי יקפוץ. לגבי ועד הבית הכסף של ועד הבית מתחלק להרבה נושאים ולכן חלקו ילך לטפל בגינה שאולי אינה מעניינית אותך כי אתה גר בפנטהוז ומעניינת את הדייר בקומת הקרקע וחלקו יילך לטפל במעלית. כמובן שאם רוב הכסף צריך ללכת שוב ושוב לטפל בגינה שהכלב הרס אז הדייר יצטרך לשלם ולא ועד הבית וכל בית משפט חילוני הוגן יחליט כך שלא כמו בית משפט רבני שיחליט כי על החילוני לשלם הכל ועוד לתת מתנה לחרדירוב החילוניים לא מעוניינים שהחרדים יהיו מכונות יילודה עבורם להיפך רוב החילוניים חושבים שמי שעושה ילדים ולא יכול לכלכל אותם הוא פושע שצריך לשבת בבית סוהרועוד נקודה המקרים בעת האחרונה בהם חרדים טפילים בורים ופרימיטיבים שחיים פה בזכות חיילי צהל נתפסים מקללים ומרביצים לחיילי צהל מוכיח עד כמה אנשים אלו בזויים שטופי מוח ובוריםמקווה שעכשיו איך מרגיש החילוני המצוי קמת יותר בהיר ומובן
0
אירופאי
אלטרואיזם ״כפוי״
דוב הקוטב אמר/ה :
הבאג הדמוקרטי הוצג באתר זה בבהירות רבה (״מגיע לי״ הוא חלק מכך). מצד שני אני מטיל ספק גדול ביכולת של אלטרואיזים בלבד לדאוג אפילו למטרות שיש עבורם קונצנזוס - תוצרה של צרוף של free-loaders והרצון הישראלי כ״כ ״לא לצאת פריאר״. ולהלן השאלה - היפוטטית כי זה מושך את השטיח מתחת לפוליטיקאים - האם אי פעם התקיים מצב בו המדינה כפתה - בכוח - ״אלטרואיזים״ - כלומר אדם חייב ״לתרום״ נאמר 30% משכרו - אבל כל אדם יכול להחליט לאן ילך הכסף? (בכל שנה יחוייב להגיש דו״ח עם קבלות)?
שחרורון אכן הזכיר שבארה״ב תרומות לעמותות מאושרות הינן מוכרות לצורכי מס. אך צריך להוסיף שכך גם בישראל ובאירופה, ואני לא מסכים עם שחרורון שרק חברות ועשירים משתמשים במהלך זה לצרכים אגואיסטים, אני מכיר מספר לא מועט של אנשים מבוססים,אך רחוקים מלהיות עשירים, אשר מקצים אחוז מהרווח השנתי לתרומות ומטרות אשר הם מאמינים בהם. אך לדעתי ׳מס הדת׳ באירופה הינו יותר קרוב לשאילתך, מכיוון שהינו מאולץ ע״י המדינה, הוא קטן מ 30%, והכסף מנוטב ל״רשויות״ המנהלות את ה״דת״ שאליה אתה משוייך באותה מדינה. בגרמניה למשל אני יודע שהכסף מנוצל לשימור ופיתוח מוסדיות יהודיים לרבות בתי כנסת, כמו גם תמיכה במוסדות צדקה ועזרה לאנשיים מעוטי יכולת, אם בדיור או בצורה יותר עקיפה.

0
איל
יאיר - יש לך טעות בהנחות היסוד
לדבריך "ברור שהמדינה רוצה" (לייצר ולייבא יהודים), ו"מטרת המדינה הינה ייהוד הנגב והגליל".אז זהו - שלא.לא המדינה "רוצה", אלא פוליטקאים "רוצים". במקרים רבים הם אפילו לא באמת רוצים, רק אומרים שהם רוצים, מכיון שלדעתם הרצון יביא להם מנדטים.צמצום המעורבות הממשלתית משמעו שהמדינה לא תרצה ולא תציב מארות עבור האזרחים (למעט, כפי שמוסבר באתר זה, בתחומים מסויימים).אם לדעתך צריך להרבות בילודה אז תעשה ילדים ותישא בעול פרנסתם. אם לדעתך צריך לייהד את הנגב והגליל, עבור לגור בנגב או בגליל.לדעתי, ואני חלק מ"המדינה" לא פחות ממך, אין צורך בריבוי ילודה ואין צורך בחיזוק הפריפריה.להיפך, לדעתי תחרות ילודה בין היהודים לערבים גורמת לצפיפות הולכת וגוברת, וכל הנזקים הנגזרים ממנה - פקקים, עליית מחירי דיור, חוסר בשטחים פתוחים וחופי ים, ועוד.גם בחיזוק הפריפריה אין כל צורך. פתרון עבריינות הנדל"ן של חלק מהאכולוסיה הערבית, נמצא באכיפת החוקים הקיימים. פיזור של ישובים קטנים על כל גבעה מצריך משאבי עתק, שאין בהם תועלת ממשית.
0
יאיר
לחושחש, אכן רוב הערבים לא מעוניינים בריבוי יהודי
ומכאן ניתן להבין שתומכי האויב הערבי שבתוכנו, לא יחפצו שיהודים נאמנים יתרבו. כפי שכתבת "ורוב החילוניים לא מעוניינים שהחרדים יהיו מכונות יילודה" וכך הלאה. תופעה זו היא כללית, במפלגת חד"ש או מחנ"צ, לא מעוניינים שיוולדו הרבה ליכודניקים, ובמרץ לא מעוניינים שיוולדו יהודים כלל ועיקר.בהמשך להערתך ברישא של תגובתך, אני אכן חייב התנצלות על שכתבתי "שמאלני בוגדני", זה סירבול מיותר של השפה העברית - שימוש בלשון כפולה. כמו לכתוב "שחור וכהה" או "לבן ובהיר", ובחורף לעיתים תשמע חזאי מציין שמזג האויר יהיה "רטוב ולח". כאילו אפשר שיהיה רטוב - אך לא לח.ולגבי הבורות בו האשמת את החרדים, הרי זה ממש מגוחך, כי החרדים לומדים וקוראים ומתפלפלים ודנים ומתעמקים הרבה יותר מפרופסור בכיר ממוצע באקדמיה. אמנם בנושאים הזרים לך. אך הדבר נובע מהבורות שלך. לכנות את החרדם "בורים" זה כמו לכנות פרופסור מומחה יפני או סיני השולט ב 20,000 הסימנים של שפתו, "בור" כי הוא לא מכיר את האותיות האנגליות או העבריות.וכפי שהבנתי מדבריך, במסגרת העליהום על היהודים הנאמנים, יש לך ביקורת כנגד הכבוד והערצה שיש לחרדים אל רבנים החכמים שלהם. כבוד שמגיע לידי הקשבה וציות.ובכן בחטאי גם בי פגע הנגע הזה פעמיים. שרתתי תחת קצין שהערצתי והייתי מוכן לשמוע לפקודתו, גם כאשר אמר לי "קפוץ מהמטוס". וכך קרה לי גם לגבי פרופסור אחד באוניברסיטה, שגם הוא היה כמנטור עבורי. אני רואה בכך אות של כבוד ולא מגרעת. כי המנהיגים הרוחניים לא נכפו על החרדים אלא הם נבחרים על ידי האדם שנאמר "עשה לך רב".ולגבי הקללות של החרדים, הם אינם כנגד חיילי צה"ל באשר הם חלילה, אלא כנגד "מפירי שביתה". אנשים מתוכם שפועלים כנגד גישתם המוצהרת. ולכן אם נשווה זאת כלפי התנהגות במקרים אחרים כלפי "מפירי שביתה" באגד או בנמל, יתברר שיחסית החרדים הם עדינים ומנומסים. החרדים אכן פרימיטיביים. אך קרה להם מה שקורה לעיתים לפרימיטיביים אחרים. לדוגמא, לאותם ביננו שלא התנפלו על המאכלים המתועשים המודרניים, והעדיפו להמשיך לאכול מזון פשוט וטבעי (ופרימיטיבי). לאנשים "פרימיטיביים" שרוכבים על אופנים והולכים ברגל חרף המצאת המכונית.ויש משפחות (אפילו חילוניות) שממשיכות לקיים טקסים פרימיטיביים, של ישיבה לארוחה בצוותא, ושיחה פנים אל פנים ולא רק "מתי שבא לי" וסוגי מסכים שונים.
0
יאיר
לחושחש. נ.ב. לגבי משל הכלב.
אפרופו בורות, כנראה לא קראת בתשומת לב, או לא עלית לתחילת דעתי המובעת במשל הכלב וועד הבית. קרא נא שנית תחשוב ותענה, תודה
0
יאיר
לאיל - לפי דבריך "הדבר יוסיף להם מנדטים"
משמע הפוליטיקאים, שהם המייצגים את הבוחר - המדינה, מתוך שאיפתם להבחר שנית, הם פועלים למען הריבוי היהודי או ייהוד הפריפרייה. כלומר, אם הדבר מוסיף להם מנדטים, כנראה שזה מה שהעם "שהוא הריבון במדינה" רוצה ושואף.כך בנויה דמוקרטיה, וכך נהוג בכל תחום ועניין, ואין הצדקה להחריג נושא זה כי המסקנה העולה ממנו לא מתאימה להשקפת עולמך.גם אני מעדיף פתרונות אחרים על פני המשך הכיוון המלווה אותנו מראשית קום המדינה ולפני כן. משמע לדעתי הדרך הנכונה היא "במקום להוסיף יהודים - להפחית ערבים". משמע לחדול עם חזון "ארץ ישראל השלמה" ולהסכים לחלוקת ארץ ישראל, במזרח לנהר הירדן יתגוררו ערבים ובדואים ללא יהודים, ובמערב לנהר הירדן יתגוררו יהודים ללא אויבים. אך מאחר ובג"צ אוסר אפילו הדפסת מצע להקמת מפלגה שזו חזונה, לא נותר לי אלא להתפשר עם הגישות הקיימות והנפוצות ברוב המפלגות הקיימות. שם יש חשש מפני האיום הדמוגרפי, ויש המבקשים לגרש יהודים מביתם ולקרב את האויב לתל אביב כדי להקטין סכנה זו. ורוב המפלגות תומכות גם בסיוע לפריפרייה ולעידוד העברת יהודים לשם.זו כאמור לא דעתי שלי, אך החרדים בהתנהגותם פועלים כדי לתקן זאת, ואילו אני סתם בטלן
0
חושחש
כמה שטויות
יאירמצחיק אותי שאתה קורא למי שהקים את המדינה הזאת אויבי העם ובוגדים ולמי שתרמו מעט מאוד שזה החרדים אתה סוגד. אתה יכול לספר לנו עד מחר שאם הם לא היו מתפללים אז לא היתה קמה המדינה אבל כל שפוי יודע שהמדינה קמה בגלל הצבא (שהם לא שרתו בו) ושהחבר הדימיוני שלהם לא יבוא לעזרתם (יעידו 6 מיליון יהודים נשים גברים וטף)ולגבי כל השטויות שכתבת על שמאלנים בדבר אחד אני מסכים איתך גם אני לא כותב ימני אידיוט או ימני פאשיסט אני חושב שימני זה מספקהדיון הזה באמת דומה למעשי החרדים. פלפולי שכל וטיעוני סרק שבעצם לא תורמים לכלום אני לפחות חוזר לעבוד אתה יכול להמשיך כי אתה נראה לי די אוהב עלוקות ואוכלי חינם
0
ראציונאליסט
יאיר אנא התייחס לתוכנית החלוקה שהצעתי: מדינת ת"א ומדינת ירושלים
יאיר אני שואל אותך שוב (כהמשך לדיון הקודם):מה דעתך על תוכנית החלוקה שהצעתי (בין ת"א לירושלים ובין החילוניים לחרדים)?האם אתה תומך בה?האם אתה תומך בה עקרונית אבל מתנגד לה מעשית מחשש שהיא לא ישימה עקב קושי טכני או גיאורפי?האם אתה עצמך תומך בה, אבל חושש שרוב הציבור לא יסכים ולכן היא חסרת סיכוי?האם יש לך אלטרנטיבה אחרת שתאפשר לקבוצות בעלות ערכים שונים מאוד זה מזה לחיות יחדיו ללא כפייה?ובפרט לאור העובדה שאתה פוסל הן את הדמוקרטיה כדרך לקבלת החלטות, והן את השוק החופשי כדרך לקביעת העושר האישי, מה ההצעה שלך? איך צריך העושר, ואיך צריכות החלטות להתקבל בחברה שיש בה קבוצות עם אידיאולוגיות מנוגדות, ופערים גדולים ביכולת לייצר עושר חומרי?אנא השתדל לתת הצעה מפורטת, בלי לחלק לי שמות תואר, או לדון בכוונותיי.
0
ראציונאליסט
מה ההגדרה שלך לשמאל
ועוד שאלה ליאיר. משום שהרבת להשתמש במילה שמאל, במובן השלילי, ולגנות אותם כבוגדים ואנטי יהודים. מעניין אותי מה ההגדרה שלך לשמאל?1. אידיאולוגית תיאורטית: מהם עיקרי האידיאולוגיה השמאלית? האם הכוונה לעמדות כלכליות (סוציאליזם), מדיניות (בעד היפרדות מהפלסטינים והשטחים), דתיות (בעד הפרדת דת מהמדינה), או שמה יש לך הגדרה אחרת לגמרי?2. פוליטית: מי הן המפלגות בישראל שהיית מגדיר כשמאל? האם כל מי שמחד"ש עד קדימה (כולל כולנו ויש עתיד) הוא שמאל? האם ההגדרה שלך רחבה, מצומצמת או שונה לחלוטין משלי?אני שואל את השאלות הללו כי מניסיוני ההגדרה לא ברורה בכלל, ומשתנה מדובר לדובר. בפרט עליך לזכור שאין בהכרח מתאם בין ההגדרות השונות של שמאל. למשל אני ימין כלכלי, שמאל מדיני ושמאל דתי (ליברטן, המתנגד לכפייה ותומך בשוק חופשי). וגם בקרב המפלגות החלוקה לא ברורה בכלל. ש"ס למשל היא שמאל כלכלי, מרכז מדיני וימין דתי, ואילו שינוי הייתה ימין כלכלי, מרכז מדיני ושמאל דתי. מי מהן נחשבת ל "שמאל" בעיניך? ומי מהן היא אנטי ציונתי ומתנגדת לשלטון פרו יהודי? אני שואל כי אני רוצה שכל אחד מאיתנו יבהיר את עמדותיו ונוכל לקיים דיון מתוך כוונה ללמוד אחד מהשני ואולי אף לשתף פעולה במטרות שעליהן שנינו מסכימים, ולא רק לגדף אחד את השני בכינוי גנאי.
0
fake news
לרציונליסט
ליאיר ולך אין שום מטרות עליהם אתם מסכימים.
0
@ לוי.
זהירות, מלכודת !!!
הבה נזרום (רק לרגע, לצורך הדיון) עם הטענה המרכזית, והיא: למגזר שתורם - מגיע.מה עם מגזר הג'ינגי'ם ? משובח ביותר. המיטב שבמיטב. הנה: דוד המלך. רבי נחמן מברסלב. יצחק רבין. גילגי (=בילבי), הווארד רוארק. הג'ינג'ים תורמים ? בהחלט תורמים. אז גם למגזר הג'ינגים "מגיע".נו ... די ברור שזה קישקוש, כי יש גם גי'נג'ים שתרומתם שלילית. עשיו הרשע, דונלד טראמפ (לפחות לדעת חלק מהאנשים), הג'ינג'י-עם-המפתח של אפרים קישון.אז "מגיע" למגזר הג'ינג'ים, או לא ? טוב, לאלה שתרמו - ברור שמגיע. ולאלה שלא תורמים - מה, ברור שלא מגיע !כלומר, "זכות המגיע" היא אינדיבידואלית, ולא מגזרית. וכעת, הבה נבחן את הטענה המרכזית: למגזר החרדי "מגיע" כי הוא "יחידת העילית של המאבק הדמוגרפי".האמנם ?האם גם למשפחות חרדיות עם מספר ילדים קטן "מגיע" ? הרי הן לא תורמות דבר למאבק הדמוגרפי. האם כל החרדים בגילאי חיול (18-21) כבר הספיקו להקים משפחה ולהגיע למספר ילדים גדול ? אם לא (או עדיין לא), הרי שהם לא (או עדיין לא) תורמים דבר למאבק הדמוגרפי, ולכן לא "מגיע" להם.האם רק החרדים תורמים למאבק הדמוגרפי ? מה, הרי יש גם משפחות חילוניות, וכיפות סרוגות, ודרוזיות שלהן מספר ילדים רב, ולכן "מגיע" להן. לא ?סיכום: אז אם "מגיע" ללוחמי יחידת העילית של המאבק הדמוגרפי, זה צריך להיות על בסיס אינדיבידואלי. לא מגזרי. לא לחרדים "מגיע" אלא לכל משפחה עם מספר ילדים שיוגדר כתורם למאבק הדמוגרפי. וזוהי המלכודת שיש להזהר מפניה: הקבלה ללא עוררין של השיווק המתוחכם ביותר - השיווק המגזרי של ה"מגיע לי".
0
יאיר
לוי, אני מסכים עמך לחלוטין, אך בג"צ מסרב
זה שורש הבעיה, שבג"צ מתנגד למתן קצבאות ילדים ליהודים בלבד, ודורש מימון מקביל גם לאויב השוהה בתוכנו, זה שנגדו בעצם אנו נאבקים דמוגרפיתלכן, כדי לעקוף את בג"צ. עלינו למצוא דרך לתת למי שאנו חפצים ביקרו - כי הוא חפץ ביקרנו ועושה למען זאת.ומאחר והתברר שיש מתאם גבוה בין חרדים לבין "מרובות ילדים". וניתן למצוא דרך לעודד את המגזר הזה באמצעות למשל "סבסוד תלמידי ישיבות". אמנם נכון שיהיו כמה חרדים שיקבלו למרות שלא מגיע להם, ולעומתם יהיו כמה שאינם חרדים שלא יקבלו למרות שמגיע להם. אך השגיאה תהיה קטנה יחסית לשיטות חלוקה פזרניות אחרות. לדוגמא כאשר מעניקים זכות חניה לנכים בקרבת היעד, קורה ומי שמקבל אותה הוא אמנם נכה, אך זה עתה סיים ריצת מרתון והוא מתכונן לטפס על הקילומנג'רו. ואילו אחיו הוא קשיש חולה שבקושי מסוגל לזוז אך הוא לא נחשב "נכה".
0
יאיר
לחושחש, אכן בזמנו השמאל היה חלוץ וציוני
ובזמנו מעוזי השמאל הקיבוצים הוקמו במכוון על חורבות של כפרים ערביים. ולא רק כדי לשדוד את פירות הבוסתנים שלהם, אלא כדי ללמד את האויב לקח.היו אכן תקופות קצרות לפני 70 שנה שהקיבוצנים בנוסף לעיסוקם בסזון איפשרו למחלקות הפלמ"ח להתגורר בכמה צריפים, ובין קומזיץ להורה הם יצאו להגן על נכסי החבריםאך היום הסכנה הדמוגרפית אינה מהאויב השוהה בתוכנו גרידא, אלא מיכולתו לחבור לשמאל ויחדיו להקים ממשלה שפעולותיה יגרמו לחיסול העם היהודי בארצו.כפי שציינתי, בעבר אכן היו נתונים וצרכים שונים, הציבור היה קטן והתחכום היה נמוך לכן היה צורך בחיילים רבים. גם התעשייה והחקלאות דרשו שפע ידים עובדות כדי לכלכל את כולנו. היה צורך לייצר את הדוידקה ולחפור סליק בקיבוץ יגור.היום הצבא סובל מעודף כוח אדם המכלה את תקציבו. הטכנולוגיה יכולה להחליף את מרבית כוח האדם, ואנו נאלצים להשקיע מליארדים כדי לטשטש את האבטלה הסמויה. אפשר להשתחרר מתסביך מצדה לאחר שהומצאה אוניית הקירור ואין צורך להביא תאילנדים כדי לגדל במדינתנו השחונה והצפופה בננות. כאשר אפשר בחצי מחיר להשאיר את התאילנדי בביתו ולהביא את הבננות ישירות מכפרו אלינו וכך הלאהעל כן נכון לשנות את מערכות החיים, ובמקום לסבסד את גיבורי העבר, לתמוך בגיבורי ההווה והעתיד. כמובן לא בשמיטת חובות של עשרים מליארד במחירי 95. גם שני מליארד במחירי 2017 זה מספיקהמקום היחיד בו יש צורך קריטי ביהודים רבים הוא בקלפי, ואת זאת מספקים החרדים, ואת זאת יש לעודד
0
יאיר
לרציונליסט. אני בעד החלוקה, אך לא לפי הקווים שלך
מאחר וקיים מעבר דו כיווני בין חרדים לחילונים, ויש שמאלנים רבים שהמתפכחים. ויש משפחות רבות שיש להם ילד אחד עם עגיל באוזן וקעקוע, ואחיו עם פיאות וטלית. ויש מערכות נשואין בין צד אחד לאחר, אין הגיון ליצירת גבול "מדיני" בין הצדדיםלעומת זאת, אין שפע מערכות נשואין בין יהודים לאויבים, ואין כמעט יהודים המתאסלמים ולהיפך. והמטרות של היהודים הפוכות משל האויב המוסלמים נכון לבצע את ההפרדה בין העמים - כפי שמבקש לעשות השמאל, אך בהבדל אחד שאני איני מציע שהיהודים ישלמו את מחיר האלימות אלא האומה האלימה היא שתשלם את המחיר. את המחלוקות בין היהודים לחילוניים יש לפתור בגישת "התחשבות ברגישות", כפי שאנו עושים כאשר אנו יוצאים לאכול יחדיו במסעדה, ויש בתוכנו רק נכה אחד מתוך 7, נבחר במסעדה עם הנגישות. כך נעשה גם לגבי הצמחוני שבחבורה וכך גם לגבי נושא הכשרות. וכך גם לגבי כל נושא אחר. יש להתחשב בציבור הרגיש גם אם איננו רוב.ולגבי "ההתפרנסות" כפי שציינתי בעבר, החלוקה המסורתית צריכה להשתנות לא עוד "עובד" מול "בטל" , אלא "מי שעלותו נמוכה או שתועלתו גדולה מעלותו "מול "מי שעלותו גבוהה בהרבה מעלותו". או אז יתברר לך שהחרדים נמצאים בקבוצה הראשונה, ורוב הציבור החילוני נמצא בקבוצה השניה. המשך יבוא
0
ראציונאליסט
חוזר: "המדינה צריכה לתגמל את אלה שתורמים למדינה"
אני אכן סקרן מאוד לשמוע את ההמשך. ובפרט:1. מה ההגדרה שלך לשמאל, הן אידיאולוגית והן מבחינה מפלגתית. מי הן המפלגות שלהן אתה קורה שמאל.2. אם אינך מעוניין במשטר דמוקרטי או בשוק חופשי, איך אתה מציע לקבל החלטות במדינה?
0
יאיר
לרציונליסט לצורך דיון זה "שמאל" מי שמתיחס בשלילה או באדישות ליהדות,יהודים, יהודה
ויפה תארת את הנושאים השונים חוצי המפלגות בהיבטים השונים. וכמובן שיש ערבוב גם בין וגם בתוך המפלגות ואולי גם בתוך כל אדם בפני עצמו.אני חילוני מושבע, ליברטן, רציונלי, ותומך בהפרדה בין יהודים לאויבים, תוך ענישה והרתעת התוקפן. ובנוסף הצלחתי להתנער מלוקל פטריוטיות מעוורת. ולכן כאוהד מכבי למשל אני מסוגל להודות שהפועל צודקת לעיתים, למרות שזה מרתיח את שאר אוהדי מכבי היושבים לצידי,אני סבור שהרקע להתנגדות לדעה שאני מביע כאן דומה לזו שאני נתקל בה במגרש הכדורגל או הכדורסל . וזאת בנוסף לשנאת השונה והאחר הנפוצה - שמקבלת צורה בוטה פי כמה כאשר מדובר ביהודים שחורים ומסריחים כפי שרבים מתבטאים.
0
יאיר
אני תומך נלהב בשוק חופשי ודמוקרטיה
לדעתי יש להפריט כל נושא בו השוק החופשי יכול לתת שירות. משמע להפריט את הבריאות, החינוך, האוניברסיטאות, התחבורה, הנמלים, הרכבת והדואר , התקשורת ועוד ועוד.ויש להוציא מחוץ לחוק את המונופולים ואת השביתות במגזר הציבורי, ולהעביר את כל המחלוקות להחלטת שופטים. אך יש נושאים בהם אין השוק החופשי יכול לטפל, כי הרווח שם הוא בלתי ממוקד, למשל "יד ושם", צה"ל, עליה וקליטה מבית ומחוץ וכדומה. כאן נדרשת התערבות ממשלתית אך גם בנושאים אלו עדיף להעסיק גורמים פרטיים ולא "עובדי מדינה" בנושא השלטון אני תומך בדמוקרטיה של כל מערכות השלטון משמע גם של מערכת המשפט, אני תומך במתן חסינות עמוקה לשליטים כדי למנוע מצב בו הם ייסחטו בסגנון "כגודל החקירה = גודל העקירה".כדי להבטיח דמוקרטיה של אמת, ובחירה נכונה של הציבור יש להשית על העיתונאים ואנשי התקשורת, הבידור והאמנות את חוקי שיפוט הכדורגל. משמע עיתונאי שדעתו האישית, או האינטרס האישי והקבוצתי שלו יגרמו להטיה של כתיבתו או הראיון שלו, יעמוד לדין ויענש חריפות כפי שהיינו עושים לשופט כדורגל אם היה מתברר שהוא שרק נגד הפועל כי הוא שונא אותה, או כי אחיו משחק במכבי וכדומה.
0
ראציונאליסט
האם הרצל היה שמאלני?
הייתודה על שהבהרת את עמדתך.כלומר "שמאל" לדעתך הוא כל מי שלא תומך במדינת הלכה גזענית ורודנית. בלי קשר לדעותיו הכלכליות או המדיניות. תודה על ההבהרה.ודמוקרטיה לפי הגדרתך, והגדרתך שלך בלבד כי למיטב ידיעתי אין נוהגים כך באף דמוקרטיה אחרת בעולם, זה לתת חסינות משפטית מוחלטת לשליטים, אך לחשוף את העיתונאים האמנים וכל מי שמעז לבקר את השלטון לתביעות אישיות, לא על סמך העובדה שנתפסו בשקר, אלא על עצם העובדה שהם "מוטים" עקב "דעותיהם האישיות" נגד השלטון.טוב אני חושב שבשלב הזה כל מי שקורא את הדיון כבר הבין במה מדובר.ולכן בדיוק אני מציע שנתפצל. אתה ושותפיך לדיעה תוכלו להקים את מדינת יהודה, בה תנהיגו משטר גזעני ותיאורוקרטיה דתית רודנית.ואילו אני ושאר "השמאל" (ואין לבלבלו חלילה עם שמאל כלכלי או אפילו מדיני, אלא רק במובן של התנגדות למדינת הלכה) נקים לנו מדינה נפרדת. ואז נראה מי באמת תורם לחוסנה הבטחוני והכלכלי של המדינה.כמו ברית המועצות וסין הקומוניסטית אתה מוזמן לממש ביהודה את דעותיך הכלכליות על כך שבעידן המודרני אין צורך ללמוד או לעבוד והמכונות יעשו עבורנו הכל בלי שנצטרך לחשוב. וכמו איראן או ספרד אתה מוזמן לנסות לחיות תחת משטר דתי, ולראות כמה מעלות מוסריות יתממשו שם.ולסיכום: הויכוח בינינו מזכיר לי ויכוח בין 2 אנשים האם מכונית יכולה לנסוע על מים במקום על דלק. אפשר להתווכח על זה עד אין קץ. או אפשר שכל אחד מהם ינסה על מכוניתו שלו את סוג החומר שהוא חושב שיעזור לה לנסוע, ונראה את התוצאות.
0
ראציונאליסט
מעשים במקום דיבורים
עזבו את יאיר.מה דעת שאר קוראי הבלוג על רעיון החלוקה לאוטונומיות? מדינת ת"א מול מדינת ירושלים?אני מציע משטר דומה לזה שקיים באנגליה, ארה"ב וקנדה. שבו המדינה מחולקת לקנטונים (state) ולכל מדינה ניתנת האפשרות להגדיר חוקים, מיסים וזהות תרבותית משלה. אמריקאני שחי בניו יורק לא דומה תרבותית לאמריקאני שחי בטקסס או ביוטה. וזה בסדר גמור. דווקא העצמאות מאפשרת חופש לכולם לחיות כרצונם, וכן את היכולת לבחון תיאוריות כלכליות מתחרות, ולראות את התוצאות שהן מניבות.
0
fake news
אתה הבנת את זה ברוך ?
" אני חילוני מושבע, ליברטן, רציונלי " ואחר כך " כדי להבטיח דמוקרטיה של אמת, ובחירה נכונה של הציבור יש להשית על העיתונאים ואנשי התקשורת, הבידור והאמנות את חוקי שיפוט הכדורגל. משמע עיתונאי שדעתו האישית, או האינטרס האישי והקבוצתי שלו יגרמו להטיה של כתיבתו או הראיון שלו, יעמוד לדין ויענש חריפות" לפי הקריטריונים האלו , גם סטאלין היה ליברטן .
0
יאיר
כתב לנושאי בריאות המסביר שפלאפל זה בריא (לאחותו יש דוכן כזה)
וכתב לנושאי תיאטרון הבוחר מבין הצופים את אותם שיספרו למצלמה שההצגה של הבימה היא גרועה, (אחיו משחק בתיאטרון הקאמרי בשעה מקבילה, לזו של הבימה).מה דעתכם על חזאי מזג אויר שיגזים בכוונה בתיאור הקור הצפוי השבוע, (להוריו יש סטוק של סוודרים).או לכתב פוליטי (תומך חמאס או מר"צ* שיבחר להתעלם מהצלחות מסעו של ראש הממשלה לאפריקה.כל אלה מועלים בתפקידם, כל אלה אם היו נוהגים כך בעת שיפוט משחק כדורגל גם בליגה ג, היו מוזמנים לחקירה.כוחה של התקשורת הוא רב, היא משמש כבית משפט ציבורי. אסור לתת לשופטים להטות משפט ולהונות את הצדק
0
יאיר
לרציונליסט, אני נגד מדינת הלכה אני תומך בדמוקרטיה
ונסה להתמודד עם מה שאני כותב, לא עם דמות דמונית שאתה מצייר כדי שייקל עליך להסית נגדה.אני תומך בדמוקרטיה, ולכן אני מתנגד שייעוותו את דעת הריבון העם, באמצעות סחטנות של השליט, או באמצעות הסתרת או הסטת האמת ע"י התקשורת (ע"ע פראבדה) וכפי שאין זה ראוי שעיתונאי יכתוב לפי טובת השליט, ולעזאזל הצדק. אין זה נכון שעיתונאי יכתוב לפי רעת השליט ותשכחו מהאמת.אתה שב ומדגיש שאין רבים בדעתי. אני גאה בכך, לא הייתי מבזבז זמני בכתיבה אם מה שהיה לי להגיד הוא בעצם חזרה על דברים לעוסים ומקובלים
0
ראציונאליסט
חוזר: "המדינה צריכה לתגמל את אלה שתורמים למדינה"
אני מציע לכל מי שרוצה לקרוא את השיחה ביני לבין יאיר בדף הזה ובדף הקודם (התקציב המהפכני של הנשיא טראמפ) ולהחליט לבד האם יאיר הוא דמוקרט שתומך בשוק החופשי, או פשיסט גזען שתומך במדינת הלכה רודנית ובהלאמת רכוש.כדברי אורוול: בעבר (שנות ה 30) אנשים קראו לעצמם קומוניסטים, פשיסטיים (ואני מוסיף תיאוקרטים) ואנטי דמוקרטים בגלוי. היום (שנות ה 40 המאוחרות) זה נחשב לחסר נימוס. אף אחד לא קורה לעצמו, או מוכן שיקראו לו, אנטי דמוקרט. להפך כולם קוראים לעצמם דמוקרטים (למשל דמוקרטיה עממית) אבל כאשר יורדים לפרטים ושואלים אותה מהי דמוקרטיה הם מתחמקים מלתת תשובה, או נותנים הגדרה שסותרת את ההגדרה המקובלת לדמוקרטיה. עד כאן הציטוט. ואני מוסיף שאנשים כאלו, אותם אכנה רודנים בסתר, גרועים בהרבה מהרודנים הגלויים. לאלו לפחות היה את היושר להודות במה שהם. אם ברצונך לנהל דיון אנא ציין מהן המפלגות שאתה מגדיר כשמאלניות, לעומת מהן המפלגות התומכות בדעות אותן אתה מביע. כדי שההגדרות יהפכו למדויקות, ונדע כמה אחוזים מהעם אתה מגדיר כבוגדים.ומדוע אתה מתנגד לתוכנית החלוקה. אולי משום שהיא תחשוף את המציאות הכלכלית שאותה אתה מנסה להסתיר בדברייך?http://www.kav.org.il/%D7%94%D7%91%D7%9C%D7%95%D7%92-%D7%94%D7%9E%D7%A8%D7%9B%D7%96%D7%99/item/2383-%D7%94%D7%AA%D7%A7%D7%A6%D7%99%D7%91-%D7%94%D7%9E%D7%94%D7%A4%D7%9B%D7%A0%D7%99-%D7%A9%D7%9C-%D7%94%D7%A0%D7%A9%D7%99%D7%90-%D7%98%D7%A8%D7%90%D7%9E%D7%A4
0
חושחש
חלוקה אוטונומית
אני בהחלט בעד ואני גם חושב שזה הדבר הטוב ביותר שיכול לקרות לשמאל (מדינה בלי הימין)שיאיר יקח את החברים שלו וינסה לחיות על חשבונם וייצא לי מהכיס ומהחיים. אותי יותר מפחידים יאיר וחביריו מאשר הערבים
0
חושחש
משל העגלה המלאה והעגלה הריקה
יאיר מזכיר לי את הפגישה בין בן גורין לחזון אישבן-גוריון שאל: "באתי לדבר איתך על נושא אחד, איך יהודים דתיים ולא-דתיים יחיו יחד בארץ הזאת, בלי שנתפוצץ מבפנים? . יש בעיה יסודית: אלה יהודים ואלה יהודים, ואיך יחיו יחד?". החזון איש השיב לו במשל "אם שני גמלים נפגשים בדרך במשעול, וגמל אחד טעון משא, והשני איננו טעון משא, זה שאין עליו משא חייב לפנות את הדרך לגמל הטעון משא. אנחנו היהודים הדתיים משולים לגמל הטעון משא – יש עלינו עול של הרבה מאוד מצוות. אתם צריכים לפנות לנו את הדרך" בן-גוריון הגיב בתרעומת לטענה בדבר העגלה הריקה: "ומצוות יישוב הארץ אינה מצווה? וזה לא משא? ומצוות ההגנה על החיים אינה מצווה? ומה שעושים הבחורים שאתם כל כך מתנגדים להם, והם יושבים על הגבולות ושומרים עליכם, האין זו מצווה?", תהה.[8] והחזון איש השיב: "אם ה' לא ישמור עיר שוא שקד שומר"בקיצור אוכלי חינם שעוד חושבים שהם עושים לנו טובה כמו שאמרתי אם אני וחברים שלי היינו הולכים לים לגלוש ודורשים שיאיר ישלם לי את שכר הדירה כי אני גולש עבורו הוא היה חושב שאני משוגע אבל את הדבשת שלו הוא לא רואה
0
יאיר
אכן לפני 70 שנה היה צורך בחקלאות עצמית וגיוס מלא לצבא
אך חזון איש, כשמו כן הוא, כאילו חזה שהנה ימים יבואו והחקלאות המקומית תהפוך להיות אבן הנגף הבזבזנית, המסובסדת, הפוגעת והמזהמת והמייקרת ביותר.חזון איש בגאונותו כמו חזה שיבוא יום ו15 בחורות עם מצלמות על הגבול יחסכו את מאות החיילים שרבצו במארבים, ושעודף החיילים המיותרים ירבצו בקיריה ויעבירו ניירות ויסיידו עצים. אותו "איש פרימיטיבי" הבין בחושיו החדים שהשהטכנולוגיה היא שתביא לנצחון בקרב במקום דביזיות של מאות אלפי "בשר תותחים".אם חלילה היו שומעים לסיסמאות של לפיד ודומיו והיו מגייסים את הערבים והחרדים השמאלנים והנשים בהיקף מלא. לצבא לא היה נשאר תקציב לרכישת ציוד משוכלל ומצלמות יעילות, ושוב היינו רובצים במארבים ושוב היינו "בשר תותחים"."באין חזון ייפרע עם"
0
חושחש
אז אם ככה
רגע יאיר אם לא צריך את כל האנשים האלו בצבא אז יש לי רעיון בוא נגייס את כל החרדים ונשחרר את כל החילונים הרי 70 שנה אנחנו היינו בצבא ועכשיו שלא צריך כל כך הרבה אנשים אתם תעשו קצת צבא מה רע?בשלב הבא החרדים גם ילכו לעבוד ויסבסדו אותנו אתם אוהבים ללמוד תנך אנחנו לראות סדרות בטלביזיה אבל לענייות דעתנו זה לא פחות חשוב מללמוד תנך אז מה? אולי הגיע הזמן שתסבסדו אותנו קצת מה דעתך
0
יאיר
עקרונית אני איתך, אך חילוני מובטל הופך לממורמר ואלים
אתה צודק שאין צורך שכל האוכלוסיה תרבץ במשרד או תעמוד בשלשות ותסייד עצים.ולכן נכון לחלוק את המשימות והתפקידים. כחילוני יודע אני שרק מעטים מתוכנו יסכימו ללדת ולטפל ב8 או עשרה ילדים, ולכן הנושא של המאבק הדמוגרפי לא מיועד עבורנו. יתרה מכך, בהחלט נכון לתת את הפריביליגיה של הקריירה, החומרנות, רדיפת המותגים ותחושת הכוח והטרטור למי שזקוק לזה, למי "שאין לו אלוהים" .לכן יפה עושים החרדים ,אותם שלא נכנעים ללחץ הציבורי, אשר מוותרים על העיסוקים אשר לחילוני הם הלחם והחמאה שלו. והחרד נוטל על עצמו את המשימות שהחילוני מתקשה לשאת.כפי שנכון שהפרה תיתן חלב, והתרנגולת ביצים, ואין שום הגיון "בשם השוויון בנטל" לנסות ולהפוך את היוצרות
0
שחרורון
חוזר: "המדינה צריכה לתגמל את אלה שתורמים למדינה"
יאיר אמר/ה :
אתה צודק שאין צורך שכל האוכלוסיה תרבץ במשרד או תעמוד בשלשות ותסייד עצים.ולכן נכון לחלוק את המשימות והתפקידים. כחילוני יודע אני שרק מעטים מתוכנו יסכימו ללדת ולטפל ב8 או עשרה ילדים, ולכן הנושא של המאבק הדמוגרפי לא מיועד עבורנו. יתרה מכך, בהחלט נכון לתת את הפריביליגיה של הקריירה, החומרנות, רדיפת המותגים ותחושת הכוח והטרטור למי שזקוק לזה, למי "שאין לו אלוהים" .לכן יפה עושים החרדים ,אותם שלא נכנעים ללחץ הציבורי, אשר מוותרים על העיסוקים אשר לחילוני הם הלחם והחמאה שלו. והחרד נוטל על עצמו את המשימות שהחילוני מתקשה לשאת.כפי שנכון שהפרה תיתן חלב, והתרנגולת ביצים, ואין שום הגיון "בשם השוויון בנטל" לנסות ולהפוך את היוצרות
כדבר הצדיק הרבן מורנו ורבנו ש.חנוך שליטא״אדם נשאר אדם, אל תקרא לי עם״אין לי שום דבר במשותף עם החרדים. הם לא משרתים אותי בזה שהם הביאו ילדים, לכן אני לא מוכן לממן אותם

0
יאיר
למרות שלום חנוך - עם ישראל חי
והחרדים אשר מביאים מצביעים רבים לקלפי, הם התשובה למאבק הדמוגרפי, שדווקא חסידי שלום חנוך ושמעון פרס מספרים ומדגישים עד כמה הנושא קריטי לקיומנו.והיפה הוא שלמרות שאתה שולל את החרדים, הם ממשיכים לשרת אותך ואותי ואת כולנו, על אפך וחמתך
0
שחרורון
חוזר: "המדינה צריכה לתגמל את אלה שתורמים למדינה"
יאיר אמר/ה :
והחרדים אשר מביאים מצביעים רבים לקלפי, הם התשובה למאבק הדמוגרפי, שדווקא חסידי שלום חנוך ושמעון פרס מספרים ומדגישים עד כמה הנושא קריטי לקיומנו.והיפה הוא שלמרות שאתה שולל את החרדים, הם ממשיכים לשרת אותך ואותי ואת כולנו, על אפך וחמתך
לא, הם לא משרתים אותי.בדיוק כמו שאם אני אלך ברחוב ומישהו יתפוס אותי, יגרור אותי למסעדה ויאכיל אותי בכח כי הוא חשב שאני רעב. ״שירות״ הוא משהו שנעשה בהסכמה של שני הצדדים. זה שצד אחד מדמיין שהשני מעוניין בשירות שלו, וממציא תרוצים שיעזרו לישון בלילה, לא אומר שהוא משרת

0
יוחנן בן זכאי
למרות בר כוזיבא עם ישראל חי
וימשיך לחיות אחרי שייפטר ממשיחי השקר של ימינו - אלו שמקדשים את עליונות העם והאדמה על חופש האדם .
0
ראציונאליסט
חוזר: "המדינה צריכה לתגמל את אלה שתורמים למדינה"
יודגש גם שאילולי החזקנו בשטחים לא הייתה כלל "בעיה דמוגרפית" שהרי בת"א וסביבותיה יש רוב יהודי מוצק, והיה כזה גם לפני 70 שנה.בניגוד להפחדות של יאיר ודומיו ילודה ערבית גבוה כלל לא מסכנת את ישראל, כל עוד ישראל לא תשאף לשלוט על הערבים ולכלול אותם בשטחה.הרי מיליארד ההודים בהודו לא מהווים בעיה דמוגרפית לאנגליה כי אנגליה ביטלה בזמן את שליטתה בהודו. אילו הייתה נשארת שם כבר לא הייתה אנגליה. ואותו דבר נכון לנוצרים בלבנון. אילו הסתפקו במובלעת הקטנה שהצרפתים השאירו להם, ולא ניסו להגדיל את שטח מדינתם ע"י סיפוח עוד שטחים המכילם מוסלמים, לא הייתה להם היום בעיה דמוגרפית, והם היו יכולים לנהל מדינה מערבית חופשיה ומתקדמת בעלת כוח צבאי ורמת חיים גבוה. אבל מתוך רצון לשלוט בשטח רב סופם שהם נשלטים בידי פאנטים דתיים. בעוד שבקלפי לכל אדם יש קול אחד, ולכן יאיר מאמין שהמדינה צריכה להשקיע ביצירת קהילה גדולה של מצביעים חסרי השכלה, הרי שבמאזן הכוחות הכלכלי והביטחוני בין המדינות, יש הבדלים עצומים בין בני אדם יצרנים ומשכילים לכאלו שאינם. אתם מוזמנים לעיין טבלאות בויקיפדיה המשוות מדינות לפי עוצמה כלכלית וצבאית מחד, לבין גודל האוכלוסיה. בנקל ניתן לראות שהקשר איננו ליניארי. לתרבות ומבנה השלטון יש חשיבות רבה. לכן עד היום יותר ממיליארד מוסלמים לא ניצחו כמה מיליוני יהודים. ולכן מדינת ת"א תוכל בקלות להביס את אויביה, הבורים והאלימים, גם אם במספר תושביה היא תהיה קטנה מהם בהרבה. אומנם בקלפי חשובה רק הכמות, אבלבשדה הקרב ובתחרות הכלכלית, האיכות חשובה.אני ממליץ לקרוא גם על לבנון הגדולה והטעות שעשו הנוצרים שחמדו בה בתמיכת הצרפתים. בכייה לדורות עבורם ועבורינו (כי היה קל הרבה יותר להגיע לשלום עם הנוצרים מאשר עם המוסלמים בלבנון). והערה ליאיר: תחליט. האם אתה בעד דמוקרטיה או רואה בה משחק שהחילונים כפו עליך (ואיך אחרת אתה מציע לקבל החלטות במדינה?). האם אתה חילוני או בז להם על שהם רודפי בצע, תענוגות, וחסרי אלוהים, וחולם על מדינה יהודית (כלומר מדינת הלכה). האם אתה בעד שוק חופשי וחירות הפרט, או בעד הלאמת רכוש (לטובת מי שתורם...) וכפיה דתית. לא שאני באמת מצפה ממך לתשובה עניינית. אתה טרול ובטח תמשיך לקלל את "השמאל" הבוגדני, בלי להגדיר באילו מפלגות מדובר (כמה אחוז מהיהודים את מכליל ב "שמאל" שלך? כולנו ויש עתיד זה שמאל?).
0
יאיר
רציונליסט, תתוכח עם אמירותי לא עם מה שאתה ממציא נגדי
כך כותב הרציונליסט "יאיר מאמין שהמדינה צריכה להשקיע ביצירת קהילה גדולה של מצביעים חסרי השכלה,"זה שקר מוחלט. אני רואה בחרדים אנשים המשכילים יותר מאשר פרופסור בכיר ממוצע (אך בתחומים שלהם). כאמור בשל אילוצי שמאלני הבג"צ, צפוי איום דמוגרפי מבית ולכן למען המשך קיומנו אנו זקוקים למצביעים רבים פרו-יהודיים, כמשקל נגד ל"רחם הערבייה". ואת השירות החיוני הזה מגישים לנו החרדי, הם ומשפחתם משרתי הקבע ביחידות העילית של המאבק הדמוגרפי.כותב הרציונליסט כנגדי "האם אתה בעד דמוקרטיה או רואה בה משחק שהחילונים כפו עליך (ואיך אחרת אתה מציע לקבל החלטות במדינה?"ואני ( יאיר) שוב ושוב מסביר ומנמק. אני בעד דמוקרטיה. כי אני תומך בקבלת החלטות רלוונטיות ולא כצוו עתיק מלפני 3000 שנה מחד, או 70 שנה מאידך. ואני מציע לקבל החלטות מתוך בחינה ובדיקה של כל אמונה ותיאוריה. על בסיס רוב בעם. אך במקביל אני תומך בהתחשבות ברגישות. לדוגמא הרוב צריך להשקיע בנגישות, למרות שהנכים הם מיעוט. וכך הדבר גם בנושאים הרגישים לציבורים אחרים.זו דעתי האישית בעולם חופשי. אך אם המדינה או בג"צ מחליטים לכפות על הציבור לקיים חייו לפי אמונות ואידאולוגיות, יש לתת מקום גם לאידאולוגיה היהודית.המשך יבוא
0
יאיר
המשך רציונליסט, תתוכח עם אמירותי לא עם מה שאתה ממציא נגדי
ממשיך להטיח בי הרציונליסט "האם אתה חילוני או בז להם על שהם רודפי בצע, תענוגות, וחסרי אלוהים".אני חילוני, ומכאן גם "חסר אלוהים" אך כפי ששבתי וכתבתי, דעותי אינן מושפעות ממקום מושבי האישי, אלא מבחינת העובדות וניתוחן.ולכן כאשר אני בוחן את הדברים לאשורם אני מגלה שחלק גדול מהתנהגות החילוניים היא דילוג על שלב התרבות והקידמה וחזרה להתנהגות חייתית קדומה.התאווה להיות: הכי עשיר, הכי מצליח, אלוף האלופים, עם הבית הכי נוצץ ונפח המנוע הכי גדול, אלו שרידים מתקופת החייתית בהם "המנצח לוקח הכל" ולזאת אני בז.כמו כן אני בז ל"שונאי האחר והשונה", ובז לאנטישמים מבית ומחוץ.המשך יבוא
0
יאיר
המשך 3 רציונליסט, תתוכח עם אמירותי לא עם מה שאתה ממציא נגדי — יאיר
כותב המשמיץ "יאיר חולם על מדינה יהודית משמע מדינת הלכה".אכן אני חולם על מדינה יהודית, זו בעצם "התקווה בת שנות אלפיים, של כל "נפש יהודי הומיה". וכך עשו וכך חלמו כל החלוצים לדורותיהם.אך מאחר והגוי השוהה בתוכנו, ממשיך להיות אויב ושונא, ואיני רוצה לשלוט על עם זר הרוצה בחיסולי. אני כמו שמאלנים רבים תומך בהפרדה בין העמים, אך להבדיל אני מבקש שאת הכאב של העקירה וההפרדה ישלם האויב התוקפן - ולא היהודי הקורבן.אני רוצה מדינה יהודית, משמע שהחוק בה ישאב את כוחו מחיינו כאן ובעבר, מתוך ראייה אמיתית של התנאים המשתנים והקידמה., משמע לא גיבוב של חוקים מתקופת המנדט הבריטי, הכיבוש העותומני, ולא המשך של מורשת סטאלין והסוציאליסטים, ולא ועם פחות חקיינות של הטרוף האמריקאי.זאת לא "מדינת הלכה" זו מדינה יהודית על כל גווניה התומכים בה.
0
יאיר
המשך 4 רציונליסט, תתוכח עם אמירותי לא עם מה שאתה ממציא נגדי — יאיר
וממשיך המשמיץ - יאיר בעד הלאמת רכוש וכפיה דתית.האמת היא הפוכה, אני מתנגד להלאמת רכוש, לכן אני תומך בהקטנת העול הכלכלי המוטל על הציבור. ומאחר ועלות חייל מיותר בצבא, או פקיד מיותר במשרד, או חקלאי מסובסד בבנק (התאילנדים בשדה), (ויש מאות אלפים משני הסוגים) הינה גבוהה. אני תומך בהקטנת כמות מבזבזי ההון וחיפוש חלופה אחרת לזמנם.כל חוק הוא כפייה, ורבים מהחוקים מכל סוג התקבלו במסגרת משא ומתן קואליציוני. וחלק גדול מהחוקים מתבססים על האידאולוגיה של המפלגה היוזמת כמייצגת ציבור.היציאה "נגד כפיה דתית" משמעותה קריאה לשלילת הזכות של חלק מהציבור לבטא את האידאולוגיה שלו בחוק. גישה זו המפלה ציבור מסוים בשל יהדותו, היא גישה אנטישמית.
0
יאיר
לרציונליסט - הלקח מההיסטוריה של לבנון שכה יפה הצגת - להפרד מהמוסלמים
כפי שתארת נכון. הנוצרים בלבנון סובלים מהצקות המוסלמים הנמצאים בקרבתם. והדבר נכון גם לגבי הנוצרים בבית לחם ובנצרת. לגבי הנוצרים הנמצאים בניגריה, והקופטים הנוצרים במצרים. לא רק נוצרים, גם ההינדוס סובלים מאכזריותם של המוסלמים בקשמיר, ובפיליפינים ובתאילנד הדם זורם.המסקנה והלקח הוא אחד. אל לנו לנסות ולחיות עם המוסלמים בתוכנו. עלינו להפרד מהאויב. ולהעדיף לתמוך בכוחות הבטחון הממוקמים בגבול, על פני תקצוב איש בטחון בכל גן ילדים ומסעדה. ובימים אלו כאשר המוסלמים נוהרים לאירופה, גם שם הפיגועים ומעשי הרצח הולכים ומתרבים, אך אצלנו הנושא מסוכן פי כמה כי האויב נמצא גם בתוכנו וגם סביבנו. שמאלני הבג"צ מונעים הקמת מפלגה שתקרא להיפרדות של אמת מהאויב. ולכן כל תחום הויכוח שמתקיים ברחבי ארצנו עוסק בשאלה: האם לגרש את היהודים מארצם באופן יזום מיד - גישת השמאל., או לחכות להסכמה של הערבים שנעשה זאת, ואולי באופן חלקי - גישת "הימין המתון והמרכז".כדי לצאת מהמיצר שמטיל עלינו ה PC, עלינו לנסות להקטין את עוצמת דיקטטורת השמאל ובג"צו. ולפעול למען דמוקרטיה של אמת, אז אפשר יהיה לקיים דיון פתוח ולבחון את כל האופציות באופן הוגן ונבון. ובאם התקשורת תאפשר השמעת דעות הסותרות את המקובל בקרב בכיריה, והציבור ישמע את האמת. ותוך זמן קצר רוב רובו של הציבור יקרא להשלמת תהליך חילופי האוכלוסין באופן הדדי. משמע מול קליטת יהודי ארצות ערב בישראל. תהליך שהסתיים לפני עשרות שנים. ארצות ערב (ביחוד זו שהוקמה באופן מלאכותי במזרח ארץ ישראל - ממלכת ירדן של היום), יקלטו את ערביי ישראל ויו"ש.כפי שהוברר בלבנון ובעוד עשרות מקרים רבים, אין דבר כזה אצל המוסלמים "דו קיום". לכן כדי שיהיה לנו קיום, צריך לוותר על ה"דו". משמע עלינו להפרד לשלום. יהודים ביהודה - ערבים בערב.
0
יוחנן בן זכאי
הבוז של יאיר
"התאווה להיות: הכי עשיר, הכי מצליח, אלוף האלופים, עם הבית הכי נוצץ ונפח המנוע הכי גדול, אלו שרידים מתקופת החייתית בהם "המנצח לוקח הכל" ולזאת אני בז."להלן רשימה חלקית של אלו הראויים שתבוז להם :תומאס אלווה אדיסון ,ביל גייטס , גיל שווייד , מרק צוקרברג, ג'ף בזוס , סטף וורטהיימר ועוד כהנה וכהנה .לאנשים שמניתי ישנם לפחות שני מאפיינים משותפים :1. הם תחרותיים מאוד ואוהבים לצבור הון .2. בזכותם ובזכות הרבה שדומים להם , אתה ושכמותך יכולים להשתמש בטכנולוגיות שהם פיתחו בזיעת אפם , מתוך תחרותיות מובנית ותאוות במע - על מנת להעלות את הגיגיהם הנואלים .בהמשך כתבת : " כמו כן אני בז ל"שונאי האחר והשונה" " . כנראה שאתה בז לעצמך רוב הזמן.
0
יוחנן בן זכאי
המאבק הדמוגרפי
אם אכן קיימת בעיה דמוגרפית בסיפוח השטחים , הרי שהפתרון הפשוט לבעיה זו הוא חזרה לגבולות 67 בהם אין שום איום דמוגרפי .המקדשים את המאבק הדמוגרפי הם אלו שמקדשים חבלי ארץ גם במחיר וויתור על החופש - כדוגמת יאיר בן משה . בכל מקרה , במאבק הדמוגרפי המדומיין שלך תפסיד , כי בסוף היום ההנהגה החרדית היא , על פי הגדרתך , שמאל קיצוני . ראה את הראיון של אלוף בן מהארץ עם משה גפני מוועידת הארץ לשלום שהתקיימה אתמול . הסיבה היחידה שהחרדים לא הולכים עם השמאל היא בגלל הרפורמים... ( זה מה שהוא אמר ) . היה סמוך ובטוח שביום בו החרדים והערבים יהוו רוב - הם ירכיבו ממשלה שתמנע מהרפורמים לעלות לארץ - זה ישרת את האינטרסים של שניהם...
0
ראציונאליסט
להיות שותף עסקי עם טרול
תארו לכם שירשתם עסק משפחתי מאביכם בשותפות עם אחיכם. אתם מנהלים את העסק ביחד ומקבלים כל החלטה במשותף, תוך הסכמה הדדית.אבל למרבה הצער אחיכם הוא מטרוף, אידיוט, או בכל מקרה אדם בעל יצר הרס עצמי. כל ההחלטות שהוא דוחף להן בעסק עושות נזק, ואת ההחלטות הטובות שלכם שיועילו לעסק המשותף הוא בולם בכוח. לא מתוך אינטרס אישי כלכלי שלו (הרי העסק במשותף של שניכם והרווחים מתחלקים שווה ביניכם, ולכן לשניכם אינטרס להרוויח) אלא מתוך רשע וטירוף. הוא מאמין בשלל אמונות טפלות ושגויות, אבל מבקר אתכם על שאתם חושבים בהיגיון. הוא מסרב להתאמץ ולהתעמק בעובדות על העסק, אבל משמיץ אתכם על שאינכם שותפים לאמונות ההבל שלו, וטוען בו זמנית שלכל אחד זכות לדעה משלו, ולכן דעותיו שוות לדעתכם, וגם שהוא ממשיך דרכו האמיתי של אביכם ולכן דעותכם פסולות (בסתירה לטענתו הראשונה). את רצונו לחיות על חשבון עבודתכם ושכלכם הוא מגדיר כצניעות, ואת רצונכם לעסק משגשג, שיעשיר אתכם, את עובדכם (להם העסק מספק פרנסה) ויטיב עם לקוחותיכם, הוא מגדיר כחמדנות. כל עובד שעושה את מלאכתו נאמנה מוגדר בידיו כחומרני. ואילו כל עובד בטל וכושל שאתם רוצים לפטר הוא מונע ממנכם בטענה שהאיש חסר הכישורים לא יוכל למצוא עבודה בעצמו, ולכן ראוי לרחמים ואף לשכר מוגדל יותר. יתרה מכך התחום היחידי בו אחיכם מגלה יצירתיות ומאמץ, הוא בהמצאת שקרים ותיאוריות שיסבירו מדוע כל דבר שמזיק שהוא עושה טוב לעסק ולעולם, וכל דבר טוב שאתם עושים הוא רע.שאלה: מה עליכם לעשות במצב זה?אפשרות אחת היא לרחם על אחיכם, ועל עובדי ולקחות העסק הרוצים שהעסק ימשיך לתפקד, ולנסות לתקן את נזקי אחיכם. אבל זה רק ידרבן אותו להשקיע יותר בהרס העסק, ואח"כ להאשים אתכם בזה.אפשרות אחרת היא לעזוב את העסק כולו לאחיכם ולפרוש מעולם העסקים. ולצפות מהצד בחוסר עונים בחורבן העסק.או האפשרות המועדפת היא לפצל ביניכם את העסק, ואז לראות את החלק של אחיכם קורס כתוצאה מניהולו ההרסני, ושלכם צומח שוב ומשגשג עקב כישוריכם העסקיים ונכונותכם להתאמץ.כמובן ייתכן שאחיכם יטען שהתבלבלתם. שבעצם המצב הפוך: הוא האח הטוב ואתם הרעים.אבל הפיתרון לזה פשוט. במקום להתווכח, על מי האח הטוב ומי הרע, פשוט פצלו את העסק, התחלקו בו שווה בשווה, כל אחד מכם ינהל את החלק שלו, וכעבור זמן המציאות כבר תוכיח לשניכם מי צדק ומי טעה. מתוך שלא לשמה הויכוח עם יאיר הביא למצווה. כלומר דווקא היותו של יאיר ודומיו טרולים מקצועיים שמגדפים בלי לנהוג בהיגיון, הם מוכיחים עד כמה הניסיון להתדיין איתם ולנהל יחד את המדינה הוא טעות. צריך להתפצל לקנטונים, ת"א וירושלים, ואז המציאות תראה מי באמת ציוני ומי לא, מי תורם לביטחון וכלכלת המדינה ומי רק מזיק לה, מי ימשיך להתקיים כאן ללא עזרה גם בעוד 100 שנה, ומי יתחנן לעזרה מהחצי השני.הבעיה היא שרוב הישראלים הציונים וההגיוניים ממשיכים לחשוב שאחיהם הרשע רק טועה בתמימות, שההרס שהוא זורע במדינה הוא תוצא של בורות ולא של רשעות מכוונת (מי שעובד צריך להגיד תודה למי שחי על חשבון מדינת הרווחה..., ומי שמשרת בצה"ל צריך להגיד תודה למי שמשתמט מהצבא..., ומי שנותן השכלה מודרנית לילדיו צריך להתבטל בפני מי שחושש יותר מכל שיחשפו לדעות ועובדות אחרות ומשאיר אותם צרי אופקים ובורים לכל דעה אחרת משלו...), ושניתן יהיה להגיע לפשרה הגיונית איתו.יצר ההרס והשיעבוד לא רוצה להתפייס עם יצר החיים וההיגיון. הוא רוצה בחורבנם, גם אם הדבר יביא בטווח הארוך לחורבנו.
0
אורי היפו
רוב הדור הבא יהיה צרכן רפה שכל.
אור, יאיר ענה לך לכל אורך הדרך בהגיון ובסובלנות. בהתיחס לרעיון בו קבוצה מסויימת תדפוק כרטיס ולא תייצר,זו המציאות, ברוב המקומות 10% מהעובדים מיצרים 90% מהתפוקה. ההתקדמות המהירה של הטכנולוגיה תאפשר מתן מלגת מחייה לבני אדם. מי שאינו מוכשר ללמוד או מעדיף להסתפק במעט יחייה חיי נוחות. מצד אחד הוא אומנם ישנורר על המוכשרים מצד שני הוא יצרוך. הפערים בין העשירים לעניים יגדלו אבל הכל ימשך כלפי מעלה. אי אפשר לדמיין איך תבנה החברה. אולי יהיו ציידי כשרונות שיחפשו את המוכשרים ביותר, אולי העשירים יפתחו גנטית דור של חכמים עשירים לעתיד. זה הכיוון וזה יקרה תוך דור. גם החיים יהיו ארוכים יותר. מאחר ורובנו עברנו מדור הטלויזיה שצורך הפעלות מוח סבילה של 7-8 שעות ביום לסמרטפון שמאכיל אותנו בתרבות סבילה של 16 שעות ביממה רוב הדור הבא יהיה צרכן רפה שכל.
0

3000 תוים נשארו