שלישי, 25 יוני 2013 08:00

הצרות של ממשלת ברזיל

ממשלה לא צריכה לעסוק בתחבורה - ולא רק בברזיל. שוק תחבורה חופשי ללא צורך ברישיון למונית או בזיכיון לאוטובוס. כל רכב יוכל להסיע נוסעים במחיר מוסכם בין הנהג לנוסע. כל יזם יוכל להקים שירות הסעות.

הפגנות גדולות וממושכות נגד הממשלה פרצו בברזיל. העילה הראשונה לפריצת המהומות: הממשלה העלתה את תעריפי הנסיעה באוטובוסים. הנה עיצה לממשלת ברזיל: אל תתעסקו עם האוטובוסים והתחבורה הציבורית בכלל. אל תנסו לנהל את זה, אל תנסו לפקח על זה (לעשות רגולציה). לא צריך. יש לאפשר תחבורה חופשית לגמרי. כל כלי רכב יוכל לקחת כל נוסע, לכל מקום, במחיר שיוסכם בין הנוסע לנהג. זה לא עסק של הממשלה להסיע אנשים או לקבוע מחירי הסעות.
 
בתקופות מסוימות, בצ'ילה ופרו, היה נהוג ההסדר הזה (כלומר העדר ההסדר), בו הממשלה לא מתעסקת בתחבורה. אלפים רבים של כלי רכב, בבעלות פרטית, נלחמו ביניהם על הנוסעים. היו מוניות, מוניות שרות (בקו קבוע), מיניבוסים, אוטובוסים קטנים, אוטובוסים גדולים, אוטובוסים טראנטה במחיר זול מאד, אוטובוסים מפוארים יותר (עם מזוג אוויר) במחיר יותר יקר. היו קווים במסלול קבוע, היו מוניות קולקטיביות שנסעו במסלול לפי בקשת הלקוחות. היכן שהיו רק נוסעים היו כלי רכב מוכנים להסיעם.
 
במצב תחבורה מבוזר זה, בו אין תעריף ממשלתי (בדרך כלל מסובסד), אין להמונים נגד מי להפגין, לפחות לא בגין מחירי הנסיעה. ממשלה, המנסה לנהל את התחבורה הציבורית, מביאה לנושא את כל הסירבול הבירוקרטי והשחיתות הכרוכים בכך – כמו למשל מתן זכיונות לקווי תחבורה למקורבים או למשלמי שוחד. הממשלה לא מסוגלת לנהל את התחבורה, ולא צריכה לנסות. צרה אחת פחות על ראש הממשלה – שירות יעיל וטוב לציבור באדיבות היוזמה הפרטית.
 
כמובן, ממשלת ברזיל הולכת בדיוק בדרך ההפוכה:
 
רוסף אמרה עוד כי היא מעוניינת לקדם את הדיון לגבי משאל עם על רפורמה פוליטית. לפי התוכנית, אסיפה חוקתית מיוחדת תשמע מהציבור בברזיל אילו פעולות נדרשות בכדי לשפר את המערכת הפוליטית במדינה. היא הוסיפה כי ממשלתה צריכה להתמקד בחמש עדיפויות: אחריות פיסקלית וריסון אינפלציה; רפורמה פוליטית; מערכת הבריאות; התחבורה הציבורית; וחינוך.
 
המפגינים דורשים תחבורה ציבורית חינם. אם הממשלה נותנת תחבורה ציבורית – אז למה לא חינם? הממשלה הרי כל-יכולה!
 
הנה אם כן, "אילו פעולות נדרשות כדי לשפר את המערכת הפוליטית"? על הממשלה לחדול מעיסוקה בתחבורה.
                                  
גם איצטדיונים, אולימפיאדות ומונדיאלים אינם עסק של הממשלה. הממשלה לא צריכה לארגן אירועי ספורט המוניים. הממשלה לא צריכה להתעסק בבידור בכלל. הממשלה לא צריכה לבנות איצטדיונים. אם יזם פרטי ירצה להשקיע מכספו, לבנות איצטדיונים ולארגן מונדיאל, תוך תקווה להרוויח ממכירת כרטיסים ופרסומת – מה טוב. אם לא – לא צריך. אין זה תפקיד הממשלה לספק בידור להמונים. אם לא תתעסק בבניית איצטדיונים בג'ונגלים (באמצעות קבלנים מקורבים לפוליטיקאים), משלמי שוחד – תהיה עוד עילה אחת פחות למפגיני ברזיל.
 
ולמפגיני ברזיל: תדרשו שהממשלה תחדל לא רק מבניית איצטדיונים בג'ונגלים, באמצעות קבלנים מקורבים, אלא שגם תחדל מחלוקת קווי תחבורה למקורבים. כשהממשלה תעשה פחות – אז יהיה פחות בזבוז ופחות שחיתות.
 
יעקב

עודכן לאחרונה ב שישי, 29 יולי 2016 03:09

3000 תוים נשארו