שלישי, 12 יוני 2018 03:27

פיל לבן סולארי ענק בנגב

הבלוף הסולארי הגדול בישראל הולך ומושלם בנגב. הוצאה מיותרת שנתית של למעלה מ-100 מיליון שקל על סבסוד חשמל. שיגעון של כת השמש.

באשלים שבנגב הולכת ומסתיימת בנייתה של "תחנת הכוח" התרמו-סולארית החדשה. היא מתקן ענק ומרשים בגודלו ומורכבותו בעלת המגדל הגבוה בעולם. הלוואי והיכולות של התחנה, או התפוקה, היו בפרופורציה לגודל ולמאמץ ולכסף שהושקעו, הצילום למטה מ-2016, כעת המפעל אמור להיות מוכן ומפיק חשמל, אבל עוד לא.... (הובטח שיושלם עד סוף 2017) (צילום: ברייטסורס, מפעילי התחנה).

 2453 1
2453 2                                                        עוד צילומים יפים – באתר ברייטסורס.

50,000 מראות (חמישים אלף) בגודל מיטה מותקנות על שטח בגודל 655 מגרשי כדורגל, לכל מראה מנוע, נשלט מחשב, שמכוון אותן כך שתמיד יחזירו את קרני השמש אל הדוד-קולט שבראש המגדל בגובה 250 מ'. בדוד מרתיחים מים לקיטור שמניע טורבינה שמפעילה גנרטור שיוצר חשמל ל- 120,000 בתים (כך טוענים).

הכול טוב ויפה... צילומים יפים... סיפור יפה, טכנולוגיה מתקדמת, אנרגיה נקייה... נהדר – עד שאתה מתחיל לבדוק פרטים – כמו תפוקה, עלות ושטויות מספריות קטנוניות מסוג זה.

ראשית, השמש זורחת ומפיקה אנרגיה רקב- 20% מהזמן (כך באשלים, במקומות אחרים – פחות). השמש מפיקה חשמל (לא חשוב באיזו שיטה) כ- 1,750 שעות מתוך 8,760 שעות שיש בשנה. זו עובדה ששום גודל מתקן, או תחכום, לא ישנו אותה. המתקן המפואר והיקר הזה יעבוד (במקרה הטוב) 20% מהזמן.

שנית: השיטה של הפקת חשמל באמצעות טורבינה המונעת על ידי קיטור (השיטה התרמית), לא מתאימה, או לא יעילה – באופן עקרוני להפעלה בשמש. האנרגיה שמצטברת במשך היום בקיטור חם הולכת לאיבוד (או מתפזרת לריק) בלילה, כאשר השמש לא מחממת, ואז – למחרת בבוקר, חייבים להשקיע אנרגיה וזמן בחימום מחדש של הקיטור לפני שהוא מגיע לטמפרטורה ולחץ להפקת חשמל. טורבינת קיטור פועלת ביעילות כאשר היא עובדת ברצף, ולא לסירוגין כל מספר שעות, כפי שהשמש זורחת.

יש תחנת כוח דומה, אייבנפה, שאותה חברה, ברייטסורס, מפעילה במדבריות קליפורניה (אקלים דומה לאשלים), מאז 2014. אייבנפה היא בעלת כושר ייצור נומינלי (כלומר מקסימלי) של 377 MW (כלומר פי 3 מאשלים) ותפוקה מתוכננת של 448,000 MWh שהם כ- 13.5% מהתפוקה הנומינלית. אייבנפה עוד לא הצליחה להגיע לתפוקה המתוכננת אחרי 3 שנים של הרצה וכיוונון – הם הגיעו רק ל- 91% מזה.

כדי להגיע לתפוקה מסכנה זו (13.5% מהזמן), אייבנפה (ואשלים) ישתמשו בגז – השמש אפילו לזה לא מספיקה. הם התקינו מבערי גז, לחימום הקיטור, כי לחמם את הגז בבוקר, כאשר השמש מתחילה לזרוח, שהקיטור יגיע ללחץ יותר מהר, ותפוקת החשמל תוכל להתחיל בבוקר. מבערי הגז יפעלו גם בשעות היום, כאשר עובד ענן בשמיים... כדי שתפוקת החשמל לא תיפסק...

עד כאן ההיבט הטכני-כמותי. עכשיו להיבט הכלכלי.

החשמל הסולארי (בשיתוף גז) של אשלים יעלה לנו (על פי החוזה של רשות החשמל) 88 אג' לקוט"ש, צמוד למדד, בהתחייבות חוזית ל- 25 שנה. להשוואה: חשמל מתחנות כוח גזיות עולה כ- 20 אג' לקוט"ש. חשמל מתחנות כוח סולאריות, פוטו-וולטאיות – עולה (לפי מכרז אחרון בארץ) 19 אג' לקוט"ש. אז למה אנו צריכים לשלם יותר מאשר פי 4 לפיל הלבן הזה??? תיק"ו.

האובססיה הסולארית (דת השמש) היא כמו דת – חזקה מעבר לכל הגיון. שיגעון.

יעקב

 הירשמו כאן לקבלת התראה על כתבה חדשה באתר

עודכן לאחרונה ב שני, 02 יולי 2018 03:45
שחרורון
SKIN IN THE GAME
מי שחתם על החוזה, שישלם
0
יעקב
אתה משלם
כול הסובסידיות הסולאריות משולמות על ידי חברת החשמל (באישור רשות החשמל) - פירושו שהם מעמיסים את ההוצאה על חשבונות החשמל של כול האזרחים.בצורה כזו ניתן להסתיר את הגנבה, ולהטיל מיסים בלי אישור הכנסת. (לא שמיסים עם אישור הכנסת הם בסדר....).בארץ, אף אחד לא מודע לסכום של למעלה ממיליארד שקל לשנה שכולם משלמים עבור חשמל סולארי (תשלום שהוא מעל לערך הרגיל של חשמל פחמי וגזי). אף אחד לא מפרסם את הסכום שמשולם... (אם היו מעבירים החלטה בכנסת היו צריכים לפחות לציין את הסכום....)אף אחד לא יודע על השוד הזה... אם לא יודעים זה לא כואב....
0
לרקר
שחרורון בארה"ב אם אני לא טועה
אז הוא רק משלם על בזבוזי האנרגיה ה"שופעת והחינמית" שם, אלא אם כן הוא נמצא יותר בכיוון מרכז הארץ.
0
שחרורון
חוזר: פיל לבן סולארי ענק בנגב
לרקר אמר/ה :
אז הוא רק משלם על בזבוזי האנרגיה ה"שופעת והחינמית" שם, אלא אם כן הוא נמצא יותר בכיוון מרכז הארץ.
קליפורניה ברובה משורתת עי pg&e ועלות החשמל כאן היא מהיקרים בארהב. אני משלם פי 3 ממישהו שגר שלוש נסיעה מזרחית לרינו ופי 4 מהחברים הצפוניים בפורטלנדזה אחרי השקעה מסיבית של כספי בסבסוד אנרגיה ירוקה ו״התחייבות״ לספק לביתי לפחות 50 אחוז אנרגיה מתחדשת (בלי לשאול אותי כמובן). זה לא ממש שינה את המחירעדיין בקליפורניה יש משבר אנרגיה. אחד הגורמים היא סבסוד אנרגיה מתחדשת (שלא מספקת מספיק אנרגיה), במקום לבנות לאפשר ליזמים פרטיים לבנות תחנות כח יעילות (לא ירוקות) ולהפסיק לשחק בקקה על חשבוני

0
אמי
דרושה ועדת חקירה
גם המתקן של ברייטסורס וגם מקבילו של שיכון ובינוי הם פרויקטים שדורשים ועדת חקירה.הלוואי והיו פיל לבן (לפחות לא היינו משלמים על חשמל יקר)הלוואי והתעריף היה 88 אג' (זה אכן התעריף הנומינלי אך התחנות מקבלות 15% גז בחינם והגנה על מימון עתק בריבית משתנה ל 25 שנה - זה יעלה לנו עוד המון המון כסף)והכי מדהים - למדינה היתה לאורך הדרך צומת אחר צומת לבטל את המכרז המיותר הזה (מתמודד יחיד בשני המכרזים, קריסה של סימנס ואבנגואה במכרז הראשון, איחורים מעבר ל 12 חודש במכרז השני) אך משום מה המכרזים הללו ממשיכים הלאה.מחישוב גס שלי כל מכרז יעלה לציבור משלמי החשמל כ- 5 מליארד ש"ח בערך נוכחי (היינו ערך הסובסידיות מהוון להיום) וביחד 10 מליארד ש"ח שיזרקו לפח.
0
ץ
חוזר: פיל לבן סולארי ענק בנגב
מה אתם מציעים ? לזהם ?
0
יצחק
תפירת תיק נוסף לביבי
צריך לתפור תיק נוסף לביבי על הפקויקט החשמלי של ברייטסורס באשלים: תיק 8000 ?
0

3000 תוים נשארו