שבת, 16 נובמבר 2019 07:13

מגלומניה, שיגעון הגדלות של שליטים

שגעונות המגלומניה לא פסחו גם על מנהיגים קומוניסטים, אלה העממיים לכאורה (חברתיים): צ'אושסקו מרומניה, מוראלס מבוליביה – כדוגמה.

רבים מהשליטים הגדולים והמצליחים בעבר דאגו להנציח את שמם לדורות על ידי בניית מבנים גדולים לתפארת. שליטים מצליחים – פירושו שליטים שאחזו בכס השלטון שנים רבות. כך היה לואי ה- 14 שבנה (או הרחיב) את ארמון וורסאי, וכך הפרעונים שבנו את הפירמידות והמקדשים במצרים העתיקה.

2528 1

השליטים המודרניים מונצחים בדרך כלל אחרי מותם, על ידי אחרים – למשל על ידי קראית שדות תעופה על שמם (בן גוריון, שארל דה גול, קנדי).

גם המנהיגים העממיים-חברתיים (קומוניסטים) של המאה ה- 20 לא חופשיים מאותן שאיפות ושיגעונות גדלות (לצד שיגעונות אחרים). כך בנה השליט הרומני צ'אושסקו את "בית העם" בבוקרשט בין השנים 1982-89.

2528 2

תרגיל ההנצחה של צ'אושסקו הצליח. גם לאחר שהוצא להורג בבושת פנים ב- 1989, הארמון חי וקיים וכולם קוראים לו "ארמון צ'אושסקו", למרות שהשליט ה"צנוע" קרא לו "בית העם" כיאה לשליט "עממי".

עוד שליט "עממי" נפל לאחרונה – אבו מורלס (Evo Morales) מבוליביה.

2528 3

המבנה הענק האפור-שחור ברקע הוא "בית העם" של בוליביה שמורלס בנה וחנך לפני כשנה. יש בבניין גם דירת פנטהאוז "צנועה" עבור מורלס עצמו, שהוא כידוע "איכר קטן מגדל קוקה" במקור, וגם האינדיאני-ילידי הראשון בנשיאות, כלומר אדם מאד עממי וחברתי. בדירת מורלס, בת מעל ל- 1000 מ"ר יש את כל הנוחיות הקפיטליסטית (ג'קוזי, סאונה, חדר כושר ואולם קולנוע)... שני המבנים המסורתיים שבחזית התמונה הם הקתדרלה הגדולה מימין, וארמון הנשיאות המסורתי הישן – "הארמון השרוף" – המבנה הוורוד החמוד שבצד שמאל. שניהם ניצבים ומהווים את הכיכר המרכזית של לה-פז – פלזה מוריללו. את שיגעון הגדלות אפשר להעריך לפי יחס הגודל של המבנים. בלה-פז אסרו על בניית בניינים גבוהים במרכז ההיסטורי בעיר – שמבניו נמוכים – כדי לשמר את הצביון והאופי של המרכז. האיסור, כמובן, לא חל על מלך העממיים – מורלס.

אבו מורלס עלה לשלטון בשנת 2006, אחרי שאירגן "התקוממות עממית" שהפילה את הנשיא הנבחר הקודם. בהמשך נבחר מורלס פעמיים לנשיאות ברוב גדול, היות והאינדיאנים-ילידים מהווים לפחות 80% מאוכלוסיית בוליביה. על פי חוקה חדשה שמורלס עצמו יזם והעביר בשנת 2009 נשיא לא יכול לכהן יותר משתי קדנציות של 5 שנים. אבל, העממי מורלס ראה כי טוב וחשקה נפשו בקדנציה נוספת. לשם כך פנה לעם במשאל עם ב- 2018 אבל העם אמר "לא, מספיק" (העם דחה מפורשות את הצעת מורלס לאפשר לו קדנציה שלישית). בכל זאת הוא לא וויתר, והעביר החלטה בבג"ץ שלהם (בית הדין הגבוה) – שאפשר לו לבקש כהונה נוספת. מיותר לציין שדאג קודם לאייש את הבג"ץ בתומכיו הפוליטיים.

הבחירות לנשיאות נערכו לפני זמן קצר, ומורלס הכריז על ניצחון, אבל האופוזיציה לא קיבלה זאת. בבחירות היו אי סדרים וזיופים, כפי שאישרה גם משלחת של ארגון מדינות אמריקה. ההמונים יצאו לרחובות, והפגינו נגד מורלס, הפגנות גדולות ומהומות התרחשו בכל ערי בוליביה. מורלס נאלץ התפטר ונפל בדיוק כפי שעלה ב- 2006 לשלטון.

שימו לב למאמר המערכת הזה בניו יורק טיימס: "מורלס נפל אבל הבעיות של בוליביה ממשיכות". הבנתם את זה? כאשר "התקוממות עממית" מפילה שליט – זה "אביב העמים", "העם האמיץ התנער משלשלותיו", "השלטון העריץ והמושחת הופל!" "יחי העם". אבל – כאשר שלטון "עממי" (כמו זה של מורלס) הופל זה "מה אתם כל כך שמחים? הרי הבעיות נשארו". "זה היה פוטש, הפיכה" (coup). כלומר: הבעת צער מרומזת על נפילת השלטון ה"עממי" – למרות שהוא לא פחות עריץ או מושחת מהקודם, אבל הוא "עממי" (קרי סוציאליסטי – הסוג היחידי המקובל והתקין פוליטית...).

צרות של אחרים...

יעקב

 הירשמו כאן לקבלת התראה על כתבה חדשה באתר  

עודכן לאחרונה ב שבת, 16 נובמבר 2019 07:38
אלינה
הם לפחות השקיעו בבנייה
רוב מנהיגי העולם גונבים ואף אחד לא רואה יותר את הכסף, אפילו לא בבניין שמושך תיירים...
0
שחרורון
כח משחית
גם כח ״עממי״ יש שתי פתרונות1. הסרת הגורם המושחת: ממשלה גדולה וחזקה שמורכבת מחדי קרן ופיות במקום בני אדם בטוח תביא גן עדן עלי אדמות2. הסרת הגורם המושחת: הקטנת כוח הממשלה, ביטול כל התוכניות הממשלתיות
0
נתן ליפשס
כח משחית או שלטון משחית
ככל שהשלטון יותר חזק, כך יש לו יותר כחכח הוא הרי משחיתהרי על מנת שלא יושחתו השליטים יש לבער את כוחםכך יגיעו לשלטון אלה אשר אינם חומדים זאת לשם השגת יעדיהם שלהם אלא אלה אשר מגיעים לשרת את הציבור. כי הרי כח יתר לא יצא להם מזה.
0
ישראל
ארמון של צ'אושסקו
אף אחד ברומניה לא קורא לבית הפרלמנט הענק שבתמונה "הארמון של צ'אושסקו", רק תיירים של יום אחד שאין מוסג על מה הם מדברים.קודם כל, צ'אושסקו השתלט על כל הארמונות של משפחת המלוכה ובנה עוד כמה לעצמו. אתה לא יכול לקרוא לביניין "הארמון של צ'אושסקו", כאשר כל הארמונות היו של צ'אושסקו.שנית, "בית העם" מראש היה אמור להיות רק מרכז אדמיניסטראטיבי, לא בית מגורים לזוג הנשיאותי.הצורר גר בווילה נאה, ארמון ממש, על ספת אגם פלוראסקה, בצפון הבירה, בשקונה שמורה לו ולשרים שלו.הווילה המפוארת הזו פתוחה כמוזאיון היום וחבל שהישראלים לא שמעו עליה.צ'אושסקו השתלט גם על ארמון קוטרוצ'ני של מלכת מריאה, במזרח העיר. היום, ווילה קטנה בחצר משמשת את נשיא רומניה למגורים ומשרד. הארמון הנפלא פתוח לקהל בתור מוזיאון, חוץ מהזמנים שהנשיא מקבל משלחות רשמיות בתוכו.מומלץ בחום לבקר, בתאום מראש.ארמון אחר "של צ'אושסקו" היה ארמון המלכותי הישן שבמרכז והפך למוזיאון הלאומי של רומניה, אוצר של אומנות רומנית ובינלאומית.חוץ מזה, בעיירת הנופש סינייה, 120 ק"מ צפון לבוקארסט, צ'אושסקו השתלט על שני ארמונות מלוכה של שני מלכים שונים והפך את שניהם לארמונות רק שלו. אתם חייבים לבקר בארמון הגדול פלאש וגם לא לפספס את הארמון הקטן יותר, אבל היפיפיה, פאלישור.20 קילומטר צפונית משמה, בעיירת פרדאל, היה לצ'אושסקו ווילת נופש אחרת, שאין לי מוסג מיש בה היום.בכל מחוז ברומניה, היה לצ'אושסקו ווילה לצייד, יחד עם השרים שלו או עם אורחים מחו"ל.אז תגידו לי, מי מכל אלה הוא "הארמון של של צ'אושסקו"?
0
יעקב
בכול זאת צ'אושסקו
בלי קשר לארמונות הרבים שהיו לצ'אושסקו - הארמון שבצילום, בבוקרסט ("בית העם") , נבנה באופן מיוחד לע ידי צ'אושסקו, ואישתו הייתה מאד מעורבת בבנייתו, בהקפדה על הפרטים ובפיקוח הכול.הארמונות האחרים שאתה מזכיר נבנו בעבר על ידי מלכים או אצילים לפני העידן הקומוניסטי - המפלגה הקומוניסטית השתלטה עליהם לפני צ'אושסקו, צ'אושסקו עשה בהם שימוש.הארמן בוקרסט הוא רעיון, יוזמה ועבודה של צ'אושסקו - מא' עד תו, ולא של אף אחד אחר. והוא ענק פי כמה וכמה מכול האחרים, אולי מכולם ביחד.וגם בולט מאד - וגם חסר כול תועלת. הוא בפירוש מעשה של מגאלומן (צ'אושסקו), הוא לא נבנה לתת מענה לצורך ממשי כולשהו אלא רק לפאר את שמו וזיכרו של צ'אושסקו. גחמה פרטית שלו.וגם אם רומנים נמנעים מלהזכיר את השם צ'אושסקו באוזני זרים (ובאוזני עצמם) והשם הרשמי של הבניין לא כולל את השם המפורש - כולם יודעים מי בנה את הארמון ולמה.
0
יעקב
השוואה לא במקום
זה שיש ברומניה מבנים אחדים שהם ארמונות או שמם כולל את המילה "ארמון" (כמו קוטרוצ'ני) - זה לא קשור כלל למפלצת של צ'אושסקו שבלב בוקרסט. ארמונות כאלה או אחרים יש בכול העולם, ומכול הסוגים. גם מגלומאנים משוגעים לא חסר - ראה את הארמון של לודוויג המשוגע (שם רשמי) בבאווריה. (או ארמונות של מיליארדרים מהמאה ה 19 בארה"ב)צ'אושסקו תפס מקום מכובד במסורת של המשוגעים המגאלומנים העולמית, והצליח להנציח את עצמו. מה שצריך כמובן, זה להרוס את המפלצת חסרת התועלת הזו - אבל המאמץ גדול מדי... בינתיים המבנה עומד, אבל לא לנצח (כמו הארמונות האחרים באירופה) - העבודה היא בכול זאת עבודה קומוניסטית רעועה. הארמון ייחרב מעצמו תוך זמן לא ארוך... אולי ברעידת האדמה הבאה... בבוקרסט יש תמיד רעידות אדמה.
0

3000 תוים נשארו