הדפס עמוד זה
חמישי, 20 אוגוסט 2009 00:00

הזכות להתאבד – דודו טופז

האם צריך למנוע התאבדות אסירים?

דודו טופז התאבד, וזו ללא ספק טרגדיה למשפחתו וחבריו. אבל מה רוצים משירות בתי הסוהר ?

הוקמה וועדת חקירה, מונה שופט חוקר, ניצב שירות בתי הסוהר ספג ביקורת קשה. למה ?

ההנחה היא ששירות בתי הסוהר אמור למנוע בכל מחיר התאבדויות של אסירים - ואם כך - הוא נכשל הפעם. אבל בואו לבחון (בלי קשר לטופז) את ההנחה הזו. למה שירות בתי הסוהר צריך למנוע התאבדויות ? בן אדם רגיל, חופשי (שאינו אסיר) יכול להתאבד. איש אינו מוסמך לחדור לביתו להחרים את כדורי השינה שלו ולכבול את ידיו כדי למנוע התאבדות. החופש להתאבד הוא, יחד עם (להבדיל) חופשים אחרים - חלק מהאוטונומיה שאנו מקפידים להעניק - או יותר נכון - לשמור - לכל אדם - חלק מזכויות הפרט, חלק מחופש הפרט.

פושעים נכלאים בבתי הסוהר ומאבדים הרבה (כמעט הכול) מזכויות הפרט שלהם ומהחופש שלהם. הדבר דרוש והכרחי, לפי דעתי, קודם כל, ומעל לכל, כדי להגן על שאר האנשים מפני הסכנה שייפגעו על ידי הפושעים. אבל מדוע צריכים למנוע מהם גם את החופש האחרון הזה - החופש להתאבד? אנו מונעים מהם חופש תנועה וכולאים אותם. די בכך כדי להגן על החברה מפניהם. האם הכרחי למנוע מהם את כל זכויות הפרט, עד האחרונה שבהן? אני, למשל, לא רואה שום סיבה בעולם למה שירות בתי הסוהר צריך להתאמץ במיוחד כדי למנוע התאבדות של אסירים. שיתאבדו. זו זכותם, זו בעיתם האישית, זה לא פוגע בחברה, זה בינם לבין עצמם.

אולי יטען מישהו שהחברה צריכה להעניש פושע על מעשיו, שיסבול המנוול, בגלל הסבל שגרם לקורבנותיו. אסיר שמתאבד מונע מהחברה המציצנית להתמוגג נוכח ציפיה בסיבלו בבית הסוהר... זה הנימוק היחידי שאני יכול להעלות על הדעת לשאלה מדוע צריך למנוע התאבדות של אסירים. וזה לא נימוק טוב, ובוודאי לא נימוק יפה.

יעקב


עודכן לאחרונה ב שלישי, 05 דצמבר 2017 05:44

פריטים קשורים

דוד
כולנו חפים מפשע כל עוד.....לפי החוק כולנו חפים מפשע כל עוד לא הוכיחו אחרת. המדינה הפקיעה את החופש של דודו טופז בטרם היא הוכיחה שהוא אשם או חף מפשע, ובכך היא גרמה לו עוגמת נפש -- בלשון המעטה. האם המדינה תחזיר את דודו טופז לחיים , אם יתברר שהוא חף מפשע? או שמה היא רק תשלם פיצויים? למי?
0
דביל
יש זכויות שהכלא לא לוקח מהכלוא.גם לאסירים יש זכויות. הזכות לפרטיות (בגדים), הזכות לבריאות (בסיסית), הזכות למזון ושתיה, ולשינה.גם בריאות נפשית היא אחת מזכויות האסיר. בשם המוסר שלנו (אם תרצה) אנחנו בוחרים להעניק לאסירים שלנו זכויות אלה. אולי בשביל חלקנו המוסר הוא משהו שאנחנו יכולים להתעלם מקיומו, אך לרוב האנשים הוא משהו כ"כ חשוב, עד כדי כך שאלה חושבים שהכרחי לכפותו על אחרים. אלה הם הערכים היהודים שאנחנו חושבים שהם אוניברסליים, או זכויות אדם שאמריקה יוצאת למלחמות בשבילן. אולי תאמר שהמוסר הוא גמיש, ויחסי, אך רובנו לא נסכים איתך. אבל רק בשבילך הכנתי טיעון נוסף: אדם שנלקחה ממנו צלם האנוש בכלא, לא יוכל להועיל לחברה כשישתחרר. כך שנפסיד אותו, גם אחרי ששילם את חובו לחברה. אתה הרי לא חושב שעל כל עברה מגיע לאדם שישללו ממנו את כל זכויותיו.לסיכום, מכיוון שבריאותו הנפשית של אדם נמדדת ברצונו להתאבד, הרי שזו אכן תעודת עניות לשב"ס, על כך שלא שמר על בריאותו הנפשית של אסיר.
0
יאיר בן משה
"פרישה מוקדמת" דרך אקולוגית נכונהבלי קשר למקרה טופז והכלא דווקא, ובלי קשר הכרחי למקרים של חולים סופניים, גם בתנאים נורמליים יש לראות את האופציה של "פרישה מוקדמת" ממהלך החיים כדרך ראויה וסבירה לסיימם בהתאם לבחירת האדם.כשם שהפקענו מאלוהים את הזכות לקבוע מי ומתי נוליד - נייצר חיים מתוכנו, והפכנו להיות "אדונים לגופנו" ולחיים הנוצרים בו, כך עלינו להיות חופשיים בהפסקת החיים שלנו בעת שנחפוץ בכך.אותם שמרבים לזעוק למען "הגבלת ילודה" כדרך לשימור המאזן האקולוגי, מן הראוי שיבחנו את "הגברת התמותה" כדרך ראויה לא פחות.
0
אפי
חוזר: הזכות להתאבד - דודו טופז
התאבדות היא מחלת נפשולכך שמורה לנו הזכות לכפות אנשים לא להתאבד (גם מחוץ לכלא). זה כמו שאדם יעמוד על פסי רכבת כשהרכבת עומדת להגיע - גם אם הוא יטען כי הרכבת אינה מגיעה - אני אעיף אותו משם.כמובן, כדי להשתמש בכח הכפיה צריך לעמוד בתנאי סף בסיסיים (הליברטריאניות כבר מגדירה אותם ואכמ"ל) כך שסביר להניח שיש יוצאים מן הכלל (טופז יתכן ועשה צעד נכון בהתחשב במצבו).
0

3000 תוים נשארו