הדפס עמוד זה
שני, 04 פברואר 2008 22:13

ושוב מספרים לנו: צה''ל מפיק לקחים

אל תאמינו כל כך מהר. כתבים צבאיים מעידים על כך כיודעי סוד...תשאלו את חיילי העבר בני 70 ובני 30: כל אחד בטוח שהברדק היה רק ביחידה שלו ושאי-שם מסתתר צה''ל אחר...

אל תאמינו כל כך מהר. כתבים צבאיים ''מעידים'' על כך כיודעי סוד... אנשי צבא לשעבר מסיימים את ביקורתם במשפט אחיד: ''ידוע שעכשיו דברים זזים...''. עשרות קצינים בדימוס ורמטכ''לים לשעבר מתראיינים בתקשורת ומביעים פליאה על ''השבר הגדול''. מדברי כולם משתמע שבתקופתם צה''ל היה צבא טוב... זכרונם בוגד בהם... אל תאמינו. עוד משפט ששגור לאחרונה בפי הדוברים הוא ''אין לנו צה''ל אחר''. כלומר: בינינו, אנחנו יודעים שהצבא בעייתי , אבל אסור לבקר יותר מידי... זה מה יש.

תחקירים של קרבות ושל סתם ''פאשלות'' מתבצעים מאז ומעולם על ידי הצבא עצמו. יש להניח שמירב התחקירים תויקו עמוק בקלסרים ונחים על משכבם. עצם כתיבת התחקיר והדיון בעקבותיו, מספיקים מבחינת הצבא כדי להכריז ש''צהל ביצע תחקיר והפיק לקחים''. הודעה זו ''סוגרת'' לרוב את העניין סופית... כך היה בעבר. מה גורם לנו לשער שהפעם יהיה שונה? אין ספק שהרמטכ''ל חדור מוטיבציה לשנות, לתקן, לאמן – אך גם אלה שלפניו, הרמטכ''לים שמונו אחרי הפישולים הקודמים – רצו בכך מאד.

תשאלו חיילים מן השורה לשעבר, בני 70 ובני 30 – כל אחד בטוח שהברדק מאז מלחמת סיני ב-1956 היה רק ''ביחידה שלו'' ושאי-שם מסתתר צה''ל אחר, מצויד ומאומן, שנכון ליום פקודה ויכה את האויב מכה ניצחת. ובכן, החדשות הן שאף פעם לא היה ''צבא אחר''. מאז 1967 צה''ל היה מעורב בלחימה לפחות 8 פעמים, מהן 4 מלחמות ''גדולות'' [ששת הימים, כיפורים, לבנון הראשונה והשנייה]. תמיד ''הלקחים נלמדו'' ותמיד הפאשלות חזרו. תמיד חלה קפיצת מדרגה בתקציב הביטחון. כושרו של צה''ל לנצח הלך ופחת כמגמה לאורך התקופה. היו כמובן מבצעי איכות של יחידות מובחרות כגון תקיפת הכור בעיראק, אנטבה ועוד – אבל עם סיירת מטכ''ל ושלדג לא מכריעים מלחמה.

לצה''ל יש מעט מאד מבקרים אמיתיים. כתבים צבאיים משתדלים שלא להרגיז את מקורותיהם ואילו רוב הפוליטיקאים עוברים לדום במחיצת אנשי צבא. מתי גולן מהעיתון גלובס נמנה עם מיעוט מהעיתונאים הבכירים [ואולי היחיד מביניהם] שמעז להתריע, ללא מורא ובעקביות, שהמלך עירום:

''...צה''ל בסדר כשלא יורים. ברגע שהוא צריך להלחם מתחילות הפאשלות. כך זה היה בלבנון, כך זה היום בשטחים. מאז שהחלה האינתיפאדה החדשה, כמעט כל דבר שצה''ל היה מעורב בו נגוע במחדל... כנראה שסאת הפאשלות של הציבור הישראלי עדיין לא מלאה, ויצטרכו להיות עוד אבדות מיותרות כדי שנבין שצה''ל זקוק לבדק בית יסודי, לשיפוץ כללי, ושזה לא יבוא מידיהם של אלה שבעצמם גרמו לצורך הזה.'' [מתי גולן, גלובס 15.11.00].

כשל מתמשך כזה, קשה להסביר רק על ידי ''מחסור באימונים'', קיצוצי תקציב, או רמטכ''ל ושר-ביטחון לא מוכשרים. הכשל נובע מעצם מבנה הצבא שמתבסס על גיוס חובה. והתוצאות: צבא חובבני לא מקצועי – סדיר ומילואים כאחד, הכשרה ושרות קצרצרים שאינם מאפשרים רכישת מיומנות אמיתית; הסתגרות מחשבתית אנטי אינטלקטואלית; שיטות הקידום והצמחת המפקדים לא מוצלחות; שיטות ההדרכה והאימון שרחוקות מדימוי שדה קרב אמיתי; נוהלי לימוד והטמעת לקחים ללא תוצאות; מחשבה ביקורתית חלושה והסקת מסקנות אפסית. עצם המבנה ודרך ההתנהלות של הצבא בזמני ''הרגיעה'' הארוכים שבין מלחמות אינו מאפשר תוצאות אחרות בזמן מלחמה. כאשר זה הכשל לא תעזור גם דוקטרינה ''נכונה''. כאשר ההיגיון נעצר בשער הבסיס אצל הש.ג. [אמרה צה''לית שמדקלמים לכל טירון] – מקבלים צבא טיפש ומסורבל. וכדי למנוע עלבון גורף, נציין שכלל לא משנה אם בגוף המסורבל והטיפש יש יחידים מוכשרים, נבונים, ולוחמים חדורי מוטיבציה. כך הצבא כגוף. מלחמת יום הכיפורים הסתיימה בקילומטר ה- 101 לקהיר ובפאתי דמשק בעיקר בזכות החיילים והמפקדים הזוטרים ולא בזכות הצבא כגוף לוחם מאורגן.

הרמטכ''ל הנוכחי, אשכנזי, לא יותר ולא פחות חכם או מוכשר אישית מקודמיו. כולם אכלו מאותו מסטינג, הוכשרו במסלולים דומים ושרדו את מסננת הפוליטיקה הצבאית הפנימית. כולם היו מוכשרים ונבונים באופן אישי. לכן, אין סיבה להניח שהתוצאות יהיו שונות. ושוב, גם אשכנזי ''מפיק לקחים'' וכולנו מאמינים לו בדיוק כפי שהאמנו לקודמיו. הבעיה אינה ברמטכ''ל זה או אחר. הבעיה נעוצה בחוסר הכרה וההבנה שהצבא צריך לעבור שינוי מבני יסודי במסגרתו יבוטל שירות החובה וצה''ל יהפוך לצבא קבע מקצועי. לדעה זו לצערנו אין שותפים רבים: לא בצבא, לא בהנהגה הפוליטית וגם לא בציבור ששבוי במיתוסים חסרי בסיס זה עשרות שנים. אל תצפו להרבה מ''הפקת הלקחים''.

מי שמעוניין לברר על מה מבוססות ה''השמצות'', מוזמן להמשיך ולגלוש... [הפרק המלא נמצא באתר, ראה קישור בעמוד השער ]

ההמשך ב- 5 כתבות קצרות...

   מוטי היינריך

עודכן לאחרונה ב שני, 06 נובמבר 2017 06:03

פריטים קשורים

3000 תוים נשארו