הדפס עמוד זה
חמישי, 12 מאי 2011 00:00

חינוך: חותרים לשיוויוניות - מתקדמים לבוּרוּת

מערכת חינוך הבנויה על עיקרון החתירה לשיוויוניות חייבת להתייצב במכנה המשותף הנמוך ביותר. האידיאולוגיה הסוציאליסטית השלטת, מנסה לכפות בכוח, חינוך אחיד וגרוע לכולם.

מערכת הבנוייה על עקרון הרסני כמו עקרון השיוויוניות מוצאת את השיוויוניות ברמה הנמוכה ביותר. לא יכול להיות אחרת. הנה דוגמה לשני צעירים מוכשרים מאד, ישראליים, שצמחו בשולי מערכת החינוך והתפתחו למרות מערכת החינוך, לא בעזרתה.

הראשון הוא גל דור, זוכה במדליית זהב באולימפיאדת הפיסיקה, שנערכה לאחרונה בת"א בהשתתפות תלמידים מ- 16 מדינות. גל דור לומד בבי"ס תיכון "אחד העם" בפ"ת (בית הספר שבו, במקרה, גם אני למדתי לפני שנים רבות). איפה למד גל דור פיסיקה? לא בבית הספר. הוא למד לבד. הנה קטע מראיון איתו:

"אומרים שהוראת המדעים בתיכונים בקריסה. מה דעתך?"
"אני אגיד לך משהו: אני לא לומד דרך התיכון, לא בצורה רצינית. למדתי באופן עצמאי ולא דרך משרד החינוך. אני לא יכול להעיד על מצבה. אני לא נמצא בשיעורי פיזיקה ואף פעם לא למדתי פיזיקה בבית ספר. את הבגרות בפיזיקה עשיתי בשנה שעברה, בכיתה י".

לפני שנתיים זכה במדליית זהב באותה אולימפיאדה איתמר חסון מגבעת שמואל. איתמר חסון למד בביה"ס התיכון-מדעי אמי''ת, למרות שהוא תושב תל-אביב. בית ספר זה שייך לרשת אמי''ת (ראשי תיבות של ארגון מתנדבות למען ישראל והתורה), שמפעיל ארגון נשות מזרחי בארה''ב. הוא למד בתכנית המשותפת לבית הספר ולאונ' בר אילן, לטיפוח תלמידים מצטיינים.

ראשית יש לברך את הזוכים, ולברך על הכשרונות הצומחים אצלנו מחוץ למערכת החינוך.

מערכת החינוך הממשלתית מתרכזת אך ורק במכנה המשותף הנמוך ביותר, בהקניית ידע מינימאלי (מינימלי מאד) לכמה שיותר ילדים. זה משהו שצריך לעשות, אבל יותר חשוב מזה הוא לטפח כשרונות מיוחדים. את זה מערכת החינוך יכלה לעשות, אולי, אם לא הייתה שבויה באידיאולוגיה שיוויונית. היא יכלה לקיים יותר תכניות לימוד לתלמידים מצטיינים. היא לא עושה זאת מסיבות אידיאולוגיות. היא לא רואה בהצטיינות כיעד חשוב, אלא בשיוויוניות.

את המצטיינים מטפחים, פה ושם, פרופסורים באוניברסיטאות, בצורה פרטיזנית, כתחביב אישי. כמו כן עושים זאת כמה בתי ספר פרטיים.

מערכת החינוך, ומשרד החינוך צריכים לתת יותר סיוע לבתי הספר הפרטיים, ולא להלחם נגדם בשם עקרון השיוויוניות.

צעירים רוצים חינוך טוב

מכון ירושליים לחקר השווקים מפרסם היום מחקר ובו מתגלה העובדה הבלתי מפתיעה: רוב בקרב ההורים צעירים (מתחת לגיל 35) מעדיפים לתת לילדיהם חינוך טוב בבתי ספר פרטיים. הם סבורים (בצדק) שרמת החינוך בבתי הספר הציבוריים התדרדרה בשנים האחרונות. הם היו מעדיפים שתקום מערכת חינוך מבוססת על וואוצ'רים. לפי השיטה הזו, ההורים מקבלים לידיהם תלוש המייצג את העלות לחינוך הילד, כפי שהיא עולה למשרד החינוך. ההורה רשאי לשלוח את ילדיו לבית ספר לפי בחירתו (פרטי או ציבורי), ובית הספר מקבל מההורה את התלוש (ואוצ'ר), וממשרד החינוך את הכסף עבור התלוש.

לפי שיטה זו ניתן להורים לבחור את המוסד המחנך שהוא הטוב ביותר לדעתם, עבור ילדיהם. הם זוכים לסיוע כספי ממשרד החינוך בערך העלות של החינוך הציבורי שמגיע להם. הם כמובן יוסיפו תשלום מכיסם אם בית הספר שבחרו גובה שכ"ל גבוה יותר עבור חינוך יותר איכותי.

השיטה הזו, המעניקה חופש בחירה להורים, נוגדת את האידיאולוגיה הסוציאליסטית-שיוויונית הדוגלת במערכות אחידות לכולם, בכוח. (גם נגד רצון ההורים). לפי ההשקפה הסוציאליסטית, המדינה יודעת יותר טוב מההורים מה טוב בשביל הילדים, והמדינה צריכה לחנך את הילדים כראותה, על אפם וחמתם של ההורים. ושחלילה לא יהיו ילדים שמקבלים חינוך יותר טוב מאחרים (הם קוראים לזה "חינוך לעשירים - חינוך לעניים"). המדינה הסוציאליסטית מנסה לכפות, בכוח, חינוך אחיד (וגרוע) לכל הילדים.

יעקב

עודכן לאחרונה ב שני, 01 ינואר 2018 07:03

פריטים קשורים

יגאל
ליבי איתךלך דבר ללמפה. אני מנסה לשכנע אנשים קרובים אלי שהחינוך הציבורי ה"שיוויוני" פשט את הרגל ומהווה פח אשפה לנתח נכבד מהתוצר הלאומי (31 מיליארד שקל בשנה). המידה שבה רבים וטובים מאמינים באיוולת של השיוויון ובכך שהמדינה צריכה לדאוג לחינוך (במקום ההורים) היא בלתי נתפסת.כך גם בתחומים רבים נוספים. לכן המציאות נראית כפי שהיא נראית ולכן אנו בהדרדרות מהירה בתחום חרויות הפרט.
0
יעקב
מקוממת המלחמה נגד חינוך טובבתור איש מעשי ופשרן, אני מוכן שהממשלה תנהל מערכת חינוך כמיטב יכולתה, ושמי שרוצה ישלח ילדיו למערכת החינוך הממשלתית.מה שמקומם הוא מלחמתה של המדינה נגד חינוך פרטי בטענה "חינוך לעשירים".
0
אריה פרלמן
יעקב נכבדי, הפעם אני מאוד מופתע ממך"משרד החינוך צריך לתת יותר סיוע לבתי הספר הפרטיים"?!ממתי גורמים פרטיים זקוקים לסיוע ממשלתי? ואילו מן גורמים 'פרטיים' הם אלה, אם הם סמוכים (ולו גם חלקית) על שולחן הממשלה? אמור מעתה: על משרד החינוך להפסיק להפריע לבתיה"ס הפרטיים, ולא "לתת סיוע".
0

3000 תוים נשארו