הדפס עמוד זה
שבת, 14 מאי 2011 00:00

מדינת הרווחה היא "משק כנפי הפרפר"

אירועים היסטוריים מתגלגלים לכיוונים כאוטיים ובלתי חזויים. את השרשור הלוגי של האירועים ניתן לבנות רק בראיה לאחור והתוצאה נראית מפתיעה לא פחות מהשפעת משק כנפי הפרפר באמזונאס על סופת טורנאדו בטקסס.

"אפקט הפרפר" מתאר השתלשלות סדרת אירועים שמושפעת משינוי קטן בתנאי ההתחלה של האירוע. מדובר במערכות מורכבות בהן שולט אי-סדר, כאוס. הדוגמה החביבה היא משק כנפי פרפר באמזונאס שגורר לשינויים קטנים בסביבתו הקרובה. שינויים אלה גוררים שינויים גדולים יותר באטמוספרה שלבסוף גורמים לסופת טורנאדו בטקסס. אילו הפרפר לא היה מנפנף בכנפיו באותו רגע, באותו מיקום, באותם תנאי סביבה ובאותה עוצמה – ייתכן שהשתלשלות האירועים הייתה אחרת, בלתי מורגשת, או מבוטלת על ידי אירועים אחרים ופרפרים אחרים.

קונספט מדינת הרווחה, שהחל לצבור תאוצה לקראת סוף המאה ה-19, גורס שהמדינה מחויבת לדאוג לאזרח ולהעניק לו "רשת ביטחון" בתחומים רבים מהעריסה ועד לקבר. מדובר בעיקר במערכת חינוך ובריאות "חינם" על חשבון המדינה ושלל קצבאות בתחומים שונים (ילדים, זקנה, מענק לידה, אבטלה וכו'). מדינות רבות מרחיבות את "זכויות" האזרחים לכיוונים שונים: השבדים מעניקים "דיור ציבורי" נדיב על חשבון המדינה, בארצות הברית יש זכות לסל מזון בסיסי באמצעות "תלושי מזון", ובישראל יש לאזרח זכות ל"שירותי דת" חינם על חשבון המדינה. חלק ממערכת "ההגנה על האזרח" היא הרגולציה הממשלתית, כמעט בכל תחום, החל בהחלטה מי רשאי לעבוד כשרברב או כיועץ השקעות וכלה בפיקוח על משך הפרסומת בשידור טלוויזיה. 

מודל מדינת הרווחה מנוגד למודל הקפיטליסטי בו תומך אתר זה. הדגם הקפיטליסטי מותיר אספקת שירותים אלה לשוק החופשי מתוך הנחה שאם יש ביקוש לשירות אז יהיו יזמים שיספקו את הביקוש. רצונם האנוכי להתעשר ישרת את צרכיהם של מיליוני אזרחים שנזקקים לשירות. התחרות החופשית בין היזמים תוזיל את עלות השירות ותעלה את איכותו. השירות יהיה זול ואיכותי מכל חלופה ממשלתית. מצבו של הפרט יוטב לאין שיעור כי כמעט כל פרי עבודתו יוותר בידו ולא יופקע באמצעות מיסוי. על פי המודל הקפיטליסטי – החריגים, בני אנוש "חסרי ישע" יטופלו בהתנדבות על ידי סביבתם הקרובה (המשפחה), וחלקם על ידי חברות ביטוח מסחריות. מיעוט קטן ביותר באוכלוסייה שעלול להיוותר ללא סיוע – יטופל על ידי מוסדות התנדבותיים. הניסיון אכן מלמד שחברה עשירה, חופשית ושבעה נוטה לתרום רבות לנזקקים. תחת משטר קפיטליסטי צפוי שמספר הנזקקים באמת – יהיה מזערי.

קונספט מדינת הרווחה הוא פשרה פוליטית בין המודל הקפיטליסטי לבין הסוציאליזם שגורס הלאמה של כל פירות עבודת האדם וחלוקתם מחדש באופן יזום ומתוכנן על ידי השלטונות. הסוציאליזם נכשל לחלוטין במאה העשרים בהותירו עוני גורף ולמעלה ממאה מיליון קורבנות אדם שנפלו במערכה להשלטתו. הקפיטליזם אפשר את המימון (באמצעות מיסוי) הנדרש לקיומה של מדינת הרווחה.

כדי להעניק את שירותי מדינת הרווחה צריך לגבות מיסים גבוהים – מישהו צריך לשלם. משק כנפי הפרפר מתחיל באידיאולוגיה ובחקיקה ואולי בכלל גם ב"באג" בחוקה האמריקאית שאפשרו לממסד הפוליטי להטיל מיסים לצורך אספקת שירותי "חינם" לציבור ומימון מנגנון הרגולציה המסועפת. הפרפר המשיך לנפנף ומידי מערכת בחירות הלכו, נוספו והתרחבו שירותי החינם והרגולציה. במקביל, גדל והתרחב הסקטור הציבורי שמעניק את אותם השירותים. המיסים לא הספיקו לממן את השירותים ואת מערך הרגולציה שמתלווה אליו ולכן מדינות החלו ללוות כסף כדי לממן את הוצאותיהן. סחרור מערבולת ההלוואות הלך והפך לטורנאדו כאשר הלוואות ישנות נפרעות באמצעות לקיחת הלוואות חדשות. טורנאדו גורם להרס ובנקים במערב החלו לקרוס – בראשם שני ענקי המשכנתאות החצי-ממשלתיים האמריקאיים פראדי מאק ופאני מאי שהיו נדבך מהותי בהגשמת "הזכות לדיור" בארצות הברית. 

אפקט אבני הדומינו המשיך בניסיון לדחיית הקץ באמצעות הדפסת כסף מאסיבית כדי "לחלץ" את המערכת הכושלת. הדפסת הכסף גורמת לעלייה דרמטית במחירי סחורות ומזון בעולם. כאשר מדינה מדפיסה כסף, השווקים הפיננסים המשוכללים לא ממתינים לשוק שיקבע בעתיד מחירים גבוהים לסחורות כתוצאה מעודף שטרות בשוק. "הספקולנטים" יודעים את אחריתו של תהליך הדפסת כסף ומקדימים את האירועים.

עליית מחירי המזון והאנרגיה היו זרז לפריצת מהומות בארצות בהן הצטברה במשך שנים אי שביעות רצון נגד המשטר גם מסיבות אחרות. מדינות אלה עניות בגלל אופי המשטר בהן ומרכיב המזון הוא חלק נכבד בסל הצריכה של האזרחים. אבל גם במדינה מערבית מתקדמת כמו בריטניה פרצו הפגנות אלימות של מאות אלפי אזרחים במחאה על תוכנית צמצום קלה במדינת הרווחה הבריטית – קיצוץ בתקציב המדינה, כי פשוט אין כסף.

אבני הדומינו של המהומות נפלו ממדינה למדינה וגררו מעורבות צבאית של מדינות המערב בלוב, של סעודיה בבחריין וכנראה גם גרמו לדאגה בקרב הפלשתינאים בגלל הסחת תשומת הלב מהם הלאה. הכאוס רחוק מרגיעה ומשיווי משקל חדש. 

1155

קריקטורה של חוסני מובארכ מול תוצאות אפקט הדומינו הטוניסאי מאת קרלוס לאטוף.

קשיים של משטרים במדינות שונות עלולים לעורר את "מפלטו של הנבל" – פטריוטיזם לוחמני להסחת הדעת מבעיות פנים. מלחמת העולם הראשונה פרצה לכאורה מהתנקשות בחייו של יורש העצר האוסטרי פרנץ פרדיננד בסראייבו. חוליה ראשונה בשרשרת אירועים שהובילו למלחמת העולם הראשונה, הסכם השלום בסופה, הפיצויים הכבדים שהוטלו על גרמניה, עליית היטלר לשלטון – ההמשך ידוע. 

אירועים היסטוריים מתגלגלים לכיוונים כאוטיים ובלתי ניתנים לחיזוי ברוב המקרים. את השרשור הלוגי של האירועים ניתן לעיתים לבנות רק בראיה לאחור והתוצאה נראית מפתיעה לא פחות מהשפעת משק כנפי הפרפר באמזונאס על סופת טורנאדו בטקסס. משק כנפי הפרפר של מדינת הרווחה אינו אירוע חד-פעמי שגרם לתגובת שרשרת – הפרפר ממשיך לנפנף ובעוצמה גוברת.

מוטי היינריך

עודכן לאחרונה ב שני, 01 ינואר 2018 07:05

פריטים קשורים

יגאל
משק כנפי פרפר הוא דימוי קולע למטרה!הדימוי של הפרפר מדוייק ונכון.בעניין הפיל: אם מכניסים פיל לחנות חרסינה התוצאה ידועה מראש. אולי גם עם כוונת זדון. במקרה של התערבות,המדינה בכל מה שלא צריך להתערב, התערבות זו מתחילה באמת בקטנות, מתוך - ניתן להאמין - כוונות טובות, אך הן חייבות להתשבש בגלל הנסיון להנדס כלכלה וחברה שתמיד נידון לכישלון.וכך דבר גורר דבר, "סקטור" גורר "סקטור", "השוואת תנאים", "פיצוי שמגיע למגדלי השוםשום כי פיצינו את מגדלי העגבניות" וככה, בדיוק כפי שתיאר מוטי, מדרדרים להעלאות מיסים, לסיבוך הבירוקרטיה, להתחנפות לבוחרים בעוד תוכניות ממשלתיות להטיב עם העם, חובות וצרור צרות.
0
ליברטי
אליהו, איבדת הרבה בעיניייכולת להתבטא בצורה יותר מכובדת.יש לך לפעמים הגיגים מעניינים, אבל זה האחרון לא היה אחד מהם. מוטי היינריך עושה עבודת קודש של קידום רעיונות החופש במבוסס על תיאוריות כלכליות מוצקות, והוא היחיד בכל מדינת היהודים שעושה את זה, בהתמדה, ובלי להרפות.מה עשית אתה, חוץ מלפרסם עוד טוקבק מתנשא באתר שלא אתה הקמת?תנסה לפרסם מאמר חדש כל כמה ימים, כדי לשמור על עניין הקוראים בבלוג. נראה אותך. אתה בטח עייף מדי ועסוק מדי בהלרוויח עוד כמה גרושים שנשארים לך אחרי שפירנסת את ילדי הפרזיטים שיושבים על צווארך, בניסיון לגדל דור נוסף של עבדים שיתפסו את מקומך במעמד הנמצצים.וגם לגופו של עניין יצאת - איך לומר זאת בעדינות בלי לנקוט במונח שאימצת - לא משכיל במיוחד: http://en.wikipedia.org/wiki/Butterfly_effectהתערבות סוציאליסטית בכלכלה, שהיא מערכת אורגנית מורכבת, מובילה לתוצאות בלתי צפויות. כך, חלוקת העושר בכפיית המדינה, בסיסמה של עזרה לעניים, רק מובילה ליותר עניים - בניגוד לכוונה המוצהרת של המתערבים.זה בדיוק שורש הקושי של העמדה שבה נוקטים תומכי האתר - קשה לשכנע בה, כי היא קונטרה-אינטואיטיבית. המטאפורה של מוטי היינריך הייתה במקום, גם אם אפשר היה, אולי, לחשוב על מדויקות יותר ממנה. במקום להדביק תויות, היית אולי מרים איזה תרומה לאתר - או כותב מאמר "לא מטופש" בעצמך.כל מה שדרוש כדי שהרוע ינצח הוא שאנשים טובים לא יעשו דבר, כמאמרו של אדמונד בורק. בגלל אנשים כמוך, שמלבים עימותים מיותרים במקום לאחד מאמץ, סוחרי העבדים הסוציאליסטיים מנצחים.
0
יעקב
אכן פיל, לא פרפרפרפר זה אירוע קטן, אקראי.מדינת רווחה אינה אירוע אקראי כי אם אירוע מכוון, ההולך ומתעצם בהתמדה לכיוון אחד מוגדר היטב.יותר דומה אולי לעדר פילים שועט.
0
טל
מדינת הרווחה לא נולדה "פיל"הפרפר החל לנפנף כאשר הקנצלר הגרמני ביסמרק הנהיג בסוף המאה ה-19 "חקיקה מתקדמת" שהבטיחה ביטוח בריאות ופנסיית זיקנה על חשבון המדינה. נפנוף כנפיים תמים ומתקדם.
0
אליהו, חיפה
אמירה מטופשתאפקט הפרפר הוא אפקט חוסר הוודאות - לפעולה קטנה יכולות להיות השלכות אדירות - או שלא יהיו השלכות כלל.אם זו הייתה הבעיה של מדינת הרווחה - היינו בגן עדן סוציאליסטי, ללא שום חיסרון מול הקפיטליסם.אבל זה לא המצב. מדינת הרווחה היא לא פרפר זעיר שעושה פעולות עדינות כדי שלא להפריע לגלגלי הכלכלה לשעוט במרץ.מדינת הרווחה מכניסה פיל לחנות חרסינה - בהתחלה הוא נכנס עדין ושליו. אבל כשהזמן עובר - מצטברים נזקים, וכשהנזקים עולים התגובה חריפה יותר והפיל נכנס לפניקה, הצעדים נמרצים יותר, והכלכלה זקוקה יותר להצלה. בסוף מאשימים את הפיל - שהחליט סתם כך להשתולל בחנות.אז מגרשים את הפיל בבושת פנים,ומחליפים אותו בפיל אחר.מה הקשר בין הפיל המגושם - לאפקט הפרפר העדין?
0
מוטי היינריך
אם המחבר צריך להסביר כתבה...אם המחבר צריך להסביר כתבה... אז כנראה שהכתבה לא טובה.הביטוי "הפרפר ממשיך לנפנף ובעוצמה גוברת" אכן שגוי. הפרפר מזמן הפך לפיל שדורס ברגליו ומנפנף בזעם באוזניו. אבל אירועים שנתפסו כ"תמימים" במהלך המאה ה-19 עלולים להתפתח לצונאמי במאה הנוכחית.
0
אליהו, חיפה
מדינת הרווחה "נולדה פיל"נושאי הבריאות והפנסיה מהווים מעל רבע מתקציב המדינה למעט חובות - יותר מתקציב הביטחון.מלכתחילה היה מדובר על שפיכת כמות אדירה של כספים על נושאים שכבר היה להם טיפול ברמת הקהילה: רופא קהילה מומן באופן שוטף ע"י הקהילה, בתי חולים הוקמו ע"י כנסיות, ארגוני צדקה ו"קופות חולים" ופעלו ביעילות. הרפואה הממשלתית לעומתן פעלה מההתחלה בתכנון מרכזי מגושם לא יעיל ויקר.העלויות האדירות זכו להתעלמות רק מסיבה אחת - הן נתנו לביסמרק תירוץ לגבות מיסים גבוהים, איתם יכל לממן צבא גרמני חזק.
0
אליהו, חיפה
תוצאת הסוציאליזם אינה רנדומיתהיא לא "בלתי ניתנת לצפיה", ולא "לפעמים גורמת נזק ולפעמים לא" - היא מאוד עקבית, ודווקא היא מנסה להילחם ברנדומיות של הכלכלה ולהעלים אותה - כאילו הפרפרים הם האוייב.מאוד התאכזבתי ממוטי - שלמרות כוונותיו הטובות, פרסם מאמר שבבסיסו מנוגד לחלטין לכל הרעיון שעליו מבוסס האתר.הסוציאליסטים מנסים למכור לנו שתוצאות הכלכלה לא צפויות, כל משק כנפים קל משנה אותן - ולכן אין נזק מיוחד בהתערבות ממשלתית.אבל זה שקר.המדינה היא לא פרפר קטן בעולם עצום. היא פיל ענק בחנות קטנה - שכל תנועה גסה או כזו שאינה מחושבת כהלכה גורמת לנזקים ושברים מצד אחד ואפקט פאניקה שהופך את התנועות לגסות יותר ויותר עם הזמן.כשבאים לבחון את תוצאות אפקט הפרפר, אף אחד לא יאשים פרפר קטן שנפנף בכנפיו - הרי הקשר בין המעשה לתוצאה מקרי לחלוטין.לעומת זאת, כשמחלקים משכנתאות למחוסרי עבודה, ושוק המשכנתאות קורס - הקשר בין הפעולה לתוצאה ברור לחלוטין.והפיתרון הסוציאליסטי - להחליף את הפיל בפיל אחר הוא מגוכח. הפיל הוא אותו פיל - ולכן אנחנו מציעים להיפטר מהפיל.הרי איננו לא מציעים לצוד כל שחקן כלכלי כדי שלא יהיו פרפרים בכלכלה והיא לא תהיה רנדומית - ללא רנדומית הכלכלה היא שוק מתוכנן - כמו צפון קוריאה וברית המועצות בשעתה.לכן האמירה הדרמטית, "הפרפר ממשיך לנפנף ובעוצמה גוברת" היא מגוחכת: פעולות אקראיות בגדלים מזעריים תמיד יהיו, אין איום בכך כלל. הדיבור על עוצמה מראה על כשל בסיסי בהבנת מושג אפקט הפרפר - ומציג את הכותב באור נלעג ומגוחך.מר היינריך נוהג לפרסם כתבות מוצלחות גם במקומות אחרים. הוא עושה עבודה בעלת חשיבות אדירה - בין השאר לפי הפידבק שהוא מקבל באתר.חשוב שהוא ינהג בחוכמה לא לפרסם מאמר שיעשה ממנו צחוק.מי שמעדיף כתבות גרועות ונלעגות שיציגו את הרעיון ומציגיו כטיפשים - שיהנה. אני לא ישתוק כשהמלך ערום.
0
מישהו
תבורך, מוטי היינריך,על עבודתך הנאמנה והמצויינת לניפוץ המיתוסים שהוכתבו במהלך השנים על ידי השמאל הכלכלי ואמצעי התקשורת הפופוליסטיים שמייצגים קו זה כאחד.מקווה שבבחירות הבאות, לשם שינוי, תהיה מפלגה קפיטליסטית אמיתית בלתי מתפשרת, שתכניס לכנסת את השיח שהיה חסר בה שנים על גבי שנים, השיח על חירות האדם וכיסו - מהמדינה.(וכן, אני מודע לכך שהייתה מפלגת "עצמאות" פעם...)
0

3000 תוים נשארו