הדפס עמוד זה
שישי, 11 יולי 2014 06:14

עוני והשמנה

למה עניים בדרך כלל שמנים יותר?

 אין ספק שבעיית ההשמנה היא אחת הבעיות הגדולות בעולם המערבי. רוג'ר כהן כותב מאמר בניו יורק טיימס על ההשמנה בבריטניה, המדינה ה"שמנה" ביותר בין המדינות הגדולות של אירופה. העובדות הן אכן זוועתיות, מעוררות חלחלה. 60-65% מתושבי בריטניה הם בעלי עודף משקל, או שמנים ממש (obese) מדהים. בביקורי האחרון בארה"ב לפני כ- 10 שנים, ממש נדהמתי מכמות האוביסים (מה המילה העברית ל-obese ? גורילה?). זה לא סתם שמנים, זה הרי אדם ששוקלים אולי 150-200 ק"ג ומסוגלים בקושי לדדות מספר צעדים על רגליהם. ניסיון אחר היה לי אתמול. ראיתי במקרה אדם שאני מכיר, אחרי שלא ראיתי אותו אולי 10 או 15 שנה. אני זוכר אותו כאדם נורמאלי בעל מבנה גוף מוצק, אולי קצת שמנמן, אבל נורמאלי. אתמול ראיתי בטן ענקית שהולכת לפניו וגדולה מכל שאר הגוף. כולו בטן. אני מעריך שהכפיל את משקלו לעומת מצבו לפני 10-15 שנה (גם אז כבר לא היה שחיף). זוועה.

1480                                    
 

לי אישית אין הרבה מה לתרום לדיון על השמנה, אחרים מדברים על זה בלי סוף. דבר אחד בכל זאת רציתי לציין על בסיס ההערות של רוג'ר כהן. כהן מסביר את מקור ההשמנה: זה האינסטינקט האנושי – שזהה לאינסטינקט חייתי. כאשר יש מזון בהישג ידך – אכול כמה שיותר – כדי לבנות רזרבות לעת של מחסור במזון. לאורך ההתפתחות האבולוציונית של בני האדם, (כמו של כל החיות), במשך עשרות אלפי שנים, מצב של מחסור במזון הוא מצב נורמאלי ושכיח, מצב של שפע מזון – מצב נדיר. אינסטינקט אחר אומר לאדם (לחלק החייתי שבו): תנוח, אל תבזבז כוחות – תזדקק לכוחות שלך כאשר יהיה צורך להימלט מטורפים. שמור כוחותיך ואל תתאמץ מעבר להכרחי (כמו למשל בעשיית ספורט ומכוני כושר). פעם היינו אומרים שהאדם עצלן מטבעו... בעידן שלנו, במדינות המערביות, שורר שפע של מזון, במחירים זולים. אז, אנשים אוכלים, בהתאם לאינסטינקט החייתי שלהם, משוחררים ממגבלות פיזיות בהשגת המזון. וגם – האנשים השתחררו מהצורך לעשות עבודות פיסיות בתעשייה או חקלאות, והעבירו את העבודה הפיסית למכונות ולתאילנדים.

 

עוד מציין כהן שבעיית ההשמנה היא בעיה, בעיקר, של עניים. פאראדוקס: דווקא העניים משמינים יותר, בגלל המזון המהיר, הזול והמזיק שהם צורכים לרוב, ההמבורגרים, עם הצ'יפס והקוקה קולה (ושאר המוגזים) רוויי הסוכר, גלידות וממתקים. העשירים מקפידים יותר ללכת למכוני כושר אופנתיים, להתייעץ עם גורואים של תזונה (ולשלם להם שכר גבוה), לאכול אוכל יותר מתוחכם ובריא, ולשמור על הפיגורה כדי שלא יתביישו בה באירועים החברתיים הרבים בהם הם פעילים.

  

כאן עלה בראשי ההרהור שהעשירים בכלל שולטים יותר בחיים שלהם, מונהגים יותר על ידי השכל, מתגברים יותר על האינסטינקטים, שהינם מזיקים לעיתים. הם מתכננים יותר את חייהם, מפעילים יותר כוח רצון, לומדים יותר, עובדים יותר מייצרים יותר – ואולי בזכות זה הם "עשירים" מלכתחילה. העניים נגררים יותר אחרי האינסטינקטים שלהם, ושולטים פחות במעשיהם, ולכן – הם לא רק שמנים יותר אלא גם עניים יותר – שני הדברים קשורים. בעבר העניים היו רזים יותר בגלל שהעוני קשור גם למחסור במזון. היום, עם מדינת הרווחה והקצבאות, נותק הקשר בין העוני והמחסור במזון. זו, אולי, אחת מתוצאות הלוואי הבלתי מכוונות unintended consequence של קצבאות יתר – של תרבות הקיום מקצבאות. זה כמובן תהליך שרשרת – כי השמנים-יתר מתקשים לעבוד ולמצוא עבודה, בגלל מצבם הגופני, והופכים עוד יותר תלויים בקצבאות, וגם מגדילים את ההוצאה הציבורית על שירותי בריאות... שרותי שהם מקבלים ב"חינם" (על חשבון אחרים).

 

כל אלה הרהורים כוללניים. כך למשל – אותו אדם שהדהים אותי אתמול בצורתו הזוועתית, הוא לא עני ולא רפה שכל, הוא אדם מאד אינטליגנטי דווקא. אנשי השמאל מפנים אצבע מאשימה (בקשר למגיפת ההשמנה) כלפי הקפיטליסטים הרשעים, בעלי תאגידי המזון הגדולים, המייצרים מזון תעשייתי (מעובד) לא בריא, ודוחפים אות להמונים הפרימיטיביים באמצעות שטיפת מוח פרסומית – הכול למען רווחי היתר שלהם. הפתרון שלהם: משטרת תזונה – המדינה תחוקק חוקים והנחיות ותורה לכולם מה לאכול, רק אוכל בריא ולא ג'נק-פוד (אוכל זבל). השלב הבא: ביקור חובה במכון כושר מאושר על ידי הממשלה... אצל השמאל – כל בעיה ניתנת לפתרון באמצעות תכנית של כפייה מצד הממשלה הכול יכולה והכול-חכמה.

 

מה הפתרון שלי? כמו שאמרתי למעלה – אין לי פתרון. כמו מרבית הבעיות, זו בעיה ללא פתרון. אנשים צריכים להתמודד עם בעיותיהם, כל אחד ובעיותיו הוא, באופן אישי, כמיטב יכולתם. אין פתרונות כוללניים. הייתי מאמץ כאן את הגישה של בתיה ונותן עצה כללית: שיעסקו יותר בהגות ופחות באכילה...

 

 

יעקב

עודכן לאחרונה ב שבת, 28 מאי 2016 07:23

פריטים קשורים

אנה 11/7/14
נכון מאוד
ופעם לפני שנים רבות זה היה ההפך, עשירים היו שמנים יותר והעניים היו רזים, ואז נוצרה כל המהפכה של תעשיות המזון המהיר והזול יחסית והכל התהפך
0
בתיה אבן 12/7/14
תופעת צריכת הייתר, גם בנושא המזון
פולחן החומרניות וצריכת הייתר מחד, ופיתוח הטכנולוגיה שהביאה לביטול הצורך בעבודת כפיים מאומצת מאידך הביאו לנזקי הבריאות וההשמנה כמו גם לנזקים אקולוגיים וחברתיים רבים אחרים.גם במקרה זה עמדה לצידנו תבונה יהודית קדומה שלמעשה ביטלה את "הנישנוש" שהוא היוצר העיקרי של האוביסטיימצוות היהדות מגבילות את ערבוב המזונות ואת התאווה החייתית של "עוד ועוד" , הדורשות נטילת ידיים, וטקסים ברכה לפני והודיה אחרי, מקשות על הנישנוש הבולמי, ומצילה רבים בתוכנו מאחד מחוליי המערב הסובא והזולל. עבור האחרים - אותם שאין להם אלוהים מלבד צווי האופנה, אני מקווה שכפי שהתפתחה אופנת רזון בתחום גודל הכרס, תתפתח גם אופנת רזון בתחום גודל הבית, גודל המכונית, וגודל חשבון הבנק. ובעיקר גודל שבוע העבודה.בידנו להמליך עלינו מלכות שמים או לחילופין לאמץ את הגישה האקולוגית החברתית הנכונה, המתחשבת והכדאית "קטן זה יפה". או כפי ש"ליפא העגלון אומר - שקצת פחות זה קצת יותר"
0
אירופאי 12/7/14
אין תגובה
http://www.bholworld.com/article.aspx?id=26357
0
אאא 08/08/2014
טיעונים מגוחכים
לו היה קשר בין עוני לבין עודף משקלצפון קוריאה,הודו,אפר יקה השחורה היוהמקומות הכי שמנים בעולם.המדינה הכי שמנה בעולם היא דווקא מכסיקו.היא לא היתה כזו עד לפני כמה עשורים,למרות שעוני היה שם בשפע.בתוך המערב בלבד,או בקרב מי שחיכמו המערב,יש בעיה כזו והיא משפיעה בעיקר על עניים.רק בתוך המערב.
0

3000 תוים נשארו