הדפס עמוד זה
שלישי, 18 יוני 2013 07:56

שלמו משכורת לחיילים - אין צורך "להפלות לטובה"

לא צריך לצ'פר חיילים או מילואימניקים, ואין צורך להפלות חיילים לטובה – צריך לשלם משכורת גבוהה ובהתאם לסיכון שבתפקיד.

זו אינה הפעם הראשונה, בה הממשלה נדרשת להכיר בחוק לאפליה לטובה של יוצאי צבא או שירות לאומי, על פני אזרחים שלא נטלו חלק בשירות כזה הפעם מגיעה היוזמה מח"כ יריב לוין, יו"ר הקואליציה. הצעת "חוק זכויות התורמים למדינה" קובעת: "מתן העדפה לאדם בשל היותו תורם למדינה, לרבות העדפה בקבלה לעבודה, בתנאי שכר, במתן שירות ובהזמנת שירות, לא תיחשב כאפליה אסורה".

שותפי הרעיון להנהגת צבא מקצועי מתנדב, מביטים לעיתים קרובות בהשתאות על התסבוכת המתפתלת של מצדדי המתכונת הנוכחית של צבא חובה חובבני. רבים חשים שאזרחים ששרתו בצבא "מגיע להם" יותר מאשר לאחרים שאינם משרתים. על רקע תחושה עממית זו מנסים חכי"ם מעת לעת להעביר חוקים שיעניקו העדפות ליוצאי צבא. מדובר בהעדפות כגון עדיפות בקבלה לעבודה בשירות המדינה, עדיפות ב"דיור בר השגה", הטבות בקבלה ללימודים באוניברסיטה ועוד.

עד כה נבלמו היוזמות מחשש לפסילת בג"ץ. למה אישה נשואה, או נכה שהצבא לא מגייס, צריכים להיות מופלים לרעה? למרות יראת בג"ץ, דוכן הפלאפל והפיצרייה ברחוב אבן גבירול בתל אביב – אינם נרתעים. על השלט מפורסם מזה שנים: "הנחה לחיילים במדים"...

כדי לעקוף את בג"ץ ואת רגשי האשם מול חיילים משרתים, הנהיגו את "מענק השחרור" ואת "מענק העבודה המועדפת" – לא לפני שבג"ץ קבע כי ניתן להעניק לחיילים משוחררים הטבות כספיות "בהיקף סביר"...

שירות חובה הוא צבא של "קומבינות" 

מנסים לגייס בכפייה בחורי ישיבה; דנים בהקמת מערך מורכב, מסובך ויקר של שירות לאומי כדי שגם הערבים יסבלו קצת מהביורוקרטיה; פוטרים בנות משרות צבאי על סמך הצהרות שקריות של "אמונה דתית"; מאפשרים אלפי פטורים פיקטיביים לחיילים בגלל "אלרגיה לדסקית", "פטור מאפוד", "פטור מנעליים צבאיות" ואפילו "פטור יקיצה טבעית" המתיר לחייל להתעורר בזמנו שלו (כמובן שנדרש אישור רופא מומחה); לא נרחיב על תעשיית הגימלים המשגשגת, נפקדויות ועריקות. הצבא משלם תשלומי סעד למשפחות חיילים נזקקים, תשלומי משפחה לחיילים נשואים. אלפי חיילים מתעסקים בביורוקרטיה הצבאית והרפואית שנובעת משיטת צבא החובה הכפוי (כרבע מהמתגייסים כיום פונים לקב"ן – קצין בריאות נפש).

 כל ההתפתלויות והקומבינות היו מיותרות אילו היה לנו צבא מקצועי. גם אתר "קו ישר" מקדיש פרק-נושא שלם לביסוס רעיון הצבא המקצועי המתנדב במקום צבא כפוי, חובבני ובזבזני.

פקידי מדינה וצבא חשים תמיד בנוח להמשיך ולגרור מצב קיים ולא להסתכן בשינוי. אפשר להבין אותם – בליקויי המצב הקיים, אליו התרגלו, הם אישית לא אשמים – כך זה היה מאז ומתמיד. אבל להירתם לרעיון חדש? הסיכון כולו עליהם – אז למה להסתכן?

צעד חלוצי לקראת צבא מקצועי

אז אולי נתחיל בקטן? כצעד חלוצי לקראת צבא מקצועי – צה"ל יסב יחידות מיוחדות כמו סיירת מטכ"ל, שלדג ושייטת ליחידות מקצועיות. חייל שיתנדב ליחידות אלה יגויס ישר לקבע. במהלך מסלול ההכשרה שנמשך כשנתיים יקבלו החיילים שכר נמוך (גבוה משכר מינימום). אלה מהם שישרדו את המסלול המפרך ויהיו ללוחמים, יקבלו שכר גבוה מאד (נניח 20 אלף שקל לחודש). בהחלט מגיע להם, הם מסתכנים מול פני אויב גם כאשר לנו נדמה שאנחנו בתקופת "רגיעה". לוחמים אלה יחתמו לשירות קבע של 10 שנים לפחות, במהלכן יוכלו ללמוד לתואר ראשון על חשבון הצבא, ובחופשות מהלימודים ישרתו ביחידה.

נקבל, לראשונה בצה"ל, לוחמים מקצועיים מאומנים שבחרו בקריירה של לוחם. בשלב השני יצורפו יחידות חוד-חנית אחרות לצבא המקצועי כגון סיירת צנחנים, סיירת גבעתי וגולני, יחידות מודיעין מיוחדות ועוד. בשלב השלישי יצורפו לצבא הקבע המקצועי כל היחידות הלוחמות בצה"ל.

השירות בצה"ל יחדל מלהיות כפוי. התחרות והקושי להתקבל ליחידה לוחמת, יחד עם התמורה הגבוהה ללוחמים –  יהפכו את השירות הצבאי לקריירה יוקרתית ביותר, המשלבת מעמד חברתי גבוה ותמורה הולמת.

השכר בתקופת שירות מילואים של לוחם יהיה כמו של חייל קבע קרבי מקצועי – שכר גבוה מאד שיגביר את הנכונות לשירות. צה"ל בעידן החדש יהיה צבא קבע מקצועי ללא גיוס חובה וחיילים קרביים ישרתו ביחידותיהם לאורך שנים רבות. חייל המילואים, שיהיה חלק מהיחידה הסדירה, יקבל שכר במשך חודש המילואים כמו חבריו הסדירים שחלקם יהיו בגילו.

"בעיית" גיוס החרדים, סרבנות, שרות לאומי לערבים, או שירות צבאי לבנות – תרד מסדר היום הציבורי. מנגנון המשטרה הצבאית, המשפט הצבאי, ועדות רפואיות, השתמטות פנימית, טופסי העברה (55) – רוב ה"קומבינות" והשקרים המוסכמים יהיו לנחלת העבר. גם מערכת הרווחה הצבאית ומענקי שחרור יהיו מיותרים.

לא צריך לצ'פר חיילים או מילואימניקים, ואין צורך להפלות חיילים לטובה – צריך לשלם משכורת גבוהה ובהתאם לסיכון שבתפקיד.  

מוטי היינריך

עודכן לאחרונה ב שבת, 23 יולי 2016 16:23

פריטים קשורים

3000 תוים נשארו