הדפס עמוד זה
שישי, 08 יולי 2016 20:06

לוחמי הצדק החברתי העשירים

אוניברסיטת ברקלי בקליפורניה הייתה תמיד הכי "חברתית" באמריקה, כלומר שמאל. נסו לנחש מהם פערי השכר בין 35,000 המועסקים בברקלי – אלה שנלחמים למען שוויון חברתי?

אוניברסיטת ברקלי בקליפורניה ידועה מימים ימימה כמתקדמת ביותר, ה"חברתית" ביותר, ובקיצור: הכי שמאלנית בארה"ב. אני זוכר היטב את מהומות הסטודנטים ה"מתקדמים" משנות ה- 1960 (בייחוד מאורעות 1968), מאורעות שבהן ברקלי הובילה (חבר שלי למד שם באותן השנים).

1643

גם היום אונ' ברקלי לא מביישת את הפירמה, ונמצאת בחזית המלחמות החברתיות. פרופסורים מכובדים דואגים כל העת לחקור ולפרסם את הנתונים על חוסר הצדק החברתי בארה"ב, על הפערים הגדולים (וההולכים וגדלים) בין העשירים לעניים. ראו את המחקר של פרופ' עמנואל סאיז, וגם כאן.

אבל, ארה"ב מדינה מתוקנת מהרבה בחינות, ולפי חוקי השקיפות בארה"ב המשכורות של כל 35 אלף המועסקים על ידי אונ' ברקלי (מוסד ציבורי-ממשלתי) גלויות לציבור. 

מסתבר שמדד הג'יני (מדד אי השיוויון) בין עובדי ברקלי הוא 0.66 – זה יותר גרוע מהמדינה הענייה והמושחתת ביותר בעולם (האיטי).

פרופ' סאיז, ראש המרכז לחקר אי השיוויון, מרוויח ממשכורת בברקלי 349,350 דולר לשנה – הוא כנראה מרוויח עוד ממתן הרצאות ופרסום ספרים. 4 הפרופסורים המכהנים במועצה המיעצת של המכון מרוויחים בין 300 ל- 330 אלף דולר לשנה. [לשם השוואה: המשכורת הממוצעת בארה"ב היא בערך 50 אלף דולר לשנה, משכורת המינימום בערך 20-25 אלף]. פרופ' סאיז נמצא בתוך ה- 1% העליון של משכורות בברקלי, וחבריו כולם בתוך ה- 2% העליונים.

הבנת את זה, ברוך? כנראה המשכורת הגבוהה מאד, והמעמד בראש פירמידת אי השיוויון מאפשרת להם להעריך יותר טוב את חוסר הצדק החברתי שבפערים ואת מגרעות החברתיות של אי השיוויון.

יעקב

 

עודכן לאחרונה ב שישי, 08 יולי 2016 20:35

פריטים קשורים

נתי
זו משכורת שפויה יחסית
ישנם תאגידים, שבהם השכר שצויין הוא שכר חודשי לא שנתי . פחות מ30 אלף בחודש זה בגדר סביר ואין שום סיבה לצקצק
0
רון וייס
אין השוואה לאוניברסיטאות אחרות
בלי השוואה למשכורת פרופסורים בכירים באוניברסיטאות מובילות,אין המאמר משכנע.
0
חשבון פשוט
פירוש רש"י למתקשים
אני אציין את הברור מאליו (כי כנראה שלא זה לא כל כך ברור).אין מה להשוות את המשכורת של סאז למשכורות של פרופסורים אחרים באוניברסיטאות אחרות כי אין כל טענה שהיא חריגה ביחס אליהם (אף על פי שהיא קרוב לודאי חריגה).הטענה היא שכארגון אוניברסיטת ברקלי מדגימה אי שיוויון קיצוני (מדד ג'יני 0.66) וכפי שנאמר נאה דורש נאה מקיים.יכול להיות שיש עוד ארגונים שמדיגמים אי שיוויון קיצוני אך הם לא בהכרח מטיפים מוסר לכל העולם ולכן אין זה צביעות מצדם.
0
יעקב
פרסום משכורות של חברות ממשלתיות
היה מאד נחמד אם גם אצלנו היו מחייבים את כול המוסדות הציבוריים (אוניברסיטאות, בתי חולים) ואת כול החברות הממשלתיות (חברת החשמל, הנמלים), לפרסם (לפחות פעם בשנה) רשימה שמית מלאה של העובדים שלהם עם המשכורת ברוטו (העלות הכוללת) של כול עובד ועובד.היה נחמד אם המידע היה זמין ברשת, ועומד לרשות הציבור.הדבר היה מסיע במניעת הרבה שחיתויות.
0
יעקב
יש פרסום אבל לא מלא
קיים אתר של "דוח הממונה על השכר"http://hsgs.mof.gov.il/HomePage.aspxיש בו הרבה נתונים, אבל, כמובן, הוא מריחה.אין פירוט שמי, אין פירוט של כול המושכים שכר. ואין נוגעים בחברת החשמל או בנמלים - הם לא מופיעים בדוחות אלה.
0
דניאל
צריך לדעת גם על מה לתקוך
צקצקנות אכן כן. כי מה ציפית מעובדי ברקלי? זה הרי מבחינת השמאל תפקיד המדינה לגבות מס דיפרנציאלי ובכך לקדם שוויון....פה היתה התפרצות לדלת פתוחה
0

3000 תוים נשארו