הדפס עמוד זה
שבת, 14 ינואר 2012 18:03

מימון ממשלתי להונאות

מימון ממשלתי למחקרים מעלה חשש לשיקולים זרים - העברת כסף למקורבים ולביצוע מחקרי זבל. ממשלה לא צריכה לעסוק במדע. המדען הראשי מיותר לחלוטין, בדיוק כמו הרב הראשי.

בארה"ב התגלה מקרה של הונאה מדעית.

ד"ר דיפק דאס מאונ' קונקטיקוט היה חוקר מאד פורה. הוא פירסם אולי 588 מאמרים בכתבי עת המדעיים בתחום הרפואה. הוא חקר את החומר רסברטרול שמצוי ביין אדום. הוא מצא שיש לחומר, ולכן ליין האדום, השפעה חיובית על הבריאות.

עכשיו האוניברסיטה בדקה 26 ממחקריו ופירסמה דו"ח בן 60,000 עמודים על החקירה. מסתבר שהתגלו מקרים רבים של התנהלות בלתי תקינה, או בשפה פשוטה פיברוק נתונים. האיש פשוט זייף. הז'ורנלים מקצועיים, האמורים לבדוק את המחקרים באמצעות מנגנון ביקורת העמיתים לא עלו על הזיופים. החקירה נפתחה לאחר שהתקבלה תלונה אנונימית על זיופים.

המחקרים מומנו ברובם על ידי המכון הלאומי ללב-ריאות ודם שליד משרד הבריאות האמריקאי - כלומר על ידי הממשלה.

בימנו נוטות הממשלות להוציא יותר ויותר כסף למחקרים. כתוצאה מכך יש מבול של מחקרים מכל המינים והסוגים. מרבית המחקרים הם מחקרי זבל - דהיינו חוקרים נושאים בלתי חשובים, מוצאים מימצאים טריוויאליים (מובנים מאליהם), או טוענים למימצאים מעניינים בלי ביסוס מספיק. מקרים של הונאה ברורה כמו במקרה זה פחות נפוצים, אבל יש גם כן. לא כל מה שהשם הקדוש "מחקר" מודבק עליו הוא חשוב, מעניין, נכון או שווה להוציא עליו כסף. בייחוד במנגנונים ממשלתיים למימון מחקר יש חשש לשיקולים זרים - העברת כספים למקורבים לביצוע מחקרי זבל. (לא דווח על חשד כזה בפרשייה של ד"ר דאס).

לכן - הממשלה לא צריכה להתעסק במימון מחקרים. רוב הכסף הזה מתבזבז לריק.

ובישראל - המדען הפוליטי הראשי

מחקר של מכון ירושליים לחקר השווקים חושף בצורה ברורה ומתועדת, מה שכולנו שיערנו. המדען הראשי מחלק כסף שלנו לטייקונים.

כלומר - מרבית הכסף שהמדען הראשי מחלק (1.6 מיליארד שקל לשנה - לא כסף קטן בכלל) הולך לחברות גדולות או חברות בת של קונצרנים גדולים. הקונצרנים הגדולים יש להם מספיק כסף משלהם, אפילו הרבה יותר מאשר הממשלה, כדי לממן מחקרים ופיתוחים טכנולוגיים שעשויים בעתיד להניב רווחים יפים.

גם יזמים צעירים, חדשים ועניים לא יתקשו למצוא מממנים מקרנות הון סיכון, אם יש להם רעיון לפיתוח טכנולוגי מבטיח. אז בשביל מה צריכים "מדען ראשי" ליד משרד המסחר והתעשייה? בשביל שיעשה מה שכל הגופים הממשלתיים האלה עושים: מחלקים כסף טוב שלנו למקורבים פוליטית וכלכלית.

נושא אחר הוא הפתיחות והשקיפות. המדען הראשי מסרב לפרסם את סכום המענק שניתן לכל חברה. למה מסרב? יותר קל לבצע את חלוקת הכספים למקורבים בסתר.

המדען הראשי מיותר לחלוטין (בדיוק כמו הרב הראשי) - הממשלה לא צריכה להתעסק במדע, ולא בחלוקת כספי ציבור לחברות פרטיות בטוענה זו או אחרת. אם ביבי מחפש מקורות מימון - הנה מצאתי בשבילו 1.6 מיליארד שקל לשנה. ועוד לא התחלתי כלל לספר על "עידוד התעשייה" (שלא באמצעות ה"מדען" הראשי - שהוא פקיד ממשלתי למרות התארים) - כלומר - כסף ממשלתי רב מועבר למקורבים "לעידוד התעשייה" - שלא באמצעות המדען הראשי, אלא מתקציב אחר של התמ"ת.

יעקב

עודכן לאחרונה ב ראשון, 21 אוגוסט 2016 05:03

פריטים קשורים

3000 תוים נשארו