הדפס עמוד זה
שני, 08 אוקטובר 2012 08:17

45 שנה לחיסולו של צ'ה גווארה

השבוע, לפני 45 שנה חוסל בירי המהפכן הקומוניסטי צ'ה גווארה. דמות "הצעיר הנצחי" שמופיעה גם כיום על חולצות T, הייתה מסמלי "השמאל המתקדם" בעולם. הברנש היה רוצח סדיסט שמימש טרופו בחיסול "אויבי המהפכה".

השבוע, לפני 45 שנה, צ'ה גווארה קיבל מנה גדושה של התרופה שהוא נהג לתת לאחרים. הוא הוכרז כרוצח, בלי משפט, הועמד לקיר ונורה. התגשמות הצדק הפואטי – עשו לו מה שהוא נהג לעשות לאחרים. למי שלא בדיוק יודע מי היה צ'ה גווארה (חוץ מציור על חולצות T), הנה כמה עובדות אודותיו.

"כשראית את קרינת האושר בפניו של צ'ה גווארה כאשר קורבנותיו נקשרו לעמוד ונורו, הבנת שיש משהו מאד לא תקין איתו". זאת אמר לסופר אסיר קובני לשעבר, שראה את הפנים של גווארה.

 1311

צ'ה גווארה היה עוזרו של פידל קסטרו בעת המהפכה הקומוניסטית בקובה ב-1959, ואח"כ היה ראש השרות החשאי של קאסטרו בקובה, האחראי על מאסרם והוצאתם להורג של אלה שנטען שהם אויבי המהפכה.

גווארה היה המפקד של מתחם ההוצאות להורג, "לה קבנה", ולעיתים קרובות היה מבצע בעצמו את יריית החסד לווידוא ההריגה, היה תוקע כדור בראש, מאקדחו, לקורבן. הוא הורה לפתוח חלון בקיר משרדו כדי שיוכל לצפות בהוצאות להורג. עיתונאי רומני (כשרומניה הייתה קומוניסטית), סטפן באצ'י, התקבל במשרדו של צ'ה שניאות להעניק ראיון. כאשר נכנס, לקח אותו צ'ה אל החלון, כדי לצפות בהוצאה להורג. העיתונאי המזועזע ברח. יותר מאוחר כתב שיר: "אני לא אשיר לצ'ה, כמו שלא אשיר לסטאלין" הייתה אחת השורות בשיר.

אפילו בצעירותו כבר ניכר שצ'ה לוקה במחלת נפש. הוא כתב: "הנחיריים שלי מתרחבים [בהנאה] כאשר אני מריח את ריח אבק השריפה והדם. מטורף מזעם, אכתים את הרובה שלי בדמו של כל אויב מובס שייפול בידי. במות אויבי אני מכין עצמי למאבק הקדוש ואני מצטרף לפרולטריון המנצח בשאגה חייתית".

הקטע הזה מ"יומני האופנוען" שלו, נשמט משום מה מהסרט המתקתק עליו שהכין רוברט רדפורד.

כל אלה הלובשים את החולצות או תולים את הפוסטר של צ'ה גווארה, ראוי שידעו קצת היסטוריה.

על המתרחש בקובה היום ניתן לקרוא בבלוג של העיתונאית הקובנית יואני סאנצ'ז (באנגלית, או בכל שפה אחרת).

יעקב

הערה: היום (09/10/2012), מציין ידיעות אחרונות (במהדורה המודפסת) את יום הוצאתו להורג של צ'ה. איתן הבר סוקר את פועלו של המהפכן "שביקש לחולל מהפכות בדיקטטורות בדרום אמריקה". המשפט הבא חותם את כתבת הזיכרון: "צ'ה גווארה היה והינו סמל וגיבור לאומי למהפכנים ומהפכות". אין שום איזכור שלילי.

מוטי

עודכן לאחרונה ב שבת, 13 אוגוסט 2016 14:33

פריטים קשורים

3000 תוים נשארו