הדפס עמוד זה
רביעי, 19 דצמבר 2012 09:10

מדד המחירים משקר

מדד המחירים לצרכן, שהוא פרמטר מרכזי, שלפיו נקבעים הרבה פעילויות במשק, משקר. כלומר, לא משקף את המציאות, ולא במקרה.

מדד המחירים לצרכן, שהוא פרמטר מרכזי, שלפיו נקבעים הרבה פעילויות במשק, משקר. כלומר, לא משקף את המציאות, ולא במקרה. המדד מחושב על ידי גוף ממשלתי (הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה) – ולממשלה יש אינטרס גדול להראות מדד נמוך ככול האפשר – כי אז החוב שלה באיגרות חוב צמודות יקטן, וכל ההתחייבויות הצמודות האחרות (למשל פנסיות).

1332


הנה מה כתבתי על זה  ב- 2008:
איך ייתכן שמחירי הדיור עולים שמיימה, ומחירי הנפט והחיטה גם כן, ואינפלציה אין? איפה האינפלציה? איך זה שעליות מחירים גדולות, וידועות בעליל, לא משתקפות במדד? הדבר מעלה הרהורים על הערך של המכשיר הסטטיסטי ששמו: מדד המחירים לצרכן. אני לא חושב שהמדד מדויק או אמין במיוחד.

גם אנליסטים מ"מגדל שוקי הון" עלו על העניין. מדד חודש ספטמבר שפורסם היה ללא שינוי לעומת החודש הקודם (מדדי אוקטובר ונובמבר ירדו).

ההפתעה הייתה גדולה במיוחד על רקע העובדה כי בחודש האחרון המע"מ עלה ב-1% מחירי הדלק עלו ב- 7% ומחירי הפירות והירקות עלו ב -2.7%.

המחירים עולים כל הזמן, המדד של הלשכה לסטטיסטיקה לא....
הלשכה מסבירה שהיה שינוי בשיטת החישוב של המדד. ההסבר הזה לא רלוונטי. לא ייתכן לעשות "שינוי" כזה, זה לא תקין. המדד צריך לשקף את השתנות המחירים בשוק ולא את השתנות שיטות החישוב או גחמות אחרות של הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה.

לטענת האנליסטים, גם נתוני האבטלה שהלשכה מפרסמת אינם משקפים את המציאות. למשל – בחודש יולי פוטרו 16 אלף עובדים, אבל הנתון של האבטלה הראה ירידה מ- 7.1% ל- 6.5%.

אנו יודעים שמדינות כושלות, כמו ארגנטינה, למשל, מזייפות כול הזמן את המדדים, ויתירה מכך, הממשלה שם מנסה להכניס לכלא כלכלנים שמפרסמים נתון מקביל, אמיתי יותר. נקווה שאצלנו לא יכניסו לכלא את האנליסטים של מגדל...
הממשלה יש לה אינטרסים משלה, שאינם עולים בקנה אחד עם האינטרסים של הציבור. אל תאמינו לממשלה (כל ממשלה, לא חשוב מי מרכיב אותה).
 
יעקב

עודכן לאחרונה ב רביעי, 24 ינואר 2018 19:50

פריטים קשורים

3000 תוים נשארו