הדפס עמוד זה
שישי, 12 אוקטובר 2018 03:26

בספרד מלאימים דירות

חוק חברתי (סוציאליסטי) חדש ו"מתקדם" בחבל הבאסקים האוטונומי בספרד: הממשלה יכולה להחרים "זמנית" דירות ריקות ולהשכירם ל"זכאים". איך כחלון לא חשב על זה?

ארץ הבאסקים היא מחוז אוטונומי בספרד שיש לו בית נבחרים וממשלה משלו. יש לו, כמו לכולם, את הבעיה של מחסור בדירות ויוקר הדיור וגם את ה"בעיה" שהתגלתה גם אצלנו: דירות ריקות. יש שם אותם קפיטליסטים, בעלי הון חזיריים, שקונים דירות להשקעה ומשאירים אותן ריקות, המנוולים. איך אפשר להשאיר דירה ריקה כאשר כל כך הרבה זוגות צעירים מסכנים משוועים לדירה?

אבל, אל דאגה. יש בחבל הבאסקים ממשלה אוטונומית, מאד מתקדמת (חברתית) שקופצת לתקן את העוול הגדול. הם חוקקו חוק ב- 2015, לפיו הממשלה יכולה להלאים (להחרים, זמנית... רק זמנית בשלב זה...) דירות ריקות. שלא יחשבו העשירים המנוולים שהם יכולים לקנות דירה ולעשות בה כעולה על רוחם (להשאירה ריקה). דירות ריקות יולאמו (יוחרמו) ויושכרו, על ידי הממשלה, לאנשים נזקקים או ל"זכאי" דיור ציבורי כדי שימלאו את הייעוד החברתי הנכון של הדירות.

הממשלה המרכזית של ספרד, השמרנית, פנתה לבג"ץ שלהם (בית הדין לענייני חוקה) בבקשה לפסול את חוק ההלאמות, הפוגע בזכות הקניין. אבל, הבג"ץ שם, כמו אצלנו, מאד מתקדם, והוא דווקא אישר את חוק ההחרמות לטובת הדיור הציבורי. מה שבג"ץ לא אישר זה הלאמת דירות ריקות שבבעלות בנקים, שהגיעו לידיהם כתוצאה מאי תשלום משכנתאות.

שר השיכון הבאסקי מרגיע את בעלי הדירות. "איננו מתכוונים לגשת מיד לגל של הלאמות. ההלאמות יבוצעו רק באזורי ביקוש (כלומר בהם שורר מחסור בדירות), ורק אחרי שהדירה עמדה ריקה שנתיים, ומותר להחזיק דירת נופש". כרגע רק מתחילים לעשות רשימות של דירות ריקות. בעלי הדירות יקבלו התרעות בזמן... מה שהוא שכח לציין שתמורת סכום סמלי, במעטפות, ימצאו פקידי השיכון דרך לקבוע שאתה עומד בקריטריונים, ומותר לך להחזיק דירה ריקה (פטור מהלאמה).

אצלנו, הממשלה איננה כל כך מתקדמת, ולא חשבה עדיין או לא העזה, לגשת לפתרון הראדיקלי של הלאמת דירות. אצלנו הסתפקו בקנסות ניכרים (ארנונה כפולה) המוטלים על המנוולים שמעיזים להשאיר את דירותיהם ריקות (מעריכים שיש בישראל 47 אלף דירות ריקות). מה הם חושבים? שכל אחד יכול לרכוש דירות כמה שהוא רוצה ולעשות בהן כראות עיניו?? ומה עם האחריות החברתית?

כמובן, המתקדמים לא מסוגלים לחשוב צעד אחד קדימה. ארץ בה מלאימים דירות מבריחה משקיעים שלא קונים דירות, ואם אין קונים גם אין יזמים שבונים. אז הצעד של ההלאמות יביא לקיטון בבניה והחמרה של המחסור בדירות.

יעקב

הירשמו כאן לקבלת התראה על כתבה חדשה באתר

עודכן לאחרונה ב שישי, 12 אוקטובר 2018 03:36

פריטים קשורים

שחרורון
חוזר: בספרד מלאימים דירות
אלו שקונים דירות ומשאירים אותן ריקות לא בהכרח קונים דירת 4 חדרים באיזור שמתאים למשפחה או דירה שזוג צעיר יכול להרשות לעצמואם נאמץ את הרעיון לשדוד באיומי רובה את דירותהם של אנשים שנופלים לקבוצה שרירותית, ונעביר את זה לישראל - האם הלאמת דירת סטודיו במגדל יוקרה יפתור את הבעיה?
0
יעקב
בשם השיוויוניות
מלאימים דירות מכול הסוגים והגדלים.
0
חוזליטו
נכון שהלאמה זו פעולה אלימה שחוקיותה מוטלת בספק
אבל איזה כלים יש למדינה להתמודד עם הפיכת נושא הדיור, ע"י בעלי ההון,לתחום ספקולטיבי המונע דיור במחיר הוגן מזוגות צעירים? ריכוז הנדלן בידי מספר קטן של שחקנים יגרור לבריחת הצעירים מאותה מדינה.
0
דוד
זה לא נכון
חוזליטו אמר/ה :
אבל איזה כלים יש למדינה להתמודד עם הפיכת נושא הדיור, ע"י בעלי ההון,לתחום ספקולטיבי המונע דיור במחיר הוגן מזוגות צעירים? ריכוז הנדלן בידי מספר קטן של שחקנים יגרור לבריחת הצעירים מאותה מדינה.
בעלי הון בדרך כלל רוצים להגדיל את ההון שלהם. למשל, לבנות, להשכיר וכו'. יש המון בעלי הון שהיו שמחים מאוד להשקיע בנדל"ן באופן שיגדיל דרמטית את היצע הדירות בשוק ויוריד את המחירים.מי מונע את זה? הממשלה. איך? בירוקרטיה. חוקי הפשרת קרקע, הגבלות בנייה. והעובדה ש-95% מהקרקעות אצלנו שייכות ל"מינהל מקרקעי ישראל", במקום לאזרחים.

0
יוסי ברנע
תמיהה נוספת
זה גם מוזר שטרם אומץ כי הרי תנועת המחאה של 2011 קיבלה שיעורים פוליטיים תקשורתי.ים מתנועת המחאה הספרדית מדוע לא לאמץ את הכל כעסקת חבילה?!
0
שחרורון
חוזר: בספרד מלאימים דירות
חוזליטו אמר/ה :
אבל איזה כלים יש למדינה להתמודד עם הפיכת נושא הדיור, ע"י בעלי ההון,לתחום ספקולטיבי המונע דיור במחיר הוגן מזוגות צעירים? ריכוז הנדלן בידי מספר קטן של שחקנים יגרור לבריחת הצעירים מאותה מדינה.
אפשר להפסיק להדפיס כסף ולהפסיק לעשות מניפולציות של ריבית. אפשר גם להוריד מיסיםאו אפשר להמשיך בדרכה של ונצואלה, להמשיך ולהתערב ולהשיג מחירים הוגנים בכל התחומים. כי שאין כלום לאף אחד, יש שיויון

0
לוי @
לחוזליטו
אתה מבקש להקנות קניין של 'דיור' לזוגות צעירים. כיצד ? ע"י לקיחת אותו הקניין 'דיור' מ"בעלי הון". מדוע לאזרח מסוג "זוג צעיר" יש זכות קניין עודפת על זכות הקניין של אזרח מסוג "בעל הון" ?יש 2 סוגים שונים של קניין ? יש 2 סוגים שונים של אזרחים ?ועוד שאלה מתפלפלת: אם ה"זוג הצעיר" הוא עצמו גם "בעל הון" - זכות הקניין של מי מן האישיות המפוצלת תגבר ?
0
דוד
ההיגיון מאחורי זה הוא פשוט מגוחך
תארו לכם שהממשלה תנקוט את אותם צעדים בשוק הצרכנות למשל."חייבים להלאים את רשתות המזון. אם לא נגן על הצרכן הישראלי מפני בעלי הון חמדנים, יבואו טייקונים, ירכשו את כל הסופרמרקטים וישאירו אותם נעולים על מסגר ובריח והציבור יישאר בלי אוכל". זה פשוט מדהים שטענות זהות נשמעות שוב ושוב על ידי נבחרי ציבור, בחלקם אנשים די אינטליגנטיים ובוגרי אוניברסיטאות.
0
דב
השלב הבא
ילאימו דירות גדולות מדי, יפצלו, יחזירו חצי לבעלים המקורי.
0

3000 תוים נשארו