הדפס עמוד זה
שישי, 06 ספטמבר 2019 03:40

איך הפכה שריפת יער "מקובלת" בברזיל לכלי תעמולה אידיאולוגי

כל מה שמספרים לנו על האמזונס כ"ריאות החמצן" של העולם הוא בלוף! כל אסון טבע הוא רע אבל מסיבות אחרות.

"הזרם המרכזי" בתקשורת העולמית ובראשם CNN וניו יורק טיימס מהלכים עלינו אימים: אסון נורא עומד לפתחינו – יערות העולם בוערים ונכחדים. אפילו ישראל הציעה צוות כיבוי לעזרת ברזיל... כנראה את הצוות המוצלח מהשריפה ב"יערות" הכרמל (2010). העיתון גלובס העלה את רמת הדרמטיות בכותרת "יותר גרוע מצ'רנוביל – האמזונס הוא אסון גלובלי בסדר גודל שאנחנו לא מכירים".

"כל מה שאמרו לכם על האמזונס, 'הריאות של העולם', הוא שגוי", כותב מייקל שלנברג, פעיל סביבה ותיק, בכתבה ב-פורבס (והובא לידיעתנו בפייסבוק ע"י הלל גרשוני).

הכדורגלן כריסטיאנו רונלדו, למשל, העלה ציוץ שכמעט כולו שגוי: "יערות הגשם באמזונס מייצרים יותר מ-20% מהחמצן העולמי, והם בוערים כבר שלושה שבועות", וצרף תמונה של יער בוער. גם נשיא צרפת עמנואל מקרון שיגר ציוץ דומה להפליא, זעק כי "הבית שלנו בוער... ריאות החמצן שלנו בוערות" וגם הוא צירף תמונת יער בוער.

 2520 2

2520 3 

רק שהיער הבוער של רונאלדו הוא בכלל מדרום ברזיל, ומ-2013. היער הבוער של מקרון הוא מלפני יותר מ-20 שנה. ציוצים דומים של מדונה וג'יידן סמית' צירפו תמונות בנות יותר מ-30 שנה. ידוענים אחרים הפיצו תמונות ממונטנה, הודו, ושוודיה.

גם הטיעון שהאמזונס הם "הריאות של העולם" או שהם "מייצרים יותר מ-20% מהחמצן העולמי" הוא "בולשיט", לדברי אחד מהחוקרים הבולטים של יערות אלה, דן נפסטד. "אין מאחורי זה שום מדע. האמזונס מייצר הרבה מאוד חמצן, אבל הוא משתמש באותה כמות של חמצן".

כתבה בנשיונל גאוגרפיק מפרטת מדוע תרומת יערות הגשם למאזן החמצן באטמוספירה היא בדיוק אפס. יערות חשובים מסיבות אחרות.

גם הטענה של הניו יורק טיימס, שאם יאבד חלק גדול דיו של האמזונס ויהפוך לסוואנה, שאינה מחזיקה כל כך הרבה פחמן, תהיה ירידה ב"יכולת הריאתית" של כדור הארץ – שגויה, אומר נפסטד. האמזונס מייצר הרבה חמצן, אבל כך גם חוות סויה ובקר.

מה לגבי הטענה שיש עלייה דרמטית בשריפות? ובכן, העלייה היא 80% מהשנה שעברה, אבל רק 7% מהממוצע של העשור האחרון. הרבה יותר שריפות היו דווקא תחת לולה ומרינה סילווה (הנשיא הסוציאליסט והשר להגנת הסביבה שלו), אבל אף אחד לא האשים אותם בסיכון האמזונס.

אחת הבעיות, אומר נפסטד, היא שהשיח המפלג, המאשים את נשיא ברזיל בולסונרו בכל הצרות, יוצר אפקט הפוך. המקומיים – שהם אלה שאמורים לשמור על האמזונס, והם אלה שנושאים בעיקר הנזק הכלכלי מכך – חשים מותקפים, והלעומתיות הזאת אינה עוזרת כלל. "הציוץ של מקרון היה בעל אותה השפעה על הבייס של בולסונרו כמו הדברים של הילרי על ה-"deplorables" (מפגרים, נחשלים) שמשתייכים למחנה של טראמפ, אומר נפסטד. "הברזילאים רוצים לדעת למה קליפורניה מקבלת את כל הסימפתיה בעולם על השריפות אצלה, ואילו ברזיל מקבלת את כל ההאשמות".

2520 1
מקור הנתון "20% מהחמצן העולמי" אינו ידוע ומבוסס על כלום. כך אומר ג'ונתן פולי נשיא האקדמיה למדעים בקליפורניה שגם עמד בראש צוות מחקר שינויי אקלים. "נתון" זה התפשט בעולם הרבה יותר מהר משריפות היער.

בכתבה אחרת בפורבס אומר מייקל שלנברגר שהיקף שריפות היער בעולם מצטמצם בקביעות. ניכרת מגמת ירידה של כ- 25% מאז 2003.

גם עיון בכתבה בניו יורק טיימס, שאינו חשוד באי-דאגה לסביבה או באהדה למדיניות רפובליקאית, מדגים את העובדה שפגיעה וצמצום בשטחי הייעור המקוריים אמנם התגברה מאז שנת 2014 אך במתינות, ונמצאת בירידה במגמה הכללית. גם כאן אין קשר לבולסנרו שעלה לשלטון בינואר 2019.

 2520 4

אכן, לא טוב שיש שריפות והן בהחלט גורמות לנזק. בכלל, לא טוב שקיימים אסונות. היערות חשובים, אבל גם האדם. כך למשל, אירופה הייתה בעבר הלא-רחוק כולה מיוערת. היום חיים ביבשת בערך חצי מיליארד תושבים... על חשבון יערות העבר. באזורים הלא-מיושבים שפונו מבני אדם, סביב העיר צ'רנוביל שבאוקראינה – היער הקדום משתקם במהירות. זו הוכחה שתהליך הייעור הפיך – צריך רק להשמיד את הגזע האנושי.

רצוי כמובן לשמר שטחים ירוקים והטכנולוגיה תורמת לכך רבות. תעשיית הנייר בעולם, לדוגמה, משתמשת מזה שנים, בעצים שניטעו במיוחד לצרכים תעשייתיים – ואם אתם מצליחים לחסוך בדף נייר במדפסת שלכם – לא הצלתם שום ענף של עץ בברזיל...

חידושים בטכנולוגיות חקלאיות מצליחים להפיק יותר מזון מכל דונם אדמה ומכל קוב מים. הפיתוחים של מזון מתועש נמצאים בחזית המדע. מגמת הצטופפות האדם בערים נמשכת כבר למעלה מ-200 שנים, על חשבון מגורים בכפר שבטבע, והיא בעיצומה. האדם מתקדם, מתפתח וחייו טובים וארוכים לאין שיעור מהתקופה בה אירופה הייתה מכוסה ביער טבעי. לאופטימיות יש בסיס מוצק.

מפיצי ההיסטריה הירוקה – שולטים בפוליטיקה ובכסף הגדול

מחנה מפיצי ההיסטריה הירוקה שולט בשיח, בפוליטיקה ובכסף. מאות מיליארדי דולרים מבוזבזים מידי שנה על מלחמה חסרת תועלת נגד כלום, גם אצלנו. הם מפיצים את ה"דחיפות לפעולה": עתיד כדור הארץ נתון בידנו, חייבים "לחזור בתשובה" כי בני אדם הורסים ומזהמים את הסביבה. חייבים לבזבז מאות מיליארדים מידי שנה, ולא חשוב אם באמת קיימת סכנה אקלימית (אף אחד לא יודע). בני האדם הרעים הורסים את כדור הארץ, וצריך להכביד על החיים באמצעות שלל חוקים לשימור כדור הארץ. הנזק הצפוי מ"התחממות כדור הארץ" הוא ניחוש – ללא הוכחה שמבוססת על כללי המדע המקובל, אבל הנזק לאדם מבזבוז שנתי של מאות מיליארדים הוא ממשי ביותר.

הם אלה שמפיצים את הבדותה שקיימת היום טכנולוגיה של "אנרגיה מתחדשת" שיכולה לספק את צרכי האנרגיה שלנו (רוח ושמש) – אולי בעתיד תהיה, כיום אין, ואין שום אפשרות לוותר על מקורות אנרגיה שמקורה בנפט ופחם.

ההיסטריה הירוקה מאלצת את הפוליטיקאים לבזבז את כספינו לשווא על המלחמה ב"שינוי האקלים". הכסף, שמייצג עמל של בני אדם, מתבזבז על כלום – אפילו אם יוכח שסוף העולם מתקרב בגלל "התחממות כדור הארץ" ככל שקיימת – אין היום בכוחו של האדם להשפיע על גורמים טבעיים שמקורם ביקום העצום, ואפילו לא בכדור הארץ הזעיר. יש גם שמרוויחים – אלה שמוכרים לפוליטיקאים את "הפתרונות האנרגטיים".

ההיסטריה הפסימית שארגוני הסביבה והשימור מלבים בעולם – היא שמזיקה לאדם – מעל ומעבר לנזק שכן נגרם מהשריפה באמזונס.

מוטי היינריך

הירשמו כאן לקבלת התראה על כתבה חדשה באתר
.

פריטים קשורים

יעקב
מגמת ייעור
בשנים האחרונות התהפכה המגמה והיום יש "ייעור" או גידול שטחי היער בעולם - הודות לטכנולוגיה חקלאית מתקדמת המאפשרת ייצור כמויות גדולות יותר של מזון משטחי חקלאות קטנים יותר.יש מגמת "יירוק" - greening - שטחי הירוק (יער או גידולי שדה טבעיים) נמצאים במגמת עלייה.http://www.thegwpf.com/matt-ridley-rejoice-in-the-lush-global-greening/ב 30 השנים האחרונות הייתה עלייה של כ 14% בשטחים הירוקים בעולם.
0
יעקב
בולסונרו
מגוח להניח שלנשיא ברזיל - בולסונרו - יש השפעה איזושהי על שריפות היער בברזיל. הוא לא הלך לשרוף את היער, ולא נתן הוראה לשרוף.במידה ואנשים גרמו לשריפות בנסיון לנקות שטח עבור גידולים חקלאיים - אין לממשלת ברזיל שליטה עליהם.אבל - כול טענה מגוכחת טובה בשביל ניגוח פוליטי. הדאגה לסביבה (כביכול) הפך כלי נפוץ ומקובל לניגוח פוליטי של יריבים, כולל ניגוח אידאולוגי.
0
המגיב האדיב
אין שום אפשרות לוותר על מקורות אנרגיה שמקורה בנפט ופחם
"אין שום אפשרות לוותר על מקורות אנרגיה שמקורה בנפט ופחם" - בזה לגמרי לא בטוח.הפיתרון האידיאלי הוא אנרגיה אטומית. מה שקרה הוא ש"הדואגים לסביבה" פועלים במרץ נגד אנרגיה אטומית במימון OPEC.
0
יעקב
אנרגיה אטומית
אנרגיה אטומית היא האפשרות היחידה הקיימת כרגע לאספקת אנרגיה בכמויות גדולות כנדרש ללא פחם. אבל לאנרגיה אטומית יש בעיות אחרות, משלה (קרינה רדיואקטיבית שאנו לא יודעים לנטרל). יידרש פיתוח של כמה עשרות שנים לפחות להביא את מקורות האנרגיה האטומית למצב שימושי יעיל ובטוח.בינתיים 400-500 תחנות הכוח הגרעיניות הקיימות שנבנו בשנות ה 1960-70-80 מגיעות לגיל פרישה וסוף החיים המועיל, והולכות ונסגרות. האנרגיה האטומית בדעיכה.אנרגיה אטומית אולי תיכנס לשימוש מחדש בעוד 40-50 שנה ואולי לא.בינתיים, בעתיד הנראה לעין, כמה עשרות שנים קדימה, אין מקורות אנרגיה אחרים מלבד הפחמיים (פחם, נפט וגז). זו עובדה ששום אידאולוגיה לא תוכל לשנות.
0

3000 תוים נשארו