הדפס עמוד זה
שני, 09 מרס 2020 05:02

למה הממשלה מתעסקת עם מוניות?

בעיצומן של הצרות הסובבות אותנו הממשלה מתעסקת ב"רפורמת המוניות". הממשלה צריכה לחדול ממעורבות בתחום תחבורה זה, להסיר את החסמים, לאפשר עיסוק חופשי ותחרות מלאה.  

2543


בעיצומן של הצרות הסובבות אותנו, עם קורונה-וירוס, בחירות, הרכבת ממשלה בעייתית, וגם צוללת שישית כן או לא – צצה לפתע כותרת חדשה-ישנה: "רפורמת המוניות טרם בוטלה חרף הבטחות נתניהו".

למה אנחנו והממשלה צריכים להתעסק ב"רפורמת המוניות" (מה זה לכל הרוחות?). הנה מסר לקברניטי המדינה: אתם פטורים מלעסוק בנושא זה. רדו ממנו, רדו בכלל מעיסוק בתחבורה ציבורית (אוטובוסים). העניינים יסתדרו הרבה יותר טוב אם הממשלה לא תהיה מעורבת (מבחינת הצרכן, כלומר הציבור הרחב).

רגולציה של מוניות הוא נושא ישן וכאוב. זה התחיל עוד בימי המנדט – כאשר ממשלת הוד מלכותו גבתה מחיר גבוה עבור "מספר ירוק" – הוא הרישיון למונית. למה לא? זו הזדמנות לקחת כסף מה"ילידים" (נייטיבס) לקופת הוד מלכותו (אם כי גם במולדת, באנגליה, גבו מס גבוה עבור רישיון מונית).

ממשלת ישראל ירשה את חוקי המנדט, וחוק זה, המכניס כסף טוב לקופת המדינה על חשבון הצרכנים – מצא חן בעיניה. כל צעד שמכניס כסף ומגדיל את סמכויות השלטון הוא טוב בעיני פוליטיקאים שבשלטון.

בתחילה, ממשלת ישראל לא הנפיקה רישיונות חדשים, ומחיר ה"מספר הירוק" בשוק המשני (השוק השחור) האמיר מאד. לאחר מכן החלה הממשלה להנפיק רישיון-מונית למיוחסים – דהיינו ל"נכי צה"ל" ולמפא"יניקים טובים ונאמנים. רישיון מונית (כמו מניה באגד) הבטיח לזוכה המאושר פרנסה בשפע לכל החיים. פרנסה בעזרת הממשלה, ועל חשבון ציבור הנוסעים – כי התעריפים היו "מפוקחים" – כלומר גבוהים – לטובת פרוטקציונרים. כלי נוסף לממשלה ולעסקנים הפוליטיים לחלוקת צ'ופר למקורבים.

כך נוצר מעמד של אריסטוקרטים, בעלי מספר ירוק, שהעבידו את הפרולים הפשוטים (הפרולטרים – כלומר הנהגים השכירים) תמורת משכורת תת-מינימום. כך היה גם ב"קואופרטיב" אגד (בעלי ה"מניה" לעומת השכירים בקואופרטיב) – באגד פינקו את בעלי המניה בסובסידיות נדיבות והקצו להם שפע נדל"ן בחינם – לבניית תחנות אוטובוס...).

היום הממשלה עממית ודמוקרטית – היא מנפיקה מספר ירוק למונית לכל דכפין, לא רק לפרוטקציונרים, במחיר שווה לכל נפש של 250 אלף ₪ טבין וטקילין.

עכשיו נחזור לשאלה למה צריך "מספר ירוק"? למה צריך פיקוח ממשלתי וקביעת מחירים? למה בכלל צריך "רפורמה"? (כלומר קביעת מערכת מחירים חדשה)?

הממשלה צריכה לצאת לחלוטין מתחום המוניות והאוטובוסים. כל אדם יוכל להסיע נוסעים במכוניתו ככל שירצה. מי שרואה בכך פרנסה קבועה – יבושם לו. מי שיעסוק חלקית בהסעות – גם טוב. מי שרוצה להקים תחנת מוניות, חברה או קואופרטיב של נהגי מוניות – בכיף! מי שרוצה "אובר" (כמו בחו"ל) או "ליפט" או "גטט" או לעבוד עצמאית – מצוין. המחיר ייקבע בין הנוסעים לבין נהגי המונית, או בינם לבין חברות מתחרות השונות. תחרות חופשית.

כך בדיוק לגבי אוטובוסים. משרד התחבורה וגם הרשויות המקומיות כלל לא צריכים להתערב בעסקי האוטובוס. היכן שיש נוסעים יצוצו יזמים בעלי רכב ויספקו שרות. חלקם באוטובוסים, חלק במיניבוסים, אחרים במוניות או סתם ברכבים פרטיים. (או וואנים – כמו בכפרים הערביים בצפון). צריך לבטל כליל את החוק שאוסר להסיע נוסעים ללא רישיון מיוחד מהממשלה.

הממשלה (והרשות המקומית) לא צריכים לקבוע את מסלולי הקווים, לא תעריפים, ולא מכרזים על "זיכיון" להפעלת קו, ולא כלום. ההתעסקות אינה רק מיותרת אלא אף מזיקה. התערבות הממשלה אינה מטיבה עם הציבור או עם הזקוקים לתחבורה ציבורית. התערבות הממשלה מטיבה רק עם פוליטיקאים שרוכבים על המערכת – כך שואבים ממנה סמכויות, תקציבים והטבות למקורבים.

קשה יותר לדמיין רכבות או רכבת תחתית ללא התערבות ממשלתית. אלה בעיות אחרות – בעיקר של מונופול טבעי – לא נדון בכך כאן.

תחבורה מוטורית רגילה (מוניות, מיניבוסים ואוטובוסים) אפשר להסדיר מהיום למחר, ובקלי קלות; פשוט על ידי הסרת כל החסמים ומניעת עיסוק ממשלתי (או רשויות מקומיות) באמצעי תחבורה אלה. כולנו נרוויח – והרבה.

יעקב

הירשמו כאן לקבלת התראה על כתבה חדשה באתר

פריטים קשורים

ס.דוד
כמו במדינות העולם השלישי
תייר לא מסוגל לנהל מו"מ על תעריף הנסיעה בארץ זרה. גם לאזרח מקומי, בנסיבות מסוימות, זו משימה כמעט בלתי אפשרית.
0
יעקב
הסדרת מחירים
בגלל המחירים הקבועים אין להשיג מונית בשעות העומס או כאשר יורד גשם. בשוק חופשי המחירים עולים בזמן של ביקוש גבוה, וככה צריך להיות. התעריף הממשלתי הקבוע פוגע בזמינות השרות.באשר לתיירים - סיפורי מעשיות... בארצות אחרות התעריף רשום - למשל - על דלת המונית. חברות מוניות ידאגו לפרסם את התעריפים שלהם כמו שתחנות דלק וכול חנות מפרסמת מחירים.תיירים מצליחים לקנות כול דבר, חדרי מלון, ארוחות במסעדות, מזכרות בשוק, הכול - למה שייכשלו דווקא במחירי המוניות?אלו תירוצים מגוכחים.לא על התיירים ולא על הצרכנים מגינה הממשלה אלא על הכוח וההטבות של הפוליטיקאים-רגולטורים.
0
יעקב
אפליקציות
ימי הפועל הצעיר עברו. היום יש אפליקציות - אפשר בקלות למצוא מחירים...מעניין איך אנשים ופוליטיקאים דבקים בתירוצים מגוכחים שהיו שגורים (וטיפשיים) לפני 50 שנה.
0
ס.דוד
חוזר: למה הממשלה מתעסקת עם מוניות?
כנראה שמזמן לא נסעת במונית. גם היום, עם כל הרגולציה, כל נהג מונית שמסוגל לכך, מנסה לרמות אותך, אבל לפחות יש לך מקום להתלונן. נהגים חאפרים, שמזהים שאתה במצוקה או ממהר, דורשים ממך מחירים מההפטרה. אתה מציע שוק נסיעות חופשי לגמרי, ללא מונה, שהרי מונה קובע מראש את התעריף לזמן ולמרחק ובכך מונע תחרות. מימוש ההצעה שלך אפשרי לנסיעות קבועות, רב פעמיות, כשכל הזמן שלך בידיך לבדיקת מחירים ולניהול מו"מ על מחיר מוצר שעלותו , בד"כ, אינה גבוהה.השימוש שלך בשפה בוטה ("תרוצים מגוכחים... וטפשיים") לא תמיד עושה אותך צודק.
0
אבי נצר
מוניות
אמירה יפה. לבטל חסמים. אבל איך עושים את זה בפועל. המדינה גובה כס, עבור העיסוק במקצוע/בשרות. איך היא תפצה את בעלי המוניות על התשלום שהיא לקחה מהם. להפריח סיסמאות של ביטול חסמים מבלי להתייחס למשמעויות זה במקרה הטוב אמירה / משאלת לב וקצת חוסר חשיבה לעומק.למען האמת קצת מפתיע שהמאמר אינו כולל אפילו רמז לפתרונות אמיתיים.
0
יעקב
המס שנגבה יש להחזיר
מי ששילם 250 אלף ש"ח עבור "מספר ירוק" צריך להחזיר לו את הכסף. לא לכולם - אולי לאלה שקנו ב 5 השנים האחרונות (האחרים כבר הרוויחו מהשקעתם). או לשלם להם 1600 ש"ח לחודש - כמו שמשלם נהג שכיר עבור מספר ירוק. אין בעיה למצוא פתרון. לעובדי נמל חיפה משלמים 2.5 מיליון שקל לכול אחד כדי להיפטר מהם ולהפריט את שרותי הנמל. אפשר ככה לקנות גם את בעלי המספר הירוק.
0
יעקב
יהיו מונים
יהיו מוניות עם מונה. אותן חברות שמייצרות מונים ימכרו מונים למוניות. על המונה יהיה כתוב בבירור התעריף. נוסע יהיה רשאי לבקש לנסוע לפי מונה ולהעדיף מונית עם מונה. נהגי המוניות יהיו רשאים להחליט אם לשים מונה (כי זה מביא לקוחות) או לא לשים מונה.באפליקציות כמו אובר מודיעים לך את המחיר מראש, לפני שהמונית מגיעה - אתה רשאי לקבל אותו או לחפש מונית (או חברה) אחרת.אין בכלל בעיה
0
יעקב
כולם חאפרים
בהסדר החדש כולם יהיו חאפרים. כולם בתחרות חופשית, בלי מגבלות. לא תהיה בעיה של "חאפרים".רשות שדות התעופה תהיה פטורה מלערוך מכרזים למוניות "מאושרות" (ויקרות). כול רכב יהיה רשאי לאסוף נוסעים בלי יוצא מן הכלל.
0
יעקב
רמאים - יש רמאים?
נהגי המוניות הם בס"ה אנשים עניים. אז אתה עולה על מונית והנהג אומר לך 30 ש"ח בסדר? אתה אומר "לא שים מונה" אז במונה יוצא לך 25 ש"ח. אז מה? רימה אותך?הלוואי שלא יהיו רמאויות יותר גדולות, ואם לא נתת לנהג טיפ של 5 ש"ח אתה חזיר.נהגי המוניות אינם רמאים...
0
יעקב
טול קורה מבין עיניך
הפוליטיקאים משתמשים בבעיה זניחה וכמעט בלתי קיימת (רמאויות של נהגי מוניות - "רמאויות" זניחות ומגוכחות בגודלן) כדי לשטוף את המוח בטענה שהם מגינים על הציבור כביכול.מה שהם באמת עושים - שודדים את הציבור בגדול. ראשית שודדים את נהגי המוניות העניים במחיר המגוכח של המספר הירוק שהם גובים, אח"כ שודדים את הציבור על ידי כפיית מונופול מוניות (ואוטובוסים) המייקר את הנסיעות.ונהגי המוניות הם עניים. אף אחד שיש לו כסף לא יצא לעבוד כנהג מונית.
0
שחרורון
Uber עובד מצוין
פה, מעבר לאוקינוס, uber עובד. בלי מונה ובלי מספר ירוקבמקרים מסוימים זה זול יותר מלהחזיק רכב שני
0
אלון
חוזר: למה הממשלה מתעסקת עם מוניות?
יעקב אמר/ה :
הפוליטיקאים משתמשים בבעיה זניחה וכמעט בלתי קיימת (רמאויות של נהגי מוניות - "רמאויות" זניחות ומגוכחות בגודלן) כדי לשטוף את המוח בטענה שהם מגינים על הציבור כביכול.מה שהם באמת עושים - שודדים את הציבור בגדול. ראשית שודדים את נהגי המוניות העניים במחיר המגוכח של המספר הירוק שהם גובים, אח"כ שודדים את הציבור על ידי כפיית מונופול מוניות (ואוטובוסים) המייקר את הנסיעות.ונהגי המוניות הם עניים. אף אחד שיש לו כסף לא יצא לעבוד כנהג מונית.
השכרה של מספר ירוק היא בסביבות 1000-1500 שקל לחודש. כלומר לא בגלל זה נהגי המוניות עניים. גם לא בגלל המספר הירוק התעריף גבוה, כי כמו שאמרת, הנהגים עניים ומרוויחים בקושי. הסיבה לתעריף הגבוה היא עלויות שוטפות גבוהות באחזקת המונית.

0
יעקב
הסיבה לתעריף גבוה
א. איני בטוח שהתעריף גבוה במיוחד. יכול להיות שלא.ב. בכול מקרה הממשלה לא צריכה להתעסק במוניות כלל. לא לגבות עבור מספר ירוק, לא לאסור על מי שאין לו מספר ירוק להסיע אנשים בתשלום, לא לקבוע תעריפים ולא מסלולי נסיעה לאוטובוסים ומוניות שרות, ולא סובסידיות, ובקיצור - לא להתעסק בזה.הכול יסתדר יותר טוב בלי התערבות ממשלתית, והממשלה תוכל להתעסק במה שחשוב (כן ביבי לא ביבי).
0
יעקב
להכניס אובר
בייחוד לא צריכה הממשלה לאסור את אובר או ליפט, או כול ההסדרים החדשים עם אפליקציות שפועלים נהדר בחו"ל.
0

3000 תוים נשארו