הדפס עמוד זה
שני, 01 מרס 2021 06:28

"אפס פליטות" – המחשה כמותית ליעד הזוי

מדינות כופות על משלמי המיסים להעביר טריליוני דולרים "להצלת כדור הארץ". מעת לעת אנו מצביעים על הטרוף העולמי שכולם מיישרים אתו קו. נחשול הדת החדשה אינו מדע, אינו הנדסה – נתק מהמציאות – למען "היעדים".

אפס פליטות פחמן דו-חמצני (פד"ח) עד 2050 היא הסיסמה בפי כל. זו לא סתם סיסמה – בריטניה והקהילה האירופית חוקקו חוקים המחייבים זאת. ביידן מתחייב "להשתדל" להשיג יעד נכסף זה.

האם זה אפשרי? שאלה טובה…

וויליס אשנבך פורט את המשימה למשמעויות כמותיות-מספריות כדי להמחיש עד כמה הדבר הזוי, בלתי מציאותי.

הנה למטה הגרף המפרט את צריכת האנרגיה של האנושות לאורך השנים, עם אקסטרפולציה עד 2050 (אקסטרפולציה פירושה – תחזית למגמה עתידית על סמך המשך המגמה הנוכחית).

2592 1

הקו הצהוב המלא מייצג את צריכת האנרגיה, והקו הירוק – אנרגיה ממקורות מאובנים (פחם, נפט, גז) – עד היום. הקווים עם הנקודות השחורות מציינים תחזית (אקסטרפולציה) עד 2050. עד שנת 2050 יש עוד בערך 10,500 יום. וויליס מחשב כמה מתקני אנרגיה ללא פליטות צריך להשלים לבנות כל יום, עד 2050, כדי להשיג את היעד הנכסף של החלפת המקורות הפוסיליים במקורות ללא פליטות.

אם נעדיף אנרגיה גרעינית (שהיא אנרגיה ללא פליטות), נצטרך לחנוך ולהפעיל תחנה גרעינית גדולה, חדשה, בהספק 2.1 GW כל יום ויום (כולל שבתות וחגים) עד שנת 2050. תחנה בהספק 2.1 GW, היא בערך פי שניים גדולה מתחנה גרעינית ממוצעת היום. וויליס שכח לציין כמה מכרות אורניום ומתקני העשרת אורניום חדשים צריכים להקים כדי לספק דלק ל- 10,000 תחנות הכוח הגרעיניות חדשות. קלי קלות, נכון? היום – ובמשך 10-20 השנים האחרונות הקימו אולי 2–3 תחנות כוח גרעיניות בשנה, בעיקר בסין. בשאר העולם הפסיקו (למעשה) להקים תחנות כוח גרעיניות.

לעומת זאת – למי שאינו אוהב תחנות כוח גרעינית (שזה רוב האנושות), אפשר להקים תחנות רוח. חשבון קצר (בגוף הקטע של וויליס) מראה שזקוקים ל- 3,000 טורבינות רוח חדשות מידי יום. זו בערך הכמות שהותקנה בשנה, במשך 10 השנים האחרונות. גם זה בא בקלי קלות. הצהרה אחת של ביידן, או חוק נוסף של האיחוד האירופי, ומיד צצות 3,000 טורבינות רוח חדשות כל יום.

יש שמעדיפים לוחות שמש. השמש בחינם, אנרגיה נקייה, על הכיפק. החשבון של וויליס מראה שצריכים להקים כ- 250 קמ"ר לוחות שמש כל יום – או כ- 150 מיליון לוחות (בגודל מיטה) כל יום! אין בעיה! החלטה אמיצה, הוקוס–פוקוס, אברקדברה – ויש!

ידוע שהשמש והרוח מספקים אנרגיה רק חלק מהזמן. אנרגיית שמש אפשר להפיק רק בכ- 15% משעות היממה, אנרגיית רוח ניתנת להפקה רק ב- 35% מהזמן. אם באמת רוצים להבטיח אספקת אנרגיה צריך גם תחנות כוח גרעיניות לגיבוי לזמן כאשר אין רוח ואין שמש – זאת מלבד 3,000 טורבינות הרוח ו- 250 קמ"ר לוחות שמש שצריך לבנות מידי יום. כלומר, נזדקק למינימום כ- 50%- 90% מכמות תחנות הכוח הגרעיניות שפרטנו למעלה.

בנוסף – לוחות שמש מתבלים אחרי כ- 25 שנה, ותחנות רוח עוד לפני כן (אולי 20 שנה) – כך, עוד לפני שנספיק לייצר את כל המתקנים הדרושים – צריך יהיה להגביר קצב הייצור כדי להחליף מתקנים שהתבלו – ולהמשיך בקצב הייצור הפנטסטי הזה לעולמי עד – כדי להחליף כל הזמן מתקנים ישנים.

קצרה היריעה, יש עוד נקודות שוויליס לא ציין. לדוגמה: תשתית ההולכה חדשה של חשמל. מתקני ייצור דלק מחשמל (מימן) להנעת מכוניות. אלה כרוכים באיבוד אנרגיה של כ- 50% דבר שמצריך הכפלת כמות האנרגיה הדרושה – ביחס לתחזית האקסטרפולציה למעלה… ואיפה מוצאים את השטחים העצומים לפריסת מתקני שמש ורוח בכמות כזו?

2592 2

אז זהו… אם זה בלתי אפשרי, נותר לנו רק לזמן עוד כנס להגברת המודעות, ועוד "החלטה אמיצה", ועוד תכנית רב-מערכתית של אונ' ת"א, עוד הסכם אקלימי בפאריז, וזהו – נגיע ליעד. קלי–קלות. רק דבר אחד בטוח שיתבצע – עושק משלמי המיסים.

יעקב

הירשמו כאן לקבלת התראה על כתבה חדשה

עודכן לאחרונה ב שני, 01 מרס 2021 06:37

פריטים קשורים

דוד
מייאש.
!!!
0
שחרורון
חוזר: "אפס פליטות" – המחשה כמותית ליעד הזוי
האולטרה עשירים יקנו קרדיט פחמן וימשיכו לטוס במטוסים פרטיים. כל השאר יאכלו חרקים ויקפאו מקור, אבל לא יבזבזו את האנרגיה של האולטרה עשיריםלסגור את משרד החינוך ולהפסיק את הזרמת הכספים לכל מוסד דתי - כולל אוניברסית ת"א
0
דרור ישראלי
ברור לך שמה שייקרה זה פשוט שימכרו את פליטות הפחמן למדינות אחרות
אין שום בעיה להגיע ל-0 פליטות פחמן גם עכשיו.פשוט קובעים שכל קוב של פליטות פחמן שווה 100$, מייצרים כמה פליטות פחמן שרוצים ומוכרים אותן לסין.ואז מתללוננים על סין שיש לה המון פליטות פחמן.אתה מרוויח פעמיים. פעם אחת כי אתה כזה מוצלח ולא פולט בכלל פחמן ופעם אחת כי אתה הרבה יותר טוב מסין שפולטת המון פחמן. העלות היחידה היא של משלם המיסים. וכל עוד אתה ממשיך לפמפם לו שזה שהמדינה לא פולטת פחמן זה דבר טוב, גם הוא מרוצה.
0
ס.דוד
---
כמה תחנות כוח קונבנציונליות יש להקים כל יום כדי לעמוד בקצב הצפוי של צריכת האנרגיה על פי ה"אקסטרפולציה"? נדמה לי שה"אקסטרפולציה" שגויה ויש להוריד קצת את שיפוע הגרף של צריכת האנרגיה ולו רק כדי לעמוד בקצב האפשרי של הקמת תחנות כוח מכל סוג שהוא.
0
דרור ישראלי
דוד, מכיוון שעד היום עמדו בקצב הגידול, כנראה שיצליחו גם ב-30 השנים הקרובות
לפחות כל עוד ימשיכו לייצר תחנות כוח קונבנציונליות באותו הקצב
0
יעקב
גם וגם
ההבדל הוא שתחנות קונבנציונליות מפיקות חשמל, לוחות שמש מפיקים רק הרגשת בטן טובה. ולא חשוב כמה לוחות שמש תתקין - אתה תתקין *גם* תחנות קונבנציונאליות - אחרת לא יהיה לך חשמל.
0
יעקב
חוזר: "אפס פליטות" – המחשה כמותית ליעד הזוי
נדמה לי שה"אקסטרפולציה" שגויה ....כשאתה עושה תחזית לעתיד - אתה לא יודע, תמיד זה ניחוש. סביר להניח שבעתיד יצרכו לא פחות אנרגיה מאשר עד כה.... אין סיבה להניח אחרת.אתה רוצה לנחש אחרת? זכותך... כמה פחות אנרגיה יצטרכו ב 2050? 10% פחות? 20% פחות? לא משנה... אין דרך ליצור את האנרגיה ללא שימוש מסיבי בדלקים פוסיליים
0
שחרורון
אם הייתי ביידו
בדה בדה בדה בדה בדה דםהייתי מחוקק שעד 2023 ישלימו את הבנייה של דייסון sphere מסביב למערכת השמש. קח את זה פנל סולארי!
0
בצלאלי
הפתרון היחידי - הקטנת צריכת ראווה
עיקר הצריכה בעולם המערבי אינה לצורך נוחות או רווחה אלא לצורך ראווה וגאווה. אם נדע לבסס את הגאווה שלנו על ערכי רוח, חברות, השכלה וצניעות. נוכל להסתפק בכמות קטנה משמעותית של אנרגיה וחומר. יש לטפח בתוכנו את אותם הרואים בערכי הרוח והלימוד את העיקר, ולהציב אותם כדוגמה ודרך נכונה לקיום אנושי בעולמנו המודרני
0
דוד א.
מענה לבצלאלי
אתה (את) גולשים באתר האינטרנט הלא-הנכון.אתר זה ורוב הקשורים אליו מאמינים במדינת חופש בה כל אחד יצרוך לפי רצונו והעדפותיו.אתה מוזמן להשכיל כרצונך, לנהוג בצניעות מפליגה, לותר על "גאווה וראווה". רק דבר אחד קטן נוסף – אל תדרוש את זה ממני, ואל "תחנך" את ילדי ואל תכפה על אחרים.
0
יעקב
חוזר: "אפס פליטות" – המחשה כמותית ליעד הזוי
"נוכל להסתפק בכמות קטנה משמעותית של אנרגיה וחומר."אתה מוזמן להסתפק במה שנראה לך טוב.באשר לאנשים אחרים - הם אוהבים ומחפשים דברים אחרים.קל להגיד "צריך לחנך אותם מחדש לפי מה שנראה לי נכון". אנו לא רוצים חברה בה מחנכים את האנשים מחדש לפי מה שמישהו מוצא לנחוץ.
0
יעקב
להסתפק במועט לא אפשרי
מה פירוש "להסתפק במועט"? אוכל אתה אוהב? בגדים? דירה? חופשה?בכמה אתה רוצה להוריד את רמת החיים? נניח ב 20% טוב? עדיין אין כול אפשרות לקיים חברה (צנועה או לא) ללא אנרגיה. ואנרגיה פירושו דלקים פוסיליים. אין משהו אחר. אל תשלו את עצמכם.כול הדיבורים על עתיד ירוק זו פנטזיה ללא בסיס במציאות.
0
בצלאלי
רוב צריכת האנרגיה היא לראווה
אצל המערבי הממוצע, לדוגמא המכונית הנפוצה, היא מהירה וכבדה הרבה מעבר לנדרש בתנועה רגילה בכביש, וכך גם צריכת האנרגיה שלה. גם הדירה הנפוצה גדולה בהרבה מהצרכים האמיתיים ולכן היא מוגדרת כ "יוקרה". ועקב זאת גם צריכת האנרגיה לחימום או קירור גבוהה פי כמה מאשר הנדרש. רוב תקציב המזון שלנו אינו לשביעה אלא לסביאה. וכמובן שאנו מחזיקים ארון בגדים עשיר ויקר שרכיב הצניעות או ההגנה מפני הקור, מהווה שם פחות מ 10% בלשון המעטה. תוצאות סקרי האושר אצל החרדים מלמדים אותנו שניתן להיות מאושר ופורח גם בצריכה חומרית של כ 24% בלבד לעומת הצריכה החילונית המערבית.אך כמובן שאתה צודק, גם אם נלמד להעדיף צריכת ערכי רוח על פני ערכי חומר, עדיין נצטרך להשתמש באנרגיה פוסילית. מעצם העובדה שהשמש והרוח זמינות רק בחלק מהיממה. והסוללה היעילה אינה זמינה בטווח הקרוב.
0
שחרורון
חוזר: "אפס פליטות" – המחשה כמותית ליעד הזוי
בצלאלי אמר/ה :
אצל המערבי הממוצע, לדוגמא המכונית הנפוצה, היא מהירה וכבדה הרבה מעבר לנדרש בתנועה רגילה בכביש, וכך גם צריכת האנרגיה שלה. גם הדירה הנפוצה גדולה בהרבה מהצרכים האמיתיים ולכן היא מוגדרת כ "יוקרה". ועקב זאת גם צריכת האנרגיה לחימום או קירור גבוהה פי כמה מאשר הנדרש. רוב תקציב המזון שלנו אינו לשביעה אלא לסביאה. וכמובן שאנו מחזיקים ארון בגדים עשיר ויקר שרכיב הצניעות או ההגנה מפני הקור, מהווה שם פחות מ 10% בלשון המעטה. תוצאות סקרי האושר אצל החרדים מלמדים אותנו שניתן להיות מאושר ופורח גם בצריכה חומרית של כ 24% בלבד לעומת הצריכה החילונית המערבית.אך כמובן שאתה צודק, גם אם נלמד להעדיף צריכת ערכי רוח על פני ערכי חומר, עדיין נצטרך להשתמש באנרגיה פוסילית. מעצם העובדה שהשמש והרוח זמינות רק בחלק מהיממה. והסוללה היעילה אינה זמינה בטווח הקרוב.
כמו כל אדםף אתה זכאי להחזיק בדעותיך.אתה תחייה איך שאתה רואה לנכון, אחרים יחיו איך שהם רואים לנכוןזה שאתה חושב שדירה מסויימת גדולה מידי, לא מכתיב שום דבר לאדם אחר

0
בצלאלי
האם רק לאופנה מותר "להכתיב"
האופנה מאז אחשוורוש ועד ימינו מכתיבה לעדרים האנושיים את החצנת העושר, וזאת כמקבילה לתצוגת קרני היעלים הכבדות (המאיימות להמעידן בצוקים), וזנב הטווס המסורבל (המסכן את עצם קיומו). ישנם עמים הנאנקים עדיין תחת העול של הצגת העושר באמצעות תכשיטי זהב כבדים. ויש ארגונים הדורשים חליפות מהודרות וחניטת האדם בעניבת משי לוחצת. הצגת העושר כמדד כוח ופריון היא תופעה שהפכה למיותרת מאז ביטול ההרמונות וריבוי הנשים. אך הטבע אינו מהיר בהרחקת שרידים אבולוציונים, ולכן יש לנו ציפורנים ברגליים, שכידוע אין בכך שום תועלת (למעט ליצרני תרופות לפטרת הציפורנים).כדרך אנשים חושבים, מן הראוי שנבחן פתרונות אפשריים למצוקות עולמנו. יש המציעים להגביר שימוש באנרגיית הרוח והשמש, יש הרוצים להתקין כורים גרעיניים, ויש המרחיקים ומחפשים פתרונות בכוכבים רחוקים. וזאת כאשר הדרך הפשוטה והיעילה והקלה היא פשוט לוותר על אופנת תצוגת העושר. ומי שעדיין זקוק לרכיב תחרותי כמוטיבציה אנושית, עדיף שיטיל יהבו על תכונות מועילות כמו: טוב לב, נעימות, נתינה וכדומה.
0
דוד א.
"בתיה סלע" מהעבר הרחוק חזרה לאתר...
.
1
לוי @
בשכנוע, או בכפיה של המדינה ?
בצלאלי אמר/ה :
האופנה מאז אחשוורוש ועד ימינו מכתיבה לעדרים האנושיים את החצנת העושר, וזאת כמקבילה לתצוגת קרני היעלים הכבדות (המאיימות להמעידן בצוקים), וזנב הטווס המסורבל (המסכן את עצם קיומו). ישנם עמים הנאנקים עדיין תחת העול של הצגת העושר באמצעות תכשיטי זהב כבדים. ויש ארגונים הדורשים חליפות מהודרות וחניטת האדם בעניבת משי לוחצת. הצגת העושר כמדד כוח ופריון היא תופעה שהפכה למיותרת מאז ביטול ההרמונות וריבוי הנשים. אך הטבע אינו מהיר בהרחקת שרידים אבולוציונים, ולכן יש לנו ציפורנים ברגליים, שכידוע אין בכך שום תועלת (למעט ליצרני תרופות לפטרת הציפורנים).כדרך אנשים חושבים, מן הראוי שנבחן פתרונות אפשריים למצוקות עולמנו. יש המציעים להגביר שימוש באנרגיית הרוח והשמש, יש הרוצים להתקין כורים גרעיניים, ויש המרחיקים ומחפשים פתרונות בכוכבים רחוקים. וזאת כאשר הדרך הפשוטה והיעילה והקלה היא פשוט לוותר על אופנת תצוגת העושר. ומי שעדיין זקוק לרכיב תחרותי כמוטיבציה אנושית, עדיף שיטיל יהבו על תכונות מועילות כמו: טוב לב, נעימות, נתינה וכדומה.
האם כוונתך שזה יהיה בשכנוע, או בכפיה של המדינה ?

0
יעקב
שמש ורוח אינם "הצנע לכת"
"מן הראוי שנבחן פתרונות אפשריים למצוקות עולמנו."בהחלט. מן הראוי שנבחן.אחרי בחינה מדוקדקת נמצא ששמש ורוח אינם פתרון לאספקת אנרגיה.עוד נשאר לבחון אם הטפה להסתפקות במועט היא פתרון אפשרי "למצוקות עולמנו". לא שיש משהו רע בהטפה להסתפקות במועט.... זה תמיד טוב... להטיף.יש לאנשים רבים הרגשת בטן שעולמנו סובל מ"צריכת יתר" ולכן רצוי להצניע לכת. בסדר...אבל זה לא אומר שצריכים לבזבז מיליארדים וטריליארדים כדי לבנות לוחות שמש ותחנות רוח. זה לא "הצנע לכת"... זו "צריכת יתר" מובהקת של משאבים (ברזל, זכוכית, בטון) - זה החמרה של צריכת היתר של משאבים - כשאין שום תועלת בצידה.
0
יואל
טרחן נולד
ליאיר בן משה ובתיה אבן נולד ילד.ויקרא לטרחן בישראל - בצלאלי בן משה בן יאיר.
0

3000 תוים נשארו