הדפס עמוד זה
שני, 22 מרס 2021 08:08

נתניהו – הישגים מדידים רבים. כן, אבל...

קנה המידה ה"אובייקטיבי" להצלחת פוליטיקאי בתפקידו הוא כל אירוע במהלך כהונתו שמקובל לפרשו כ"חיובי". אם כך, הרי שלפי אמות המידה המקובלות – תקופת נתניהו היא הצלחה מסחררת בתחומים חשובים ורבים.

הצבעה בבחירות לכנסת דומה במידה רבה לאהדה לקבוצת כדורגל – הרבה רגש. יש ציבור גדול של "רק לא ביבי" נושאי נס "הון-שלטון-עולם-תחתון", יש ציבור גדול של "היידה ביבי" – רק ביבי. בשתי קבוצות אלה קשה להזיז אוהד מדעתו הנחרצת. משל ניסיתם לשכנע אוהד שרוף של מכבי שעריים מרחובות אל זרועות הקבוצה היריבה. באוזני וותיקים עדיין מהדהדות מילות הפזמון החוזר של קריאות האוהדים מרחובות של שנות ה-60: "מי צועד באש במים – כמובן ששעריים"... פאתוס, מסירות נפש, מעט מאד רציונל.

 2594 1

מיותר לנסות לנתח את הסיבה הראשונית שהביאה אדם אל קבוצה זו או אל המנוגדת, המחנה האחד מול האחר. אולי רקע משפחתי, אולי אידיאולוגיה ,אולי אירוע אישי מהעבר, אולי לחץ קבוצתי במעגל החברתי הקרוב.

בסיבוב הקודם התמודדו במידה רבה שני מועמדים האחד מול השני, כך קרה גם בעבר. מערכת הבחירות של מחר מתנהלת בחדות מובהקת בעד או נגד דמות מרכזית אחת. השאלה שעומדת השבוע להצבעה אינה יאיר לפיד או נתניהו, אלא ביבי מול לא-חשוב-מי – אבל, העיקר לא ביבי. אף אחד לא צועד אחרי יאיר לפיד "באש ובמים" בדומה לאוהדי מכבי שעריים.

האוהדים השרופים, או השונאים לנצח – יפרשו כמעט כל החלטה של השופט נגד קבוצתם כנובעת במישרין מעיסוקה הלא-מכובד של אם השופט, שהרי ידוע כי "השופט בן ז*נה". להם ברור שהפנדל שגוי – העובדות לא-חשובות אם הן לרעתנו.

קמפיין הבחירות לא מיועד לאוהדי מכבי שעריים, שהרי הם "באש ובמים".

קנה המידה ה"אובייקטיבי" להצלחת פוליטיקאי בתפקידו הוא כל אירוע במהלך כהונתו שמקובל לפרשו כ"חיובי" בעיני הציבור. אם בתקופת כהונתו בת ששת החודשים של שר המשטרה תחול ירידה מקרית במספר עבירות הרכוש – תיזקף ההצלחה לזכותו. אם יתמזל מזלה של שרת תחבורה ומספר תאונות הקורקינט בתקופתה יצנח, הנתון יתפרש כהצלחה מזהירה בתפקידה; ואם הבורסה תשבור שיאים הרי מובטח זר רקפות לשר האוצר שבמקרה כיהן באותה עת. ייתכן אפילו שזכייה באירוויזיון או בגביע אירופה בכדורסל ערב בחירות – תשפיע על תוצאות הבחירות.

מגוחך? אבל כך מקובל בפוליטיקה – טפיחות שכם עצמיות ללא ניד עפעף.

יאיר לפיד ישב על כיסא שר האוצר במשך קדנציה קצרה של כ- 20 חודשים בלבד בממשלת נתניהו. ובכן, "בתקופתו" ירדה האבטלה ב-2014 מ-6.8% ל- 5.9%. די בכך, לדעתו, כדי לקשור לו כתר של שר אוצר מצטיין. כלל לא חשוב שמגמת הירידה באבטלה התחילה מספר שנים לפני שנכנס לפוליטיקה וגם נמשכה שנים לאחר כהונתו "המוצלחת" כשר אוצר.

גדעון סער מונה לתפקיד שר החינוך באמצע 2009. כשנתיים לאחר מכן דורגו תלמידי ישראל במקום גבוה יחסית במבחני TIMSS הבינלאומיים בכישורי מתמטיקה. עליה לעומת תוצאות המבחנים 4 שנים קודם לכן. כמובן שההישג, ככל שבאמת היה, נזקף לזכות שר החינוך המצטיין – סער.

נתניהו וממשלתו לא עשו הרבה "במלחמת הקורונה הראשונה" במהלך הגל הראשון – למרות זאת, מספר הנדבקים והמתים היה נמוך. תוצאה אקראית לא מוסברת. אבל נתניהו כמובן מיהר לקשור זרים לראשו ו"לייעץ" לראשי מדינות באירופה שנפגעו קשה מאתנו.

אם כך, הבה נהיה עקביים... הישגיו של בנימין נתניהו רבים.

אם כך מקובל למדוד פוליטיקאים, הרי שלפי אמות המידה המקובלות – תקופת נתניהו היא הצלחה מסחררת בהיסטוריה של מדינת ישראל, כמעט בכל תחום.

בעשור של נתניהו ההוצאה הציבורית לבריאות הוכפלה. מערכת הבריאות בהחלט לא "הורעבה". כך קרה גם לתקציב החינוך. מאז 2003, עת כיהן נתניהו כשר אוצר מאזן התשלומים של מדינת ישראל נמצא בעודף. מהפך חד לעומת עשורים בהם סבלנו כרונית מ"מחסור במטבע חוץ". אפילו סבר פלוצקר מידיעות אחרונות שלא חשוד כאוהד נתניהו מודה כי "העשור של נתניהו היה מן הטובים בכלכלת ישראל".

בתקופת הקורונה נפגעו כלכלות רבות בעולם. מדינות המערב סובלות מירידה חדה ביצוא ומגירעון חריג במאזן התשלומים שלהן, ההפרש בין יבוא ליצוא. לא בישראל! אצלנו קרה להיפך – אצלנו היה עודף פנטסטי של כ- 40 מיליארד דולר – זינוק גדול בהשוואה ל-2019.

בניגוד לכל ההערכות הפסימיות, התוצר של מדינת ישראל ירד בשיעור מתון בשנת הקורונה (2.4%) – ירידה מתונה יחסית לכלכלות אחרות במערב. והיצוא – אפילו עלה! גם הכנסות המדינה ממיסים היו גבוהות בשנת 2020 ב-7 מיליארד שקלים מהתחזיות המוקדמות.

מירב ארלוזורוב מודה בדה-מרקר "נתניהו צודק... הנתונים הכלכליים של ישראל לא מפסיקים להפתיע לטובה". מירב ארלוזורוב לא חשודה כאוהדת נתניהו... עוד פחות אוהדת מסבר פלוצקר.

2594 2 

הנתונים היבשים מאירים את השמים האפלים כזיקוקי דינור, האחד בעקבות השני: עליה בפריון העבודה, ירידה מזערית בתמ"ג יחסית לעולם, ביקושי שיא לדירות ולמכוניות חדשות, השקעות שיא של זרים בישראל, רשתות האופנה הגדילו מכירות בשנת הקורונה, אי השוויון (מדד ג'יני) מצטמצם בקביעות מזה עשר שנים, תקציב החינוך הוכפל ויותר, תקופה ממושכת של אפס אינפלציה, למרות ניסיונות ההפחדה של הקבלנים: התחלות הבנייה ירדו ב-2020 ב-3.5% בלבד. 195 משקיעים אירופאים הזניקו את ההשקעות קרנות הון סיכון אירופאיות בישראל ב-63% בשנה החולפת.

בניגוד להאשמות, מספר הסטודנטים לרפואה דווקא עלה ב-40% בעשור האחרון – הזינוק במספר הסטודנטים הוא שני לעלייה במספר הסטודנטים במדעי המחשב ובמתמטיקה. הוצאות הישראלים בכרטיסי אשראי לא השתנו בשנת הקורונה/

כותרת בדה-מרקר:

 2594 8

גם מספר ההרוגים בתאונות דרכים בירידה, כנראה בגלל עשור של השקעות מסיביות בתשתיות תחבורה.

2594 3

סבר פלוצקר כותב ב"ידיעות אחרונות" (05.07.19) על השתלבות יוצאי אתיופיה בישראל: אחוז הילדים החיים בעוני ירד מ- 64% ל-28% תוך 15 שנים. העוני בקרבם נמוך מהממוצע הארצי. עליה דרמטית בהכנסה, וזינוק בזכאים לתעודת בגרות. אפילו מחקר של מכון טאוב מאשר את הנתונים.

אי אפשר להתעלם מההישגים החברתיים בתקופת נתניהו: הישראלים מרוצים ומאושרים: מזה שנים ישראל מדורגת בצמרת "מדד האושר העולמי". אנחנו מקדימים את גרמניה בריטניה וארצות הברית.

2594 4 

קשה להכחיש את ההישגים המדיניים בתקופת נתניהו: למרות נבואות החורבן לאינתיפאדה שלישית בגלל "נתק המו"מ מול הפלסטינים" נתניהו נמנע מלהתדרדר למלחמה. למרות שהפלסטינים רחוקים מלחבב אותו – לא פרצה אינתיפאדה בתקופתו, אירועי הטרור המעטים מוכלים, מבוקשים נעצרים עוד טרם ביצעו את זממם.

הצלחה בולטת במישור יחסי החוץ של מדינת ישראל (עד כה): שגרירות ארה"ב בירושלים, הכרה אמריקנית ברמת הגולן, תנועת החרם נגד ישראל מדשדשת, סנקציות חריפות הוטלו על איראן, ישראל הפכה למעצמה מחוזרת במזרח התיכון. נוסיף לכך את פריצת הדרך שבהסכמי השלום עם האמירויות ("הסכמי אברהם"), למרות הניסיונות אצלנו להמעיט בערכם.

לא יאומן, אפילו האירופאים, "שונאי ישראל" ותיקים, משנים את יחסם לישראל, ובשנה האחרונה זינקה האהדה לישראל. הזינוק הגבוה ביותר נרשם בצרפת: עליה של 50%.

גולת הכותרת בהישגי נתניהו ממש ערב הבחירות הם מיליוני מנות החיסון שהובאו לישראל. כאן מדובר בהישג "טרי" וממש אישי של נתניהו. הוא היה אולי ראש המדינה היחיד שהבין את חשיבות החיסונים, ובשלב מוקדם מיהר להתיישב למנכ"ל פייזר על ה"ווריד". לא הרפה עד שהשיג את מבוקשו – כמות מטורפת של חיסונים לישראל. לפי עדותו של מנכ"ל פייזר בריאיון בערוץ 12, נתניהו התקשר אליו לפחות 30 פעם, ובחלק מהמקרים גם בשעות לא מקובלות (3 לפנות בוקר...). קשה לראות את גנץ, לפיד או סער מתעלקים כך על מנכ"ל פייזר – "אישית לוחצת" במינוח השאול מעולם הספורט.

כן, אבל...

כן, אבל... הסכמי השלום חסרי התקדים עם האמירויות חסרי ערך – לא הייתה בינינו מלחמה...

נתניהו חילק כסף להמונים... כן, אבל הכניס אותנו לגירעונות חסרי תקדים...

נכון, הקורונה בנסיגה... אבל במיקרונזיה לא היו כלל מתים.

אין משילות בישראל, קחו דוגמה מאנג'לה מרקל בגרמניה...

מאמץ עקבי וכביר מתבצע במטרה לגמד את הישגי נתניהו. דוגמה אחרונה ובולטת הוא הריאיון של יונית לוי (ערוץ 12) עם מנכ"ל פייזר אלברט בורלא. לוי "הצליחה" לסחוט ממנו משפט "ממתן זכויות" על נתניהו. שאלה טיפשית שהמענה עליה מובן מאליו (לא בניסוח זה): "האם פייזר תמשיך לספק בעתיד חיסונים לישראל אחרי שנסלק את נתניהו?...".

מאזן הישגים מתמשך (שוב, על פי אמות המידה "המקובלות" בפוליטיקה) לא מבטיח הצלחה בבחירות דמוקרטיות. "תוגת המנצחים" היא תופעה היסטורית ידועה. וינסטון צ'רצ'יל, מנהיג בריטניה בשנים הקשות של מלחמת העולם, הודח בבחירות מיד לאחר המלחמה ב-1945.

נתניהו אמנם אינו צ'רצ'יל, אבל אל תטעו – הישגיו של נתניהו במהלך כהונתו הארוכה ובשנה האחרונה לא ישכנעו איש מאוהדי מכבי שעריים להחליף קבוצה.

מוטי היינריך

הירשמו כאן לקבלת התראה על כתבה חדשה 

 2594 5

 2594 6

2594 7 

עודכן לאחרונה ב שני, 22 מרס 2021 08:40

פריטים קשורים

אבי
ניתוח עקום מבוסס על הנחות שגויות
הניתוח שלך מגמתי ושקרי.כל מה שתיארת כהשגי נתניהו היו קורים בלעדיו.ההשגים שתיארת קרו למרות נתניהו ולא בגללו.הרצון להחליף את נתניהו אינו נובע נובע בגלל השגיו או מחדליו .הפשע של נתניהו הוא שחיתותו שאין לה גבול. הטא בגלל שלטון יחיד שלו ואשתו ובנו המנהלים אותו. חייבים להחליפו כי הוא אומר המדינה זה אני . לא טובת המדינה מנחה אותו אלא טובתו האישית. וכל הניתוח המלומד שלך והנחות היסוד שלך לא רלבנטים.אתה פשוט ביביסט.
-1
ביביסט בארון
הצוות של אשתו ובנו
אם החיובי קורה, אז אולי כדאי שהצוות הזה ימשיך?ידוע כי כל יתר הפוליטיקאים מאז קום המדינה דאגו רק לטובת המדינה. רק הביבי הזה...
2
ביביסט בארון
הצוות של אשתו ובנו
ידוע גם שכל יתר הפוליטיקאים בעבר ובהווה מידרו את בני משפחתם ולא שיתפו אותם בהתלבטויות.
0
ס. דוד
ביבי הוא עבריין מואשם
ביבי לא יכול לכהן כראש ממשלה משום שהוא מואשם במעשי שחיתות והפרת אמונים. הוא לא מכחיש אפילו אחד מהמעשים המיוחסים לו. לבית המשפט לא נותר אלא לגזור את דינו וביבי יודע זאת. זו הסיבה לכך שהוא הופך עולמות , כולל את מערכת אכיפת החוק. זו הסיבה לכך שהוא גורר אותנו למערכת בחירות רביעית. זו הסיבה לכך שהממשלה לא אישרה תקציב ל-8 ימים בסוף חודש דצמבר 2020, ועוד כהנה וכהנה. ביבי יודע שאם יפסיד בבחירות, יפתח נגדו תיק נוסף - תיק הצוללות . בתיק זה הוא עלול להיות מואשם בבגידה, לא רק בשחיתות. לכן הוא נלחם על חייו.
-2
דוד
חוזר: נתניהו – הישגים מדידים רבים. כן, אבל...
אבי אמר/ה :
הניתוח שלך מגמתי ושקרי.כל מה שתיארת כהשגי נתניהו היו קורים בלעדיו.ההשגים שתיארת קרו למרות נתניהו ולא בגללו.הרצון להחליף את נתניהו אינו נובע נובע בגלל השגיו או מחדליו .הפשע של נתניהו הוא שחיתותו שאין לה גבול. הטא בגלל שלטון יחיד שלו ואשתו ובנו המנהלים אותו. חייבים להחליפו כי הוא אומר המדינה זה אני . לא טובת המדינה מנחה אותו אלא טובתו האישית. וכל הניתוח המלומד שלך והנחות היסוד שלך לא רלבנטים.אתה פשוט ביביסט.
מה נחשב שחיתות שאין לה גבול?ביבי הוא לא כוס התה שלי, אבל אף פעם לא השתכנעתי מהטענה הזו כלפיו. פתוח לשינויים.

1
זוהר
רציתי לכתוב למוטי שהוא טועה. אבל אבי ודוד דיי הוכיחו את הטענה שלו....
שום התייחסות לעובדות.ביבי רע כי ביבי רע.כי מה שטוב זה לא ביבי ומה שביבי לא טוב.
2
יעקב
בן גוריון ופולה
יצחק רבין ולאה... אשכול ומרים... נתניהו ושרה... אני מודה שבקטע הזה יש מקום לשיפורים...
0
יעקב
אייזנהאור
נבחר לנשיא בארה"ב ב 1952 וזמן קצר אח"כ סטאלין מת. אייזנהאור כיהן 8 שנים בהן היה שגשוג כלכלי גדול (אחרי השפל של מלחה"ע 2) ושקט ושלום יחסי בעולם. אייזנהאור שיחק גולף, העניינים התנהלו למישרין ללא התערבותו. פעם אחת הוא התערב - כאשר דפק אותנו ואת האנגלים והצרפתים אחרי מבצע קדש.צריך מזל בחיים. גם נשיאים וראשי ממשלות...
-1
שחרורון
חוזר: נתניהו – הישגים מדידים רבים. כן, אבל...
שחבורת ליסטים אונסים אותך בישבן בסמטה חשוכה זה לא משנה אם מי שמבצע את האונס הוא ביבי, לפיד, כחלון, צהובון או סגולון.מצב אידאלי לראש ממשלה הוא שהוא לא באמת משנה כלום, ולאף אחד לא אכפת מי ראש הממשלה
-1
שפירול
חוזר: נתניהו – הישגים מדידים רבים. כן, אבל...
אבי אמר/ה :
הניתוח שלך מגמתי ושקרי.כל מה שתיארת כהשגי נתניהו היו קורים בלעדיו.ההשגים שתיארת קרו למרות נתניהו ולא בגללו.הרצון להחליף את נתניהו אינו נובע נובע בגלל השגיו או מחדליו .הפשע של נתניהו הוא שחיתותו שאין לה גבול. הטא בגלל שלטון יחיד שלו ואשתו ובנו המנהלים אותו. חייבים להחליפו כי הוא אומר המדינה זה אני . לא טובת המדינה מנחה אותו אלא טובתו האישית. וכל הניתוח המלומד שלך והנחות היסוד שלך לא רלבנטים.אתה פשוט ביביסט.
אהבתי איך אתה מתאמץ להפיק טיעונים נוקבים ,אבל כאשר יותר לך האסימון שהם טיעונים די חלשים, אתה נזכר בגאווה שאתה נצר למחנה השנאה ומסכם בבירכת לך ביביסט..טיפשי לחשוב שלו זנדברג או פרץ היו בשלטון , התוצאות היו נשארות זהות ..ואווילי להציג אדם שמבלה את רוב שעות היום בפעילות פרלמנטרית כ מושחת שאין לו גבול..אני סמוך ובטוח שלו אפשפש בעברך ובעבר של הקרובים שלך אגלה שבשנות כהונתו של מר נתניהו מצבך האישי וגם מצבם השתפר פלאים .. בין אם אתה מעוניין לזקוף זאת לזכותו או שאתה מעוניין להתכחש לכך .. אתה צריך להבין שלא בכל מצב תקבל את התוצאות שקיבלת עד היום וכדאי שתפסיק להמר בעתיד שלך ושל המדינה בקלות ראש שמחנה השנאה מתהדר בה ...

1
שפירול
חוזר: נתניהו – הישגים מדידים רבים. כן, אבל...
יעקב אמר/ה :
נבחר לנשיא בארה"ב ב 1952 וזמן קצר אח"כ סטאלין מת. אייזנהאור כיהן 8 שנים בהן היה שגשוג כלכלי גדול (אחרי השפל של מלחה"ע 2) ושקט ושלום יחסי בעולם. אייזנהאור שיחק גולף, העניינים התנהלו למישרין ללא התערבותו. פעם אחת הוא התערב - כאשר דפק אותנו ואת האנגלים והצרפתים אחרי מבצע קדש.צריך מזל בחיים. גם נשיאים וראשי ממשלות...
הזכרת לי סיפור ישן ..לו תשאל אנגלי טיפוסי מי המלך שהפך את אנגליה מממלכה קטנה ומבודדת לאימפריית ענק , סביר לוודאי שתקבל תשובה כמו הנרי השמיני או אליזבת .. אבל השינוי הגדול ביותר מגיע דווקא בתקופתה של המלכה אן , מלכה אפרוריות שעד היום רוב ההיסטוריונים מתעלמים ממנה, מדוע דווקא בזמנה אם לא עשתה כלום?ובכן , מספר מינויים מבריקים שלה דווקא עשו חייל ומיצבו את אנגליה כמובילה במלחמות הירושה של אירופה והפלת לואי ה 14.אן גם הייתה מספיק חזקה לבטל מינויים כאשר נכשלו להביא את ה"סחורה".אז עם כל הכבוד לאייזנהאור , יכול להיות שהוא עשה יותר מלשחק גולף , לפעמים גם לדעת מתי לא להפריע זוהי מעלה ..

1
אלון
כרגיל, עוד כתבה ביביסטית לפני הבחירות
משער שהאתר הזה ממומן ע"י הליכוד. כל בחירות אותו סיפור. אם האתר הזה באמת היה מחוייב לאידאולוגיה של שוק חופשי וחירות הפרט, הוא היה צריך לציין לטובה דווקא את בנט. "תוכנית סינגפור" שלו היא התוכנית הכי פרו שוק חופשי שהוצגה ע"י מפלגה בעלת סיכוי (כלומר לא זהות או עלה ירוק). אבל נאדה, אף מילה. רק לעשות תעמולת בחירות לנתניהו, כצפוי.
-1
שפירול
חוזר: נתניהו – הישגים מדידים רבים. כן, אבל...
אלון אמר/ה :
משער שהאתר הזה ממומן ע"י הליכוד. כל בחירות אותו סיפור. אם האתר הזה באמת היה מחוייב לאידאולוגיה של שוק חופשי וחירות הפרט, הוא היה צריך לציין לטובה דווקא את בנט. "תוכנית סינגפור" שלו היא התוכנית הכי פרו שוק חופשי שהוצגה ע"י מפלגה בעלת סיכוי (כלומר לא זהות או עלה ירוק). אבל נאדה, אף מילה. רק לעשות תעמולת בחירות לנתניהו, כצפוי.
ציטוט קצר מויקיפדיה:ראש סינגפור עומד נשיא סינגפור, אך סמכויותיו סמליות. את התפקידים ממלאת ממשלה שמוביל אותה מנהיג הרוב בפרלמנט.על אף שבסינגפור מתקיימות בחירות, ובדרך כלל זוכה האופוזיציה בלמעלה מ-30% מהקולות, קשה לראות אותה כמדינה דמוקרטית.ראשית, קביעת אזורי הבחירה היא שרירותית ונעשית בידי מפלגת השלטון ה-PAP בהתאם לצרכיה האלקטורליים, לעיתים זמן קצר לפני הבחירות. כך יוצא שעל אף שקיבלה רק שני שלישים מהקולות משתלטת ה-PAP על 80 מ-83 המושבים בפרלמנט ולעיתים אפילו על כל המושבים.שנית, מועמדים יריבים סובלים ממסע רדיפה, שנעשה לעיתים בסיוע המערכת המשפטית. הם עלולים להיות מפוטרים מעבודתם בשל עילה כלשהי ולהיתבע תביעת דיבה בשל התבטאויות בגנות הממשלה. במקרה בולט שהיה ב-1997 הצליחה מפלגת השלטון לחסל פוליטית את אחד מיריביה הבולטים ולהבריח אותו מסינגפור כאשר בית משפט פסק שעליו לתת פיצויי עתק בגין דברים שנשא נגד הממשלה. ההתרחשות הפוליטית זכתה לתשומת לב בינלאומית ולגינוי חריף של ארגון אמנסטי. עם זאת, מערכת המשפט נחשבת להוגנת ולא מושחתת כאשר היא עוסקת בעניינים כלכליים ואישיים ולא פוליטיים.נראה לי שבנט הוא בהחלט שייך למחנה ה "סינגפורי"

0

3000 תוים נשארו