הדפס עמוד זה
חמישי, 22 אפריל 2021 04:29

פעם היה חם יותר...

שני מחקרים חדשים מחזקים את הדיעה שבעבר היו תקופות חמות מאשר היום, כ-1900 שנים לפני העידן התעשייתי – חום שלא ניתן לייחס לפעילות אנושית

שני מחקרים חדשים מחזקים את הדעה שבעבר היו תקופות חמות יותר מאשר היום.

המחקר הראשון מצא שבתקופה הרומית ( בשנים 0-500 לספירה) הטמפרטורות היו החמות ביותר ב 2000 השנים האחרונות (כלומר חמות יותר מאשר בימינו). החוקרים ביצעו קידוח בים מדרום לסיציליה, הם מדדו את גיל שכבות המשקע על פי הפחמן הרדיואקטיבי, ואת הטמפרטורות על פי היחס בין מגנזיום וסידן בשלדים המאובנים. הממצאים מוצגים בגרף הבא:

2599 1

הקו הכחול המקווקו מציג את המדידות שנעשו, הקו הכחול-סגול העבה - ערכים מוחלקים. רואים שבתקופה הרומית הטמפרטורות היו הגבוהות ביותר, גבוהות בכ-2 מעלות מאשר בימינו.

המחקר השני נעשה בנורבגיה. המסה של קרחונים בהרים חשפה שרידים של חיצים וכלים אנושיים שהיו קבורים עד כה מתחת לקרח. ברור שהכלים והחרסים שהתגלו הצטברו בשטח בתקופה שהשטח היה חשוף, כלומר לא מכוסה על ידי קרח. בהמשך - במשך שנים רבות היו כול הכלים קבורים מתחת לקרחון, ורק כעת, עם נסיגת הקרחון נתגלו. כלומר - בעבר, בעת שהכלים התפזרו בשטח היה חם לפחות כמו היום אם לא יותר. הכלים הם מתקופות שונות בין 4100 שנה לפני הספירה לבין 1300 אחרי הספירה (התקופה החמה של ימי הביניים). הפיזור הגדול בגיל הכלים מלמד שהיו כמה תקופות של התקדמות ונסיגה של הקרחונים.

2599 2

הממצאים מחזקים את הדעה שתופעת ההתחממות הקלה המתרחשת בימינו אינה חסרת תקדים, אינה יוצאת דופן, ואינה קשורה בהכרח בפד"ח הנפלט על ידי האנושות. כלל אין ספק שתקופות התחממות והתקררות שהתרחשו בעבר – שינויי האקלים שאירעו הרבה לפני העידן התעשייתי – לא נגרמו על ידי האנושות (אפילו לא במקצת).

יעקב

הירשמו כאן לקבלת התראה על כתבה חדשה

פריטים קשורים

עידן
התחממות
השאלה באיזו מהירות ההתחממות קרתה. הטענה היא שקצב ההתחממות שאנו רואים היום הוא לא דבר שנראה בעבר ומעיד על השפעה אנושית
0
שחרורון
Bait&switch
עידן אמר/ה :
השאלה באיזו מהירות ההתחממות קרתה. הטענה היא שקצב ההתחממות שאנו רואים היום הוא לא דבר שנראה בעבר ומעיד על השפעה אנושית
הרוב המכריע של האנשים כנראה מסכים שלזהם זה רע, אפילו אם נגיד זה לא גורם לשינוי באקליםהבעיה שללא ההפחדה של שינוי אקלים כמוצ גדולה של אנשים לא יקבלו כסף כדי לעשות כלום. אז... זולטען, בולע העולמות, עומד לבלוע את כדור הארץ. אני זקוק ל100 מליארד דולר כדי להשליפ את לחש הגרוש הסודי. אתם מוכנים להסתכן שאני אולי דובר אמת? אנשים ימותו!

0
יעקב
גם קצב ההתחממות לא חריג
בשנים 1900-1940 בערך הייתה התחממות בקצב ובשיעור דומה להיום.
0

3000 תוים נשארו