שלישי, 23 אוגוסט 2011 00:00

פיקוח על מחירים שלא על ידי הממשלה - הלכה למעשה

בשוק תחרותי חופשי, כאשר יש ביקוש לשירות – יימצאו היזמים שיציעו את השירות. ראו שירות פרטי חדש לפיקוח על מחירי טיפולים ותיקונים לרכב.

לעיתים תכופות עולות הצעות חוק על ידי פוליטיקאים פופוליסטים (יש אחרים?) לרתום את המדינה להגנת הצרכן באמצעות פיקוח על מחירי מוצרים. התייחסנו בעבר לחוסר התוחלת שבפיקוח ממשלתי על מחירים.

בשוק תחרותי חופשי, כאשר יש ביקוש לשירות – יימצאו היזמים שיציעו את השירות. יזמים פועלים מתוך מניע לרווח אישי, אך כדי לממש רווח הם צריכים להציע תועלת לצרכנים. כלכלה חופשית ותחרותית הופכת מניע אנושי אנוכי טבעי לתועלת לזולת – להמונים. רק כך אפשר להתעשר באופן מוסרי.

ענף התיקונים והטיפולים במוסכי הרכב סובל מזה שנים רבות מתדמית שלילית שנובעת מיוקר השירות ומחוסר הידע של הצרכן במתרחש מתחת למכסה המנוע. הקרקע בשלה מזה זמן רב ליזם שיצליח לתת מענה טוב לבעלי רכב חסרי אונים (לרוב).

יש להניח שנעשו בעבר ניסיונות של יזמים לתת מענה. בינתיים שום יוזמה לא המריאה – אולי בגלל שלא הבריק הרעיון הטוב, אולי בגלל עיתוי לא בשל, אולי בגלל העדר טכנולוגיה מתאימה או מצירוף של סיבות אלו ואחרות.

לאחרונה עלה לאינטרנט מיזם מושקע ומבטיח של Ynet (ידיעות אחרונות) בשיתוף עם חברה בשם דרייבר שמציע מחירון מפורט של תיקונים וטיפולים לרוב המכוניות הנפוצות בישראל. לא מדובר רק על מחירון; היזמים חתמו הסכם מחייב עם עשרות מוסכים שמחויבים לאותו מחירון. בדיקה שטחית מראה שהמחירים זולים משמעותית מהמחיר שאני "רגיל" לשלם. החברה מציעה לבעל הרכב גם ליווי של מכונאי מטעמם אל המוסך בו נמצא הרכב וקבלת "חוות דעת שנייה" על הצעת מחיר שקיבלתם במוסך שלכם. המודל העסקי מבוסס כנראה על עמלות שמשלמים המוסכים שבהסדר ליזמים.

ימות המשיח. אתם יכולים להגיע למוסך שלכם עם תדפיס מ- Ynet ולומר למוסכניק "או שאתה עושה לרכב טיפול עשרת אלפים ב- 1000 שקל (סתם דוגמה) או שאני הולך למוסך של האחים כהן"... נקווה שהמיזם אכן מוצלח, אבל גם אם ייכשל מסיבה כלשהי – זה שיבוא אחריו יצליח.

דוגמה אחרת לקוחה מתחום הדיור החביב בימים אלה. לקונים ולמוכרים של דירות תמיד חסר היה מידע אמין על המחיר בו התבצעו עסקאות באזור בו הם מתעניינים. המידע תמיד היה קיים, אך מוחבא היטב במגרות של הרשויות הממשלתיות שגובות את מס הרכישה. שנים רבות של לחצים הניבו לבסוף פרי. מייד עם שחרור המידע על ידי הביורוקרטיה הממשלתית תרגמו יזמים את המידע אל תוך מפות באינטרנט שמאפשרות למתעניין להשוות מחירים בהם באמת התבצעו עסקאות נדל"ן בסביבה ולהקטין את אי הוודאות בשוק. מוכר דירה כבר לא יכול לספר לנו ש"השכנים מכרו דירה זהה ב-2 מיליון"... אפשר לבדוק.          

מוטי היינריך 

עודכן לאחרונה ב שלישי, 02 ינואר 2018 05:42
אאא
תחום השרותיםלא ממנו תגיע הישועה לכלכלה.כנ"ל לגבי הצריכה.צריך לעודד יזמות מבוססת יצור וייצוא.זאת הכלכלה האמיתית והמועילה באמת.
0
איתיאל
הדוגמה המובהקת לפיקוח - גופי הכשרותבארץ מתחרים ביניהם עשרות גופים על פיקוח ההכשר של מוצרי מזון. בלי התערבות ממשלתית ובלי רגולציה, הם פשוט מפרסמים את 'תו התקן' שלהם על המוצר. יצרן שסרח, מקבל פרסום שלילי בפשקווילים ובעיתונות. עובד היטב כבר עשרות שנים.
0
אילון
ויש עוד יזם אחד, בן קיבוץ שלי....שפשוט הקים אתר להשוואת מחירים שנקרא זאפ. ככה שהחנות שלך לא חייבת להיות ממוקמת בדיזנגוף סנטר כדי שיקנו ממנה.גם יפה מאוד
0
דרור
מחאת הדבש מתקרבת?בדיקת "כלכליסט": דרישת מבקר המדינה לפתוח את שוק הדבש לתחרות נותרה ללא מענהhttp://www.calcalist.co.il/marketing/articles/0,7340,L-3529150,00.htmlמעבר למה שרשום בכתבה, האם רשתות השיווק גוזרות עלינו קופונים שמנים? מה הפתרון, שהרי אנחנו לא יכולים להפסיק לקנות אצלהם באופן גורף(לא כל המוצרים נמצאים בשווקים הפתוחים), כי אם לבחור להחרים מוצר מסויים או אחר.
0
טל
ל-אאאיש לך נתונים שיגבו את הטענה שלך שנוגע לכלכלה המועילה?
0
תכנון מרכזי
רכבות בסין - למתענייניםhttp: //www.lichyot.com/macro/%D7%A8%D7%9B%D7%91%D7%95%D7%AA-%D7%91%D7%A1%D7%99%D7%9F
0
אאא
מספר הערות1) אי אפשר לנהל מדינה ע"ב שיקולי רווח-הפסד.זה לא תאגיד.2) באשר לסין - זה מאד הגיוני לחבר ברכבת מהירה מחוז בדלני עם אוכלוסיה מוסלמית עוינת שבכל רגע עלול להוות עילה למלחמה של סין עם האיסלם.להבדיל מהשמאל האירופי,לסינים אין גרם אחד של אשליות לגבי טיבו של האיסלם והתכניות העתידיות שלוכמו כן,הסינים מבינים כי סופו של המערב קרוב.כל ערמת הכסף הענקית שצברו תהפוך להיות ערמה של נייר טואלט (כמו שקרה למשל למי שהחזיק כסף של ברה"מ).אז הם מנסים לנצל את התקופה הזו לפיתוח אינטנסיבי מאסיבי,לא תמיד נבון כי זה לוקסוס שיש למי שלא מוגבל בזמן.תחת לחץ זמן,ההחלטות שמתקבלות הן תמיד פחות טובות.3) תחרות מנגודת לטבע האנושי.תחרות היא למעשה מלחמה.אתם מצפים מפירמות לנהל מלחמה אינסופית שלעולם לא תגמר ולעולם לא תוכרע.האם מדינות מוכנות למצב כזה? אינדיבידואלים ? אז למה שפירמות כן ? כמו שמדינות מגיעות במוקדם או במאוחר לפשרות כאלה או אחרות,או הכרעה, כדי לסיים את המלחמה - גם פירמות נוטות לעשות. במקום להלחם ללא סוף.קרטל הוא פשרה מתבקשת שדומה לסיום מצב לוחמה בין מדינות שנמאס להן להקיז דם ומשאבים מבלי להגיע להכרעה.
0
יעקב
פתרון ל"אין בעיה" של המוסכים.אני כמובן בעד כול היוזמות להפצת מידע, ולאתרים להשוואת מחירים.אני חולק קצת על הטענה שהייתה בעיה עם המוסכים.דווקא בתחום זה הכול תקין. יש אלפי מוסכים, הרוב לא גנבים. בן אדם שמחזיק אוטו צריך ללמוד קצת את על האוטו ומה שמתחת למכסה המנוע, בדיוק כמו בן אדם שמחזיק מחשב או שואב אבק.אז אתה הולך למוסכניק א' שחבר שלך המליץ עליו, ואם נדמה לך שגונבים אותך אתה הולך למוסך ב', ואני ביליתי מאות שעות במוסכים בחיים שלי, ואני חושב שבאופן כללי, קיבלתי שירות טוב וזול. זה לא אומר שלא נפלתי בפח פה ושם, אבל ככה זה בחיים.בכול אופן - זה תחום אחד שעבד נהדר עד כה, ואני חושש מאד שהשר כץ, בעל עודף המרץ, המנסה "להכניס סדר" (קרי רגולציה) לתחום, יגרום נזקים גדולים.
0
יעקב
רגולציה של מוסכים - לאליהוהתכוונתי שהמצב הנוכחי עם מעט רגולציה הוא בסדר.אתה צודק שיש יותר מדי רגולציה במוסכים כבר עכשיו, וגם שהיא לא יעילה, ולא דרושה.מה שהתכוונתי לאמור שאנו לא צריכים יותר רגולציה מאשר יש. הררגולציה שקיימת ("רישוי" מוכסים) היא מיותרת ולא מעשית.שוב, איני חושב שיש בעיה במוסכים, יש שירות טוב.בשום אופן לא צריך יותר רגולציה. צריך לבטל גם את המעט רגולציה שיש, ושהינה, כפי שאתה אומר, מיטרד שמעט מאד תועלת בצידו.השוק החופשי עושה עבודה טובה בסיוע לצרכן, באמצעות המלצות של חברים, אירגוני צרכנים, או חברות ייועץ מהסוג שמוטי כתב עליהן.אין צורך בהתערבות ממשלתית כפייתית.
0
אליהו, חיפה
ל: א.א.א.1. חייבים לנהל מדינה לפי שיקולי רווח הפסד.למדינה יש תקציב כלכלי והדרך היחידה לנהל אותו הוא לפי פרמטרים כלכליים: כמה כסף יש, ואיך ניתן לנהל אותו בצורה הכי משתלמת.2. לסין יש סיבות טובות מאוד להשקיע ברכבת, והיא פועלת בצורה מאוד סולידית (לפי תחשיבי כמות נוסעים באוטובוסים למשל). ייתכן וחלק מהאנשים מתבלבלים בגלל גודלה האדיר של סין.3. תחרות היא חלק מהטבע האנושי - בדיוק כמו אלימות ומלחמה.בשלב מסויים מלחמה כוללת נהפכת ללא-כלכלית, ואז מדינות שפויות נמנעות ממנה. אבל המדינות פשוט מעבירות את המאבק והאלימות לפסים אחרים - לחצים , ניצול כלכלי, לחצים דמוגרפיים ומניפולציות שונות. הרבה יותר נוח לקנות מכרה מאשר לכבוש אותו ולהתעסק עם ניהול אוכלוסיה עויינת.העולם העסקי דומה: יש לך המון שיתופי פעולה בין עסקים - הרבה יותר מתחרות (לרוב העסקים יש יותר ספקים ולקוחות גדולים ממתחרים). מאבק מחירים גרנדיוזי שמסתיים בקריסה קיים, אבל פחות נפוץ.לחץ על ספקים, ייעול פנימי אגרסיבי, השתלטות על נישות, רכישה או ריסוק של מתחרים לא יעילים, ומאבק על מוניטין הם הרבה יותר נפוצים.
0
אליהו, חיפה
ליעקב: יש בעיה קשה בתחום המוסכיםאכן מתחום הרגולציה:בעל מוסך מאושר צריך לעבור כמות אדירה של הכשרות, ולעמוד בכמות גדולה של תקנות - חלקן אזוטריות.הוא צריך לקנות רק ציוד שקיבל אישור, והדרישות לאישור תפורות לעתים קרובות.מצד שני - לצד אלפי המוסכים המאושרים, קיימים אלפי מוסכים הפועלים ללא אישור - חלקם מציג הסמכות חלקיות או מזויפות, חלקם טוען שאין צורך בהן. הם לא עומדים בשום תקן, לא עושים הכשרות, ותיקונים מסוימים שנעשים שם מבטלים את תוקף הביטוח של הרכב.אז מה תשנה עוד רגולציה? הפיקוח שהוא לכאורה מאוד קפדני הוא בלתי רלוונטי לחלוטין.מה הטעם להכניס עוד רגולציה, כשמי שמתעלם ממנה באופן גס לאורך שנים רבות - ממשיך ללא שום עונש?
0

3000 תוים נשארו