רביעי, 23 מרס 2011 00:00

לקחת מהעשירים

הבמאי האמריקאי מייקל מור העלה רעיון קומוניסטי ותיק לפתרון הבעיות של אמריקה - להלאים את רכושם של המיליארדרים. אין צורך להרחיק ולתקוף את הרעיון אידיאולוגית - אפילו תרגיל פשוט בחשבון מדגים את השטות.

זהו הפתרון האוניברסלי והקלאסי של כל אנשי השמאל לכל הבעיות. למשל: יש גירעון בתקציב? חסר כסף לחינוך או לרווחה? הפתרון: לקחת יותר מהטייקונים הרשעים!

זו גם הצעתו של הבמאי ויוצר הסרטים (דוקומנטריים-תעמולתיים) השמאלני והשמן מיכאל מור בארה"ב (Michael Moore). מור אמר שהעושר של כל המיליארדרים בארה"ב הוא למעשה "נכס לאומי" ואם הממשלה רק תשים ידה על כל העושר הזה ייפתרו כל הבעיות התקציביות של ארה"ב. הרעיון כמובן אינו מקורי, זהו הרעיון הבסיסי ביותר בתיאוריה הקומוניסטית - להלאים את הרכוש הפרטי. מה שקצת חדש אולי, בגישה של מור, שלא מלאימים את כל הרכוש הפרטי (כלומר את הרכוש שלי ושלך ושל כל האנשים הרגילים), אלא רק של ה"עשירים", של ה"טייקונים" או במילים אחרות של ה"un-menchen" - הרשעים שאינם בני אדם. (המושג און-מנשן לקוח מהטרמינולוגיה הנאצית, שמצאו צורך נפשי להכריז על היהודים כ "לא בני אדם" [הפירוש המילולי של הביטוי], לפני שניגשו לרצוח אותם, כי הם הרגישו קצת לא בנוח לרצוח בני אדם).

הלכו אנשים ובדקו האם מבחינה מספרית זה נכון - כמה כסף יש לטייקונים (un-menchen), וכמה זה יכול לעזור למימון ממשלת ארה"ב?

מור אמר "400 מיליארדרים". ובכן - אכן יש בארה"ב כ- 400 מיליארדרים (בארץ, ברוך השם, יש 16, בעולם כולו 1,210). מור כינה את האנשים האלה בביטוי החיבה העכשוי "מובארקים קטנים". (שווה ערך ל un-menchen ).

ל- 400 המיליארדרים בארה"ב יש הון מצטבר של 1.3 טריליון (אלף מיליארד) דולר. הגירעון התקציבי של הממשלה הפדראלית של ארה"ב לשנת 2011 הוא 1.6 טריליון. כלומר - כל הכסף של כל ה"מובארקים הקטנים" יספיק בקושי ל- 3/4 שנה של ביזבוזים של ממשלת ארה"ב. ועוד לא דיברנו על הגירעונות של מדינות הברית הרשויות המקומיות, וקרנות הפנסיה. או על החוב המצטבר משנים קודמות שהוא מעל 14 טריליון דולר.

הדמאגוגיה של השמאל נראית מטופשת ומצחיקה אם הולכים לבדוק אותה מבחינה מספרית. אבל הם פונים לרגש ולא לשכל, ומצליחים ללבות יצרים ולזרוע קנאה ושנאה. 

ממשלת ארה"ב ביזבזה והורידה לטמיון לא רק את ההון של כל ה"מובארקים הקטנים" אלא של כל אזרחי ארה"ב, ללא יוצא מן הכלל, אלה שחיים היום וגם אלה שטרם נולדו, 2 או שלושה דורות קדימה. וגם של מאות מיליארדים של בני אדם מחוץ לארה"ב (אלה שקנו בעצמם, או באמצעות קרנות פנסיה, או הממשלות שלהם איגרות חוב של ממשלת ארה"ב).

יעקב

עודכן לאחרונה ב שני, 01 ינואר 2018 05:33
אילון
סתם דמגוגהיה לו אפילו סרט שבו הוא תיאר את מערכת הבריאות בקובה כדבר הכי נפלא שיש. סתם דמגוג
0
אילון
בת'כלס, מור מתכוון למשכורותבלי להסכים איתו כמובן, הוא מתכוון לסך המשכורות של האחוז וחצי שלמעלה, שהם מסתכמים בסביבות חצי טריליון בשנה
0
ניר קוזלובסקי
ומה יעשו עם ההון שילאימו?מכיוון שאנו מכירים טוב מאוד את העשירים שבעשירים: ביל גייטס, לארי אליסון, סרגי ברין ולארי פייג', וכן הוולטונים וווארן באפט, אנו יודעים שההון שלהם מורכב כמעט כולו (כלומר אותו חלק שלא תרמו) ממניות של החברות שהקימו (או אביהם).אם הממשל ילאים הון זה, מה הוא יעשה איתו. סביר להניח זהוא יביא את החברות הללו, שהן הדבר הטוב ביותר בכלכלה האמריקאית, למצבן של המפלצות שהוא בנה - פרדי מק ופאני מיי.
0
אאא
הערות1) במה שאדון מור אוכל אפשר להאכיל עיר שלמה.מה הוא יעשה במשטר קומוניסטי עם הרגלי האכילה שלו ?2) האם ראיתם באירופה,ישראל או ארה"ב במאי קולנוע שיש לו דעות מסוג אחר? זה מסביר מהם הכישורים הנדרשים במערב כדי להיות במאי.3) לא במקרה הוגו צ'אבז השתתק מרגע שחוסיין נכנס לבית הלבן.מבחינת צ'אבז,אמריקה היא מדינה בשלטון סוציאליסטי כיום בדיוק כמו קובה.בחירות לא ישנו את שליטת השמאל במערכת המשפט,התקשורת והפקידות.
0
אאא
הבעיה הגדולה של סוציאליזםבתחום הכלכלי היא שהוא מציע אלפי דרכים על מה לבזבז כסף אבל אף פעם לא שמעתי סוציאליסט אחד שמציע דרך לעשות כסף.מלבד הלאמה שהיא סוג של גניבה.
0
אאא
גם הליברל הגדיראת העובר בבטן אימו כ"לא חי" כדי שניתן יהיה לרצוח אותו בהמוניו.השלב המקדים לכל רצח עם הוא שלילת אנושיותו של הקורבן.גם הקומוניסטים דיברו על "אויב המעמד" במונחים דומים.
0
אאא
אנשים פה הציעו שמיטת חובותאיך אפשר להמנע מחוב כמו התחייבות פנסיונית ?
0
ארצ'י בנקר
אלוהים יפתור את בעיית הפנסיונריםלמה לקיים התחייבות פנסיונית? לתפיסתו של אאא המערב מוצף בזקנים שבגלל עיוותי החשיבה של המערב רוצים לחיות חיים טובים לאורך זמן. אלוהים יתן שכל למנהיגי המערב, הם יבטלו את ההתחיבויות הפנסיוניות, וכך יפטר המערב מכל הזקנים ובעזרת השם יתברך ( שבשתי מלחמות עולם פתר לנו את בעיית התפוצצות האוכלוסין ) נגיע במהרה בימינו לעולם עם 700 מליון נפש, והחלום הרטוב של אאא יוגשם.
0
dave
to אאאבכנות אחרי שקראתי את התגובות שלך אני לא ממש בטוח אם אתה קפיטליסט או שסתם כיף לך לנבא נבואות על חורבן העולם המערבי. להסתפק במועט זה דבר מטופש באופן כללי ומשהו שנוגד את הטבע האנושי ואת הבסיס של הקפיטליסזם. ובקשר למסע השנאה שלך נגד אנשים זקנים; הארכת תוחלת החיים היא לא בהכרח דבר רע, היא רעה רק אם האנשים הזקנים נשארים בבית ולא עובדים דבר שמתאפשר להם רק בזכות הסוציאליזם המערבי ושאם תוכניות הפנסיה הממשלתיות יבוטלו ובזכות הטכנולוגיה שמאפשרת לעבוד בעבודה שלא דורשת עבודה פיסית המערב ירוויח עוד מיליוני עובדים שיעזרו לכלכלה.
0
dave
לאליהואם הגבת אלי אז לא התכוונתי שצריך לצאת לשופינג כל יומיים כדי להיות קפיטליסט אלא שבסופו של דבר קפיטליזם מונע מהרצון של אנשים לשפר את מצבם תוך קניית ומכירת דברים.
0
אליהו, חיפה
חסכנות זה קפיטליזם לא פחות משופינג.יש מי שרוצה מכונית נוצצת וחדשה כל שנתיים,יש מי רוצה בית גדול ומפואר,יש מי שרוצה לחיות בריא עד גיל 90יש מי שרוצה לגדל 7 ילדיםויש מי שרוצה פרישה מוקדמת כדי לעשות מה שהוא אוהב בלי לחשוש לעתידו.כל הדברים האלו הם חלומות לגיטימיים של אנשים - שצריכים להצטמצם בדברים אחרים כדי להשיגם.כל הדברים האלו הם שוק חופשי - קפיטליזם.מי שלא מבין את זה אין לו מושג - לא בקפיטליזם, ולא ברוח האדם.אדם בלי שאיפות ורצונות הוא מת מהלך שמחכה שיגאלו אותו מייסוריו.
0
אאא
לדייבזה לא שאלה של כייף,זה לדעתי מה שעומד לקרות למערב וממש בקרוב.זו לא איזו תחזית לטווח ארוך.אני נותן לכלכלת המערב עשור לכל היותר לפני שהיא מתרסקת לגמרי.מסע שנאה ? מדינה שהיא בית אבות היא מדינה חלשה.ביולוגית,תרבותי ת,כלכלית וצבאית כמו כל אוכלוסיה אחרת של בע"ח עם מאפיינים דומים.מנקודת המבט של האינדיבידואל ברור שהוא רוצה כמה שיותר מכל דבר,אבל לקולקטיב יש אינטרסים אחרים וכמה שזה לא מוצא חן בעיניך,הקולקטיב תמיד יותר חשוב.רוב האנשים במערב עושים דברים שאף אחד לא צריך.סוג של תעסוקה פיקטיבית משולב עם צריכה של דברים מיותרים לגמרי.להסתפק במועט זה לא מטופש.על זה בנויה הנצרות והמערב מבוסס על הנצרות.כרגע הוא נשלט בידי כת אנטי מונותאיזם אבל המערב יחזור לשורשיו הנוצרים במוקדם או במאוחר ואם לא,הוא פשוט יהיה מוסלמי או קתולי
0
אאא
לאליהורצונות הם לא רק צבירת רכוש.זו לא מטרת קיומנו,למקסם צבירת רכוש כמו שאתה חושב.
0
אליהו, חיפה
מי אמר צבירת רכוש?בריאות, ילדים ופרישה מוקדמת אינם צבירת רכוש.כסף, קניות ורכוש הם אמצעי, לא מטרה.שיעבוד מליוני עבדים למען שרידות הממשל זה גם לא מטרה מרשימה.
0
בן ארי
גם השמאל צודקזה שאדון מור הוא טמבל, לא צריך להסיט את תשומת הלב מכך שטייקונים הם לא צדיקי הדור. כדאי לקרוא את הספר של ירון זליכה ואחרי זה אף אחד לא יגיד "ברוך השם שיש לנו 16 טייקונים". זליכה הוא סופר קפיטליסט אבל הוא מראה שטייקונים שלנו לא משחקים עפ"י כללי הקפיטליזם, אלא עפ"י כללי השחיתות. חוץ מיוצאי דופן כמו ורטהיימר, הם ברובם חזירים. לא צריך להלאים להם את הרכוש, אבל גם לא צריך לנשק להם את התחת כמו שמשתמע מן המאמר.
0
עקיבא
תגובה לבן-אריהטייקונים בארץ שעליהם כותב זליכה הם הנהנים הכי גדולים של המערכת הסוציאל דמוקרטית ששולטת פה. ההון-שלטון והשחיתות שמאפיינת אותם לא נובעים מהקפיטליזם אלא מהעיוותים המובנים במערכת שמאפשרים חלוקת הטבות למקורבים.לא כל איש עסקים עשיר הוא קפיטליסט. הכינוי המדוייק למילארדרים שלנו הוא 'רודפי בצע בני מזל', 'חזירים עם פרוטקציה' או 'ממזרים בני מפא"י'.כל קשר לקפיטליזם הוא פרי הדמיון (או הדמגוגיה) בלבד.
0
אמיתי רינג
הקרבת העשירים בשם הצדק, האמנם?הרעיון של מור אכן אינו מקורי והוא אף עתיק מן הקומוניזם. דומה שההופעה הבהירה ביותר שלו היא האגדה על רובין הוד, שגנב מהעשירים וחילק לעניים. אמנם אצל רובין הוד ניתן לטעון שהגונב מגנב פטור, אך האם זהו המצב בימינו?עושה רושם שמור מעולם לא הבין מהו מסחר, מהו קניין הפרט, מהו קפיטליזם ומעל הכל מה הבסיס המוסרי לאלה.מור דווקא כן מבין, שעל פי רוב מה שמנחה את האדם לקבלת החלטות לתווך ארוך זאת תפיסת העולם שלו ובייחוד המוסר שלו.מסחר - פעילות רצונית בה לפחות שני צדדים מחליפים דברי ערך, שכתוצאה ממנה יש רווח הדדי. ראוי לציין שמסחר הינו ערך ומעלה מוסרית והפעילות החברתית היחידה בה אין מנצל ומנוצל, אלא כל המעורבים מרוויחים. מור מציע שאנשים עשירים יהיו עבדים של שאר האנשים.קניין הפרט – הקניין שייך לפרט בזכות ולא בחסד. המקור לקניין זאת תודעת האדם ואם לדייק המחשבה הרציונאלית שלו. מחשבת האדם היא רצונית ועצמאית ורק לו יש בעלות עליה ועל תוצריה. כדאי לציין שהזולת אינו יכול לכפות על אדם לחשוב בצורה רציונאלית, אלא רק לחבל בחשיבתו או לבטלה. הנחת היסוד של מור היא שלאדם אין זכות על קניינו וזה בבעלותו רק בחסד המדינה. חסד שניתן להסירו על פי כל גחמה מזדמנת.קפיטליזם – מערכת פוליטית חברתית שמגינה על זכויות הפרט. כפי שהאיום על רציונאליות מחשבת האדם זה איום של אלימות פיזית, המדינה מקבלת מונופול על שימוש בכוח פיזי, בתנאי שתשתמש בו רק להגנה על זכויות הפרט. תפקיד המדינה אינו לנהל את אזרחיה, אלא לאפשר להם לסחור על פי רצונם החופשי. השוויון היחידי בין האזרחים נובע מהיותם בני אדם, שמטבעם שורדים בעולם ממחשבה רציונאלית. לכן לכולם יש את אותן זכויות פרט יסודיות. בסיס מוסרי – אתיקה היא מערכת עקרונות וערכים שמנחה את האדם בקבלת ההחלטות בחייו. מטרת אתיקה היא לאפשר לאדם חיים טובים וארוכים ככל האפשר. מהחיים בחברה אדם מרוויח מסחר וידע. הצידוק המוסרי לקפיטליזם הוא שזאת המערכת הפוליטית היחידה ששומרת על זכויות הפרט, מונחית על ידי צדק, מאפשרת לו להיטיב את חייו, חופש לחשוב, ליצור ולהגשים את חייו ואינה דורשת ממנו שום קורבן.
0
אליהו, חיפה
הגנבים תמיד צודקיםהרי הם "עניים" - ולכן "מגיע להם" את הרכוש שהם גונבים מהעשירים שמונעים אותו מהם.רק שלצערם של הגנבים - מי רוצה לחיות בחברה "צודקת" כזו.יש עשירים מושחתים - אבל לא כולם.ככל שחברה מתאמצת יותר לגנוב מהם את הכסף - אלו שאינם מושחתים בורחים, אלה שכן - מתחברים חזק יותר לשלטון המסואב כדי להתגונן.קח את ה"אוליגרכים" ברוסיה - מי שלא מחובר חזק לפוטין ומדבדב - חייב לברוח.בארץ המצב לא טוב בהרבה - אוליגרכים "טובים" מסבסדים אמצעי תקשורת, נותנים חסות לפוליטיקאים ה"נכונים" וזוכים למחמאות, תשבוחות ומכרזים תפורים.ומי שמעז לחרוג מהשטאנץ - נטרף ע"י התקשורת, בתי המשפט וה"פוליטיקאים הטובים" על שהעזו לא לשחד אותם.על זה זליקה מדבר - על הצורך לשחרר את המשק הישראלי:ממשק מושחת ומסואב - לשוק חופשי.
0
בן ארי
16 ו18, אני לא רואה איפה אנו חלוקיםנדמה לי שאנחנו משדרים אותו דבר, בתדר אחר...בשורה התחתונה: אסור להלאים את הרכוש של הטייקונים הישראלים, אבל גם צריך לזכור שהם נגד שוק חופשי והם חמדנים (כמו רוב בני האדם) וחלקם מתהלכים על גבול החוק (כמו האחים עופר).נ.ב. מזל טוב לכנסת על העברת חוק שישינסקי בקריאה שלישית.
0
אלון גולדמן
לדתי לאומיקומוניזם סוציאליזם פאשיזם ונאציזם הם כולם אחים במשפחת הקולקטיביזם, הגרמנים בהיותם רציניים ויסודיים מימשו את הגרסא שלהם לקולקטיביזם במלואה ולקחו אותה בדיוק לאן שהיא יכולה להגיע - זוועות שהעולם לא ידע כמותם. (עד שבאו הקומוניסטים - שזוועותיהם מסתבר, עלו אפילו על הנאצים) אז לא, ההשוואה לנאצים בהחלט לא מיותרת.
0
דתי לאומי.
ההשואה לנאצים- לדעתי, בהחלט מיותרת.
0
אליהו, חיפה
אנחנו חלוקים על הסיבהאתה טוען שבאופן בסיסי השמאל צודק - רק שלא צריך להלאים את רכושם.אבל אני טוען ששמאל גרם לשחיתות זו מלכתחילה - גרמו למליונרים והמליארדרים הישרים לרדת, או שטירטרו אותם עד לפשיטת רגל.כתוצאה - בישראל חצי מהאלפיון העליון הם מליונרים - ובארה"ב חצי מהמאיון העליון.השיטה שזליכה מציע נשמעת טוב - לבצע הפרטה משמעותית, תוך שימוש ברגולציה כדי למנוע מהממשלה לבצע את ההפרטה בצורה מושחתת.
0

3000 תוים נשארו