שישי, 18 מרס 2011 00:00

הגז המצרי - סיפור שגרתי

סיפורו של "הגז המצרי", או איך עושים "עסקים" במדינות עולם שלישי? ה"משקיעים" לא משקיעים, "הסכם" אינו הסכם. הסיכון העסקי הוא כמובן של אזרחי ישראל, "בעלי הבית" של חברת החשמל שנתנה ערבויות ל"עסק".

ידיעות אחרונות פרסם את סיפורו של הגז המצרי. הכול התחיל עם רעיון של נמרוד נוביק (זה מהסכם אוסלו) שמצא הזדמנות לנצל את קשריו הפוליטיים ולעשות קצת לביתו. הוא גייס את איל ההון יוסי מימן, יהודי טוב, שגם הוא יודע להריח הזדמנויות. יחד הם מכרו למצרים (קרי למוברק) את הרעיון לספק גז מצרי לישראל. מוברק העניק את הזכיון לחבר האינטימי שלו, מימי חיל האוויר, חוסיין סאלם. כך הוקמה חברת EMG - חברת הגז ה"מצרית" ששותפיה היו חוסיין סאלם (60% ), יוסי מימן (30%), וממשלת מצריים - 10%. כמובן שחוסיין סאלם הוא בעצם מוברק, ויוסי מימן הוא בעצם ממשלת ישראל, ו"החברה המצרית" היא כולה ישראלית. השותפים הנכבדים תרמו מכיסם להון החברה אפס כסף. חוזים נחתמו עם ממשלת מצרים ועם חברת החשמל לישראל. חברת החשמל נתנה ערבות להלואות שבעזרתם הניחה EMG את הצינורות לישראל וירדן וסוריה. הצינורות הונחו, ואחרי הצלחה זו מכרו השותפים חלקים מEMG לאחרים ו"גזרו קופונים".

הגז זרם בשקט ובשלווה במשך 3 שנים, והכסף זרם ל"חברה המצרית". 

זו הדרך הרגילה לעשיית עסקים במדינות העולם השלישי, כלומר - בכמעט כול מדינות העולם. אנשי "עסקים" מנצלים קשרים אישיים ופוליטיים, משיגים זכיונות ממשלות, ונותני הזכיון, יוצאים גם הם נשכרים, ברמה אישית. 

מדוע הופסקה זרימת הגז? זה פשוט. כאשר מתחלף המשטר באים אנשים חדשים. כל העסקים שקודמיהם בתפקיד עשו בטלים ומבוטלים. עם החוזים החתומים אפשר "לנגב". האנשים החדשים בשלטון רוצים את חלקם, הם לא פריירים. במהרה קופצים "אנשי העסקים" ומסדירים את העניין. אחרי שהאנשים החדשים מקבלים את המגיע להם, לפי כללי הצדק הטבעי (כלומר - למי שיש כוח - מגיע לו) העניין בא על מקומו בשלום, וגם מכבדים חוזים, כמו שהכריז שר הנפט המצרי החדש: "מצרים תכבד את החוזים הבינלאומיים שחתמה" (בכפוף להסדרים כספיים מסוימים...).

הוא גם אמר שמחיר הגז צריך להיות "הוגן" ולכן יהיה משא ומתן על המחיר החדש (כלומר יתעלמו מהמחיר שנקבע בחוזה ל- 15 שנה). פירוש הדבר שעניין ההסדרים הכספיים עוד לא הסתיים, והשר המצרי לא פראייר, ולא מוכר את עצמו בזול.

בינתיים חודשה הזרמת הגז – אבל לא בלחץ ולא בכמויות הנדרשות. סימן ש"ההסדרים הכספיים" עוד לא הסתיימו. נקווה שהכול יבוא על מקומו בשלום, שמי שצריך לשלם ישלם ומי שצריך לקבל יקבל כמה שצריך, כי את הגז המצרי אנו מאד צריכים כרגע, בגלל ראיית הנולד והאחריות הלאומית של מנהיגנו בעבר (אריאל שרון) שהפקיד את אספקת האנרגיה לישראל בידיים מצריות.

יעקב

עודכן לאחרונה ב שני, 01 ינואר 2018 05:31
ליברטי
ומה עם הנשק הישראלי בידי כלטרוריסט, בתנאי שהוא לא מראה מסמכים של ערבי?התנפלו על אל-ג'זירה בגין הסיפור על מתווך ישראלי שמספק שכירי חרב לקדאפי. טענו שזו אנטישמיות. למה? מה לא סביר בסיפור הזה? אלג'זירה היא הכוח המאחד - בזכות חופש הביטוי ונגישות השידור הפאן-ערבית - מאחורי מהפיכות הפרחים בעולם הערבי. היא דואגת למוניטין שלה, ואילו ישראל כבר נתפסה על חם בעבר במכירות נשק למשטרים ולאירגונים עוינים. רק שאכן משתדלים לעשות את זה בשושו, ועוד כמה "יועצים בטחונים", גנרלים ואדמירלים מה- old boys network, עם פנסיה צבאית דשנה וג'וב טוב, תפסו סינקורות חמימות בתעשיה האווירית או בתעש, והתעשרו בזכות השוחד שידעו לתת בזמן למתועבים ביותר שברודני תבל - ובלבד שהיו במרחק של שעת טיסה מישראל (אחרי אוסלו, גם התנאי הזה בוטל).אבל אנחנו טובים מאוד בלהוקיע טרוריסטים ולשיר את שירי השלום. שלטון מושחת וצבוע, יודע לזהות את אחיו הרוחניים מרחוק. מאמר שנון, אירוני ויפה כרגיל, יעקב. אכן, מדינת עולם שלישי - בדיוק מה שמגיע לאזרחיה הבהמתיים - שגם ביום הבחירות פעם ב- 4 שנים, אחד שהרידים הבודדים מדמוקרטיה שעוד נשארו כאן, לא מסוגלים להזיז את התחת ולהצביע עם הראש.
0
יעקב
כול פרויקט נחסם על ידי התנגדויותכול פרויקט פיתוח, בייחוד של אנרגיה, נתקל בהתנגדויות חריפות מצד ירוקים ומצד שכנים שמוסתים על ידי ירוקים.הסוף הוא דיונים של לפחות 5-10 שנים כולל בבתי משפט לפני שמתחילים לעשות משהו. צריכה להיות דרך לדון בנושאים אלה יותר מהר.
0
איל
הבעיה: רוב הדלקים מהעולם השלישיכפי שמצויין במאמר, רוב העולם הוא בעצם עולם שלישי. לצערנו העולם ה"מסודר" יותר מפיק רק חלק קטן מהדלקים למיניהם.הפתרון הנכון היה להקים מתקני אחסון גז, כדי שיהיה אפשר לייבא גז נוזלי ממקורות שונים, ולאחסן חלק לשעת צרה. כיום משרד התשתיות מתחיל בפרוייקט כזה, אבל לא ברור למה זה לא נעשה כבר לפני 20 שנה. בעצם זה כן ברור...
0
אאא
לא הבנתי מה הבעיה עם קדאפיאתה רוצה שהוא ישחט ויאנוס מאות אלפים כמו שעשה הצפון האמריקאי לדרום רק בגלל שהאחרונים רצו לחיות בנפרד ?
0
אאא
אם זה היה תלוי בסמולהיינו תלויים היום בטורכיה כדי לקבל מי שתיה.ומישהו באמת מאמין שמשפחת הפשע מחוות השקמים לא גזרה קופון כמו משפחת מובראק ?
0
ליברטי
הצפון אכן שחט את הדרוםאבל לא סתם, אלא בגלל שהם תמכו בעבדות, ובשלב הזה של ההתפתחות התרבותית של הציוויליזציה - שארה"ב כבר יותר מ- 200 שנה היא האוונגרד שלה - זה כבר היה בלתי נסבל. בדיוק כמו שבלתי נסבל היום שקדאפי משתמש במסוקי תקיפה לחיסול אזרחיו. תאר לעצמך טנק מרכבה יורה בכיכר רבין - הקולונל עבר כל גבול אפילו לדיקטטורים, והוא יושמד.מבחינת התמונה הגדולה, כל זה מסמל את העובדה הפשוטה: תרבויות שלא מצליחות להסתגל לרוח הזמן, נעלמות או מושמדות. זה מה שקרה לבעלי העבדים בלואיזיאנה ולכאלה שקיוו יום אחד להיות בעלי עבדים, לקומוניסטים מסטלינגראד, וזה מה שיקרה לחרדים בישראל ולפאנאטים הערבים בטוניסיה, מצרים או לוב.מציע לך בחום לקרוא את המאמרים של שפנגלר - אחד ההוגים המרתקים ביותר שיש לנו המזל לחיות בתקופתם:http://www.atimes.com/atimes/Middle_East/EH29Ak02.htmlוגם: http://www.atimes.com/atimes/Front_Page/FB10Aa03.htmlThe unpleasant fact is that Southerners who had no slaves hoped eventually to get some, and fought for the Confederacy for the same reason that Napoleon's freebooters fought for the emperor. In fact, Southerners had been fighting for the right to bring slaves to new territories for a generation prior to the outbreak of war, in Kansas and elsewhere. Cotton, their principal cash crop, exhausted the soil in a decade's planting, and the planter took his slaves and moved on. Slavery and the Southern economic system would choke to death without expansion. Had the South formed an independent state, it would have embarked on a campaign of conquest and imposed slavery on the whole southern half of the Western Hemisphere. נ.ב. מסכים לגבי משפחת שרון לחלוטין, הגם שחבל שאין לנו עובדות מוצקות ביד.
0
יבגני
בנוגע ללוב, ולהשוואה עם ארה"בשמתי לב לויכוח מעניין כאן בתגובות.לדעתי, כל משטר סביר שינסה לדכא התקוממות. זה טבעי ונורמלי - ולוב אינה שונה בכך מכל מדינה אחרת. בדלנות היא סכנה לכל מדינה. מכאן, שאני לא רואה שום דבר חיובי מבחינה אובייקטיבית (מבחינה סובייקטיבית כאזרח ישראלי אולי דווקא כן) במתקפה על משטר קדאפי.אני גם לא חושב המשטר הלובי היה כושל באופן קיצוני. רמת החיים של האזרח הלובי הממוצע לפני תחילת מלחמת האזרחים היתה גבוהה יותר מזו של האזרח הממוצע ברוב מדינות ערב, ואף חופש הפרט (מחוץ לתחום הפוליטי, כמובן) היה סביר יחסית ל"שכונה".מצד שני, במדינה פדרטיבית עם מסורת חזקה של הגבלת כוחו של השלטון המרכזי כמו ארה"ב (ובייחוד ארה"ב של המאה ה- 19), אפשר גם לראות את הרצון להיפרדות מדינית כסביר, במיוחד לאור התערבות פתאומית של אותו שלטון מרכזי בתחומים שמעולם לא היו מעניינו. אני בכלל לא בטוח שניצחון הצפון במלחמת האזרחים של ארה"ב הביא לתועלת יותר מאשר לנזק. קבלת ההיפרדות של הדרום היתה הופכת את ארה"ב להומוגנית יותר אתנית (השחורים היו מרוכזים בדרום, והיו גם נשארים שם אילו הקונפדרציה היתה שורדת) - ואילו הדרום עשוי היה (בנסיבות מסויימות) להעמיק את ההשפעה התרבותית של הWASP עמוק לתוך מרכז אמריקה, תוך התערות עם האוכלוסיה הלבנה המקומית (צאצאי הספרדים). בעיית המהגרים ה"לטינוס" היום לא היתה קיימת.
0
יבגני
הסתמכות על ספק בודד היא תמיד מסוכנתאומנם במדינות מסודרות לא יהיה צורך בשוחד אישי, אבל סיבות פוליטיות כאלה ואחרות עלולות להביא את הממשלה המקומית לאסור על חברות הרשומות בה לסחור עם מדינה מסויימת. זה לא פחות מסוכן!לדעתי, יש לשאוף למצב בו אנחנו לא תלויים בשום מדינה יחידה לאספקת מוצר חיוני, ובכל מקרה משתדלים עד כמה שניתן לגרום למדינות אחרות להיות תלויות בנו לפחות באותה מידה בה אנחנו תלויים בהן (ז"א שהפסקת הסחר תפגע בצד השני לפחות באותה מידה שהיא תפגע בנו).ספציפית בנוגע לדלקים, אז יש לזכור שקיים גם דלק בשם אתנול. ייבוא אתנול מברזיל עשוי להועיל לגיוון מקורות האנרגיה שלנו ולהקטין משמעותית את התלות שלנו בכל אחד מהספקים הקיימים - גם מבחינת ייצור חשמל ושימושים תעשיתיים אחרים, וגם מבחינת תחבורה. העובדה שלא ניתן היום לתדלק את הרכב הפרטי בישראל באתנול ובגז טבעי דחוס(CNG) - בנוסף לבנזין, סולר וגפ"מ שכן קיימים בשוק - היא מצב מאוד לא תקין, שמגביל ללא כל הצדקה את התחרות החופשית.
0

3000 תוים נשארו