חמישי, 02 יולי 2015 05:11

השמאל הישראלי קורא להלאמת הגז - מי שהתנסה בהלאמה קורא להפרטה

למקסיקו עתודות גז ונפט עשירות וגם "פוטנציאל לנפט". הנפט והגז במקסיקו "שייכים לעם". אך למרבית הבושה, העם המקסיקני נאלץ לייבא נפט וגז מהטייקונים החזיריים מצפון, מארה"ב.

סבר פלוצקר, בכיר העיתונאים הכלכליים של ידיעות אחרונות קורא בעקביות להלאים את שדה הגז לוויתן. סבר הוא הכלכלן "הימני" שבין הכתבים הסוציאליסטים... ששותפים לדעתו. הוא רואה עצמו כ"פרגמטי" ולדעתו צריך להלאים את שדה "לוויתן" – לא חלילה מתוך השקפת עולם סוציאליסטית, אלא רק כדי לשמור את הגז באדמה לטובת "הדורות הבאים".

גלובס פרסם ראיון עם שר האנרגיה של מקסיקו. השר המקסיקני אחראי מתוקף תפקידו על חברת הנפט והגז הממשלתית פמקס (Pemex). החברה פועלת כמונופול ממשלתי אחד ויחיד שמעוגן בחוקה מאז 1917. כל הנפט והגז של מקסיקו שייכים מאז ומתמיד לעם המקסיקני ולא לטייקונים חזירים כמו באמריקה. רק פמקס רשאית לחפש, לפתח ולהפיק גז ונפט במקסיקו. פמקס שייכת לעם.

מפרץ מקסיקו שייך לארצות הברית ולמקסיקו בחלקים שווים. החברות הפרטיות האמריקאיות מפיקות במפרץ כ- 1 מיליון חביות נפט ביום. חברת הנפט של העם המקסיקני מפיקה אפס חביות נפט בשנה.

 

1557
למקסיקו יש כנראה לא מעט עתודות של נפט וגז (עתודות מוכחות: מקום 18 בעולם), אך חברת הנפט הלאומית מפסידה הרבה כסף.  עד כדי כך שצריך להעלות את המיסים לעם המקסיקני, המאושר בחלקו, וזאת כדי להמשיך ולסבסד את חברת הנפט של העם. כישלון החברה הלאומית כה גדול, ולמרבית הבושה: העם המקסיקני נאלץ לייבא נפט וגז מהגרינגוס בצפון, מהטייקונים החזיריים בעברית מדוברת, מחברות הנפט האמריקאיות.

ג'ורדי הררה, שר האנרגיה של מקסיקו שביקר בישראל, הוא פרגמטיסט כמו סבר פלוצקר; אבל בניגוד לפלוצקר הוא תומך בהפרטת חיפושי הנפט והפקת הגז במקסיקו. בדומה לסבר פלוצקר, תמיכתו לא נובעת חלילה ממניעים אידיאולוגים, לדבריו: "פשוט נגמר לנו הכסף הציבורי". ממש במקרה, נגמר לעם המקסיקני הכסף, הם "לא גומרים את החודש" למרות שכל הנפט והגז "שייכים לעם" 
מזה כשישים שנים.

הנה תוצאה ידועה מראש של פגיעה בחופש הפרט. הקולקטיב מסוגל רק לחסל עושר. עושר יוצרים אנשים חופשיים בעלי מוטיבציה להרוויח עבור עצמם ומשפחתם. בתהליך יצירת העושר נעזרים היזמים במיליוני עובדים שמתוגמלים לפי כישוריהם, בדרך כלל לפי תרומתם להפקת העושר. גם המדינה נהנית ממיסים. חלק מרווחי היזמים מושקע מחדש ויוצר מקומות עבודה נוספים ומיזמים חדשים. השתלטות המדינה על אוצרות הגז והנפט של מקסיקו רק מקבעת דלות – לשם חותר השמאל הישראלי.

מוטי היינריך

עודכן לאחרונה ב שבת, 28 מאי 2016 06:47
מטי 02/07/2015
האם מכסיקו היא מדינה דיקטטורית?
הייתכן שהחברה הממשלתית במכסיקו לא מפיקה נפט היא משום שהמשטר במקסיקו הוא דיקטטורי? אם כן, אז אין להשוות בין מכסיקו לישראל.
0
מטי 02/07/2015
האם מכסיקו היא דמוקרטיה או דיקטטורה
ניסיתי למצוא מידע על המשטר במכסיקו, אבל בשום מקום לא נכתב במפורש אם זו דיקטטורה או דמוקרטיה. מסופר על הפרלמנט, על הבחירות, על הנשיא אבל בשורה התחתונה - האם זו דיקטטורה או דמוקרטיה? לא ברור לי. הייתכן שהקרבה לארה"ב מונעת ממכסיקו להפיק נפט כדי לא להתחרות עם ארה"ב?
0
רון 02/07/2015
מטרה לא מצדיקה "אי דיוק"
מקסיקו מפיקה 3 מלייון חביות ביום.ארה"ב 14 מליון חביות ביום.בתמונה שצירפת מופיעות חלוקות הרשיונות במפרץ מקסיקו.להלן נתונים שאפשר לראות : http://www.eia.gov/beta/international/?fips=sa#pet
0
מארק ק 02/07/2015
למה אין כפתור שיתוף לפייסבוק?
מוטי, יש כתבות חשובות באתר.בלי כפתור "שתף" אי אפשר להפיץ את הרעיונות הללו הלאה.חבל...
0
יעקב 02/07/2015
מקסיקו מדינה דמוקרטית בערך
כבר הרבה שנים. אפשר כמובן להתווכח מה זו דמוקרטיה. במקסיקו יש בחירות באופן סדיר מאז 1929, אבל עד 2000 שלטה רק מפלגה אחת - במשך כול השנים הבוחרים בחרו במפלגה זו בלבד... אבל הם בחרו... זה בערך כמו במצריים או ברוסיה... יש דמוקרטיה -- אז מה?
0
יוסי ברנע 02/07/2015
שאלת תם- דעת רולניק
מה דעתכם על דעתו של גיא רולניק בנושא הגז?
0
יאיר שפי 02/07/2015
הלאמת הגז
תודה שהארת את עיניי בעניין דעתו של סבר פלוצקר לפני 4 שנים וחצי. כשוודסייד החליטה שלא לקנות חלק מהשקעות בלוויתן, כתבתי שהמדינה צריכה להשקיע את 2.71 המיליארדים הדרושים, ואפילו 5 מיליארד דולר, ולשבת ליד השיבר והקופה. זו השקעה נושאת תשואה, מתוך 90 מיליארד דולר, ש"מושקעים" בתשואה שלילית. צריך להשתמש בגז כמה שאפשר, לייצא ממנו כמה שאפשר וליצור קרן השקעות לפיתוח אנרגיה חלופית (לא ייצור חשמל מסובסד, כמו שעשו לפני 4 שנים לייצור לא אחראי מפאנלים סולאריים) ומניעת זיהום משרפת דלק פוסילי, כי נחיה עם פחם ואשפה (פל"א - פסולת לאנרגיה) עוד זמן רב, כי אלה הם מקורות אסטרטגיים לדלק. מפל"א אפשר לייצר % 8 מתפוקת החשמל של ישראל, אך זה נושא אחר, שמצביע על מדיניות המדינה בנושאי אנרגיה וטיפול בפסולת.
0
יעקב 02/07/2015
ליאיר - השקעה או שליטה של המדינה ?
האם התכוונת השקעה פאסיבית (נניח 30% מהמניות) או השקעה מכרעת (מעל 50% - שפירושו הלאמה)?אם המדינה מלאימה את שדות הגז אז היא צריכה לשלם פיצויים לבעלים - זה כמו לרכוש שליטה בכסף.אם המדינה קונה רק חלק קטן (נגיד 30%) אז יש לה רק 30% כוח הצבעה בחברה, והחברה צריכה להתנהל חופשית, ולא לפי תכתיבים של הממשלה.אם השקעה חופשית - אז למה בגז? יש מיליון חברות רווחיות - האם הממשלה צריכה להשקיע בכולן?ככלל הממשלה לא צריכה לקחת כסף מאנשים כדי להשקיע בחברות מסחריות. אם אנשים רוצים, שישקיעו לבד, בכספם. לממשלה אין כסף אחר מזה שנלקח מהאנשים.באשר להפיכת פסולת לאנרגיה - זה נושא נפרד, לא קשור כלל לגז. אם זה כדאי - שיעסקו בזה משקיעים, אם לא - לא. הממשלה לא צריכה לשרוף זבל.
0
אאא 03/07/2015
יש במכסיק ממשלת בובות
שנשלטת בידי ארה"ב.גם בארה"ב יש דיקטטורה.לטעמי הדיקטטורה הכי קשה בתולדות האנושות.אני לא רואה שום קשר בין לבין קפיטליזם.אני די בטוח שהאמריקאים דואגים שמכסיקו לא תפיק נפט.אם הם מתערבים בצורה כלכך גסה במה שקורה בונצואלה או בקובה,או בהאיטי אז סביר להניח שבמכסיקו השכנה המצב גרוע בהרבה.האמריקאים מטפחים ומגנים על רובהטייקונים במכסיקו שבבעלותם המונופולים האלה.קרלוס סלים,הבעלים של הטיימס,הוא רק המפורסם שבהם.
0
יעקב 03/07/2015
שום דבר מדברי אאא אינו נכון.
!
0
נחמיה תנא 05/07/2015
באוטופיה
בעולם אוטופי יש ממשלות עם האנשים המנוסים והמוכשרים ביותר, אשר רק טובת העם לנגד עיניהם. המנהלים והעובדים של החברות הממשלתיות מתמנים רק לפי כישוריהם, ועובדים יומם ולילה למען האינטרס הלאומי, ועל כן יעילותם מקסימלית. אך מה לעשות, שהעולם האמתי שונה, וההיסטוריה של כלכלת ישראל ומדינות אחרות מוכיחה פעם אחר פעם כי הקפיטליזם - על כל מגרעותיו - הוא הדרך היחידה להתפתח.
0
י גרוס 05/07/2015
הלאמת הגז
האם ממשלת ישראל השקיעה אגורה אחת בחיפושים? היא בסה"כ נתנה זיכיון. החיפושים עלו הון. Tם הממשלה היתה מחפשת בעצמה אפילו ע"י חוזים ומשקיעה את כספינו אז השמאל היה צודק. היום לאחר שחברות פרטיות עשו את כל העבודה ועל חשבונם לבוא ולהקחת את רוב הרווחים זה שוד. בארה"ב על אדמות המדינה הממשל לוקח הרבה פחות ממה שההסכם במתווה. ובאדמות פרטיות הממשל רק גובה מס
0
חשבון פשוט 06/07/15
מצבה של pemex לא ברור
בשביל לנתח האם עדיף המודל של הלאמה או זכיונות פרטיים.צריך להסתכל על ההכנסות הכוללות ש pemex הניבה למדינה החל מ 1939 ועד היוםוכן על המגמה כי יתכן למשל ששחיתות מתגברת מובילה לקיטון בהכנסות המדינה ממשאבי טבע לאורך השנים.לגבי הנפט והגז הלא מנוצלים במפרץ מקסיקונשאלת השאלה עד כמה הקידוחים מהצד האמריקני של הגבול מכלים את הנפט בצד המקסיקני שלו, כך שמשמאבי הטבע לא באמת נשארים לדורות הבאים אלא ״נשתים״ על ידי זרים.
0
יעקב 07/07/2015
מצבה של PEMEX ברור מאד
מינויים פוליטיים, שחיתות מפה עד הודעה חדשה (זו הנורמה באמריקה הלטינית), חוסר יכולת וחוסר אכפתיות.כמות הנפט והגז שהם כן מפיקים קטנה בהרבה מהפוטנציאל.לאחרונה עברה פמקס לשיטה של הנפקת חוזים לחיפושים והפקה לחברות פרטיות - כלומר - הפרטה, תחת המטריה הפורמלית של פמקס.בהפטה במקסיקו הבעיה היא אותה בעיה כמו אצלנו - כמה אפשר להציק לקבלנים הפרטיים עד שהם בורחים.
0

3000 תוים נשארו