שבת, 02 ינואר 2016 20:14

המאכער דני נוימן – יציר השיטה המקובלת על כולם (כמעט)

אנחנו "מזועזעים" משיטת העבודה של המאעכר דני נוימן במסדרונות השלטון. אבל כמעט כולנו תומכים בשיטת המשטר שיוצרת באופן בלתי נמנע את הדני נוימנים. ערוץ 2 חשף את התופעה בעזרת תחקירן סמוי.

המאכערים

דני נוימן הוא פרשן כדורגל ועסקן פוליטי. כמקור פרנסה צדדי (או עיקרי?) הוא עוזר לאנשים בנבכי הביורוקרטיה הממשלתית ומסתייע בכישוריו להידחף ובקשריו עם עסקנים אחרים שזכו לג'וב ממשלתי בסקטור הציבורי הרחב. דני הוא מאכער. ערוץ 2 חשף בעזרת תחקירן סמוי את שיטת העבודה.

בישראל פועלים כנראה מאות מאכערים, חלקם תחת שם מגוהץ יותר – "לוביסטים", שתדלנים. המאכער עוזר לנו להגיע ליעדנו בנבכי הביורוקרטיה הממשלתית: הוא יעזור לנו לקבל היתר בנייה, יזרז בקשה ששוכבת בתחתית הערימה על שולחנו של פקיד במשרד הפנים, יקדם בקשה למענק ברשות הממשלתית לעסקים קטנים, יעזור לנו לערוך ולקדם בקשה למענק מחקר מהמדען הראשי, או רישיון לקידוח נפט.

מאכערים אחרים פועלים כלוביסטים לקידום עניינים פרטיים במסדרונות השלטון: קידום חוק חדש (או ביטול חוק) שייטיב עם קבוצה מסוימת או אפילו עם אדם מסוים.

ככל שהמדינה מעורבת יותר בכלכלה ובחברה מתרבים החוקים. יישום החוקים והתקנות מחייב ביורוקרטיה ורגולציה ("הסדרה"). הביורוקרטיה תמיד צומחת, מסתעפת ומסתבכת. כדי לא "להיתקע" ולזכות באישור ובחותמת המיוחלים – אין מנוס וכדאי מאד להיעזר במומחה – המאכער.

המאכער דני נוימן הוא פרשן כדורגל בהתמחותו, אחרים הם עורכי דין, קציני צבא, מהנדסים. הרמטכ"ל לשעבר גבי אשכנזי מונה למנכ"ל חברת קידוחי נפט. למה? בזכות כישורי ניהול? יכולת עסקית? הבנה בגיאולוגיה? הוא פשוט יודע עם מי "לדבר" כדי להשיג את רישיון הקידוח בים, בסמוך לשטחי האש מול פלמחים. גם אשכנזי הוא מאכער והוא סיפק את הסחורה.

אם אנחנו מקבלים את רעיון "מדינת הרווחה", מסכימים למעורבות המדינה בחיי היום יום של הפרט, תומכים ב"עשייה ציבורית", מפגינים למען פיקוח ממשלתי על שכר דירה ו"מחיר למשתכן", דורשים רגולציה ענפה ו"פיקוח" ממשלתי על כל דבר. לא נסתדר בלי המאכערים. במדינה כזאת תפקיד המאכער חיוני וחיובי – בלעדיו ניתקע.  

"מזועזעים"

דני נוימן, דורית רביניאן, משרד התחבורה, משרד החינוך. הדבר שהכי שמאכזב אותי כל פעם מחדש בהקשר של פרשות מהסוג הזה – הוא הרוב המוחלט של מכריי שמצהיר כי הוא ״מזועזע״, ״מיואש״, ״נדהם״, ולמעשה באותה נשימה מעודד מדי יום את שיטת הממשל שמאפשרת והכרחית לעצם קיומן של פרשות כאלו מאז קום המדינה. סוציאל-דמוקרטיה ישראלית.

זה חדש למישהו שיש קומבינות במשרדים ממשלתיים? ואינטרסים וקבוצות לחץ שעולות לכל אזרח ביוקר?

זה חדש למישהו שהישות שנקראת מדינה מחליטה באיזה תוכן נצפה בטלוויזיה, לכמה זמן, באיזה ערוץ ולמי בכלל מותר להיחשב ערוץ ולמי לא?

זה חדש שהמדינה אחראית על חינוך? על ספורט ועל תרבות? ומחליטה מה ילדים ילמדו? ומחליטה מי יהיה מורה וכמה ירוויח? ומי יקבל תקציב להצגה או סרט?

אם אתם מעודדים התערבות ממשלתית ורגולציה בתחומים כמו תרבות, חינוך, ספורט, כלכלה (בקיצור, שאינם ביטחון או תשתיות ציבוריות) - אין לכם על מה להלין כשהרגולציה לא תמיד תואמת את דעתכם וטעמכם, ומחירה אף יוצא לכם מהכיס. הגיוני ולגיטימי שהרגולציה תהיה ברוח מי שנמצא בשלטון.

אז פעם זה מפא״י, פעם זה הימין... פעם זה מוצא חן בעיניכם, פעם בעיני מישהו אחר. כשאתם בעד לימודי ליבה, אתם מקדמים גם צנזורה על ספרים. כשאתם רוצים פיקוח על שכר דירה ושהמדינה תחליט למי יהיה ערוץ טלוויזיה – אתם פותחים את הדלת לעוד משרד ממשלתי ועוד פקידים ועוד שחיתות...

או שתגיעו למסקנה הרציונאלית שיש לחיות במדינה שהיא יותר דמוקרטיה ופחות סוציאל, ותוציאו את הפוליטיקה מהתחומים האלה לחלוטין – או שתבלעו את הצפרדעים. מי שמבשל רגולציה משמאל, אוכל אותה גם מימין. בתיאבון!

טל היינריך

עודכן לאחרונה ב שבת, 05 מרס 2016 20:23
רבי דוד, נהריה
שאפו טל
התפוחית לא נופלת רחוק וכו'...
0
אדיר 03/01/2016
נכון כל כך, וחבל שקשה לרוב האנשים
להבין את זה.. הגיע הזמן שיעשו כתבות ותחקירים שיעירו את הציבור שאפשר גם אחרת.
0
אשר 03/01/2016
כתבה מצויינת שלא תשפיע
כתבה מצויינת, מוסברת קצר ולענין באופן מקצועי. לצערי כתבה זו לא תשנה כלום במציאות. אוביקטיביסטים מעולם לא הצליחו לשנות כלום ע"י הסברים ,כתבות, הרצאות, ספרים וכו'. לא פה בישראל, לא באמריקה ולא בשום מקום. האוביקטיביסטים מדברים ומרצים והעולם הופך יותר סוציאליסטי, מערך ההסברה שלהם כושל כבר 40 שנה. אף אחד לא מכיר אף דמות אוביקטיביסטית חוץ מאיין ראנד, וגם היא ידועה "רק" כסופרת בקרב רוב האנשים שמכירים את שמה.את המציאות יכולה לשנות רק הטכנולוגיה, כמו שהאינטרנט שיחרר אותנו מלשלוח מכתבים עם בול דרך רשות הדואר, או כמו שהוא שיחרר אותנו מצנזורה, מחברות התקליטים...ועוד אינספור דוגמאות.בקצור, אוביקטיביסטים לכו להמציא דברים , המנטרה הזו חוזרת על עצמה כל פעם בווריציה אחרת. כתבות נחמדות ומענינות, אל תצפו ליותר השפעה מזה .
0
גרי 04/01/2016
טל, מאמר טוב וחשוב
!
0
גרי 04/01/2016
אשר, כלומר מבחינתך
האנשים שאומרים את האמת, מקומם בזירה מיותר פשוט כי אין קונים רבים לסחורה שלהם?אגב, לא ברור מה גורם לך להניח שטל היא אובייקטיביסטית.
0

3000 תוים נשארו