שישי, 08 ינואר 2016 20:26

בנק ישראל שכולו מיותר – קורא לבנקים להתייעל

בנק ישראל הוא "האבא" של חוסר היעילות – של מאות עובדים מיותרים היושבים על משכורות עתק. מה בנק ישראל עצמו עושה למען "התייעלות"? מוציא מכתבים לבנקים להתייעל...

1596 1

המפקחת על הבנקים בבנק ישראלפנתה במכתב אל הבנקים, ובו דרישה להתייעל בשנים הקרובות. נהדר. להתייעל? בטח, התייעלות זה טוב. אומרת המפקחת:

"בבנק ישראל מציינים כי רמת היעילות שמאפיינת את רוב הבנקים במערכת הבנקאית בישראל נמוכה באופן משמעותי בהשוואה לעולם... לדברי הפיקוח, הדרך להתייעלות היא באמצעות צמצום מספר המשרות ובהנהגת תכניות פרישה מרצון של עובדים, וצמצום בהוצאות נוספות."

כן, אבל.

למה יש חוסר יעילות בבנקים? בכל מערכת ריכוזית, מונופוליסטית, יש "חוסר יעילות". זה מהות המערכת, לא יכול להיות אחרת. חוסר יעילות פירושו העסקה של הרבה עובדים, רבים מהם בכירים, כולם במשכורות ענקיות – והדבר הזה אפשרי רק בגופים שפטורים מתחרות. ומי דואג שלא תהיה תחרות במערכת הבנקאות? ניחשתם – בנק ישראל. אז בנק ישראל הבחין בבעיה: חוסר יעילות של מערכת הבנקאות – אבל לא הבחין בסיבה לבעיה – מדיניותו הריכוזית של בנק ישראל עצמו, המונע הקמת בנקים חדשים ומונע תחרות בתחום הבנקאות.

 

עובדים מיותרים רבים, ומשכורות גבוהות מאפיינים את כל המערכות המונופוליסטיות הממשלתיות שלנו – למשל: חברת החשמל, נמלים, אוניברסיטאות וכאלה... כי יש לנו חוקי עבודה "מתקדמים" שנותנים לעובדים בגופים ציבוריים מונופוליסטים, כוח אינסופי, לסחוט מהמערכת כמה שהם רוצים, למנוע פיטורים והתייעלות. בנק ישראל לא אשם בחוקי עבודה אבסורדיים אלה – אבל עליו להצביע עליהם כאחת הסיבות החשובות לחוסר היעילות במערכות הציבוריות – כולל מערכת הבנקאות. הבנקים (ובנק ישראל) לא יכולים לשנות את חוקי העבודה. זאת תפקידה של הכנסת. אבל בנק ישראל יכול וצריך להמליץ על כך ולהצביע על התוצאות הבלתי רצויות של המצב הקיים. לא יכולה להיות התייעלות של ממש בסביבה בה חוקי העבודה מעניקים כוח מוחלט לוועדי העובדים.

 

 

האבא של חוסר היעילות – כלומר, של מאות עובדים מיותרים היושבים על משכורות עתק הואבנק ישראל עצמו. מה בנק ישראל עצמו עושה למען "התייעלות"? מוציא מכתבים לאחרים... תתייעלו אתם...

 

מזמן כבר כתבתי שצריכים לבטל את השקל ויחד איתו את בנק ישראל. הם אינם ממלאים שום תפקיד מועיל. כל תפקיד הניהול ה"מוניטארי" כביכול של בנק ישראל, כולל "קביעת ריבית" ושער החליפין – זה משחק בנדמה לי. בנק ישראל לא קובע כלום, הכול נקבע במערכות הבינלאומיות. בנק ישראל פשוט מיותר. ביטולו יהיה צעד התייעלות ענק.

 

יעקב

עודכן לאחרונה ב רביעי, 09 מרס 2016 17:33
אשר פט 09/01/2016
קול קורא במדבר
!
0
חשבון פשוט 11/01/16
ככה לא בונים חומה
הבעיה היא שמי שרוצה לשנות צריך לנמק את הצעתו בפני ציבור שלא מעונין להתעמק וברובו לא מסוגל מבחינה אינטלקטואלית להתעמק.הציבור ישר יפצח בציטוט ססמאות קולקטיביסטיות, יתווכח על העובדות מבלי שהוא מוכן ללכת לבדוק בעצמו, יביא התנגדויות מהתחת ולך תסביר לו עכשיו שאין קשר בין הנחיתה על הירח לבין קביעת הריבית בשוק החופשי.
0

3000 תוים נשארו