ראשון, 15 מאי 2016 04:34

ברני ודונלד אחים

לברני ולדונלד טראמפ יש לפחות הסכמה אחת: שניהם מדברים בגנות ה"גלובליזציה" (כלומר, הסחר החופשי), ומאשימים את סין בצרות של ארה"ב. קל להאשים את ה"אחרים".

ברני סנדרס הוא הסוציאליסט היהודי הזקן (74, אפילו זקן ממני) שעדיין מתמודד מול הילרי קלינטון במוקדמות הדמוקרטיות לנשיאות בארה"ב. הוא הפתיע את כולם בהישגיו בקלפי עד כה, אבל זה לא כל כך מפתיע אם חושבים על המועמדת הבלתי נסבלת שנגדה הוא מתמודד.
 
לברני ולליצן העשיר והערמומי מניו יורק (טראמפ) יש לפחות נקודת הסכמה משותפת אחת: שניהם מדברים בגנות ה"גלובליזציה" (כלומר הסחר החופשי), ומאשימים את סין בצרות של ארה"ב. הם טוענים שהייבוא הזול ממנה הורס את מפעלי התעשייה בארה"ב, גורם לאבטלה, ופוגע ב"מעמד הפועלים". זה, כמובן לא נכון, אבל הרבה אמריקאים, בייחוד העניים, שמחים להאשים מישהו אחר בצרותיהם (הסינים או המקסיקנים), ושמחים לתת את קולם לאבא הגדול והמיטיב שמבטיח ש"שיעשה את ארה"ב שוב לגדולה" (שיהפוך אותה שוב לגן עדן). זו סיסמת הבחירות של טראמפ.
 
זה פשוט לא נכון, מסביר קווין וויליאמסון


 

1629



התעשייה האמריקאית פורחת ומשגשגת. זו עובדה כלכלית ברורה ובלתי ניתנת לערעור, אך היא, משום מה, לא ידועה בציבור הרחב. כולם חושבים שהתעשייה מתדרדרת והמפעלים נסגרים וזה לא נכון.
 
האמונה השגויה נובעת מכמה סיבות, אחת: התעשייה העכשווית אכן מעסיקה פחות עובדים, אבל זה בזכות האוטומציה, ובזכות העלייה בפריון העבודה, ולא בגלל ירידה בהיקפי הייצור. שנית: התעשייה לא מייצרת מוצרי צריכה, את רוב המוצרים האלה, אותם רואים בעין על מדפי החנויות, מייבאים מסין. התעשייה האמריקאית מייצרת מוצרי הון: מכונות מתוחכמות, מוצרים גדולים בעלי ערך מוסף גבוה (למשל מטוסי נוסעים, רובוטים תעשייתיים וכדומה). באשר לסין – אכן יש לארה"ב גרעון גדול במסחר עם סין (היא קונה הרבה יותר מאשר היא מוכרת). הסיבה לכך היא העוני של הסיני הממוצע, המרוויח רק כ- 9,000 דולר לשנה (לעומת כ- 50,000 בארה"ב). לסינים פשוט אין כסף כדי לקנות הרבה מוצרים בארה"ב. (הם כן קונים הרבה תוצרת חקלאית, כמו פולי סויה).

תוסיפו לכך את הרומנטיקה מוטעית על אותם "ימי זוהר" של העבר (כאשר אמריקה הייתה גדולה). אם אתם רוצים את אותם משכורות שהתעשייה שילמה לעובדיה בימי הזוהר של שנות החמישים – אתם תחזרו לרמת החיים של שנות החמישים... בטח לא "עתיד מזהיר". זה בערך המקום אליו מובילה הנוסטלגיה של ברני והדמאגוגיה של הדונלד.
 
הגלובליזציה והסחר החופשי הביאו לעלייה גדולה ברמת החיים בעשורים האחרונים. המוצרים הזולים, מסין, הגבירו את כוח הקנייה של האמריקאי, והעלו את רמת חייו. פגיעה בסחר החופשי רק תגביר את העוני. יש אנשים שנפגעים מהשינויים הדינמיים והתמידיים של הנוף הכלכלי, אבל אלה שנהנים מכך רבים הרבה יותר.
 
קל למכור אנשים לוקשים. קל למכור את האשליה שהאבא הטוב והמיטיב (ברני או דונלד) "יעשה סדר בברדק" ויבוא ויפתור להם את כל הבעיות. קל להאשים את ה"אחרים" (הסינים ו/או המקסיקנים). הכוח האדיר של הדמגוגיה הוא מאפיין יסודי של "הבאג הדמוקרטי".
 
יעקב

עודכן לאחרונה ב שני, 16 מאי 2016 09:24
אדם נבון
עבדות, זיהום ובזבוז אנרגיה: רק בסין
איפה בעולמנו זה, חוץ מאשר בסין יש:א. עבדות נרצעת של כל הפרולטריון.ב. הסביבה נהרסה כליל תוך 25 שנה.כל מקורות המים מזוהמים, כל האויר בערים הגדולות רווי בסמוג.ג. נדרשת פי עשר אנרגיה (בעיקר נפט)כדי לייצר, בהשוואה ליעילות היפנית.אם בסין היו תנאי תעסוקה ויצור כמו במערב, אז היא לא היתה תחרותית,באשר עלויות המיכון והמחזור דומות ברחבי העולם ועלויות התעסוקה היו עולות פי 2 לפחות.מדוע נדרש עכשיו שינוי:כי העולם ובמיוחד סין, אינו מוכן יותר למכור בעבור דולרים שמודפסים סתם.
0
תחריראל
במילים אחרות, ארה"ב בדרך לנאציזם
אם אלה המועמדים שצומחים מתוך האוכלוסיה העצומה של ארה"ב.מלמד על עומק המשבר החברתי והכלכלי.מלמד עד כמה הדמוקרטיה הובסה בארה"ב.דמוקרטיה בריאה, גם עם ה"באג" המובנה בתוכה, מסוגלת לדחות תופעות קיצוניות ושקריות.נקוה שאנחנו בתסריט הטוב - כלומר שארה"ב היא אימפריה שוקעת אך לא כזו שמצמיחה מפלצות מתוכה.
0
יעקב 15/05/2016
הבעיה עם האינטלקטואלים
הבעיה הגדולה בארה"ב היא לא עם ה"עם" אלא עם האניטלקטואלים. הם ירדו מהפסים לגמרה. הבעיה הכי גדולה שמעסיקה אותם בימינו היא - למי מותר להכנס לשירותי נשים.(הבעיה של ה"טרנסג'נדרים").http://hotair.com/archives/2016/05/13/obama-administration-forces-transgender-bathroom-rules-on-every-school-in-america/http://www.bookwormroom.com/2016/05/13/sex-and-state-power-whats-behind-obamas-transgender-push
0
דוב הקוטב
נזכיר שהמרוץ החל עם 17+6 איש
היו 17(!) מעמדים רפובליקאים מתוכם 5 סנאטורים, ו-9 מושלי מדינות בהווה ובעבר שני אנשי עסקים ומנתח מוח אחד.בצד הדמוקרטי היו 6 מעמדים מתוכם שני סנטורים שני מושלים מזכירת מדינה אחת ופרופסור למשפטים אחד.
0
חשבון פשוט
זה נכון חלקית
התחושה בקרב הציבור היא שהרגולטורים/פוליטיקאים פועלים למען אינטרסים גלובלים ואינטרסים של קבוצות לחץ במקום למצות את האינטרסים של האמריקאי הממוצע.הסכמי הסחר החופשי נכתבו לטובת התאיגידים ואולי גם שותפות הסחר של ארצות הברית על חשבון הצרכן האמריקאי.הסכם סחר חופשי אמיתי צריך במקרה הרע עמוד אחד.המלחמה בשינויי אקלים (האם אין זה מטבעו של אקלים להשתנות) היא בגדול טעות אחת גדולה שפוגעת באופן בלתי מידתי באזרח האמריקאי ביחס לאזרחים זרים.אובמה לוקח פקודות מלחמה מהאום ומנאטו במקום מהקונגרס.אובמה חותם על הסכמים בינלאומים ולא טורח להביא אותם לאישור הקונגרס בטענה שהם לא מחייבים (תלכו תעבדו על מישהו אחר).שתי עובודת אחרונות אילו ממחישות את החלשות ההשפעה של האזרח האמריקאי על הממשלה הפדרלית.על ה bailouts אין בכלל מה להכביר מילים.זה היה שוד המאה.
0
יעקב 15/05/2016
יש סיבות להתמרמרות מהמסד.
יש ללא ספק סיבות למכביר להתמרמרות מהממסד.הסיבה הגדולה ביותר היא הנשיא אובמה. הוא נבחר לנשיאות אך ורק בזכות צבע עורו, כישורים אחרים אין לו (לא שהיה גרוע מנשאים אחרים, כמו קארטר).ההתעסקות האובססיבית של הממסד הפוליטי והאינטלקטואלי בענייני גזע, ומין (פמיניזם) וסטיות מין (גאיס וטרנסג'נדרים), היא חולנית.כשהאליטות והאינטלקטואלים השתגעו, העדיף הבוחר הפשוט לנהור למשוגע ההפוך - לליצן הצבעוני טראמפ.
0
אשר פט
בחשבון פשוט, אתה פופוליסט
אתה כותב "הסכמי הסחר החופשי נכתבו לטובת התאגידים ואולי גם שותפות הסחר של ארצות הברית על חשבון הצרכן האמריקאי."נעזוב רגע את הנאיביות של ה"תאגידים" (עצור ל10 שניות וסאל את עצמך "מי מרוויח כש"תאגיד" מרוויח נניח מיליארד שקל. מי? - התשובה - לפני שדיוידנדים חולקו, אף אחד! אבל זה נושא אחר) ונשאל שאלה אחרת - אם "הסכמי הסחר החופשי נכתבו...לטובת שותפות הסחר של ארצות הברית על חשבון הצרכן האמריקאי" מדוע יש זעקות שבר של ה"חברתיים" באירופה נגד ה-TTIP?לכאורה, חשבו. פשוט, אתה אומר שזהו "משחק שסכומו אפס", הלא כן? או יש לך הסבר פתלתל אחר?
0

3000 תוים נשארו