חמישי, 24 ינואר 2013 03:13

יאיר לפיד יצטרף לקרב על "העוגה"

כל המפלגות רוצות לחלק אחרת את "העוגה"– גם לפיד. הבעיה של מדינת ישראל אינה חלוקת "העוגה", אלא החסמים שמונעים ובולמים את צמיחת "העוגה".

כל המפלגות רוצות לחלק אחרת את "העוגה"– גם לפיד. הבעיה של מדינת ישראל אינה חלוקת "העוגה", אלא החסמים שמונעים ובולמים את צמיחת "העוגה". קל מאד להסיט את הדיון הציבורי לויכוח על חלוקת "העוגה" – הטענות פשוטות וברורות לכל אחד, המסרים קליטים: לא לתמוך בהתנחלויות – יופי של רעיון, לקצץ בתקציב הביטחון – גאוני, לכפות שירות צבאי על החרדים – פנטסטי, לחזק את מעמד הביניים – מובן מאליו, להעניק דיור בר השגה לצעירים – פגז, לתמוך בשכבות החלשות – הצדק בהתגלמותו.

נניח שכל הדרישות יתקבלו וממשלת "החלוקה האופטימאלית" תיגש לביצוע... מהר מאד יסתבר שכמעט כל "ההשקעות במתנחלים" הם פשוט "זכויות" שמוקנות לכל אזרח בישראל במסגרת מערכת החוקים הקיימת ולא משנה אם המתנחל יגור בעמנואל, מעלה אדומים או כפר סבא. כבישים סוללים גם בדימונה, החינוך חינם גם בשדרות, ומרפאות מקימים גם בקרית אונו. קשה מאד יהיה לשים את היד על כספים פוליטיים ייחודיים שמגיעים לעיריית אריאל כפי שקשה לשים את היד על כספים פוליטיים שמוזרמים לעיריית אום אל פאחם. כסף גדול לא יהיה כאן, הרבה רעש – בוודאי.

כולם רוצים לקצץ בתקציב הביטחון והוא אכן יקוצץ. כלומר, בכרס השמנה של סגני האלופים ובמפקדות המנופחות בקושי יגעו, אבל בוודאי שיקצצו בתחמושת, אימונים וחידוש ציוד. עד שיופיעו כתבות על מילואימניקים שקיבלו הקצבה של 13 כדורי רובה לאימון של שבוע ועל תותחנים שצועקים "אש אש" בשדות שבטה וצאלים במקום לירות פגזים באימון. נמצא את עצמנו עם יותר מקבלי משכורות בצבא קבע אבל עם הרבה פחות עשייה אמיתית. יותר אנשים יקבלו משכורות אבל תהיה להם פחות תעסוקה. איך אני יודע? כך זה בגוף ציבורי... גם כאשר מקצצים במערכת הבריאות – יוצג בטלוויזיה המחסור בתרופות לקשישים... אף אחד לא יקצץ בשכר מנהלי המחלקות, הרופאים האחיות וברכב הצמוד של עובדי המנהלה.     

...ואז תכתוב הקואליציה החדשה ספר עבה של תקנות השתלבות החרדים בצה"ל, כמובן שתוקם "ועדת חריגים". חרדים רבים שיתגייסו, יצטרפו אל אלפי החיילים שכבר כיום מיותרים בצה"ל, כאשר החיוניים שבהם ישתלבו בלוחמים בדיונות צאלים שרצים וצועקים "אש אש" במקום לירות – שהרי התקציב קוצץ. כדי לטפל במסה הגדולה של המתגייסים, שאפילו צה"ל לא יוכל לבלוע, יוכרז על הקמת "אגף שירות לאומי" במטכ"ל, בראשו יעמוד תת אלוף שקוצץ במקום אחר. מנגנון האגף החדש יקלוט מיד את כל המפוטרים עקב "הקיצוץ בתקציב הביטחון", כאשר הבכירים מבין המקוצצים – יקלטו בנספחויות הצבאיות המפוזרות בשגרירויות ישראל בעולם ויגרדו שם בערך את מה שגירדו בצבא...

בינתיים יסתבר שתקציב הביטחון חוזר לצמוח כי צריך לספק "תעסוקה לאומית" במסגרת השירות הלאומי לחרדים ולערבים... הסיפור יקר מאד כי אוגדות "השרות הלאומי" זקוקות ליד מתכננת, מבצעת ומבקרת. הרי את אלפי הג'ובים החדשים במנהלת השירות הלאומי מישהו צריך לאייש. אולי מומלצי מפלגת "יש עתיד".

בינתיים "יתחזק" מעמד הביניים... רק שלפיד, ויתר חברי קואליציית נתניהו, לא שמו לב שרוב מעמד הביניים גר בהתנחלויות שקוצצו, בצבא הקבע חסר התחמושת, ובסקטור הציבורי הענק שסבל מ"קיצוץ רוחבי".

במסגרת "חוק דיור בר השגה" שיתקבל יוקמו בהדרגה מועצות דיור מקומיות בכל עירייה ורשות מקומית. מישהו הרי צריך לנהל את הפרויקט החברתי הדגול. זו אינה הברקה היתולית שלי... כך זה בשבדיה, בהולנד ובכל המדינות "הנאורות". צעירים יקבלו "ניקוד", התור לדיור בר השגה יתארך ל-12 שנות המתנה כמו בבריטניה ובשטוקהולם, מעטפות יעברו מיד ליד כדי לדלג לראש התור ומערכת המשפט תכרע תחת הנטל החדש. הדיור המסובסד חייב לייקר מוצרים אחרים – ביניהם הקוטג' שמחירו שוב יזנק ומחירי הדירות ביתר השוק שאינו "בר השגה".

... שכחנו, מעמד הביניים הרי אינו נכלל בתוכניות לדיור בר השגה, הוא כמובן "יתחזק" ויממן את אלפי הג'ובים החדשים ואת הריבית על החוב הלאומי שתזנק בעקבות המשך הצמיחה בגירעון הממשלתי והורדת דירוג האשראי של ישראל.

רק מעמד הביניים של עובדי חברת חשמל ונמל אשדוד לא ייפגע – זכויותיהם יישמרו בעידודה של שלי יחימוביץ.  

כמובן שכולם ינסו להקטין את אי-השוויון באמצעות מיסוי-יתר של העשירים והטייקונים. גם כאן תצטרך הממשלה ללמוד את מה שראש ממשלת בריטניה, דייויד קמרון, כבר יודע ואת השיעור שפרנסואה הולנד בצרפת כבר למד – ניסיון להחרים את פרי עמלם של האנשים המוכשרים והמצליחים אינו מגדיל את "העוגה", אלא להיפך. רשויות המס של הוד מלכותה דיווחו כי מספר הבריטים שמצהירים על הכנסה שנתית של למעלה ממיליון שטרלינג בשנה צנח ביותר מ-60 אחוז...

יאיר לפיד יגלה מהר מאד ששינוי ששיווי המשקל הנוכחי בחלוקת "העוגה" – מניב תוצאות בלתי צפויות. עדיין רחוק היום בו הציבור יבין כי הפיתרון אינו בחלוקה שונה של "העוגה", אלא בהתמקדות בהגדלת "העוגה" תוך הסרה של כל החסמים שבולמים זאת.

מוטי היינריך

עודכן לאחרונה ב שני, 18 יולי 2016 03:56

3000 תוים נשארו