רביעי, 11 דצמבר 2013 15:02

עתירה נגד הקמת יישוב יהודי בנגב – לצחוק? לבכות?

יישוב יהודי חדש קם ברמת הנגב ביוזמה עצמית של המתיישבים - שיזף. השבוע עתרה החברה להגנת הטבע לבית המשפט נגד הקמת היישוב, כי משהו לא היה תקין ב"טפסים"... והבדואים צוחקים...

המועצה הארצית לתכנון ובנייה החליטה להמליץ לממשלה על הקמת יישוב חדש ברמת הנגב – שיזף. המועצה קיבלה את ההחלטה ברוב קולות לאחר ששמעה את כל "הגורמים הרלוונטיים".

את המציאות של שיזף קבעו קומץ משפחות שעלו לקרקע באמצע "שום מקום" כבר לפני כשנתיים. כיום גרות בישוב 15 משפחות דתיות וחילוניות. אפשר להתרשם בדף הפייסבוק. היישוב נוסד כיוזמה פרטית "פיראטית" שלא דרך "המוסדות המיישבים". היזמים גילו שהתב"ע (תכנית המתאר, תכנית בניין עיר) מייעדת את השטח ל"קריית חינוך".

החבר'ה ידעו בוודאות שאם יגישו בקשה ב-3 עותקים להקים יישוב, אז גם אחרי 500 טפסים ב-40 עותקים לא יאושר יישוב – אפילו אחרי 30 שנות דיונים מעמיקים. אבל, המוח היצירתי של האזרח כמעט תמיד גובר על המוח הקולקטיבי המוגבל של השלטון. 


1427 1

אז מה עושים? "מתחמנים"! קוראים למיזם "כפר סטודנטים" כי זה נשמע די קרוב ל"חינוך" ועושים כמנהג הבדואים: עולים לקרקע ומקימים יישוב עם תשתיות מינימאליות. המתיישבים הניחו (בחבל ארץ אחר קוראים להם "מתנחלים") כי המוסדות יכירו ביישוב עם הזמן – הנחה סבירה. ואכן, הוועדה המקומית, המחוזית ומשרד הפנים המליצו להכיר במקום כיישוב. מסתבר שבנסיבות מיוחדות הפוליטיקאים יכולים להתעלם מכל החוקים והתקנות שהם עצמם חוקקו, להשליך לפח את 500 הטפסים הנדרשים ולא להפריע. לפעמים מתגלה שכל ישר גם בשלטון.   

לפני מספר ימים בישר לנו ידיעות אחרונות, תחת הכותרת "לעצור את שיזף", כי החברה להגנת הטבע עתרה לבית המשפט נגד הקמת היישוב שיזף בנגב בטענה כי "התוכנית למקום היא לקריית חינוך ולא למגורים"...
 

1427 2

בכל זאת יש שומרי חוק בנגב, ואלה עתרו לשופטים שבירושלים. צדיקים ששומרים על כבוד הביורוקרטיה והשלטון. הירוקים הנצחיים מודאגים מהקמת היישוב כי נוצרה "סטייה ניכרת מהתוכניות"...

אני מנסה לשווא, כבר כרבע שעה, למצוא משפט הולם שיתאר נאמנה את החברה להגנת הטבע ושותפיהם, אבל כל מה שהמקלדת מפיקה ראוי להיחשף לקריאה רק לבני 16 ומעלה.

איך נלחמים בטירוף ובטמטום שלטוני? 

בשתי דרכים: האחת – לשכנע ציבור די גדול לעקור את הטמטום מהשורש, לקעקע את הבסיס והסיבה הראשוניים לעיוות: המשטר הכלכלי-חברתי שדוגל בתכנון, שליטה, רגולציה ומעורבות ממשלתית עמוקה בכל תחום. את זה אנחנו מנסים לעשות כאן ב"קו ישר", אבל לצערנו – טרם הצלחנו לסחוף המונים...

הדרך השנייה למלחמה בטירוף השלטוני היא לקבל אותו כגזירה משמים, אבל "לתחמן" אותו: לעגל פינות, לשחד, לגייס לוביסטים, לאיים, לאשר פעולות "לא חוקיות", "לעבוד" על כולם, לשלם ב"שחור" ולהקים את שיזף כ"כפר סטודנטים".
הדרך השנייה היא המקובלת בישראל ובעולם.

הממסד שבוי בפילוסופיה הסוציאליסטית של "שליטה ממשלתית מרכזית" ועליונות הקולקטיב הערטילאי על פני זכויות הפרט. יישום השקפת עולם זו גורר אלפי חוקים ותקנות שאמורים "להסדיר" כל תחום בחיי האזרח. הסקטור הממשלתי מתעצם בהיקפו ובסמכויותיו ואתו התהליכים הביורוקראטיים וצבא של עובדי ציבור לרוב. את הכול צריך לממן ממיסוי גבוה, פרויקטים נתקעים ועלויות המחיה נוסקות.

השילוב הקטלני: מדינה ביורוקרטית ריכוזית וגם שומרת חוק

בתנאים אלה, המרשם הבטוח לשיתוק מלא של הכלכלה ולהתדרדרות ברמת החיים הוא לנסות להיות "מדינת חוק". לנסות ליישם כל קוצו של יוד בהר ספרי החוק ובשפע התופח של התקנות. קראו את העיתונים על כל החוקים והצעות החוק שבשלבי החקיקה השונים – חלק ניכר מהם "מצליח" – הופך לדפים חדשים בספרי החוק ולרשויות מדינה חדשות שמייצרות עבודה האחת לשנייה –  שלב נוסף בהסתיידות עורקי הכלכלה.   

האינסטינקט הטבעי של אזרח שחונך להיות שומר חוק הוא לנסות לעמוד בפרץ ה"תחמונים". להתלונן על "פורצי הגדר" ולהלשין על "העבריינים". קשה ל"שומר החוק" להבין שהחוקים שהוא מגן עליהם מיותרים, נבזיים, ופוגעים בזכויות הפרט. אבל "חוק זה חוק" – אמר השכן ש"חיסל חשבון" ישן עם ידידי, והלשין עליו לעיריית תל אביב על כי פיצל דירת ענק לשלוש דירות סטודיו עבור צעירים.

מדינה סוציאליסטית-ריכוזית וביורוקרטית לעייפה, מצליחה איכשהו לצוף על פני המים בזכות ה"עבריינים". כאשר ידם של "שומרי החוק" במדינה כזאת תהיה על העליונה, הסתיידות העורקים תהפוך להתקף לב – המדינה תשותק ורמת החיים תתדרדר. השילוב הקטלני הוא מדינה ביורוקרטית וגם שומרת חוק.

הירוקים (ולא רק הם) עצרו במשך למעלה משנתיים את צינור הגז השני תוך שמירה קפדנית על חוקי התכנון והבניה, 200 פרויקטים של תוספת בניה במסגרת תמ"א 38 נעצרו ברמת גן עקב עתירה של ארגון "אדם טבע ודין" כי חסרים מספר אישורים וסקרים, והיישוב שיזף לא יכול לקום כי הקמתו מנוגדת לחוקי המקרקעין (תב"ע)... רק הבדואים צוחקים כל הדרך הביתה, אל 60 אלף המבנים ה"לא חוקיים", ובקרוב גם יצחקו כל הדרך אל הבנק...

מוטי היינריך

כתבות קודמות בנושא הבדואים:


בדואים - בעיה ללא פיתרון

אדמות הלאום (הבדואי)

עודכן לאחרונה ב שלישי, 26 יולי 2016 03:35

3000 תוים נשארו