שלישי, 16 מאי 2017 04:26

כחלון יוצר את משקיעי "מחיר למשתכן"

התערבות הממשלה במנגנון מחירי השוק היא כלי מסוכן שגורם בדרך כלל נזק כלכלי וחברתי. כחלון הופך אלפי זוגות צעירים ל"משקיעים" בנדל"ן. 

תכנית "מחיר למשתכן" מעוותת את מחירי השוק של דירות באמצעות גביית מיסים מחלק מהאוכלוסייה והמרתם להטבות למיעוט קטן של קוני דירות בצורת הנחה של מאות אלפי שקלים ממחיר השוק של הדירה (בהנחה לא-וודאית שמדובר באותו מוצר ולא במוצר שיסתבר כנחות).

 

2377 1

התערבות במנגנון מחירי השוק היא כלי מסוכן שגרם בעבר ובהווה לנזק כלכלי וחברתי גדול בכל מקום בו יושם. למרות זאת, השימוש בו תמיד חוזר ומפתה פוליטיקאים בזכות הרווח הפוליטי המידי.

ה"הנחה" משדרת אותות כלכליים מזויפים לזוגות צעירים וחלקם מגיב כמצופה – הם הופכים למשקיעי נדל"ן. מי ש"זכה" בדירה בעפולה ותמיד חלם לגור בעפולה, ייתכן שהרוויח. אך המציאות מוכיחה כי רוב ה"זוכים" לא התכוונו מעולם לגור בעפולה וגם לא יעברו דירה לעפולה עם גמר הבנייה – הם "משקיעים" בעפולה, אך מעדיפים לשכור במקביל דירה למגוריהם בגבעתיים. הם קנו את הדירה "להשקעה" כדי לנצל מחיר שנראה לכאורה נמוך ואולי גם בדקו את שכר הדירה הנוכחי בעפולה שנראה להם "סביר".

מוסרית, "מחיר למשתכן" לא יצר עסקה "קפיטליסטית" של השקעה בדירה. בעסקה רגילה יש מוכר מרצון וקונה מרצון ומפגש התועלות ההדדי יוצר עסקה שמועילה לשני הצדדים. מעורבות המדינה מכניסה גורם שלישי לעסקה – את משלם המיסים שנכפה עליו לממן מכיסו את ההטבה לזוג הצעיר המשקיע. וזה דומה יותר לדמוקרטיה, אותה הגדיר בנג'מין פרנקלין: "שני זאבים וכבשה מצביעים על מה לאכול לארוחת צהריים". זו אינה עסקה מרצון בין קונה למוכר.

"עסקה" בכפייה לא יכולה להניב תועלת לכל הצדדים המעורבים, לפחות צד אחד הוא "קורבן" – לרוב מדובר במשלם המיסים. אך הנזק מתפזר גם לאחרים באמצעות השלכות כלכליות שלא תמיד ניתן לחזות אותן מראש.

בעוד כשנתיים תסתיים הבנייה של 100 דירות חדשות בעפולה (או 1,000 אם כחלון "יצליח"). מה יקרה לשכר הדירה בעפולה כאשר הדירות החדשות יוצעו להשכרה? מה יקרה למחירי הדירות בעפולה ובגבעתיים, בעוד 5 שנים, כאשר מאות "המשקיעים" ירצו למכור את הדירה שרכשו בעפולה כדי להשתדרג למגורים בגבעתיים?

עלול להסתבר שאי אפשר לרמות את השוק לאורך זמן, ודינם של עיוותים "להתיישר" תוך גביית מחיר כבד. ייתכן מאד ששכר הדירה בעפולה ירד וגם מחירי הדירות בעפולה יקרסו בגלל עודפי היצע כאשר די צעירים ינסו לממש את "השקעתם". ייתכן שהדירות בגבעתיים יתייקרו בגלל ביקוש מלאכותי שזמנית הוסט לעפולה ע"י כחלון. הרי מלכתחילה יזמים בנו את תוספת הדירות בעפולה רק בגלל ביקוש מלאכותי שכחלון יצר. עלול לקרות שמכירת הדירה בעפולה לא תכסה אפילו את החוב על הדירה, למרות "ההנחה" בעבר.

באופן "מפתיע", יסתבר לזוג הצעיר שקניית דירה בגבעתיים התרחקה מהם. לפני תכנית כחלון היה לזוג הצעיר קל יותר לקנות בגבעתיים מאשר 5 שנים לאחר שזכו ב"מחיר למשתכן" בעפולה.

לא כל כך פשוט להפוך ל"משקיע", בייחוד כאשר פוליטיקאים מכוונים אותנו להפוך ל"משקיעים". כאשר זה יסתבר, כחלון כבר יהיה בתפקיד פוליטי חדש, ויאשים מישהו אחר בקריסת הצעירים... "עפולה" ו"גבעתיים" כמשל.

מוטי היינריך

 

2377 2

אליי
כתב מושחת
דיי! מי שכותב כאן יש לו אינטרס לשמור על מחירי דיור גבוהים, לא יותר.האפשרות שנוצרה לילקנות דירה במחיר מוזל היא המאפשרת לי לחשוב על לקנות דירה בכלל,אני חושב שלכתב יש הרבה דירות שהוא מושקע בהן
0
מזור
משקיעי הדירות
מסכימה לגמריזוגות הצעירים שנרשמו-כדי לזכות במחיר למשכן הם נירשמו לדירות בכל מקום בארץ העיקר לזכות במחיר למשתכן-אולם הם עובדים וחיים בשכירות במקום אחר לגמרי. הדוגמא של חולון -ורכישה בעפולה או קריות נכונה מאוד-הזוגות אינם הולכים לגור באזורים אלו ובעצם הופכים למשקיעים כיון שהם ישכירו דירות אלו לאחרים. נכון, שר האוצר לא עונה על שאלה אחת ששואלים אותו כולם: מדוע המדינה לא מפשירה אדמות חקלאיות ומדוע לא לאפשר בנייה לשכירות על אדמות מקרקעי ישראל. הפתרון הכי קל זה גביית עוד מיסים - למרמר משקיעים-שילכו וישקיעו את הכספים בחו"ל - ולא בארץ.
0
שחרורון
חוזר: כחלון יוצר את משקיעי "מחיר למשתכן"
אליי אמר/ה :
דיי! מי שכותב כאן יש לו אינטרס לשמור על מחירי דיור גבוהים, לא יותר.האפשרות שנוצרה לקנות דירה במחיר מוזל היא המאפשרת לי לחשוב על לקנות דירה בכלל,אני חושב שלכתב יש הרבה דירות שהוא מושקע בהן
אני בטוח שמוטי הוא טייקון נדלן שרואה במחיר למשתכן איום. הוא יושב בבית מלטף את השפם, מנקה את המונוקול וחושב איך לעלות את מחירי הדירות...עכשיו ברצינות, זה טיעון ״איש קש״ קלאסי, אין לך דרך להתיחס לטיעונים שמוטי העלה ולכן אתה משנה את הטיעון למשהו שאתה כן יכול לתקוף.

0
fake news
התכנית הסודית של כחלון
הכל סגור . הרוכשים בעפולה ייהנו מבוננזה . טראמפ הבטיח לכחלון להעביר את השגרירות האמריקאית לעפולה , והמחירים ימריאו .בבניין ירושלים ננוחם .
0
מומחה לקנוניות
חוזר: כחלון יוצר את משקיעי "מחיר למשתכן"
כחלון מנסה באופן נואש לעזור לזוגות הצעיריםבשביל שיאהבו אותו ויצביעו לו.רק שהדרך לגיהנום רצופה בכוונות טובות.בדרך ליישום מוסיף מיסים מיותרים ועוזר לאנשיםלקנות דירה איפה שהם לא רוצים ע"ח הציבור.מה שכמובן צריך לעשות זה לשנות את השיטה הכלכלית.הסיבה שלא נתנו ליאיר לפיד לבצע את תוכנית המע"מ 0זה בגלל העלות הגדולה למדינה ובגלל שזה היה מצליח.כאן העלות היא נמוכה יותר מוכרים קרקעות לרוב בפריפריה בהנחה מסוימת.ברגע שהכסף לא יונפק כחוב אלא ככסף חופשי לא יהיה צריך להעלות מיסים ולהוסיף מיסים יהיה אפשרלהוריד מיסים ולאנשים יהיה כסף לקנות דירותכי המצב הכלכלי ישתפר דרמטית והעשירים לא יתעשרו כ"כ מהר.
0

3000 תוים נשארו