רביעי, 06 ינואר 2021 05:16

מה מסתתר מאחורי התכנית להרחבת משכן הכנסת?

על פי תכנית "כנסת 2040" צפויה פעלתנות-יתר של הכנסת: אלפי חוקים חדשים, הידוק מתמשך של רגולציה, הצרת חופש האזרח. וזאת, כדי למלא את עיקר תפקידה: הסדרת הפגיעה בזכויות הפרט.

2586

לפני למעלה משנה הוגשה התכנית להרחבת בניין הכנסת בירושלים. לאחרונה התקדמה התכנית אל הוועדה המחוזית לתכנון ובניה ופורסמה להתנגדויות הציבור.

לא נדון באדריכלות ובעיצוב של "התוספת", אלא במשתקף מהתכנית לגבי התרחקות מדינת ישראל מאידיאל חופש הפרט כערך עליון ומגמת הידוק צבת המשטר על החופש שלנו. מעניין מה ניתן להסיק מתכנית אדריכלית.

צביעות השליט

ראשית, תופעת "צביעות השליט" – חוק שאוסר על הנתינים, מתיר למלך ושריו. עץ בודד במגרש של השכן עלול לעכב פרויקט בניה במגרש שלכם, כדוגמת פינוי-בינוי, לחודשים ארוכים. העירייה תטען כי הבנייה שלכם עלולה לפגוע בשורשיו של העץ בחצר השכנים. העירייה תחייב אתכם לגייס חתימות של 75% מבעלי הבניין השכן, בו נטוע העץ, כדי לאפשר לכם לבנות מרתף או חניון תת-קרקעי בגבול המגרש שלכם. לפעמים יזם נדרש לתכנן מחדש בניין שלם בגלל "שורשי עץ השכנים".

במסגרת "הרחבת הכנסת" ייעקרו 716 עצים ותיקים ללא ניד עפעף. למה לכם מותר מה שנאסר עלינו?

הנבחרים דרשו להוסיף 1000 מקומות חניה, פי שלושה מתקן החניה המחמיר שנכפה על כל יזם בישראל. בסוף "יתפשרו" כנראה "רק" על חריגה פי שניים מהתקן. חוקי החניה, שהם עצמם קבעו עבור ההמונים הנבערים, לא מיועדים למורמים מעם. הם לא מעלים בדעתם להגיע "לעבודה" באופניים או בתחבורה ציבורית כפי שמטיפים לנו – "החינוך מחדש" נועד לעם בלבד.

אנחנו מחזיקים בדעת מיעוט כי מדינה צריכה להתנהל על בסיס הסכמה מרצון חופשי בין אנשים פרטיים. מי שמסכים לחיות במדינה משאיר את האלה והאקדח מחוץ למשחק. אין לשום אזרח זכות לדרוש ולכפות על אזרח אחר את מימון צרכיו. יישום עיקרון מוסרי זה אוסר, גם על המדינה, לכפות בכוח על אזרח לממן בכפיה את צרכיו של אזרח אחר.

חברת אנוש סולידארית לא תיטוש מסכנים, אלא תצמיח ארגונים וולונטריים לסיוע הדדי מרצון. כך התנהלו קהילות יהודיות במשך מאות שנים ממרקש ועד לאודסה. כך (בערך) התנהלה ארצות הברית עד לתחילת המאה העשרים. מיליוני מהגרים עניים חסרי-כל הגיעו לחופיה. ההבטחה היחידה של אמריקה הייתה חופש ומעורבות מינימלית של השלטון בחייך. חופש שהביא לשגשוג והפך את אמריקה למעצמה.

תפקיד הכנסת: הסדרת הפגיעה בזכויות הפרט

אלפי הצעות החוק המוגשות מידי שנה, ורוב החוקים שמתקבלים לבסוף בכנסת – לא מגינים על זכויות הפרט ועל החופש, אלא מסדירים את הפגיעה בזכויות הפרט למען קבוצות לחץ שלרוב מיוצגות על ידי לוביסטים וח"כים אינטרסנטים.

אפילו הצעת חוק תמימה וחיובית לכאורה יכולה לעמוד בסתירה לזכויות הפרט, לדוגמה: "הצעת חוק לא תעמוד על דם רעך" – תשלום תגמולים לבני משפחתו של אדם שנפטר בעת הצלת חיי הזולת. אכן, חשוב לעודד רוח התנדבות נעלה. אבל מדוע לכפות על הקשישה מחדרה לממן עידוד רוח התנדבות בניגוד להעדפותיה בעת הזאת? המטרה נעלה – אבל זו צריכה להתבצע על ידי עמותה שתגייס תרומות מרצון. הצעת החוק "מסדירה" את החרמת חלק מחסכונותיה של הקשישה מחדרה באמצעות מיסוי, הכפייה של המחוקק פוגעת בזכות הקניין של הקשישה הנצחית.

בכנסת קודמת הוגשו כמעט 7,000 הצעות חוק, מתוכן התקבלו והפכו לחוקים חדשים כ- 600. בין "הישגי" חקיקת-היתר בשנים האחרונות אפשר למנות את חוק הפיקוח על הגמ"חים (גמילות חסד). הגמ"חים הסתדרו מצוין לפחות אלף שנים, בקהילות היהודיות, בלי פיקוח ממשלתי; חוק הפיקוח על מעונות לפעוטות שהפך את תהליך ייזום מעון לכמעט בלתי אפשרי; חוק העיסוק באופטומטריה (אם אין לכם רישיון – אתם עבריינים); חוק עידוד מעורבות סטודנטים בפעילות חברתית ועוד רבים אחרים. יוזמות חקיקה אלה הן דוגמאות לפגיעה בחופש שלנו: אסור לנו להקים גמ"ח, אסור ליזום מעון לפעוטות, כופים עלינו לממן "פעילות חברתית" של סטודנטים.

על כל הצעת חוק מתקיימים דיונים בוועדות הכנסת, "מומחים" מוזמנים לחוות דעה, לוביסטים מטילים מצור על ח"כים, נדרשים משרדים לפגישות ואולמות לדיונים. עוד אלפי מטרים רבועים של בנייה נדרשים לתמיכה ב"פעלתנות" הענפה של הכנסת.

הכנסת אינה מייצגת "סמל שלטוני ריבוני" כמוסבר בספרי האזרחות בתיכון. היקף פעילותה הגדל, מייצג בעיקר את היקף הפגיעה בחופש האזרח – את הצמיחה בהיקף הכפייה השלטונית והביורוקרטיה המתלווה אליה.

תוספת השטח הנדרש לכנסת – מדד לצמיחת הכפייה השלטונית

תוספת השטח הנדרשת לפעילות הכנסת עד 2040 (לפי התכנית) מסתכמת ב-73,000 מ"ר – בערך כשטחו של מגדל משרדים בן כ- 40 קומות. מדובר ב-35 לשכות נוספות לחברי כנסת, חדרי דיונים, מתחמים לוועדות, חדרים למפגשי סיעות, חדרי התייעצות (וכי היכן ייפגשו בדיסקרטיות עם הלוביסטים?). הוועדה המחוזית מתנגדת בינתיים לבניית 30 חדרי מלון לח"כים שגרים מחוץ לירושלים, ומעדיפה "חדרי מנוחה" צמודים ללשכת הח"כ. כלום יש ספק שחדרים אלה יצמחו עם הזמן ל-120 סוויטות משפחתיות? למה רק למשפחות טייסים בחיל האוויר מותר לגור בבסיס?

הוגי התכנית מדברים על "תחזית" להגדלת מספר חברי הכנסת ל-140. יש כבר לחשושים – אם הגענו ל-36 שרים בממשלה, מה רע ב-140 חברי כנסת? ספק גדול עם הפאנלים הסולריים המתוכננים להתקנה על הגגות החדשים יספיקו כדי לספק חשמל למכונות האספרסו בלשכות הח"כים, אבל הם בטוח משדרים נאותות אנרגטית אופנתית.

התכנית משקפת לצערנו את ההנחה שצריך לצפות (עד 2040...) לאלפי חוקים חדשים, רגולציות חדשות, ביורוקרטיה שרק תצמח, מגבלות נוספות והצרת חופש הפרט. הציפייה שבבסיס התכנית היא שהמדינה תמשיך להשתלט, באמצעות מיסוי, על חלק הולך וגדל של פירות עבודתנו. הרי זו עיקר עבודתם של "הנבחרים".

מוטי היינריך

הירשמו כאן לקבלת התראה על כתבה חדשה

עודכן לאחרונה ב חמישי, 14 ינואר 2021 05:22
אורי גרוס
אפשר להעיף את הכנסת
באוויר כבר היום. מוסד בזבזני ומיותר, מדגרת מזיקים וטפילים מהסוג המאוס ביותר. מדינת ישראל תוכל בהחלט להסתדר ללא כנסת וללא ממשלה.
0
ס.דוד
במקום כנסת - מלך. אבל רק לא ביבי
במקום כנסת - מלך. אבל רק לא ביבי.
0
לוי @
נקודה למחשבה
מישהו יודע כמה חוקים קיימים במדינת ישראל ? שאלה אולי לא קלה, אפילו למשפטנים. והתשובה: לאחרונה עברנו את המספר של 1,000 חוקים.מספר חוקי המדינה כל הזמן גדל. בכהונת הכנסת ה-20 (זו שלפני רצף מערכות הבחירות האחרונות) הועלו מעל 5,000 הצעות חוק פרטיות, מתוכן התקבלו כחוקים 175. דוגמא להצעת חוק (שלא התקבלה): לאסור על בתי עסק להפעיל מזגן כאשר הדלת פתוחה. שיאן מגישי ההצעות היה ח"כ דב חנין - 444 הצעות (וזו אחת מהן).וכעת לשאלה אולי יותר קלה: כמה מצוות קיימות בדת היהודית ? והתשובה: תרי"ג מצוות, דהיינו 613.במדינת החופש צריכה להתקיים הפרדה של הדת מהמדינה. בדיוק כמו הפרדת המדינה מהכלכלה, מהמוסר, מהעזרה לחלשים, מהתרבות, מהחינוך, וכו'.הסיבה היא אחת: המדינה צריכה לעסוק בהגנה על הזכויות הטבעיות. כל שאר הנושאים צריכים להיות מוסדרים בין האנשים על בסיס של רצון הדדי וללא כל כפיה. מספר המצדדים במדינת החופש עדיין זעום (לצערינו). מספר אנשים רב בהרבה תומך בהפרדת הדת מהמדינה. הסיבה: חופש האמונה. הרצון למנוע כפיה דתית. אליהם מופנית השאלה הבאה: אם אתם מתנגדים לכפית 613 מצוות (כמובן שבפועל, מספר מצוות הדת שנכפות קטן לאין שיעורׂׂ), אם אתם כל כך רוצים חירות, כיצד אינכם "שורפים צמיגים" נגד כפיה של 1,000 חוקים ? ויותר מזה, כמות מצוות הדת שהמדינה כופה הוא יציב. לעומתו, כמות הכפיה של "מצוות" הכנסת גדלה ללא הרף.
0
חיה
הוספת חכים
120 חברי כנסת לא מספיקים לראות בכלל את כל החוקים שהם מצביעים עליהם צריכים להגדיל את מספר החכים
0
יעקב
להגביל
"120 חברי כנסת לא מספיקים לראות בכלל את כל החוקים שהם מצביעים עליהם צריכים להגדיל את מספר החכים"מה שצריך הוא להקטין את מספר החוקים שאפשר לחוקק - למשל לא יותר מחוק אחד לשבוע.אח"כ צריך להגביל את אורך החוקים - למשל לא יותר משני עמודים (כאורך הצהרת העצמאות).
0
שחרורון
GoFundMe
הרחבת הכנסת הוא דוגמא מציונת לפרויקט שצריך להיות ממומן עי GoFundMe. מי שרוצה שיפתח את הארנק וישים כסף. נראה כמה מקומות חנייה הם יהיה להם תקציב לבנות
0
התנגדות
עמדת התאחדות האדריכלים
התאחדות האדריכלים פרסמה נייר עמדה רשמי המתנגד לפרויקט. בדיון בתכנית בוועדה המחוזית לפני כשבועיים הוצגה ההתנגדות המפורטת עם הנמקות מקצועיות כבדות משקל, לצד גופים רבים נוספים שהתנגדו לתכנית.
0
שחרורון
חוזר: מה מסתתר מאחורי התכנית להרחבת משכן הכנסת?
התנגדות אמר/ה :
התאחדות האדריכלים פרסמה נייר עמדה רשמי המתנגד לפרויקט. בדיון בתכנית בוועדה המחוזית לפני כשבועיים הוצגה ההתנגדות המפורטת עם הנמקות מקצועיות כבדות משקל, לצד גופים רבים נוספים שהתנגדו לתכנית.
בנוגע ל״נייר העמדה הרשמי״. האם הוא תלת-שכבתי עם דובונים, או שהתאחדות האדריכלים חסכה והלכה עם הדו שכבתי?

0
התנגדות
לשחרורון ובניו תריסים ומשקופים,
"אם מישהו חושב שהוא קיפוד, סביר להניח שצריך רק לתת לו ראי וכמה תמונות של קיפודים ולהגיד לו לפתור את הבעיה בעצמו ולחזור כשירגיש טוב יותר."- דאגלס אדאמסמתוך הספר "היו שלום ותודה על הדגים"קאפיש, שחרורון?
0
אבי נצר
מה הקשר
קראתי ולא הבנתי. המאמר מבקר את הגדלת משכן הכנסת ובצדק. התוכנית מגולמנית וכמובן על חשבון משלם המסים.אבל באותה נשמה הוא מקשר בין הבנין שהוא בטון ואבן לבין פעילות החקיקה. מה הקשר בין איכות החוקים ואיכות וגודל המבנה. אני חשבתי לטומי שאיכות ויעילות השלטון הם פונקציה ישירה של האישות , ההשכלה , והנסיון חיים ואינם תלויים בבניין.לא מבין איך איכות וגודל של בניין משפיעים על עולם החקיקה.מישהו מוכן להסביר.
0
שחרורון
חוזר: מה מסתתר מאחורי התכנית להרחבת משכן הכנסת?
אבי נצר אמר/ה :
קראתי ולא הבנתי. המאמר מבקר את הגדלת משכן הכנסת ובצדק. התוכנית מגולמנית וכמובן על חשבון משלם המסים.אבל באותה נשמה הוא מקשר בין הבנין שהוא בטון ואבן לבין פעילות החקיקה. מה הקשר בין איכות החוקים ואיכות וגודל המבנה. אני חשבתי לטומי שאיכות ויעילות השלטון הם פונקציה ישירה של האישות , ההשכלה , והנסיון חיים ואינם תלויים בבניין.לא מבין איך איכות וגודל של בניין משפיעים על עולם החקיקה.מישהו מוכן להסביר.
אין קשר. זה בדיוק העניין. הממשלה אינה מיצגת אותך. ממשלה היא חבורה של חמושים שבוזזים את רכושך ועושים בו כרצונם. למשל: בונים ארמון

0
רונית
הנימוק להרחבה - "הצרכים"
אבי,מה לא ברור? תכנית ההרחבה מתבססת על הנחות.ההנחה היא ש"צורכי עבודת החקיקה" ילכו ויתרחבו. גם מספר הח"כים ייתכן שיגדל. המנמקים טוענים שעם גידול האוכלוסייה בישראל יידרשו יותר חוקים. האתר מייצג את הרעיון שנדרשים פחות חוקים - לא יותר.
0
אבי נצר
דמגוגיה
אין קשר בין גודל המבנה לכמות יצירת החוקים. מי שימייצר חוקים הם חברי הכנסת. האנשים ולא שטחי רצפה נוספים.ומכיוון שיוצרי החוקים הם אנשים לא משנה כמה מטרים יש לבניין.ומכיוון שיוצרי החוקים הם אנשים איכות וגודל המבנה אינה משנה את איכות החוקים וכמותם.
0

3000 תוים נשארו