חמישי, 18 דצמבר 2014 16:04

למות מחום או מקור?

איך מצגת נתונים יכולה לעוות מציאות וכך לשרת את קמפיין ההפחדה מ"ההתחממות הגלובלית". פחד.

מקרי המוות הנגרמים על ידי האקלים ירדו מאד בבריטניה
 
כלי התקשורת ומוסדות מדע רבים רואים חובה קדושה לעצמם להפחיד אותנו כל יום, כמה שיותר בנושא האקלים, ולזרוע היסטריה. ככה למשל יצא ה"רויאל סוסייטי" (של בריטניה) – גוף וותיק, ובעל מסורת, שהיה בעבר גוף מדעי, ב"מחקר" חדש המנבא סכנות החמורות ותוצאות קשות של ההתחממות הגלובאלית הנוראית. בין השאר הוא מנבא שבשנת 2090 יהיו 4 מיליארד בני אדם נתונים לגלי חום נוראיים, מדי פעם, עם תוצאות חמורות (מוות) לבריאות של אנשים זקנים וחולים.
 
אך בנובמבר פרסם משרד הסטטיסטיקה בבריטניה מספרים אחרונים על "תמותת יתר בחורף". מיותר לציין שהרבה יותר בני אדם (לפחות בבריטניה, ושאר ארצות הצפון) מתים מקור בחורף מאשר מחום בקיץ. בחורף האחרון נפטרו כ- 18 אלף בני אדם יותר מאשר בתקופה מקבילה בקיץ. המספר הזה הוא דווקא טוב, כלומר הנמוך ביותר זה 65 שנה, ראו בגרף. (נתונים מכאן).

1513 1

אפשר להתווכח אם הירידה בתמותת החורף בשנים האחרונות היא בזכות ההתחממות הגלובאלית שהביאה חורפים פחות קרים או בזכות גורמים אחרים, כמו העלייה ברמת החיים או השיפור בשרותי הבריאות. אבל, המפחידים אותנו בנושא ההתחממות הגלובאלית לעולם לא מזכירים את התוצאות החיוביות של ההתחממות, ותמיד רק את השליליות. הם רואים לעצמם חובה קדושה להפחיד. הם לעולם לא מציגים תמונה מלאה ושקולה הכוללת את הסכנות והשלילה בצד הסיכויים והחיוב.
 
אותה תופעה מופיעה גם בדוחות ה-IPCC  – הם מציינים את התופעות השליליות של ההתחממות – כמו מחסור במים, ירידה במשקעים, פגיעה ביבולים – ולעולם לא מציינים את התוצאות החיוביות – העלייה במשקעים, והשיפור בתבואות שיתרחשו במקומות אחרים. בארצות הצפוניות, שהן מרבית שטח היבשה של כדור הארץ, יכולה להביא ההתחממות הארכה בעונת הגידול ושיפור ביבולים – אבל את זה – הס מלהזכיר.
 
מתים מחום (או איך לקרוא כותרות ומחקרים)
 
הגרדיאן הבריטי פרסם כותרת צעקנית לפיה מספר מקרי המוות הקשורים לשינויי אקלים יעלה במאות אחוזים בעשורים הבאים בבריטניה.
 

1513 4

מדובר בסיקור של מחקר שהופיע במגזין אקדמאי בנושא אפידמיולוגיה ובריאות הציבור ועסק בחיזוי שינוי האקלים על תמותה בבריטניה. אולם התבוננות קפדנית יותר במחקר מגלה תמונה שונה לגמרי. הכותרת הייתה צריכה להיות "שינויי אקלים והתחממות יפחיתו את מקרי המוות בבריטניה". 
 
מסקנה זאת מציג דיוויד שפיגלהלטר שהינו חוקר בכיר ומוערך בתחום הסיכונים והסטטיסטיקה ומנהל אתר המיועד להנגיש סוגיות סטטיסטיות לציבור. 
 
איור 4 בנייר המחקר מראה את מספר מקרי המוות הצפויים בכל 100 אלף איש בכל קטגוריית גיל וכיצד נתונים אלו צפויים להשתנות עד שנת 2080.
 

1513 2

אולם הצגת הנתונים במחקר אינה משתמשת בציר נתונים אחיד בשני הגרפים ועשויה להטעות, אם יאוחד הציר האנכי לאותו קנה מידה תתקבל התמונה הבאה:

1513 3 
  
כך אנו מגלים כי הירידה במקרי מוות הנגרמים מקור משמעותית בהרבה מהעלייה הקטנה שתחול במקרי מוות הנובעים מחום. תושבי בריטניה יכולים לנשום לרווחה ולקוות כי חיי אזרחים רבים ינצלו במידה ותתרחש התחממות. (בסיס המחקר הם הנתונים המציגים כ-41,000 מקרי מוות הנגרמים מקור למול כ-2000 הנגרמים מחום כיום). 
 
משום שאיכות החיים, הבריאות ותוחלת החיים עולים, יזכו בריטים רבים יותר להגיע לגילאים מבוגרים ולכן גם במונחים מוחלטים יהיו יותר פטירות של מבוגרים, וזה הנתון שבחרו החוקרים להדגיש והעיתונאים להכניס לכותרות. (לא קשה להדגים עלייה גדולה של מקרי מוות בגילאים של מעל ל-100 לעומת שנת 1950...).
 
החוקרים הדגישו את המשפט:
"The increased number of future temperature-related deaths was partly driven by projected  population growth and ageing."  
 
אולם, מגלה שפיגלהלטר, על פי חישובי המחקר אם לא הייתה מתרחשת צמיחה באוכלוסיה – לא הייתה חלה כל עליה במקרי מוות. כלומר, מסביר שיפגלהלטר, מקרי המוות הרבים יותר אינם קשורים להתחממות אלא למספר האנשים שהגיעו למדרגת הגיל המבוגר.
 
מצער שהחוקרים בחרו לערפל את הממצאים של המחקר, מסכם שפיגלהלטר, וסיפקו תחמושת לאלו הטוענים כי השפעות שינויי האקלים מוצגות בהגזמה.
 
אין בכך חדש, כפי שהדגים פרופ' פרופ' ג'ון בריגנל שיצר רשימה של מעל 600  נושאים  שפורסמו לאחר שנקשרו בהתחממות גלובלית; כמעט כל מחלה, אירוע פוליטי, מעשה טרור וסכנה אפשרית זכו לפרשנות אקדמאית, עיתונאית או פוליטית כזאת הקושרת אותם לנזקים מדומים של "ההתחממות הגלובלית".
 
יעקב

עודכן לאחרונה ב שלישי, 26 אפריל 2016 18:44
דן 24/12/14
עדיף למות מחום
.
0
יעקב 24/12/14
יש אקלים לכול הטעמים
יש ארצות חמות מאד, ואחרות, קרות מאד - אם כי - מבחינת שטח היבשה יש הרבה יותר שטח בארצות קרות משר בחמות. (אלסקה, סיביר... התחממות במעלה או שתיים לא תזיק להן כלל...)ההבדל של מעלה או שתיים של ההתחממות הגלובאלית הנוראית הוא ממש אפס לעומת ההבדלים בין הארצות החמות והקרות שהם בסדר גודל של עשרות מעלות.בעולם שלנו כול אחד יכול לבחור, חופשי, חופשי אם רצונו למות מחום או קור, ותמיד יוכל.
0

3000 תוים נשארו