חמישי, 30 מאי 2013 17:19

משרד הביטחון המצרי התיישב בקריה בתל אביב

צה"ל מעוניין לגייס הלוואות למימון פינוי בסיסים בערים. ומי יפרע את ההלוואה? תקציב המדינה. זה בהמשך ללחצים של משרד הביטחון לתכנן בעצמו בניית 60 אלף דירות - להשתלב בכלכלה כמו הצבא המצרי המושחת.

משרד הביטחון שלנו גילה "פוטנציאל כלכלי" בלתי נדלה בסוגיית פינוי בסיסים עתירי נדל"ן במרכז הארץ. מדובר בבסיסי צה"ל שיושבים על אדמות יקרות במרכז תל אביב, רמת גן, הרצליה, צריפין, תל השומר ועוד. בסיסים אלה נבנו ברובם על ידי הצבא הבריטי וזו הסיבה למיקומם.

עכשיו פורסם כי צה"ל מעוניין לגייס הלוואות למימון פינוי הבסיסים. מהיכן יגיע הכסף לפירעון ההלוואות? מתקציבי מדינה עתידיים כמובן. לקיחת הלוואה על ידי משרד הביטחון היא שוות ערך להגדלת תקציב הביטחון בשנה השוטפת, הגדלת הגירעון בתקציב המדינה, ומימון הגירעון שייווצר בדרך המקובלת – הגדלת החוב הלאומי. ב"תרגיל" המוצע – לא המדינה תיקח הלוואה – אלא משרד הביטחון...

למה רק משרד הביטחון? למה שמשרד התשתיות לא יגייס הלוואה למימון פרויקט לאומי של תחנות רוח? ומה עם פרויקט לאומי חשוב אחר של "עידוד התיירות לישראל" באמצעות מימון בנקאי שיגייס משרד התיירות? אין ספק שלכל משרד ממשלתי יש רשימת רעיונות בעלי "חשיבות לאומית". צריך גם לשים לב לניסוח ההודעה של משרד הביטחון "משרד הביטחון מסביר כי המימון הבנקאי נדרש, בין היתר, להעברת בסיסים...". "בין היתר" זה ניסוח חשוד מאד – תחת "היתר" מסתתרים לפעמים נושאים שלא מעוניינים לפרט בדוגמה המצוטטת.

צריך לראות את רעיון "גיוס ההלוואות" כידיעה משלימה לכותרת תמימה אחרת שהופיעה בגלובס לפני למעלה משנה: "משרד הביטחון יתכנן את הבנייה בקרקעות שיפונו מבסיסי צה"ל". כאן כבר משרד הביטחון מעוניין ממש לתכנן בניה אזרחית של כ-60 אלף יחידות דיור.

מה איכפת למשרד הביטחון כמה ואיזה דירות וגני ילדים יבנו בתל השומר, ברמת גן ובצריפין – לאחר הפינוי? השתלטות משרד הביטחון על פעילות אזרחית בהיקף כה גדול תחייב הקמת "מינהלת בינוי" עם מאות ג'ובים חדשים לחבר'ה. אבל זה לא הכול ­– אין ספק שמתוך 60 אלף הדירות החדשות "יוקצו" אלפי דירות לאנשי מערכת הביטחון – וכאן הכסף הגדול באמת.
החלום הרטוב של "ראשי המערכת" יידחה לאחרית הימים ולא יוכל להתממש בתקופת כהונתם, אלא אם "יגויסו הלוואות בנקאיות". זה כנראה הסיפור המלא.

הצבא המצרי מייצר מלט ושמן זית, שולט במערכות המים והביוב, במחלבות ובמאפיות הלחם הממשלתיות. הדינאמיקה של האירועים אליהם מוביל משרד הביטחון אינה שונה מזו שריכזה בידי הצבא המצרי בערך שליש מהפעילות הכלכלית במצרים. עם השנים דאגו פורשי הצבא המצרי לג'ובים לעצמם בעסקי הצבא וזאת באמצעות הרחבת המערכת הכלכלית של הצבא.

אנחנו תומכים במעורבות הצבא המצרי בכלכלה במצרים – ככל שהם יתעסקו יותר בייצור שמן זית ופיתות –  תגבר שם השחיתות והם יהיו פחות "צבא" – עדיף שיתעסקו עם פיתות ולא אתנו. אנחנו לא צריכים צבא מצרי בקריה בתל אביב.    

מוטי היינריך

עודכן לאחרונה ב שישי, 29 יולי 2016 03:25

3000 תוים נשארו