שבת, 18 אוגוסט 2012 07:14

יש שפע נפט בעולם

בניגוד לתחזיות השחורות - יש שפע של נפט בעולם ובשנים הקרובות צפוי אפילו עודף. תיאוריות נביאי הזעם על סוף עידן הנפט לא לקחו בחשבון טכנולוגיות חדשות וגידול בכדאיות ההפקה עקב העליה במחיר.

מחקר חדש שהתפרסם על ידי בי"ס קנדי בהארווארד קובע שיש שפע של נפט בעולם, וצפוי עודף היצע בשנים הקרובות. המחקר בדק בצורה פרטנית את כל שדות הנפט הפעילים בעולם, ואת כל עבודות הפיתוח שנעשות לתחילת הפקה בשדות חדשים. הנתונים אינם ספקולציה לגבי מה עשוי להתגלות בבטן האדמה, אלא נתונים מוצקים על פרויקטים שבביצוע, שיחלו בהפקה בקרוב.

השורה תחתונה – בציור הזה:
 
 
1299 2

ייצור הנפט גדל משנת 2000 (בה הופקו 80 מליון חביות ליום) ל- 93 מח"י בשנת 2011, וצפוי לעלות בעוד 17% ל- 110.6 מח"י בשנת 2020.  בשנת 2011 הנפט המופק ענה על כל הביקוש, ואף היה עודף (107%) שנוצל להגדלת מלאים בסעודיה, ארה"ב וסין. העלייה בהפקת הנפט עד 2020 תהיה גדולה מהעלייה בביקוש (התלויה בהתפתחויות כלכליות) וייווצר עודף של נפט שיגרום לירידת מחירים.

 
1299 1
 

בציור רואים את הייצור של נפט בשנת 2011 לעומת התחזית ל- 2020, לפי ארצות.
 
כמעט כל הארצות מגדילות את התפוקה במידה משמעותית. שימו לב במיוחד לעיראק וארה"ב. בעיראק התעכב הפיתוח של שדות נפט בגלל המלחמה, אולם עכשיו תופס תאוצה חדשה. בארה"ב יש תפוקה חדשה הן ממקורות מסורתיים והן משדות אבן צפחהshale, המופקים בטכנולוגיות חדשות של קידוח אופקי ופראקינג.
 
מה שקרה הוא מה קורה תמיד. נביאי הזעם המלת'וסיים שהתריעו על "פיק אויל" peak oil (סוף עידן הנפט האוזל) לא לקחו בחשבון את הדבר שהם לא מבינים – את התפתחות הטכנולוגיה. מחירי הנפט הגבוהים בתחילת שנות ה- 2000 סימנו את הצורך בחיפוש ופיתוח שדות ושיטות הפקה חדשות. הצורך גרר השקעה והעמל נשא פרי. היום יש שדות חדשים, ושיטות חדשות. אין מחסור בנפט, ולא יהיה. אנשים יפסיקו להשתמש בנפט בעתיד לא בגלל מחסור בנפט, אלא רק כאשר יגלו מקורות אנרגיה יותר טובים וזולים. ההפקה היום, ממקורות חדשים היא יותר יקרה מהמקורות הישנים, אבל עדיין המחיר סביר. התחזיות שלעיל מניחות מחיר שלא יהיה נמוך מ -70 דולר לחבית (לעומת 90 דולר היום). במרבית השדות, ההפקה כדאית אפילו החל מ -55-60 דולר לחבית.
 
לא כולם חושבים ששפע נפט זה דבר טוב, יש שמעדיפים שהאנושות תסבול ממחסור ומצוקה, על כך בפעם אחרת. טוב או לא – עובדה: יש נפט. (על שפע הגז בכלל לא דיברתי בפוסט זה).
 
יעקב
עודכן לאחרונה ב שלישי, 09 אוגוסט 2016 03:15

3000 תוים נשארו