אזהרה
  • JUser: :_load: Unable to load user with ID: 44
שבת, 16 אוקטובר 2010 00:00

המשבר הכלכלי רק בראשיתו \ יעקב

פיטר שיף הוא מנהל קרן השקעות (המתמחה בזהב), מאמין בכלכלה חופשית, שייך לאסכולה האוסטרית - הכלכלנים המשונים שמתנגדים להדפסת כסף. הוא אומר לנו שהמשבר הגדול רק מתחיל

הוא כתב ספר שיצא לאור בשנת 2007 בו הוא חזה את המשבר שהתרחש ב-2008 , ואת בועת הנדל"ן והמשכנתאות הגרועות שהביאו למשבר. היום הוא אומר שלא נשלה את עצמנו, המשבר הכלכלי הגדול אינו מאחורינו אלא לפנינו. הדפסת הכסף האדירה וה"תימרוץ" האדיר בו נקטו כול הממשלות היו בגדר מנת סם נוספת שרוממה את רוחנו (ואת השוק) זמנית, אך לא ריפאה את המחלה. עכשיו מתברר שהצמיחה בארה"ב צולעת, האבטלה גואה, והתחמושת של הממשלה והפד אזלה. 

נתוני האבטלה לחודש ספטמבר בארה"ב מראים על גידול של 95 אלף במספר המובטלים. המספר הזה מורכב מפיטורים של 159 אלף בסקטור הציבורי לעומת יצירה של כ- 60,000 מקומות עבודה חדשים בסקטור הפרטי, בעיקר בשרותים (לא בתעשייה). האבטלה נשארה בסביבות 9.5% במשך 14 חודשים - רצף שיא. האבטלה האמיתית (הכוללת את אלה שהתיאשו וחדלו לחפש עבודה) היא בסביבות 17%. 

ה"תימרוץ*" הגדול של הנשיא אובמה, בשיעור של כ- 800 מיליארד דולר נגמר. רוב הכסף הלך לסקטור הציבורי ומנע פיטורים שם לפני שנה. הוא לא הלך לסקטור הפרטי, היצרני, שם יכול היה לעזור ביצירת מקומות עבודה יצרניים. ההכנסות של הממשל הפדראלי, המדינות והעיריות בארה"ב ממיסים ממשיכות לרדת. לכן - בלית ברירה - נמשך גל הפיטורין בסקטור הציבורי. 

עכשיו מדברים על QE2 - quantitative easing 2 - כלומר עוד הדפסה של כסף. הנסיון לחזור ולהציף את הכלכלה באמצעות הדפסת כסף ולנפח מחדש את הבועה לא יכול להמשך לעד, ככול שיימשך יותר יהיו הפיצוץ והנפילה הסופית יותר כואבים. 

יעקב 

*התכנית נקראת "תימרוץ" על פי הכלל שקוראים לתכנית לפי הכוונה שמתכוונים להשיג, ולאו דווקא לפי מה שהושג או יושג בפועל. שוב - הכוונות הטובות מול התוצאות הלא מכוונות....

עודכן לאחרונה ב שלישי, 19 דצמבר 2017 05:24
ארי
את הספר הוא למעשה כתב כבר ב2006ואת הבועה והשלכותיה הוא חזה כבר ב2005
0

3000 תוים נשארו