חמישי, 28 יולי 2011 00:00

''נתניהו התעורר''

מה נתניהו יכול לעשות כדי לעזור לצעירים שוכרי דירות? גלגולו של מענק ממשלתי לשכר דירה.

"נתניהו תתעורר" – זו הכותרת (הפופוליסטית) של דיווח ב ynet, וזו הסיסמה של מפגיני האוהלים. בסדר, נניח שנתניהו התעוררר. מה עליו לעשות עכשיו? לצחצח שיניים? 

מה נתניהו יכול לעשות שיעזור לצעירים המסכנים ?

לבנות דירות ממשלתיות ולהקציב לצעירים הוא לא יכול. פרויקט כזה יימשך לפחות 5 שנים, ובכל מקרה לא ניתן לבנות מספיק דירות בת"א, אלא, אולי, כדי לספק לכמה פרוטקציונרים מאושרים. 

לבנות דירות "בר השגה": א. לא ניתן פיסית בזמן קצר, ב. לא ניתן - בת"א, ג. לא ניתן לבנות בכמות גדולה.
מה כן ניתן לעשות כדי לסייע לצעירים מסכנים לגור במרכז ת"א?

נניח שנתניהו מכריז שכל צעיר (עד גיל 30, זוג או פרד) ששוכר דירה, מקבל מהממשלה 1000 ש"ח לחודש, כתמיכה לתשלום שכ"ד בת"א, 500 ש"ח בפריפריה (פ"ת). לא נשאל "מאיפה כסף?". זו שאלה טובה - שאיש לא שואל, אבל נניח לה כרגע.
מה יקרה מחרתיים ?

כל צעירי ישראל, בלי יוצא מן הכלל, יתייצבו בלשכת הסיוע לצעירים ויציגו חוזי שכירות אמיתיים או מפוברקים. משפחת כהן תשכיר חדר לבן של לוי, ומשפחת לוי תשכיר חדר לבן של משפחת כהן. כל הצעירים, בלי יוצא מן הכלל יהפכו ל"שוכרים" וידרשו את האלפייה שלהם כל חודש. 

אז חבל על הטירחה, יכריז נא נתניהו שכל צעיר מתחת לגיל 30 מקבל 1000 ש"ח בחודש מהממשלה, כי הוא צעיר ומסכן וזקוק לעזרה, כי הוא לא מצליח לגמור את החודש ויוותרו על הבירוקרטיה חסרת התוחלת של רישום חוזי שכירות.

מיד יקפצו הזקנים (בני ה- 40 ו- 50 ) ויצעקו: "גם אנו לא מצליחים לגמור את החודש, גם לנו מגיע, ומגיע יותר כי יש לנו ילדים, משכנתא...". וכמו שאמר הרב הידוע - גם הם צודקים. אז אמור מעתה - גם בני ה-40 וה-50 מקבלים 1000 ש"ח לחודש מהמדינה. ומה עם הזקנים באמת? 60-70? ניצולי שואה? לוחמי תש"ח? נכון. גם להם מגיע.

אז הממשלה תחלק 1000 ש"ח לחודש לכווווולם!!! שיהיה צדק. אחרי הפגנה, התערבות עופר עיני ומחאה נוספת, הסכום יועלה ל- 2000. יקראו לזה "הקיצבה האוניברסלית" - כולם מקבלים. איך לא חשבו על זה קודם?

נתניהו תתעורר!

יעקב

עודכן לאחרונה ב שלישי, 02 ינואר 2018 05:20
יעקב
לענת, בעניין המיסים והשמנתבניתוח שלך בדבר מיסים ישירים מול עקיפים - הניתוח יפה, אבל לא מבוסס על עובדות נכונות. בעבר גם המיסים הישירים היו גבוהים וגם העקיפים. בשנים האחרונות הורדו מעט (ממש מעט) המיסים הישירים, ואילו המיסים העקיפים הורדו גם כן, בהתחלה, אבל במשבר של 2007-8 הועלו חזרה, אבל לא מעבר למה שהיו קודם. אלה העובדות על מיסוי.הכלכלה שלנו משגשגת בצורה מפליאה למרות הכשלים הרבים שעדיין יש במדיניות הממשלה. התעסוקה כמעט מלאה. יש עבודה.היוקר של המוצרים והדירות - נובע במידה לא מעטה מהמונופולים שעוד שרדו מימים שעברו ושהממשלות לא מצליחות למגר (כמו מונופול החלב), אבל גם בגלל הביקוש הגדול הנובע מהעובדה שיש לאנשים עבודה, ויש כסף. גם הנגיד שופך הרבה כסף לשוק, וזה מעלה את המחירים גם כן. יש כסף, יש ביקוש - מחירים עולים.המוחים למיניהם - אם תגידו להם שמחר מוכרים את כול קרקעות המדינה, דבר שיוזיל מאד את הדיור - יתנגדו לכך בתוקף מסיבות אידיאולוגיות.תנועת המחאה היא תנועה אידיולוגית-פוליטית, מלובה על ידי תקשורת אידיולוגית-פוליטית, ועל ידי פוליטיקאים אופורטוניסטים כמו ציפי ליבני ועופר עיני.פעם אפרים קישון פרסם את הביטוי "שמשון דער נעבעכדיקר" - שימשון המסכן. היום ילדי השמנת המסכנים מוחים על שאין מספיק שמנת לטעמם.
0
יופיטר
לא מיותר לחזור שוב ושוב, על אימרתושל רייגן: הממשלה אינה הפתרון היא הבעיה. עצוב להווכח של2 ח"כ מהאיחוד הלאומי השקפת עולם כלכלית הקרובה לקומוניזם. אלדד: הגז שייך לעם (ולכן מותר להפר הסכמים!). כץ: רק בנייה ממשלתית תפתור את הבעיה.
0
עינת
נו באמתנו באמת יעקב, אתה לא באמת חושב שאנשים ישנים באוהלים בחום של אוגוסט כדי לקבל סיוע בשכ"ד . אתה לא באמת חושב שאמהות צועדות עם ילדיהם בעגלות כדי לקבל סיוע. אתה לא באמת חושב ש-20,000 מפגינים במרכז תל אביב באו כדי לקבל אלפיה מהממשלה. אתה כנראה לא מבין איפה אתה חי. אתה קם בבוקר ועושה מה שעשית בעשרים שנה האחרונות, פוגש את אותם אנשים , ולא מבין שמדינת ישראל היא לא מה שהיתה פעם. אשריך וטוב לך. יש רבים שמתקשים להשלים עם גזירות שאין בהם צורך. הנזק בהם רב על התןעלת. וזו האמירה במחאה זו. השבע זקוק למאמץ רגשי כדי להבין את מצבו של הרעב. העשיר זקוק לנחישות מיוחדת כדי לחיות עם עניים למשך תקופה ממושכת כדי להבין מה היא באמת נחלתם. צא מהקופסא שלך, פקח את עינך, וראה אילו השלכות ארוכות טווח יש למציאות האומללות הזו. לא סתם עיריית תל אביב אינה מפנה את המפגינים. יש צורך לערוך דיון אמיתי , להקשיב ולא רק לשמוע, ולהתייחס. כל המאמר שלך אומר זלזול וביטול. קל מאוד להיות אטום. צריך גדלות נפש כדי להיות אמפטי ולגלות הבנה. בוא נראה אם אתה נכון לאתגר -
0
דוני ד
לעינתכל יוזמי ההפגנות הם פעילי שמאל - אם זו האמא עם העגלה שחברה ב"גדה השמאלית" והיא פעילת שמאל רדיקלית. אם זו דפני שיף שעבדה בקרן לישראל החדשה, ואם זו סתיו שפיר, הכתבת של ידיעות שמסקרת את עצמה בהפגנות הללו עם רוח גבית מהבוס. אם זו הייתה בעיה של שכ"ד בלבד - פתרון הוד"לים היה מוריד את להבת המחאות או מבטל אותן כליל. רוב האנשים שעדיין מפגינים - רוצים את החלפת הממשלה, עדיף בראש ממשלה מודל צ'אבז. אה, כן, בעלי הון!!!!111
0
עינת
לדוניצר לי דוני, שאתה , בדיוק כמו יעקב, מסרב להקשיב. במקום להקשיב לתוכן ולבחון אותו בצורה מעמיקה אתה מנתב את עצמך רק ליכולת לזהות את מקור הדברים. אין ספק שיש בכך הרבה. כי ברור שיש הרבה אינטרסים למי שבוחש שם בקלחת. עם זאת, כל האנשים שמפגינים ומצטרפים - באים מתוך כאבים של עצמם. ואני רוצה להזמין אותך , את יעקב , ועוד אנשים כמוכם שעסוקים בלזלזל ולבטל- לשנות את זה - ולנסות להבין שיש פה קיטור רב שהצטבר תקופה ארוכה , ויש לטפל במה שגורם לו . תקשיב- לך תדע אולי תגלה משהו חדש . כל יום לומדים משהו
0
אאא
מחאת הסושי והלאטההיא חרטא שמשמש את ארנון רופרט מוזס ואת הקרן לישראל חד"שה כדי לנסות להחליף ממשלה.המפגינים הפכו לפיונים על לוח השחמט.מה שלנין הגדיר פעם כ "אידיוטים שימושיים".
0
אאא
לעינתאף אחד לא ישן באוהלים בדיוק כמו שויקי כנפו לא הלכה ברגל לירושלים.כשהמצלמות והפוליטרוקים של ארנון רופרט מוזס הולכים אז ה"מפגינים" הולכים לישון בבית.וכשהפוליטורוקים של הטלויזיה הלכו,אז מישהו הקפיץ את ויקי כנפו ברכב לנקודת הלינה של אותו יום.
0
אאא
עיריית ת"א לא מפנה את המפגיניםכי חולדאי מזהה את מי שעומד מאחוריהם ולא רוצה להתעמת איתו...כי בכך יסלול את דרכו של דב חנין להחליף אותו בבחירות הבאות.ארנון רופרט מוזס הוא אויב רציני מאד גם לראש ממשלה,לא כל שכן לראש עיר.על הקרן לישראל חד"שה שנתמכת ישירות בידי הבית הלבן,חבל להכביר מילים.
0
אאא
עינת - אתם לא יודעים מהו כאבומהו עוני ומהי מצוקה.אתם סתם חבורת בכיינים מפונקת שמאמינה במנטליות ה"מגיע לי" ומקבלת המון תמיכה מארנון רופרט מוזס והקרן לישראל חד"שה.הסמול הביא לכאן מחבלים מטוניס ואז יילל על זה שיש מחסומים כדי להתמודד עם הטרור שהגיע גם כן.הסמול הביא מאות אלפי כושים מאפריקה ואז מיילל שנגמרו לו הדירות להשכרה.תפסיקו להתבכיין על התוצאות של תופעות שאתם בעצמכם גורמים להן.
0
יעקב
לעינת: על מה המחאה ?אני כנראה אטום, וסגור בקופסתי, ולא מבין על מה המחאה.התועילי את, ענת, הרגישה והמעורבבת רגשית בעניינים - התוכלי להסביר לי מה המוחים רוצים?תכל'ס מה הם רוצים?לא 1000 ש"ח - אז מה ?שהביבי יתפטר? שאלוהים יתן להם דירה בחינם?אני לא מבין, ואת מטיפה מוסר אבל אל הסברת מה הם רוצים, באופן ממשי, ברור - מלבד המישור הריגשי - שהם רוצים לבטא תחושה שרע להם ומשעמם להם.
0
תומאס טאליס
מה קורה ברחוב (או: אנחנו מפסידים)בעקבות ביקור של שעה-שעתיים באוהלי המחאה בחיפה, אני יכול לומר בפה מלא: השיח נשלט ע"י סוציאליסטים, שמעבירים הרצאות בנוגע לסבסוד משכנתאות לכל דיכפין והניאו-ליברליזם כנסיון מודע להרס מעמד הביניים.בזמן שאנחנו דנים וקוראים באתר, מתקיימת מחאה ציבורית שנשמע בה קול אחיד מול ציבור של צעירים שבחלקם סוציאליסטים ובחלקם - פשוט רוצים לשפר את איכות חייהם.זו הזדמנות שהקפיליסטים הישראלים מפספסים בגדול. מפעילי האתר ו/או אנשים אחרים, שבקיאים בחומר צריכים להיות שם ולהציג חזית אחרת.גם לנו צריכים להיות פליירים, שלטים, חוברות הסברה וחולצות.אנחנו מפסידים את המערכה!
0
יעקב
כן, על מה המחאה?אני שואל תכלס - מה הם דורשים. תנו רשימה של 3 סעיפים - אם זה יעשה תיפסק המחאה ותשיג מטרתה.האנשים לא יודעים על מה הם מוחים. החייםקשים אולי, אבל תמיד היו - אין אפילו לאלוהים פתרון לעשות חיים ללא מאמץ. כול אחד רוצה יותר ממה שיש לו.יש מטרה אחת ברורה שמסתמנת יותר ויותר - להפיל את הממשלה בדרכים לא דמוקרטיות (שלא באמצעות בחירות). שום דבר פחות מהתפטרות הממשלה לא יפסיק את ההפגנות. אולי אם יהיה גשם - הן ייפסקו.אנשים בוכים שהם רוצים יותר... ליבי, ליבי אליהם.
0
למגיב 13
מדובר על הרבה זמן של תעמולהסוציאליסט יתהחל מהילדות בבתי ספר, מצד ההורים, מצד הממסד, הרבנות וכו...הקפיטליזם מוצג כבוגימן והפוליטיקאים והתערבות המדינה כמגנים בפני הדבר הנורא, החזירי, הנפשע ,עושק העניים שנקרא קפיטלזים.ולצערי לא נראה שזה הולך להשתנות :(
0
יגאל
מחאה לא ממקודתויותר גרוע: כמו שכתבו פה מגיבים אחרים, המפגינים דורשים שהמדינה תתערב, תיכנס להם לורידים, תחליט איפה לגור ואיפה לא, מי ראוי ל"עידוד" ומי לא, כמה דירות קטנות וכמה גדולות לבנות.מה שמדאיג שמדובר באנשים צעירים, שאמורים להיות משכילים ומבינים. אבל למרבה האסון מתברר שהזכרון קצר והם משמשים כמריונטות בידיי מניפולטורים רבי עוצמה ע"מ לממש מטרות אחרות לגמרי. בקיצור, אחלה בלאגן.מצעירים משכילים ונבונים הייתי מצפה לצאת לרחובות ולדרוש את הדברים הפשוטים:1. מדינה יקרה, צאי לנו מהורידים2. תבטלו מיסים מיותרים ומזיקים ותפשטו את מערכת המס למינימום הדרוש.3. תעיפו את מנהל מקרקעי ישראל לכל הרוחות. להוציא למכירה את כל הקרקע שאינה דרושה לשמורות, מחנות צבא, צרכי ציבור אחרים וכדומה.4. פישוט מהפכני בחוקי התכנון והבניה. לשמור על שני עקרונות חשובים: תקינה של חוזק מבנים, חשמל ותשתיות אחרות. העיקרון השני הוא תכנון מקומי וארצי שיעשה במינימום סחבת וישקף את רצון הבוחרים.אלה עיקרי הדרישות שהייתי מצפה לשמוע משוחרי חופש וזכויות אדם.
0
עינת
ליעקביעקב, אתה שואל על מה המחאה? אני לא מניחה שמדובר בהתממות, ועל כן אענה לך בשני נדבכים- נדבך ראשון הוא שמי שמוחה לא חייב להציע פתרון. הוא מעביר את מה שידוע לו לנחלת הרוב, ואז השלטון הראוי מנסה להקשיב, ולפתור. אז מתחיל מו"מ . מה שארם התחיל. הנדבך השני הוא להסביר לך מה שניתן לקרוא בכל עיתון- על מה המחאה. ובכן - המחאה עדיין אינה ממוקדת. יש בה נושאים רבים. כולם נובעים ממדיניות ממשלתית שמכוונת להקטנת המיסוי הישיר והגדלת המיסוי העקיף כלומר מערכת מיסוי רגרסיבית שבה החלשים הופכים ליותר חלשים והעשירים מתעשרים. ואפילו מעמד הביניים מרגיש חלש. מעמד הביניים מאבד תקווה שעבודה קשה תוביל אותו לשיפור רמת חייו. למשל קניית דירה. מי שלא נולד להורים שיכולים לתת לו את ההון הראשוני לרכישת דירה , או שיכולים לעזור בתמיכה חודשית, נדון לחיות ב"מרוץ עכברים" שבו יוקר המחיה עולה כל הזמן וכך מתכרסמת ללא הרף יכולתו לשים את הכסף הדרוש בצד מדי חודש בחודשו כדי להגיע לסך זה בעצמו. הכל יקר ומתייקר כשמרכיב המיסוי גדל. ומה קורה עם כספי המיסים ? המדינה אינה משקיעה בתשתיות הולמות שניתן למצוא במדינות מפותחות מקבילות לישראל בתוצר לנפש. תשתית הרכבות והכבישים לא מדביקה את הקצב. אין בניה של דירות קטנות, כלי רכב בישראל ממוסים בצורה כזו שהופכת אותם ליקרים מאוד לקנייה, אחזקה, ולמילוי דלק, והם מספקים בסך הכל אכסנייה לעמידה בפקקים כל בוקר וכל ערב. . בנקודההזו אתה בא ואומר - בסוף זה מסתדר. תעבדו קשה יותר ותנסו להסתדר - אבל כשמשווים את המצב למה שקיים במדינות מפותחות ברמה של ישראל מבחינת התוצר לנפש מבינים שזה לא אמור להיות ככה. משהו בשיטה הקיימת בישראל גורם עוול למרבית העם. רק שכבה קטנה מרוצה , ואשריך וטוב לך שאתה וילדיך נימנים עליה.
0
moshe29
הנה כמו שאמרתעוד לא יבש הדיו הדיגיטלי על דבריך וכבר נבואתך מתקיימת. להלן ציטוט מעוד "מאמר-תלונה-דרישה-לדירות" של הנציגה ה"מבוגרת":"צעירים אינם רק סטודנטים, או אנשים בשנות ה־20 לחייהם. הצעירים שידם אינה משגת לרכוש דירה או לעמוד במחירי השכירות המשתוללים הם גם אנשים בשנות ה־30 וה־40 לחייהם: אנשים עובדים, בכל מקצועות השוק, בעלי משכורת ממוצעות במשק."בקיצור היא מציעה עוד התערבות ממשלתית שלא תהיה חס וחלילה אפליה.. זה מזכיר לי את האמא שחילקה סוכריה לילד הקטן ואז באו כל שאר הילדים לדרוש את חלקם. הבעיה העיקרית היא שכולם חושבים שהמדינה היא אמא שלהם. זה שורש הבעיה. לכתבה של המתלוננת: http://www.calcalist.co.il/local/articles/0,7340,L-3525977,00.html
0
בתיה אבן - ליעקב ועינת
כואב להם כשלון המשט, המטס וכ"ומטרת השמאלנים היא להפיל את נתניהו כדי לשחרר את ברגותי וליצור אינטיפדה חדשה שתביא לרצח מתנחלים וחרדים. מאחר והם נכשלו בקלפי, הם התנפלו על "שרה נתניהו". וכאשר שם העסק לא הצליח השמאלנים הסתערו על נושא "ישראל היום" כיעד לחיסול. כך פעלו גם בנושא השריפה בכרמל שם הם ניסו לנצל את המקרה המצער של טמטום המשטרה שהביא לאסון הסוהרים כדי להסתער על שנוא נפשם.להבות השריפה כובו, ואז עלצו השמאלנים הנה אובמה עומד לכתוש את נתניהו. אך הנה ההפך קרה, ואובמה הוא שהיה צריך לגמגם ולסגת. השמאלנים בבעיה, הגבולות שקטים, הכלכלה פורחת, הציבור גודש את משרדי הנסיעות וסוכנויות הרכב, כל שנותר לאנרכיסטים הוא הבג"צ ותקשורתו, הקרן החד"שה ומסוממי ומשעוממי תל אביב, כך הם חוברים יחדיו ובעזרת כמה אוהלים ריקים אך אלפי זוויות צילום מייצרים מצג שווא, ועשויים בטפשותם לגרום לנתניהו לסגת מגישת המשק החופשי ועידוד התחרותיות, וליצור מפולת כלכלית וחברתית.
0
איל
תשובות לעינת (חלק א')עינת היקרה,מתוך הנחה שאת באמת חושבת שהמחאה נכונה ומועילה למען עתיד טוב יותר, אולי תרצי לשקול את הדברים הבאים."מי שמוחה לא חייב להציע פתרון" -טכנית את צודקת. זכותו של כל אחד להתבכיין. אבל, אם תחשבי על זה קצת אז בעצם את אומרת: אני רוצה כל מיני דברים, והעולם חייב לספק את רצוני. למה ואיך? שהעולם ישבור את הראש, לא אכפת לי."הוא מעביר את מה שידוע לו לנחלת הרוב" -איזה ידע בדיוק המחאה מעבירה? הרוב המכריע של טענות המוחים נטולות כל הגיון ובסיס עובדתי. הדירות יקרות? הקוטג' יקר? החיים יקרים? מי יודע מה המחיר "הנכון"? בקיצור המחאה לא מעבירה ידע כלשהו."ואז השלטון הראוי מנסה להקשיב, ולפתור." -את יוצאת מהנחה שהשלטון יכול לפתור משהו. בראיה קרה, הגיונית, מפוכחת ומבוססת עובדות, קל מאד להוכיח שהשלטון בהכרח יוצר את הבעיות. הגברת המעורבות השלטונית רק מחמירה את הבעיות (ראי בהמשך)."כולם נובעים ממדיניות ממשלתית שמכוונת להקטנת המיסוי הישיר והגדלת המיסוי העקיף כלומר מערכת מיסוי רגרסיבית שבה החלשים הופכים ליותר חלשים והעשירים מתעשרים." -אין נתונים שמצביעים על מדיניות כזו. אלה תחושות וטענות חסרות בסיס במקרה הטוב, ודיסאינפורמציה של גורמים אינטרסנטים במקרה הפחות טוב."אפילו מעמד הביניים מרגיש חלש" -מעמד הביניים לא מרגיש חלש ורובו לא נוטל חלק במחאה. המוחים הם חבר'ה צעירים, שהתרגלו לקבל מההורים פחות או יותר כל מה שהם רוצים, ועכשיו צריכים להתפרנס בכוחות עצמם. הם גילו שהחיים זה לא רק סבבה וכיף, אלא גם עבודה קשה. דור שגדל על "מגיע לי" מתקשה להיגמל וצורח "תעשו לי תסדרו לי"."מעמד הביניים מאבד תקווה שעבודה קשה תוביל אותו לשיפור רמת חייו." וגו' -עובדתית, היום קל יותר לצעירים לצאת לעצמאות ולחיות טוב, בהשוואה לכל תקופה אחרת בהיסטוריה של המדינה. לפני כ-40 שנה ההורים שלי קנו בקושי דירת 3 חדרים בחולון. אחרי כ-10 שנים קנו בית פרטי ביהוד (שאז סבלה מסטיגמות שליליות ולכן המחירים היו אטרקטיביים), בעזרת עזרה מהורים ומשכנתא. אני הגעתי לבית פרטי בחדרה, במחיר דומה לזה שהורי קנו, בהרבה פחות שנות עבודה.
0
איל
תשובות לעינת (חלק ב')"הכל יקר ומתייקר כשמרכיב המיסוי גדל. ומה קורה עם כספי המיסים ? המדינה אינה משקיעה בתשתיות ..." וגו' -אכן אבחנה נכונה. וברגע שזו האבחנה, הפתרון ההגיוני המתבקש הוא להגיד למדינה "לא מדובשך ולא מעוקצך", אל תקחי מיסים ותני לנו להשתמש בכסף כראות עינינו. אלא שאת ודומייך דווקא מבקשים להגביר את המעורבות הממשלתית: שהמדינה תפתור, שהמדינה תעשה, שהמדינה תסדר, שהמדינה תספק, שהמדינה תממן, שהמדינה תפקח. מאין לדעתך המדינה תיקח את הכסף כדי "לסדר" לכולם את כל הדרישות? ממני וממך.הבעיה היא שהמדינה לא מחזירה לציבור בדיוק אותו סכום שהיא לוקחת. חלק ניכר מהמיסים מממן את כל מנגנוני הממשלה. את ודומייך ודאי תצאו להפגין גם למען זכויותיהם של עובדי המגזר הציבורי, כלומר קביעות ושכר שרק עולה (האמת שאפילו אין צורך להפגין כי הבוננזה הזו מעוגנת בחקיקה). התוצאה היא מגזר ציבורי שהולך ומתנפח (מי לא רוצה קביעות ושכר שאינו קשור לתפוקה), ומצד שני יעילותו הולכת ויורדת (אם השכר עולה בלי קשר לתפוקה, רוב העובדים לא מתאמצים).כמובן שבירוקרטיה כזו אדירה ולא יעילה הופכת כר לשחיתות. גורמים אינטרסנטיים יודעים על מי ללחוץ ואיך ללחוץ כדי ליצור רגולציה לתועלתם האישית. כמובן הכל נעשה באיצטלה של "הסדרת כשלי השוק לטובת האזרח".למשל, הסוציאליסטים לוחצים ומקבלים חקיקה ש"מיטיבה עם העובדים" ומגדילה את עלות העסקת עובדים שכירים. התוצאה היא לא עובדים שכירים מרוצים, אלא עליית מחירי מוצרים ושרותים. במקביל, בתחומים שבהם הדבר אפשרי, חברות מעבירות את פעילותן למדינות אחרות, שבהן יותר כדאי להעסיק עובדים.למשל, החקלאים לוחצים ומקבלים חקיקה שמונעת יבוא תוצרת חקלאית. התוצאה היא קומץ חקלאים שמתעשרים, עוד קומץ חקלאים שמחזיקים מעמד בעזרת מימון ממשלתי, וכל הציבור שמשלם מחיר גבוה (גם על קוטג') בגלל חוסר תחרות.יום אחד הציבור יוצא להפגין כי הכל יקר: הדירות, הקוטג', העגבניות, העגלות לתינוקות... הציבור יכול להאשים רק את עצמו: ביקשת שהממשלה תסדר הכל? קיבלת, אבל יש לזה מחיר יקר מאד.
0
איל
תשובות לעינת (חלק ג')"אין בניה של דירות קטנות, כלי רכב בישראל ממוסים בצורה כזו שהופכת אותם ליקרים מאוד לקנייה, אחזקה, ולמילוי דלק, והם מספקים בסך הכל אכסנייה לעמידה בפקקים כל בוקר וכל ערב."את רוצה שהממשלה "תנהל" את שוק הדיור? זו התוצאה. הבירוקרטיה מגיבה לאט ובדרך כלל בצורה שגויה. רק לפני שנה קמה צעקה גדולה כנגד בעלי דירות שפיצלו דירות גדולות לכמה דירות קטנות. התגובה של השלטונות היתה באכיפה מוגברת ועונשים כבדים.למה? ככה, כי יש חוק ויש לחץ ציבורי להעניש את "בעלי ההון החזירים". היום אותם מטומטמים צועקים שיש מחסור בדירות קטנות בת"א.את רוצה שהמדינה תסלול כבישים, תסדיר את שוק הרכב, תפקח על הדלקים? זו התוצאה. ראית פעם איך מע"צ סולל כביש? שני מהנדסים וחמישה מנהלי עבודה נשענים על טנדרים חדשים עם קפה ביד, ומסתכלים כל שני פועלים שעובדים. ככה משפצים את נתיבי איילון כבר 30 שנה.כל מיני "מומחים" ו"נאורים" מסבירים שההפרטה רעה, השוק החופשי סובל מכשלים, והקפיטליזם חזירי - לכן המדינה צריכה לעשות הכל. כל אותם גאונים מתעלמים מהכף השניה של המאזניים: כדי לממן את חוסר היעילות המשווע הזה צריך לגבות הרבה מיסים."כשמשווים את המצב למה שקיים במדינות מפותחות ברמה של ישראל מבחינת התוצר לנפש מבינים שזה לא אמור להיות ככה." -השוואה בין מדינות אינה פשוטה. לישראל יש בעיות יחודיות (כמו בטחון) ואולי גם יתרונות יחודיים (שאני לא מעלה על דעתי כרגע). ישראל היא שוק קטן בהשוואה למרבית המדינות המפותחות, ולכן יעילות השוק נמוכה יותר.נתעלם מכל הבעייתיות בהשוואות, ונתרכז רק במה שמטריד אותך: למה הדשא של השכן ירוק יותר?סיבה אחת היא שהשכן לא יוצא להפגנות כדי שהממשלה תטפח לו את הדשא. כלומר, במדינות אחרות המעורבות הממשלתית בחיי האזרחים ובמיוחד בכלכלה פחותה בהרבה בהשוואה לישראל. יש גם מדינות שבהן המעורבות הממשלתית דומה לישראל, אבל אלה מדינות שבהן השוק גדול יותר (כמו צרפת), או שאין להן כמעט אילוצים ובעיות חיצוניות (כמו מדינות סקנדינביה), או שיש להן אוצרות טבע (כמו נפט) שמממנים את חוסר היעילות.חוץ מזה, לא בטוח שהחיים במדינות אחרות טובים יותר. ראי סקר שנערך לפני חודשים ספורים: http://www.ynet.co.il/articles/0,7340,L-4060096,00.html
0
איל
תשובות לעינת (חלק ד')"משהו בשיטה הקיימת בישראל גורם עוול למרבית העם. רק שכבה קטנה מרוצה" -שוב אבחנה נכונה. מי השכבה הקטנה שמרוצה? יש בעצם כמה שכבות כאלה:1. עובדי המגזר הציבורי, כמו עובדי חברת חשמל, מקורות, הנמלים וכו'. ככה זה כשהמדינה מספקת שרותים לאזרחים - המדינה היא מונופול והעובדים סוחטים תנאים כאוות נפשם. מצד אחד הם יכולים להוריד את השאלטר (או לסגור את המים או לעצור את היבוא והיצוא), ומצד שני אי אפשר לפטר אותם (ותודה לסוציאליסטים שדאגו לקביעות).2. חלק מהעשירים (הטייקונים). כאשר המדינה מכתיבה כל צעד ושעל בכלכלה, לא צריך להתאמץ כדי לספק לצרכנים שרות טוב וזול. יותר קל לשכנע את המדינה שחייבים רגולציה, רשיונות, זיכיונות, פיקוח, ואכיפה. אז רק החברות הגדולות יכולות לעמוד בתנאים, ואין מתחרים. כלומר גם בתחומים שבהם לכאורה יש שוק פרטי חופשי, בעצם אין תחרות. יש מונופול או אוליגופול או קרטל. הכל לפי דרישת הסוציאליסטים ש"המדינה תסדיר את כשלי השוק ותעצור את הטייקונים" - התוצאה היא שאין שוק והטייקונים חוגגים.3. הפוליטקאים. רובם ככולם, גם אלה מביניהם שמתכוונים לטוב, אנשים בעלי צורך עז לצבור כח ולשלוט על אחרים. הם תמיד ינסו לצבור יותר כח, כלומר יכפיפו יותר ויותר תחומים לשליטה שלהם. הצורך בכח ושליטה גורם לפוליטיקאים להתערב יותר ויותר בחיי האזרחים, כלומר להכתיב לאזרחים כל צעד ושעל. למרבה הצער הגישה הדיקטטורית הזו זוכה להסכמה מצד הציבור "הנאור" קרי הסוציאליסטים.כשהעובדות ברורות, ברור גם הפתרון: לצמצם למינימום את מעורבות המדינה בכלכלה ובחיים בכלל.כל זה מבלי להכנס לעניין של מניעים אחרים שמאחורי המאבק: שמאל מדיני שרוצה להפיל את הממשלה, קבלנים וטייקונים שכאמור רק ירוויחו מהעניין, וכו'. מי שדואג לנפח את המאבק וללבות את האש הם שני גורמי תקשורת גדולים: קבוצת ידיעות אחרונות וקבוצת מעריב. הם עוסקים בחיסול ממוקד של נתניהו, בגלל שלראייתם חבר של נתניהו (המיליארדר שלדון אדלסון) הקים את עיתון "ישראל היום" שפגע קשות בתפוצה ובהכנסות של ידיעות ומעריב.
0
כרמל
יש משהו בטענה של עינתאנחנו הקפיטליסטים פיספסנו לגמרי את המאבק הזה, בין אם הוא מראש היה מכוון להפלת הממשלה ובין אם הוא התחיל כמאבק אותנטי ואז נחטף ע"י השמאל הקיצוני. בסופו של דבר הטענות שמעלים המפגינים נכונות, יקר כאן וזה באשמת המדינה, כולנו יודעים שהשורשים הסוציאליסטים של המדינה גורמים למחירי דיור גבוהים למשל ויודעים שאפשר לפתור את זה באמצעים קפיטליסטים. אבל אנחנו הזנחנו את השטח במקום ישר להצטרף למחאה להוביל אותה ולדחוף לפתרונות נכונים כמו הפרטת קרקעות וקיצור הליכי בניה משאירים את הרחוב לגומים קומוניסטים המאורגנים היטב שישר לוכחים את ההובלה ודוחפים לפיתרונות הזויים שאין צורך לפרט. אני שומע עכשיו על כאלו שרוצים להקים דוכן, לחלק פליירים וכו' אבל שימו לב עברו כבר שבועיים ואנחנו רק מדברים על להתחיל לעשות את המעט הזה.
0
עינת
לאייל א' ב' ג' וד'אייל היקר, תגובותיך הפרטניות למשפטים שכתבתי - כוללות חזרה על שני רעיונות- 1. המחיה בישראל לא יקרה. היא אפילו זולה ממה שהיה בעבר. 2. התערבות הממשלה טומנת בחובה יותר נזק מתועלת. ולכן רצוי לא להכניס רעיונות חדשים להתערבותה ולכן מסקנתך היא - די להתבכיינות – אלה הם החיים. תגובתי מתחלקת ל-3 חלקם: ראשית לגבי מהות תגובתך- יש בה הכחשה כמעט מוחלטת וביטול גורף של זעקה. דע שאתה שייך למיעוט. אשריך וטוב לך אבל רצוי שתדע את פני החברה בה אתה חי מעבר לסטטיסטיקות שמרנינות את ליבך. שימוש בסטטיסטיקות צריך להיות תמיד בזהירות מסוימת. וראה תגובתי הראשונה לפוסט. אומר רק שהיא מסתיימת במילים - "כל יום לומדים משהו".שנית, לגבי טענתך הראשונה - אתה מתוודה שקנית דירה בעזרת הוריך, והרי אתה מחזק את דברי- מי שלא משתייך למעמד שבו ההורים יכולים לתת הון ראשוני לקניית דירה לא יכול לעשות זאת בעזרת עבודה קשה. האם זו המדינה שאתה רוצה לחיות בה? אם ענית כן- שים לב, שכיום ההורים המבוגרים מאריכים חיים ומכלים את כל הרכוש שצברו על הוצאות בריאות טיפול וסיוע יומיומי – מכאן שהמפגינים זועקים את הזעקה שיזעקו ילדיך- ביום שבו תאמר להם – לא אוכל לעזור לכם בקניית דירה כפי שלי עזרו- פשוט כי לא יוותר מרכוש הוריך הרבה עבור ילדיך. ושלישית, לגבי התערבות ממשלתית- שזה בעצם נושא הפוסט המקורי של יעקב- ועל כך בפוסט ההמשך
0
עינת
האם התערבות ממשלתית היא שורש כל רעמאחר ואיננו חיים בג'ונגל אלא בעולם המערבי, אנו כפופים לשלטון מרכזי שעל כתפיו מוטלת אחריות גם בנושאי כלכלה, לא רק בגלל רצונו למימון המנגנון. התערבות כזו נדרשת וחיונית בייצור "מוצר ציבורי" שבו נדרשות השקעות עצומות אשר ההחזר עליהם אינו ישיר , ולוקח שנים רבות: תשתיות. ותשתית דיור היא כזו. לכן- נרצה או לא קיימת מעורבות ממשלתית . לכן יש גם לתת את הדעת לכיוון שבו היא הולכת. ארה"ב הראתה ומראה לנו מה קורה כשרגולאטור צופה מהצד, אינו מתערב, ומתיר ל"כוחות השוק" לפעול ולא משנה אם מדובר באידיאולוגיה קפיטליסטית שמונעת התערבות או בשוחד של פקידים . אם התוצאה הסופית היא שמתירים לתאגידים לעשות ככל העולה על רוחם כשבמקביל תחרות מביאה לשחיקת מרווחים - מגמת קונסולידציה – וענפים שמתנהלים כאוליגופולים. זה המצב היום בשוק הבשר בארה"ב, בחקלאות האמריקאית, בבנקאות ההשקעות ועוד. אוליגופולים אמריקאים אלה פועלים, ממש כפי שהדגים לנו הטריאופול סלקום-פרטנר-פלאפון , לעושק צרכנים ותשלומי שכר רעב לעובדים בעיקר כשמדובר במוצרים בסיסיים שהביקוש עליהם מאופיין בקשיחות וייצורם מעורב במשרות לא מקצועיות. גם במצב כזה *דרושה* התערבות ממשלתית – כמו זו שהפגין שר התקשורת בעקביות שהביאה לבסוף לשינוי מגמה בשוק הסלולאר – ביטול קנסות יציאה, ירידה בדמי קישוריות וכו' וכל אחד מאיתנו מרגיש זאת היום בחשבון הסלולאר.
0
איל
תשובות נוספות לעינת"הכחשה כמעט מוחלטת וביטול גורף של זעקה." -להיפך, הזעקה ברורה לי, כמו גם הבורות של הזועקים."דע שאתה שייך למיעוט." -כלומר לראייתך הרוב צודק, אפילו כשהרוב טועה. אגב, מה הבסיס העובדתי לפיו את קובעת את דעת הרוב? גודל הכותרות בידיעות אחרונות?"רצוי שתדע את פני החברה בה אתה חי מעבר לסטטיסטיקות" -כלומר לראייתך לעזאזל העובדות, לעזאזל ההגיון, לעזאזל העתיד. מה שחשוב הוא להיות קונפורמיסט ב"חברה בה אתה חי", אפילו אם החברה הזו דוהרת לאסון."אתה מתוודה שקנית דירה בעזרת הוריך" -תקראי שוב. הורי קנו דירה בעזרת הוריהם. אני קניתי בעיקר בכוחות עצמי. התמיכה העיקרית שקבלתי מההורים שלי היא חינוך טוב."התערבות כזו נדרשת וחיונית בייצור "מוצר ציבורי" שבו נדרשות השקעות עצומות אשר ההחזר עליהם אינו ישיר ... ותשתית דיור היא כזו.". -אינספור קבלנים עשירים בעולם יסבירו לך: אין שום בעיה לשוק החופשי להשקיע בבניית דירות ולקבל עליהן החזר ישיר רווחי מאד."ארה"ב מראה לנו מה קורה כשרגולאטור צופה מהצד, אינו מתערב, ומתיר ל"כוחות השוק" לפעול" -העובדות: המשבר הכלכלי החל בארה"ב בגלל התערבות ממשלתית גסה בשוק הנדל"ן, ומי שהצית את המשבר הם שני בנקים ממשלתיים שעליהם מופקד גוף פיקוח ענק."אם התוצאה הסופית היא שמתירים לתאגידים לעשות ככל העולה על רוחם ..." -תאגידים עושים ככל העולה על רוחם *רק כשיש רגולציה*. הרגולציה מכבידה על התנהלות השוק, ומי ששורד הם התאגידים הגדולים, שנותרים ללא מתחרים. לכן תאגידים פועלים במרץ ובשקט למען הכבדת הרגולציה הממשלתית."זה המצב היום בשוק הבשר בארה"ב, בחקלאות האמריקאית" -החקלאות בארה"ב כולל שוק הבשר מוגנת ברגולציה כבדה ביותר: מכסות ומחירים שנקבעים ע"י הממשלה (כמובן בלחץ הלובי החקלאי), איסור תחרות, ואפילו איסור פרסום מידע על נזקים בריאותיים (מחשש לפגיעה במכירות).החקלאות בארה"ב היא לא דוגמה לכשל שוק חופשי, אלא דוגמת מופת לאסון הרגולציה."*דרושה* התערבות ממשלתית – כמו זו שהפגין שר התקשורת בעקביות שהביאה לבסוף לשינוי מגמה בשוק הסלולאר ... כל אחד מאיתנו מרגיש זאת היום בחשבון הסלולאר. " -אנחנו בהחלט מרגישים - את העליה במחירי החבילות, השיחות וה-SMS...לסיכום: עינת היקרה, את מתבססת על עובדות מופרכות ומגיעה למסקנות שגויות.
0
איל
לכרמלהבעיה היא לא המפגינים אלא התקשורת. רוב אנשי התקשורת נוטים חזק שמאלה, כלומר לסוציאליזם. זו תופעה עולמית, לא רק בישראל.לכן, לדעתי, כל נסיון לפעול למען שוק חופשי יזכה במקרה הטוב למתקפה מצד התקשורת, ובמקרה הפחות טוב התקשורת פשוט תעלים את העניין.לפעמים אני חושב שכנראה המצב צריך להיות הרבה יותר רע, לפני שיהיה יותר טוב. אם המחאה תצליח והממשלה תגביר את מעורבות בכלכלה, אז כמובן שהמחירים רק יעלו - אולי אז עינת וחבריה יעצרו לחשוב איפה הם טועים.
0
אסף ד
תגובה ליעקב בנושא המיסיםיעקב, המיסים העקיפים בארץ רבים ומתרבים. אנו רגילים לחשוב על המיסים העקיפים רק כמיסים רשמיים אך המציאות שונה. קיימים הרבה מיסים שאנו משלמים מבלי לדעת. לדוגמא, כאשר המדינה קובעת מחיר מינימום לליטר חלב, זהו למעשה מס אותו משלמים כל צרכני החלב לטובת הרפתנים. כאשר הנגיד קונה דולרים ומעלה את שער הדולר, זהו למעשה מס אותו משלמים הצרכנים לטובת היצואנים. הממשלה המציאה הרבה שיטות לגבות מס מבלי לגבות אותו בפועל.
0
כרמל
לאיילאייל אולי הבעיה היא בתיקשורת ולא תקבל חשיפה נאותה, אבל זה אולי. אם לא תעשה כלום אז לא אולי, בטוח שהדעות שלך לא יקבלו חשיפה. התקשורת אולי לא נותנת ייצוג הוגן של הדעות באוכלוסיה (ולא רק בהיבט הכלכלי) אבל עדיין פה ושם אפשר להכניס מילה ועדיף קצת השפעה על אפס השפעה. בסופו של דבר אם הציבור יראה שהדברים הגיוניים אז אולי הוא ישתכנע.הרעיון של לחכות ולראות שהפיתרון הסוציאלי לא עובד לא הוכיח את עצמו בעבר. כל פעם שהממשלה גרמה נזק ע"י התערבות (ראה את הדוגמה הנוכחית של משבר הדיור) הפיתרון המוצע היה עוד התערבות ממשלתית...הפוליטיקאים לא יודו בטעות או בכך שמשהו לא בשליטתם, התקשורת לא תבוא ותגיד שהדרישות שהיא פימפמה בעבר היו שגויות.
0
חתחתול
לאייל(26)אתה מאוד מאוד אופטימי, כאשר האספסוף הנבער ישיג את שלו ( מקווה מאוד שלא) והמצב רק יורע וכולנו נחיה בגיהנום, הוא לא יבין, לא יעשה חשבון נפש, הוא רק יחפש שוב את מי להאשים. וההסטוריה תחזור על עצמה.1917 תחזור במלוא הדרה, כל מי שיש לו טיפת שכל בראש יישלח לגיליוטינה אם לא הצליח לברוח לפני זה. רק שישראל לא חזקה ועשירה כמו רוסיה (ההון שהסוציאליסטים שדדו מ"בעלי ההון הארורים" החזיק מאמד 70 שנה עם מלחמת עולם באמצע) אנחנו ניפול כמו פרי בשל לפלנגה הערבית הראשונה.
0
רונן
תגובתיאני מבקש שאף אחד לא ישלה את עצמו שהתדרדרות המצב / אסון יובילו לכך שאנשים יבינו שדרכם מוטעית. לא צריך ללכת הרבה אחורה בשביל להיווכח שהדברים לא קורים כך. כשארה"ב חילצה את הבנקים אמרו שאם החילוץ לא יוציא את ארה"ב מהמשבר, אז יבינו שחילוץ ממשלתי הוא רע. זה לא עבד, והיום ארה"ב עדיין לא יודעת איך להוציא את עצמה מהבור שהיא חפרה.ובכלל, אפשר ללכת להיסטוריה העכשווית (200 שנה אחרונות) ולראות את ההבדל בין מדינות חופשיות למדינות מנוהלות. למרבה הצער אין מדינה קפיטליסטית היום בעולם, אז אי אפשר לראות כמה טוב שם לעומת שאר המדינות.אני לא יודע איך משכנעים 51% מהאוכלוסיה (או 5%...) שהשוק החופשי הוא הפתרון. אבל בכך זאת מילת נחמה: יש עוד דרכים להעביר מסר מאשר לחלק פליירים. גם האתר הזה הוא משהו, וכל משהו עוזר.
0
אלין רוזן
לכרמל- בוא נלך לשם!אתה צודק, אני כבר זמן מה חושבת על לחלק פליירים וקצת להפתוח לאנשים את העיניים, צריכים להתאגד כמה אנשים ולתת אינפורמציה נכונה. צור איתי קשר במייל ובוא נעשה משהו
0
אלין רוזן
המייל שליelin.roz@gmail.com
0
עודד
יעקבאם יש לך פייסבוק, יש פוסט שפרסמת בבלוג הירוק שעורר גל תגובות ונראה לי שמן הראוי לתת לך לינק. Oded Faran
0
אסף ד
ליעקב (30)אני מסכים איתך, אני אכן לא משתמש בהגדרה הפורמלית של מס אלא בהרחבה פרטית שלי.רק לצורך ההסבר לגבי למה אני אישית רואה זאת כמס:נניח שהמדינה רוצה לסבסד את הרפתנים על מנת שיוכלו להמשיך ליצר ולספק מקומות עבודה, אבל למדינה אין מספיק כסף כדי לתת את מענקי הסבסוד הללו. אז במקום לגבות מס רשמי נוסף מהאזרחים היא קובעת מחירים ומונעת ייבוא, או שהיא קובעת מכס אדיר על חלב וכד'. האזרח משלם את הסבסוד, הכסף אמנם לא עובר דרך הממשלה אך בעיני זה שווה ערך למס.שוב אומר, אני מסכים עמך שאין בדברים אלו להוות מס כהגדרתו הפורמאלית.בכל מקרה, העליתי בפורום תגובה לכתבתך ולחלק מהשאלות העולות ממנה.
0
יעקב
לאסף: מה ההגדרה של מסתלוי איך אתה מגדיר מס. כאשר הממשלה מנהלת את מונופול החלב, או אוסרת יבוא עגבניות היא מעלה את מחירי המוצרים האלה באופן מלאכותי, והדבר מכביד על האזרח. אבל זה לא מס. מס - זה מס - זה כסף שאנו מעבירים לממשלה. זה הפירוש של המילה. אם אתה רוצה להרחיב אותה ולתת לה פירושים נוספים - אתה יכול, אבל זה הפירוש המקובל.באשר לעינת שטענה שהיתה הכבדה של המיסוי העקיף - זה לא כול כך נכון. גם לא עם הפירוש המורחב שלעיל. המכסים, איסורי הייבוא, ומועצת החלב (למשל) קיימים מאז קום המדינה, והנטל הזה לא הוכבד לאחרונה.
0

3000 תוים נשארו