שישי, 10 יוני 2011 00:00

יובל שטייניץ - ''מכת פטיש'' על מס מיותר לחלוטין – מס שבח

"הפטיש" של שטייניץ הוא טלאי נוסף על מס שבח המסובך ממילא, וזאת – בלי שום קשר לשאלה אם מחירי הדירות ירדו או ימשיכו לעלות. הרבה רעש על פטור זמני ממס מיותר לחלוטין.

יובל שטייניץ, כמו קודמיו ועמיתיו, שבוי באידיאולוגיה שתפקיד הממשלה הוא לנהל את הכלכלה בכלל ואת שוק הדיור בפרט. מחסור או עודף קיצוניים בדירות ועיוותי מחיר הם תוצאה בלתי נמנעת של פילוסופיה זו. את ענף הנדל"ן צריך השוק לנהל ולא פקידי מדינה. "הפטיש" של שטייניץ הוא טלאי נוסף על מס שבח המסובך ממילא וזאת – בלי שום קשר לשאלה אם מחירי הדירות ירדו או ימשיכו לעלות.

1164אם תחקרו מתווך דירות או שמאי מקרקעין תגלו באופן לא מפתיע שאיש מהם לא שמע על ישראלי שמכר דירת מגורים ושילם מס שבח. כמעט כולם מנצלים את הפטור. ואכן, מנתוני מנהל הכנסות המדינה עולה כי עיקר הכנסות המדינה ממס שבח נגבה ממכירת קרקעות ומבנים מסחריים. הכנסות מדירות מגורים מהווה רק כ- 9% מבסיס המס. הדו"ח האחרון (לוח י-4. הדו"ח האחרון פורסם בשנת 2008 – מאז באופן תמוה אין דוחות...) עולה כי בשנת 2007 גבה מס שבח כ- 2.3 מיליארד שקל מתוכם נגבו רק 218 מיליון שקל מס שבח על דירות מגורים. בערך כמו המס על סיגריות במשך כ-3 חודשים – סכום מגוחך יחסית. לצורך השוואה: מיסי הדלק מכניסים למדינה כ- 11 מיליארד שקל בשנה.

כל מס הוא שרירותי ונועד להניב הכנסות למדינה. הצגת מיסים כ"שרירותיים" אינה תקינה פוליטית, מס צריך להיות גם "צודק" – ולכן, מוסיפים קישוט אידיאולוגי: מס על סיגריות בגלל "נזקי העישון", מס על דלק נלחם ב "נזקי זיהום האוויר", מס הכנסה למען "השוויוניות" ומכס לעידוד והגנה על התעשייה המקומית. מזמן לא שמענו על האידיאולוגיה שמאחורי מס שבח מקרקעין, אבל זה בטח קשור למשהו נגד "ספקולנטים".

למרות הנטייה הפוליטית להלביש אידיאולוגיה להצדקת מס זה או אחר, צריך לשפוט מס לפי התועלת המופקת לעומת הנזק שבגבייתו. לפי ההכנסה בפועל לעומת עלות מנגנון הגבייה. ואין להתעלם מצידו השני של המתרס – משאבי האנוש וההון המושקעים בהתגוננות מהמס והעיוותים שנגרמים לפעילות הכלכלית עליה מוטל המס.

מס שבח על דירות, הוא מס גרוע על פי כל אחד מהקריטריונים. אם מס שבח על דירות יבוטל לאלתר – העדרו כלל לא יורגש בספרי התקציב בגלל היקפו הזעום. 

מעבר להיקף הגביה הזעום, קשה להתעלם מנזקו של המס. מס שבח הוא הגורם העיקרי להאטת המסחר בדירות מגורים: מכירת דירות מתעכבת לעיתים מספר שנים רק כדי להימנע מהמס. גם רישום הדירה בטאבו מתעכב למשך חודשים עד לקבלת האישור המיוחל ממס שבח על היעדר חובות, ובינתיים – המוכר אינו מקבל את מלוא התמורה על הדירה שנמכרה. אלו הם מקלות של ממש בגלגלי שוק הדירות. 

חוק מס שבח הוא מהמסובכים שבחוקי מדינת ישראל. עד כדי כך שמעטים עורכי הדין שמוכנים להסתכן ולהעריך מראש את חבות המס של לקוח שלהם. כל הערכה שלהם תלווה תמיד בהסתייגויות רבות – ובצדק. כל קורא ממוצע של העיתונות הכלכלית בישראל יכול להעיד על מבול כתבות המומחים שדנים ודשים בנושא: "מי זכאי לפטור?", "כל מה שרציתם לדעת על הפחתת מס שבח", "שינויים בחוק מס שבח", "פריסת מס שבח". יש גם ספרים עבי כרס שדנים בנושא, כולל שני כרכים שעוסקים ב"קובץ הפרשנות לחוק מס שבח" – נראה שמאז חתימת המשנה והתלמוד לא נכתבו בעם ישראל כל כך הרבה מדרשים ופרשנויות כמו על חוק מס שבח.

אלפי ישראלים אינטליגנטים משחיתים זמן יצרני ופורה על קריאה, כתיבה ודיונים על מס שבח. בתי המשפט עסוקים בתביעות ובתביעות שכנגד. עורכי דין, שמאי מקרקעין, פקידי מדינה לשעבר וסתם יועצים בעלי ניסיון מתפרנסים מחוק מעוות ומיותר – המדינה מכריחה אותם "לטחון אוויר". 

כאשר מתבצעת פעילות סרק יקרה ומיותרת – מישהו צריך לשלם עבורה. החשבון מוגש כרגיל לאזרחי ישראל בצורה של פגיעה ברמת החיים, והפעם דרך מנגנון מחירי הדירות, דרך העלויות הנלוות למחיר הדירה בנוסף לאובדן תוצר כלכלי למשק מ"טחינת אוויר".

"הפטיש" של שטייניץ מכה באוויר – הרבה רעש על פטור זמני ממס מיותר לחלוטין. יבוטל מס שבח לאלתר – הכנסות המדינה מיתר מסי המקרקעין רק יעלו כתוצאה מהגברת הפעילות הכלכלית. 

מוטי היינריך

עודכן לאחרונה ב שני, 01 ינואר 2018 07:14
אלון גולדמן
דעות סוציאל-פאשיסטיותנובעות מפילוסופיה מסויימת. אם אלו דעותיו אז גם בפילוסופיה הוא בצד הלא נכון.
0
יעקב
יובל שטייניץ לא שר אוצר טוביובל שטייניץ הוכיח שהוא מחזיק בהרבה דעות מהסוג הנפוץ - דהיינו דעות סוציאל-פאשיסטיות, לפיהן המדינה מעל לכול, והוא נ(שטייניץ) ציג המדינה.ראינו את זה בחוק ששינסקי, וההתבטאויות של שטייניץ בנושא.צניחתו של שטייניץ לאוצר היא מקרית וחסרת הגיון. איני יודע באיזה תחום הוא מומחה (אולי בפילוסופיה...), בכלכלה אין לו מושג.מעניין איך הדמוקרטיה שלנו מצליחה תמיד להצניח את האדם הכי בלתי מתאים לכול תפקיד מפתח (ליברמן לחוץ, עמיר פרץ לבטחון... וכו').
0
אסף בן דור
התנהלות חלמאיתאנשים יושבים בחדר וקצת קר להם, אז מדליקים חימום, נהייה חם מדי אז מפעילים מזגן. המזגן מקרר מדי אז מגבירים את החימום, החימום מחמם מדי אז מגבירים את המזגן... אידיוטים! תכבו את כל המכשירים ותפתחו חלון!
0
יואב נצר
מס שבח של 50% ל10 שנים מונע בועותזה מוכח בגרמניה.זהו פתרון מוחלט ויחיד לבועות נדלן.אמפירית, מחזור הנדלן הוא 9 שנים,לכן 10 שנים חוסמות מתחילתה של מינימה (נקודת שפל) אחת - אז נכנסים הספקולנטיםועד לסיומה של המינימה העוקבת.מס-השבח הישראלי הוא לתקופה של 4 שנים בלבד, כלאמר מסיומה של המינימה הראשונה ועד לתחילתה של המקסימה (נקודת גיאות) שלאחריה - כלאמר חסר משמעות ולעג לרש.
0
שמעון דיסקין
זה לא מדויקהרעיון של שטייניץ הוא לבטל בעוד שנתיים את הפטור לחלוטין לכל מי שיש יותר מדירה אחת ובכך לגרום לכל מי שמתכנן למכור דירה שניה ושלישית לעשות זאת עכשיו. גם ככה, כמובן, התוכנית מעוררת יותר תמיהה מאשר התפעלות.
0
הפילוסופיה למציאות...
או מחוסר הבנה של הקשר בין
0
נתן
אכן הוא ד"ר לפילוסופיהלפי מיטב זכרוני. הפילוסופים האהובים עליו הם כנראה אפלטון וקאנט...
0
דביל
זווית ראיה קומוניסטית...יש הרבה עבודות שלא מייצרות שום תועלת לחברה כולה. שום תועלת אמיתית לא צומחת מהן, וניתן לא לעשות את אותן עבודות בכלל.זה כולל את כל ענף שיווק ופרסום, זה כולל חלק מאריכת הדין.זה כולל חלק גדול מענף המסחר.ז"א, לקנות כדי למכור אח"כ ביותר יקר.רוב הסוחרים, אכן מביאים ערך מוסף כלשהו ללקוח. אבל יש כאלה שלא. הסוחרים שלא אפשריים בעיקר בענף הדיור.לכן מס השבח נועד להגביל אותם.העובדה שהגבייה באמצעותו מזערית רק מוכיחה שהמס עושה את יעודו. צמצום היכולת להתפרנס מסחר בדירות.ההאטה בפעילות הכלכלית בעקבות החוק זניחה, כי ניתן ממילא לתכנן להשקיע את כספך באפיק אחר.בכל מקרה, קניית דירה כהשקעה היא אחת הרעות החולות של הכלכלה. מדובר על אנשים בגיל העבודה שיכולים לא לעבוד בזכות האינפלציה הנמוכה שאיפשרה להם לצבור מספיק כסף כדי לא לעבוד, לקנות עוד דירה ולהרוויח משכר דירה בגלל מחסור מלאכותי בדירות.
0
אליהו, חיפה
מס שבח הוא המס הפחות גרועהוא מס של 20% מעליית שוי הנכס - מס רווחי הון לכל דבר. זה אולי מעצבן וגורם להקטנת מחזורי הקניה-מכירה - אבל לא תוקע את המשק.בנוסף, כפי שהוזכר - יש עליו כל כך הרבה פטורים שהוא כמעט לא רלוונטי.לעומת המס המינורי הזה קיים מס "היטל השבחה" - שתוקע לחלוטין את גלגלי המשק. המס הזה הוא מס רגולציה טהור - משמעותו היא שערך הקרקע נובע באופן ישיר מכמות הרגולציה שיש עליה - ומכמת את עלות הרגולציה להיות חצי משווי הקרקע.ההגיון הוא כזה - מכיוון שהמדינה מחזיקה קצר כל זכות בניה שהיא - "מגיע לה" לקחת לך חצי מהכסף אם היא זורקת לך כמה פרורים.את הערכת שווי המס הם גם לא נותנים מראש - אלא רק לאחר שהבניה הסתיימה.עכשיו תחשוב על קבלן - שיש לו קרקע שקיבלה הנחות מסויימות. יש לו עלות קרקע, עלויות חומרים, עלויות עובדים ועלויות רגולציה שונות.אחרי שהוא גמר לבנות, ויש לו בתים מוכנים למכירה, מגיעה המדינה - ודורשת חצי מהרווחים.ואם המס יביא לפשיטת רגל - זאת כבר בעיה של הקבלן (ולקוחותיו כמובן).פלא שקבלנים הם שמרנים, ובונים במשורה?פלא שעלויות הבתים רק עולות?במס הקליל והלא משמעותי הם נתנו הקלות.במס הכבד שתוקע את כל השוק - הם לא נגעו.
0
יגאל
אליהו, זה אכן עצם הענייןועל כך מדבר מוטי בוקר וערב:שתרד המדינה מעל הגב של כולם. קוני דירות, קבלנים, מתווכים, שמאים וכו'. פשוט שתרד לנו מהגב. מוטי מסביר שוב ושוב, אוי כמה שהוא צודק!, שכל החקיקה, רגולציה, תקנות ובעיקר מיסוי מטומטם קוברים את השוק הזה ואח"כ מתפלאים מאיפה מחירי הדירות הלא שפויים כיום.
0
אאא
כמשלם מיסים אתה רואהבבירוקרטיה לא יותר מעלות.פוליטיקאי (ואילו אתה הית כזה,גם אתה היית משנה פרספקטיבה) רואה בבירוקרטיה דרך ליצור הקטנה של נתוני אבטלה.המס לא אפקטיבי אבל הוא אפקטיבי במגבלות שהוא מחיל על השוק,והן הצטברות של הרבה דירות בידי מעטים.אני מסופק אם שוק שבו המשאב הבסיסי,קרקע,לא רק מצוי במשורה אלא גם מחולק במתנה למקורבים (קיבוצים,מושבים ,בדווים...)
0
אאא
הוגו שטייניץ,דן מרידור,משה יעלוןבני בגין ועוד לא מעט אחרים הם סמולנים הנמצאים בליכוד.לחלקם,יש דעות ניציות בהקשר הישראלי-ערבי,אבל בכל דבר אחר הם סוציאליסטים מחורבנים.הצירוף הזה לא אמור להתמיה.קוראים ליצורים האלה : מפא"יניקים.
0
יעקב
דן מרידור לא מפא"יניקאי ן לו מספיק שכל בשביל זה
0
דביל
בפוליטיקה כמו בפוליטיקה:עכשיו באופנה להיות ימני, אז גם הסוציאליסטים הלכו ימינה.הימנים בארץ הם לא הקפיטליסטים, כמו שהשמאלנים לא סוציאליסטים.אין לנו קפיטליסטים או סוציאליסטים. יש לנו רק כאלה שיחוקקו חוקים קפיטליסטים או סוציאליסטים לפי מה שהסקרים ינבאו להם.
0
יבגני
לא מסכים איתך הפעםזה נכון שנטל המס צריך להיות נמוך ככל האפשר, אבל הוא גם צריך להיות הוגן ככל האפשר.לא ברור לי איך אפשר להטיל מס על הכנסה מכל סוג אחר (אלא אם אתה מציע באותה נשימה לבטל גם את מס ההכנסה, ואז הכל בסדר) - אבל לפטור לחלוטין ממס דווקא הכנסה מריווחי הון על נדל"ן?!החוק מסובך מדיי ויש יותר מדיי סוגי פטורים? נכון, ולכן צריך לבטל את הפטורים - לא את המס.לדעתי, דווקא רצוי להחיל את מדרגות מס ההכנסה (לאחר הורדה *דרסטית* של גובהן, כמובן) על כל סוגי ההכנסות: הכנסות מעבודה, מדיבידנד, ריווחי הון ריאליים מכל סוג שהוא וכו'... אין סיבה הגיונית שהכנסה מסוג אחד תמוסה באופן שונה מהכנסה מסוג אחר. יותר מזה: אני גם לא חושב שצריך להגביל את מס השבח בזמן. החזקת דירה במשך 50 שנה? מכרת אותה? קח את ההפרש בניכוי האינפלציה המצטברת, חלק ב- 50, וחשב את גובה המס עבור כל שנה בהתאם לשאר ההכנסות שהיו לך בכל אחת מאותן שנים (לצורך בדיקת מדרגת המס המתאימה). לא הכי פשוט, אבל גם לא מסובך באופן קיצוני - בטח לא בעידן המחשב.
0
ליבגני
האתר הזה אכן מציע לבטל את מס הכנסה.
0

3000 תוים נשארו