רביעי, 18 מאי 2011 00:00

לקצץ בכוח המוגזם של האיגודים המקצועיים

מבקר המדינה פרסם אתמול שמאז 2006 מקבלים עובדי נמל אשדוד מזי הרעב "תמריץ סטייקים". עבור תפוקה מסוימת מקבלים ארוחת סטייק במסעדה בעיר. כאשר ההטבה בוטלה בהוראת האוצר, הוכרזו עיצומים על "פגיעה בזכויות".

מבקר המדינה פרסם אתמול את הדוח השנתי. מסתבר שמאז 2006 מקבלים עובדי נמל אשדוד מזי הרעב "תמריץ סטייקים". עובד שעובר רף תפוקה מסוים מקבל תלוש לארוחת סטייק במסעדה בעיר (רובם במסעדה אחת מסוימת...). תקציב הסטייקים האמיר ל-6 מיליון שקל לשנה. לפני כחודשיים הופסק התשלום לסטייקים בהוראת משרד האוצר... העובדים פתחו בעיצומים על הפגיעה הבוטה ב"זכויות העובדים".

איגודים מקצועיים נועדו לתת כוח בידי העובדים מול מעסיקים אכזריים, ולהשיג הטבות לעובדים. האיגודים המקצועיים שואבים את כוחם, בדרך כלל, לא מרצונם של העבודים אלא מהחוקים של המדינה. יותר מדי כוח משחית, לא רק אם מדובר בכוח של הפוליטיקאים, אלא גם אם מדובר ביותר מדי כוח של האיגודים המקצועיים, שהם למעשה אירגון פוליטי. הם הפכו במרוצת הזמן לכוח הרסני. הם אינם מאפשרים ניהול תקין של מוסדות שלטון, שרותים ממשלתיים וחברות ממשלתיות. צריך להחזיר את האיזון המתאים בין הכוח של האיגודים לשאר המוסדות, כלומר יש צורך דחוף לתקן את החוקים המעניקים כוח יתר לאיגודים.

במדינת וויסקונסין שבארה"ב התקבל לאחרונה (לאחר מאבק חריף ומר) תיקון לחוק האיגודים המקצועיים. הנה כמה סעיפים עיקריים בתיקון הזה, שמן הראוי היה לאמץ גם אצלנו. התיקונים מתייחסים לאיגודים של עובדים בשרות הציבורי - למשל - אירגוני מורים, עובדי מדינה וכאלה. 

1. האיגוד המקצועי צריך לייצג באמת את העובדים. כדי שאיגוד מקצועי יהיה מוכר הוא חייב לקבל, כל שנה, את אמונם של 51% מהעובדים שהוא מתיימר לייצג. כלומר - כל שנה יערך משאל בין העובדים, והאיגוד ייצטרך לקבל 51% מקולות העובדים שהוא מייצג. שימו לב - לא רוב בין אלה שטרחו לבוא להצביע, אלא רוב בין כל מספר העובדים, כלומר - המנעות כמוה כהצבעה נגד.

2. אסור יהיה לחייב עובדים לשלם דמי חבר לאיגוד. המעביד לא ינכה במקור, מהמשכורת של העובד, את דמי החבר של האיגוד. האיגוד יצטרך להתקיים מדמי חבר שהעובדים משלמים לו מרצונם החופשי.

3. לא ניתן יהיה לחייב עובדים להיות חברים באיגוד - כלומר - להתנות את קבלתם לעבודה בחברות באיגוד.

4. האיגוד יוכל לנהל מו"מ עם המעביד רק בענייני שכר העובדים, ולא בנושאים אחרים כמו אופן ניהול הגוף או הטבות שמחוץ לשכר (כמו פנסיה וכדומה).

5. העלאות השכר עליהן יאבק האיגוד יהיו מוגבלות לעליית המדד. העלאות שכר מעבר לעדכוני יוקר המחייה יהיו חייבות לקבל אישור במשאל עם של כל אזרחי המדינה (המשלמים את המשכורות ממיסיהם - מדובר בעובדי השרות הציבורי בלבד).

כאמור, כוחם של האיגודים המקצועיים בגופים ציבוריים הוא חזק מאד. למעשה האיגודים שולטים ללא מיצרים בגוף הציבורי והממשלה הנבחרת חסרת אונים. הם אינם מאפשרים את ניהולו התקין. הציבור כולו, המממן את הגוף הציבורי והנזקק לשרותיו סובל ממצב זה. הכוח המוגזם של האגודים המקצועיים הוא בהחלט אנטי דמוקרטי. ראוי לתקן אל החוקים המעניקים לאיגודים כוח בלתי מוגבל, ולהחזיר את האיזון הנכון מול שאר האזרחים, לפי הדוגמה של מדינת וויסקונסין.

יעקב

עודכן לאחרונה ב שני, 01 ינואר 2018 07:06
אבי
מתי כבר יופרטו הנמלים?
0
יבגני
הפתרון, לדעתי, הוא הרבה יותר דרסטימכיוון שהמדינה צריכה לספק אך ורק את השרותים החיוניים לחלוטין (הרי את כל השאר ראוי שיספק השוק החופשי...), ההגיון אומר שעובדי מדינה לא צריכים לקבל זכות התאגדות כלל. מי שמעוניין לעבוד בשרות המדינה - שיעבוד, בתנאים הנתונים; מי שלא מעוניין - שיחפש לעצמו פרנסה במקום אחר.כפי ששוטר וחייל אינם יכולים לשבות - כך גם ראוי שלא יוכלו לשבות דיפלומטים, עובדי פרקליטות, כבאים, עובדי תברואה וכדומה. עובדי הנמלים והרכבת, לעומת זאת, פשוט לא צריכים להיות עובדי מדינה - שהמעסיק הפרטי יקבע מה הוא מסכים לסבול בעסק הפרטי שלו, ומה לא.
0
אאא
אל תדאג,הפיינברג ששולט במערכתהמשפט האמריקאית כבר ידאג לבטל את החוקים האנטי מרקסיסטים האלה בויסקונסין בדיוק כשם שביטל את חוקי ההגירה של אריזונה.
0
אאא
גם את מבקר המדינה לא זכורלי שבחרנו.גם לא את כנופית שלטון החוק,בה הוא חבר.גם לא זכור לי שהרוב כאן החליט לחיות בסומליה,אבל הציבור הנאור בעיני עצמו החליט עבורנו...בדיוק כמו שהחליט שהצרפתים צריכים לחיות במושבה אלג'יראית והאמריקאים צריכים לחיות בקולומביה 2 והאנגלים צריכים לחיות בקולוניה פקיסטאנית.
0
אאא
יש שם לא מעט בזבוזאבל הם לפחות עובדים ועושים משהו חיוני.להבדיל מהפרקליטות,משרד החוץ,העו"סים....שכבת הטפילים עם הניירות מהאוניברסיטה היא התחליף לאריסטוקרטיה מתקופת המונרכיות רק שהאצולה של אז היתה מאד מצומצמת בגודלה והזיקה הרבה פחות.
0
אליהו, חיפה
הפיתרון לא דרסטילמה עובדי תברואה? מה ההבדל בינן לחברות אחזקה?גם שגרירויות יכולות להפריט חלק גדול מפעילותן לחברות מקומיות וישראליות - כמעט כל העובדים.אפילו לא ברור אם כיבוי אש ממשלתי הוא דבר נחוץ: אין להם מונופול על כוח ומערך מילואים מהווה ברוב העולם את כוחות כיבוי האש לטיפול בשריפות הגדולות והעונתיות.אם ניתן להפריט בתי חולים - מכבי האש באותה קטיגוריה.הדברים היחידים שנשארים הם צרכי ביטחון (צבא, משטרה, בתי כלא באבטחה מלאה ובתי משפט), ופיקוח על שרותים וכספים והמנגנון הנבחר(כנסת וממשלה).פעילות זו מטיבעה חייבת להתבצע ללא שביתות.מעבר לזה הפעילות חייבת להיות ברמת "השחקן המשני" - איסור מוחלט על חברות בבעלות ממשלתית לשלוט בשוק מעבר לאחוז מסויים - אחרי כן תהיה הפרטת חלק מהחברה כדי לעמוד בחוק.מי שמעוניין להשתמש בשירותיה מוזמן. מן הסתם מעבר לבעלות למדינה אסור להעביר לה כספים או למנוע ממנה פשיטת רגל.
0
יבגני
לאליהו: יש הבדלעובדי תברואה מספקים מוצר ציבורי חיוני שנקרא ביטחון תברואתי - ז"א מניעת מגיפות. הם חייבים לעבוד גם בזמן מלחמה תחת הפגזות.כיבוי אש הוא פעולה שיש בה סיכון חיים משמעותי (במה שונה מאבק בחומת אש מהסתערות מול ירי אוייב?), וגם היא מוצר ציבורי מובהק. ע"מ לוודא בזמן אמת שזה אכן נעשה, נדרשת משמעת צבאית - מה שמצריך יכולת ענישה שמסוכן מאוד לאפשר לחברה פרטית.כמות מסויימת של בתי חולים הניתנים לפריסה בשטח, תחת אחריות כוחות הביטחון, צריכה להתקיים לצורך טיפול במקרי חירום כמו מלחמה, מגיפה וכדומה - וגם בהם יש לשמור, כמובן, על משמעת צבאית. זה לא סותר בשום צורה את זה שהטיפול הרפואי השוטף - עדיף שיהיה בידיים פרטיות.בכוונה כתבתי *דיפלומטים* - זו קטגוריה מאוד ספציפית שלא ניתן להפריט בשום מצב. אין ספק שיש הרבה פעולות מסייעות בעבודת השגרירויות שניתן להפריט.
0
ל7
והסופרמרקט מספק "ביטחון תזונתי",וכך גם האופים, החקלאים וכו'.לכן המזון צריך להיות מוצר ציבורי, ותעשיית המזון כולה צריכה לפעול תחת הפגזות, ולהתנהל כמו צבא.אפשר להדביק לכל דבר בהתחלה את המילה "ביטחון" וכך להצדיק למה כולנו למעשה צריכים להיות חיילים בשירות המדינה כל חיינו.
0
אליהו, חיפה
אאא, מה אתה מציע?לסגור את בתי החולים?
0
אאא
האם ידעת אליהוכי כמעט 6000 אנשים מתים כל שנה מרשלנות רפואית ? האם ידעת כי בכל פעם שהרופאים שובתים,תוחלת החיים של האוכלוסיה עולה ?
0
אליהו, חיפה
החריגה לצורך ביטחון אינה שרירותיתהיא נובעת מהסטטוס השונה מבחינה חוקית - מונופול על שימוש בכוח:לצבא, המשטרה, ובתי הכלא באבטחה מלאה ,יש יכולת להשתמש באלימות. יכולת זו אינה יכולה להיות מופרטת - לא סביר שחברה פרטית תקבל פטור מעונש על הריגה.לכן, תברואה, כיבוי אש, ואפילו בתי כלא באבטחה מינימלית, לא שונים בכלום מבתי חולים: המדינה יכולה להשתתף בהן בתור "שחקן משני" - כדי לשמר יכולות לזמן חירום או מכיוון שהציבור מעוניין דווקא בחברה בניהול ממשלתי, אך אין שום סיבה להחריגן באופן כולל.רופאים רבים "מתאבדים" לצורך הצלת מטופלים - עובדים שעות מטורפות ותוך סיכון חייהם בטיפול במחלות מסוכנות. אין שום שוני בינם לבין הכבאים האמיצים.
0
יבגני
בדיוק: השימוש בכוח, לרבות כענישהקצין בחזית צריך לירות בחייל שהתנהגותו (פאניקה קיצונית, למשל) מסכנת את המשימה. כך צריך לנהוג גם קצין כיבוי אש בעת התמודדות עם שריפה המאיימת על עיר.אני מקבל את הטענה שאולי עדיף להפריט את שרותי התברואה בימים רגילים, ופשוט להגדיר את העובדים בהם כסוג של "חיילי מילואים" שבעת חירום (מלחמה או מגיפה) "יגוייסו". כנ"ל גם רופאים.לגבי מזון, אז לא יקרה לך שום דבר אם לא תוכל לקנות קולה או עוגה. זה לא חיוני בשום צורה. לחם ומים, לעומת זאת, הם מוצרים חיוניים. אני חושב שהחוקים לשעת חירום צריכים להבטיח אספקה שלהם לאוכלוסיה - גם כן תחת משמעת צבאית.
0
דביל
תוחלת החיים עולה בכל פעם שיש שביתה?האמת היא שמצאתי משהו דומה. מדובר על עדות של שני רבנים שעובדים אצל חברה קדישה בשני ערים בארץ מהשביתה בשנת 2000 יחד עם סילוף עיתונאי מקובל של העובדות. בנוסף, המוות שנחסך מהרשלנות הוא זעיר יחסית לתועלת באיכות החיים (וביצרנות), שאדם בריא מקבל בזכות טיפול רפואי בינוני.
0
דרור
אני לא מביןלא מבין איך הדברים מתנהלים במדינה, מדוע עדיין יש עובדי חברת חשמל,נמלים,נתב"ג ועוד כל מיני אוכלי חינם שמעיזים בכלל לאיים בשביתה אם ישתנה משהו בסטטוס קוו שלהם או שהם לא יקבלו את מה שמגיע להם לדעתם! אני לא מזלזל באנשים שעובדים שם חלילה,אלא במארגני השביתות המנוולים האלה!
0

3000 תוים נשארו