שבת, 29 ינואר 2011 00:00

הקשר של נגידי הבנקים המרכזיים במערב למהומות במצרים ובטוניס

לנגיד הבנק המרכזי האמריקאי, בן ברננקי, יש תרומה לא-צנועה למהומות במצרים. ככל שהאוכלוסייה ענייה כן מוקדש חלק גדול יותר מהכנסתה למזון. הדפסת הכסף בשנים האחרונות היא הגורם לעליית מחירי המזון והסחורות.

ככל שהאוכלוסייה ענייה כן מוקדש חלק גדול יותר מהכנסתה למזון. במדינות השפע המערביות רק חלק קטן מההכנסה מיועד למזון ומזה חלק קטן יותר למזון בסיסי. האמריקאי מוציא פחות מ-10 אחוזים מהכנסתו על מזון לעומת כמעט מחצית מהכנסתו של האזרח ההודי. התמונה קיצונית בהרבה אם בודקים את צריכת המזון הבסיסי בסל המזון באותן ארצות. אזרח במדינה עשירה ניזון בעיקר ממוצרי מזון שעברו תהליכים תעשייתיים-מסחריים. המזון מגיע לצלחת, בבית או במסעדה, לאחר שהושקעה בו עבודה מורכבת ומתוחכמת: הנדסת מזון, עיבוד במפעל, אריזה ושיווק, הובלה, אחסון, מכירה בסופרמרקט ענק וממוזג. מחיר מרכיב המזון הבסיסי בתוצר הסופי אינו העיקר. אם מחירי השמן, החיטה, והתירס יוכפלו – יעלה גם מחיר המנה במסעדה ובסופרמרקט בלוס אנג'לס – אבל לא יוכפל. מחירו של שניצל תירס קפוא במרכול לא יוכפל אם מחיר התירס יוכפל. לעומת זאת, ההוצאה על מזון של חלק גדול מאזרחי מצרים תוכפל מייד, ומכיוון שרוב שכרם הדל מיועד לרכישת מוצרי מזון – הרי לנו משוואה ללא פיתרון. 

1125 1

משקלם של מזון ואנרגיה בסל הצריכה במדינות שונות. האחוזים מציינים את החלק מסל הצריכה שמשלם האזרח על מזון ואנרגיה. כ- 54% מסל הצריכה של האזרח ההודי מוקדשים לרכישת מזון ואנרגיה לעומת 17% בארצות הברית. כלומר, אם ההודי מרוויח 100 דולר לחודש הוא מוציא כ- 46 דולר מהכנסתו על מזון בעוד שהאמריקאי מוציא כ- 8% מסל הקניות על מזון. אם האמריקאי צורך, לדוגמה, בחודש 3,000 דולר אז הוצאותיו על מזון הם כ-240 דולר בחודש.

פגיעת האינפלציה אינה "שוויונית"

הבנקים המרכזיים במערב מגדילים את כמות הכסף מעבר לצמיחה בפריון הייצור מאז 2007. עודף הכסף החדש יוצר לחץ על כמות המוצרים שלא גדלה באותו קצב והביקוש גורם לעליית מחירים. עליית המחירים, האינפלציה, מקטינה את יכולתו של הפרט לרכוש מוצרים. האזרח נוכח כי מיום ליום הוא יכול לקנות פחות מוצרים במשכורתו. הפגיעה אינה אחידה בכל האזרחים – כי אצל חלקם גם ההכנסה גדלה במקביל.

אילו המלאך גבריאל היה מדפיס כסף, ולא ברננקי ופישר, הוא וודאי היה מניח בערב מתחת לכרית של כל אחד מאתנו את שטרות הכסף המודפסים בדיוק ביחס ישר ו"צודק" – כל מי שיש לו שקל בבנק היה מקבל מהמלאך שקל נוסף. כשהיינו מתעוררים בבוקר הייתה כמות הכסף של כולנו מוכפלת. בהנחה שכולנו נצא לחגוג עם הכסף החדש, נגלה להפתעתנו שלא התעשרנו: בזכות החלוקה "הצודקת" של המלאך גבריאל גדל סכום הכסף שעומד לרשותנו אבל גם המחירים הנומינליים עלו. אנחנו יכולים לקנות בכספנו בערך את אותם המוצרים שקנינו לפני שהמלאך גבריאל שיחק בכלכלה.

נגיד הבנק המרכזי אינו מקורב למלאך גבריאל והכסף המודפס אינו מגיע לכל אחד מאתנו באותו לילה ובאופן "שוויוני". הכסף נספג בכלכלה בגלים שהולכים ומתרחבים כמו גלים שנוצרים כאשר אבן פוגעת במים – מי שקרוב למעגל המרכזי ממנו נובע הכסף המודפס זוכה בו קודם ויכול לקנות מוצרים מוקדם יותר ו"במחיר הישן". חולף זמן עד שהכסף מגיע למעגלים הרחוקים באוכלוסיה. 

השפעת מחירי המזון בארצות ערב על ראשו של השליט

מוצרי המזון הבסיסיים, כמעט בכל מדינות ערב, נמצאים תחת פיקוח ממשלתי הדוק וזוכים לסבסוד נדיב. השליטים יודעים היטב שעליה במחיר הפול, החיטה והשמן תצית אש ברחובות. הסיפור אינו חדש – בשנה שלפני חתימת "הסכם השלום" עם מצרים התרבו המהומות במצרים עקב עליית מחירי המזון. לנשיא סאדאת אזלו המקורות להגדלת הסובסידיות – תעלת סואץ שהייתה חסומה (עד 1975) על ידי ישראל מאז מלחמת ששת הימים יצרה בור עמוק באוצר המצרי, הנפט המצרי בסיני זרם לבתי הזיקוק בחיפה והתיירות טרם השתקמה מאירועי מלחמת ההתשה. סאדאת שהיה ערב איבוד ראשו בגלל מחירי המזון לא הפך ליונת שלום. הוא חתם על הסכם השלום כדי להציל את צווארו מזעם הרחוב הרעב. אמריקה הזרימה מייד כ- 3 מיליארד דולר בשנה, הכנסות הנפט מאבו-רודס התחילו לזרום למצרים ותעלת סואץ ששוקמה והורחבה בכסף אמריקאי חזרה להפיק מזומנים. הכסף זרם שוב לסובסידיות (ולייצור טנקים...). סאדאת הצליח להחזיק את ראשו מחובר לכתפיו עוד 4 שנים ובשנת 1981 נרצח על רקע כבוד המשפחה, משפחת הג'יהאד. 

ברננקי מדפיס ומחירי המזון במצרים ובטוניסיה עולים

מחירים עולים כאשר הביקוש יחסית להיצע עולה. כדי שמחירים יזנקו באופן כה חריג (ראו תרשים בסוף הכתבה) צריכים להצטבר לחצי ביקוש גבוהים במיוחד או צמצום חריג בהיצע המזון. לא ארע שום אירוע חריג שצמצם את היצע המזון בעולם באופן כה דרסטי וגם לא היה גידול דרמטי בהיקף האוכלוסייה. על כן סביר להניח שהאינפלציה במחירי המזון נובעת מטריליוני הדולרים שמודפסים על ידי הבנקים המרכזיים בעולם זו השנה השלישית. 

השינוי החריג והמתמשך בכלכלה העולמית הוא בסכומי העתק של כסף שמזרימים הבנקים המרכזיים למשק – הצמיחה ללא תקדים במספר האנשים במערב שמקבלים כסף (מודפס) מבלי שהם מייצרים ערך כלכלי תמורתו. כאשר הבנק המרכזי בארצות הברית "מחלץ" חברה אמריקאית, בנק או יצרנית רכב, שאין ביקוש למוצרים שלה, הוא נותן כסף מודפס בידי מאות אלפי עובדים שלא מפיקים די מוצרים ושירותים תמורת אותו כסף (אחרת השוק היה מתגמל אותם ולא היה צורך ב"חילוץ"). עובדי אותן חברות נמצאים במעגל הראשון של מקבלי הכסף המודפס והם מצליחים, בשלב זה, לקנות מוצרים במשכורתם ב"מחירים הישנים" כי הכסף המודפס טרם הספיק להתפזר בעורקי הכלכלה ולגרום לעליות מחירים – הם המרוויחים מהדפסת הכסף. אבל הכסף ממשיך לזרום הלאה בעורקי הכלכלה: עובדי ג'נרל מוטורס, AIG, עובדי המדינה ביוון ש"חולצו", והכספים שהוזרמו לאחרונה לפורטוגל בהנפקת אגרות החוב "המוצלחת" שם – כל אלה מתורגמים ללחצי קניה של מוצרים ומתגלגלים הרחק מעבר לים אל היצרנים באסיה ומשם אל עובדיהם צרכני המזון הבסיסי. לחצי הביקוש הופכים לאינפלציה. השווקים המודרניים לא ממתינים עד שהכסף המודפס באמריקה ובאירופה יגיע לאינדונזיה – בורסות המזון והסחורות בעולם חוזות מראש את אחריתו של תהליך הדפסת הכסף ומקצרות את לוחות הזמנים של ההתייקרויות הצפויות. גלי ההלם מתפשטים במהירות גבוהה מאשר בעבר בכל העולם. גלי הצונאמי יחזרו גם אל הצרכן האמריקאי. 

לחצי הדפסת הכסף מתגברים גם כתוצאה מפעילות יתר נוספת של "מבוגרים אחראיים" במערב: נגידי בנקים, כמו סטנלי פישר בישראל, פועלים במרץ להגדלת "תחרותיות היצוא" בארצותיהם באמצעות החלשת המטבעות הלאומיים. ההחלשה מתבצעת על ידי הדפסת כסף ורכישת מטבע חוץ – "מלחמת המטבעות". התוצאה – התייקרות של מוצרי יבוא. 

ככל שהכסף המודפס שוקע אל התחתית הרחבה של הפירמידה האנושית בעולם הוא מתורגם מהר יותר לקניות של מוצרי מזון ואלה מתייקרים חדות. ככל שהמעגל הכלכלי של האזרח רחוק ממוקד הדפסת הכסף הראשוני כך כספו נשחק יותר – הוא כבר איחר את הרכבת ואינו יכול לקנות מוצרים "במחיר הישן" – עול שחיקת ערך הכסף נופל בשלב זה בעיקר על הכנסתו הדלה.

כנראה שהמוני האדם במדינות ערב קבורים עמוק בתחתית הפירמידה – הכנסתם לא צומחת כתוצאה מהדפסת הכסף על ידי מערכת הבנקאות המערבית, אבל עליות המחירים פוגעות קשה. כאשר גלי ההלם של הכסף המודפס מגיעים לטוניסיה ולמצרים הם הופכים לניצוץ שמבעיר את הרחוב. מיליוני מצרים לא היו מבעירים את הרחוב בגלל שמוברק מינה את בנו ליורש, אם מחירי המזון לא היו מזנקים. 

מוטי היינריך


אינדקס מחירי המזון :

1125 2

עודכן לאחרונה ב שני, 01 ינואר 2018 05:13
ליברטי
על פלאחים ומוכרי פלאפלברור שיישאר איזה אזור מדברי שייקרא "מצרים" - אך הוא לא יהיה מאורגן במתכונת מדינית של היום, ולא בטוח שבאותם גבולות. יש הטוענים, כי אל-ג'זירה היא היא ה"יד המכוונת" שמחברת את כל האתנוס הערבי, ללא קשר לממשלות. זה מה שחסר פה - איזה "FOX" וגלן בק משלנו, אבל הנומנקלטורה לא תיתן.העולם המודרני הופך להיות מורכב יותר ויותר, וזו הסיבה לנחיצותה של ההשכלה. אם לטגן צ'יפס או לסדר עגבניות אפשר עוד ללמוד בבסטה אצל אבא - לכתוב מערכת הפעלה למעבורת-חלל, לתכנן את IPAD, או להכין תשקיף להנפקה ב- NASDAQ אי אפשר ברכיבה על גמל.מי שלא מבין את ערך ההשכלה, דן את עצמו ואת צאצאיו למקצועות שהאטרקטיביות הכלכלית שלהם פוחתת, וסופם שייעלמו כמו הסייסים והנפחים. נכון, עדיין יצטרכו לקנות אוכל ובגדים - אבל יהיה קשה יותר ויותר להתחרות ב- AMAZON ו- WALMART. כלכלה פרימיטיבית של מסחר בירקות ותיקוני נעליים לא תוכל להתחרות ולהתרומם מעוני.חרף כל השנאה היוקדת, המאפיינת כל אומה שמסרבת להבין שדרכה ה"ייחודית" מובילה לפח האשפה של ההיסטוריה, כמו המאיה, האינקא והאידניאנים, המערב לא נמצא לא בקבר ולא באישפוז. גם אם יש משבר (ועדיין אמריקאי ממוצע חי יותר טוב ממאה ערבים), הוא כבר עבר משברים ויצא מהם מחוזק.יש גם להבחין בין ארה"ב לאירופה: גם בתקופה הקשה ביותר, בארה"ב בסה"כ היו תורים ללשכות התעסוקה, בזמן שעמי אירופה השמידו את העתיד הדמוגרפי שלהם בקרבות ושלחו את היהודים למשרפות.כל מדינות-ערב המודרניות, כולל תעשיית הנפט המהוללת שלהן, הן יציר כפיו של המערב, קולוניות שנזנחו - בראש ובראשונה, של העולם האנגלוסאקסי, בריטניה וארה"ב, שהוא המשחרר האמיתי של האנושות. המערב צייר את גבולותין באופן שרירותי בעבר, והוא יצייר אותן שוב, אם יצטרך - בגלל הפער הטכנולוגי האדיר. עיראק לא החזיקה 3 ימים מול טילי השיוט.שלטון ריכוזי / פטרנליטסטי / סוציאליסטי מעכב את התפתחות המשק - על מקומות העבודה שבהם צעיר יכול להגשים את עצמו ולהתפרנס בכבוד. כך בישראל שהולכת ומתחרדת, ומידרדרת בכל פרמטר של חינוך (ר' דו"ח מרכז טאוב שכבר ציטטתי כאן), וכך במצרים. אם מסה קריטית בעם מבינה זאת, הוא ישכיל להפיל את מוצצי-הדם. אם לא, ועוד יחשוב על "מסע כיבוש" - הוא ילמד בדרך הקשה, כמו היפנים, שחשבו שעם כמה קמיקאזה וספינות מעץ אפשר לנצח את פצצת אטום.
0
יעקב
פרשנות על בסיס אמונהאנו נוטים כולנו לפרש הכול לאור האמונות העמוקות שלנו.כך למשל מייחסים רבים את כול הצרות להתחממות הגלובאלית. בצורת באוסטרליה - התחממות גלובאלית. שיטפונות באוסטרליה - התחממות גלובאלית. הוריקאן קתרינה - התחממות. מלחמה בדרפור - בגלל ההתחממות (מזכיר האו"מ בעצמו אמר זאת).בשביל מוטי - האסון הגדול הוא הדפסת הכסף של ברננקי. (יכול להיות שזה באמת אסון). אז המהומות במצרים זה בגלל ברננקי.המהומות במצריים הן לא בגלל ברננקי והדפסת הכסף. אני גם לא חושב שהן בגלל ייקור מוצרי המזון. אני לא חושב שהמפגינים הם ברובם העניים המרודים. המפגינים (שהשתמשו באינטרנט לאירגון ההפגנות) אינם הפאלחים האנלפבטים (30% מהאוכלוסיה) הרעבים ללחם, אלא ילדי השמנת בקאהיר שרעבים לריגושים.אני סתם מנחש. אינני יודע בדיוק מה קורה במצריים. גם מוטי כנראה לא. ואם לא יודעים, אז אין טעם לפרשן.הפרשנות של מוטי נראית לי מבוססת על אמונות בטן (אידיאולוגיות), ולא סבירה כלל.
0
אאא
ליעקובלהערכתי סאדאת רצה לעבור מחסות סוביטית לחסות אמריקאית.לדעתי זה תוכנן ותואם עם האמריקאים לפני 73.המפלה שלנו הוחלטה ותואמה בין מצרים לאמריקאים.המחיר למעבר הזה היה הסכם עם ישראל.למה סאדאת רצה לעבור לחסות אמריקאית? אולי הרוסים התערבו יותר מדי,אולי הקומוניזם הפחיד אותו,אולי הוא ראה את הנולד לגבי קריסת ברה"מ...
0
אאא
הערותחבל שאתה מתעקש לכתוב מונחים כלכליים לא ברורים.אפשר לנסח כל דבר בלשון פשוטה.לא רק שזה לא גורע,אלא להפך."מגדילים את כמות הכסף מעבר לצמיחה בפריון..." לדוגמא.לא הבנתי למה הדפסת הכסף (שאני מתנגד לה למרות שאין לי פיתרון יותר טוב) מייצרת ביקושים חריגים.הדפסת הכסף אמורה,ולהערכתי גם מצליחה בינתיים,לשמר את רמת הביקושים הרגילה למרות הגידול באבטלה ובחובות.אמנם באופן מלאכותי וזמני,אבל למה היא מגדילה את הביקושים יותר מהרמה הרגילה?האם שקלת את האפשרות של גורמי השפעה אחרים?
0
בתיה אבן
ה"ביו-דיזל", וייקור המזוןתאוות "הירוקים" לתחליפי דלק מאובן, הביאה להרחבת השטחים החקלאיים העוסקים בייצור חומרי הגלם ל"ביו- דיזל" על חשבון ייצור המזון.הירידה בהיצע בשל כך, וכן בשל פגעי טבע רבים ומדבור, הביאה לייקור מחירי המזון הבסיסי בעולם. וכפי שצויין עבור האוכלוסיות העניות ייקור המזון הבסיסי הוא קריטי ומכאן הזעם וההפגנות
0
יעקב
יש סיבות נוספות לעליית מחירי המזוןמלבד הדפסת הכסף. היו בצורות גדולות ברוסיה וארגנטינה ושתיהם אסרו ייצוא של תבואה השנה.יש ירידה בהספקה. יש עלייה בביקוש, בגלל העלייה בהכנסה בסין והודו...יש עוד סיבות.הדפסת הכסף של ברננקי עוד תגרום חורבן גדול בעתיד, אבל איני חושב שהיא כבר הספיקה, עד כה, להביא לאינפלציה גדולה. יש הפרשי פאזה בזמן בין ההדפסה לאינפלציה.
0
יעקב
נמאס ממוברק, בלי קשר למחירי המזון"מיליוני מצרים לא היו מבעירים את הרחוב בגלל שמוברק מינה את בנו ליורש, אם מחירי המזון לא היו מזנקים. "שוב - פירוש שאיני מקבל. לא כול דבר קורה בגלל החור שבגרוש. הדעה הזאת מקורה בפירוש במרקסיסם שמוטי מאמץ (בנושא זה) אולי בלי להיות מודע לכך.מובארק 30 שנה בשלטון, וכול שליט ששולט 30 שנה נמאס על האוכלוסייה. בנוסף - מובארק בן 82 וחולה, וה"רחוב" מריח חולשה.גם, היוזמים, המפגינים, הפעילים במהפכות הם בדרך כלל אינטלקטואלים, בורגנים ובנים של עשירים. הם מדברים גבוהה גבוהה על עניים אבל הם עצמם לא עניים. העניים בדרך כלל פאסיביים.בקיצור: אינני קונה את התיזה של קשר ישיר בין הדפסות הכסף של ברננקי למהפכה במצריים. אלו שתי תופעות שונות.
0
יעקב
רצח סאדת אינו קשור לכלכלהרצח סאדת התרחש למרות ש"הרחוב" היה פחות רעב בזכות הסיוע האמריקאי.הרצח הזה הוא דוגמה טובה לכך שלא כול אירוע חשוב קורה בגלל סיבות כלכליות-מטריאליסטיות (הרעב של הרחוב המצרי).
0
יעקב
השלום לא קשור לרעב של הרחוב"הוא חתם על הסכם השלום כדי להציל את צווארו מזעם הרחוב הרעב. "זו שוב גילוי של "האינטרפרטציה המטריאליסטית של ההיסטוריה" - תיאוריה מרקסיסטית, אני לא קונה את זה. לא כול דבר שקורה קורה בגלל הכסף. סאדת חתם הסכם שלום בגלל שקיבל את כול שטחי מצרים שכבשנו, והשיב את הכבוד האבוד, ולא הייתה לו יותר סיבה או מניע להמשיך במלחמה. אם לא היה מקבל, היה ממשיך במלחמה למרות שהרחוב המצרי היה רעב.הפירוש הזה (המטריאליסטי) של האירועים אינו נכון בכלל, לדעתי. לא הרעב של הרחוב המצרי דחף אותו להסכם שלום.דרך אגב: ה"רחוב" המצרי תמיד היה רעב, ותמיד יהיה רעב, והשלום שינה מעט מאד בתחום זה למרות שהסיוע של 3 מיליארד דולר לשנה מארה"ב עוזר קצת.
0
אאא
ל 3זה נכון.גם ב 1917 דיברו על "דיקטטורה של הפרולטריון".ייצוג הפרולטריון בשלטון לאחר המהפכה היה בדיוק כמו לפניה.המהומות לא יפתרו שום בעיה.מובראק נמאס? ואם הסגן שלו יהיה במקום,מה זה כבר ישנה?גם אני לא רואה קשר וגם לא ממש מבין את הלוגיקה של מוטי במאמר.ועדיין,העליות הרדיקליות במחירי המזון,הנפט והמינרלים דורשות הסבר.אינטלקטואלים הם אידיוטים שחושבים שהם יכולים לנהל מדינות רק בגלל חתיכת נייר מטופשת מאיזה מוסד אקדמי.אין מהפכות ספונטניות.זה סתם מיתוס עממי חסר בסיס.מישהו עומד מאחורי זה,מכוון ומתדלק את כל העסק.
0
אאא
בצורות ומרעין בישין מהסוג הזהמייצרות אפקט זמני של עליה וירידה לאחר מכן.עליה מתמשכת ועקבית לא ניתן להסביר בארועים כאלה.
0
אזרח
מוביליות חברתית והשכלהבחור צעיר ומוכשר בישראל, למשל, יכול ללמוד אחד ממספר מקצועות שיכשירו אותו לעבודה בהייטק, ולהשתלב בשוק העולמי - לייצר משהו שמישהו בחו"ל באמת צריך, ולהרוויח שכר מתקבל על הדעת.זו דוגמא, כמובן שיש עוד דרכים רבות, אפשר גם להתקדם יפה מאוד מזה שתפתח דוכן פלאפל, אם אתה עושה את זה כמו שצריך ויש לך את הכישורים המתאימים.תאר לעצמך מצב בו לא משנה בכלל מה היכולות והכישורים שלך, אין לך שום סיכוי למצוא עבודה שניתן להתפרנס ממנה, מלבד במגזר הציבורי, וגם זה רק אם יש לך קשרים טובים, וגם אז אתה תרוויח ממש רע, ובלי שום קשר למאמץ או ליכולת שלך, אם תקווה קלושה להתקדם שם בעוד הרבה שנים, שוב, אם יש לך קשרים ממש טובים. ואם אין לך מספיק קשרים ומזל "להתברג" למשרה ממשלתית מסכנה שכזו, אז העבודות היחידות בנמצא הן כאלו שמאפשרות לך רמת חיים של פחות משני דולר ליום.לא משנה כמה תלמד, כמה תשקיע, כמה תנסה להתקדם, אלו האופציות. אין אפשרות לפתוח עסק מלבד בתחומים מאוד מוגבלים ורווים, אין אפשרות להשתלב בכלכלה העולמית, לא משנה מה תלמד - לא תהיה לך אפשרות לייצר שום דבר שמישהו בחו"ל מוכן לשלם עבורו.נשמע באסה, נכון?וזה, כך טוענים, המצב של צעירי מצריים.
0
אזרח
האמריקאים סיפקו לישראל רכבת אוויריתשל נשק, תחמושת, מטוסים, טנקים, דלק וכו' לאורך כל המלחמה, לא?אז להגיד שהם רצו שישראל תפסיד נשמע לי קצת תמוה....
0
אאא
מה זה החרטא הזה"מצרים לא יכולה לשרוד" ?היא שרדה אלפי שנים לפני שבכלל גילו את ארה"ב.מצרים תשרוד אחרי ארה"ב,אני מבטיח לך.ובתוך עשור אתה תראה מהומות קשות הרבה יותר בערי ארה"ב ואירופה.יש לעולם המוסלמי את הפתרון שהיה למצב דומה לכל אורך ההיסטוריה : לצאת למסע כיבושים.
0
אאא
לליברטיהנחת העבודה שלך לפיה השכלה אמורה לייצר מוביליות חברתית - אין לה שום אחיזה במציאות.מי קבע שמשכילים צריכים לנהל מדינות או להיות בקבוצה השלטת?אני לא רואה שהגישה הזו מוכיחה את עצמה.המערב דוגל בה ולעובדה שהוא עם רגל ושלושה רבעים בקבר,קצת קשה להתכחש.אף אחד לא מתקבל לאוניברסיטה בגלל החוכמה שלו ואף אחד לא יוצא מהאוניברסיטה יותר חכם ממה שנכנס אליה.הרבה חושבים כמוך ורואים בנייר ממוסד אקדמי כרטיס כניסה לאליטה.אני לא.ממש ממש לא.
0
אאא
מוביליות חברתיתאכן מתאפשרת בשל מהפכות בהן נמחקת השכבה השלטת,אבל השכבה השלטת החדשה לא תהיה שונה.צאצאי השכבה השלטת החדשה שנוצרת לאחר מהפכה לא יעבדו בבנין ולא בניקיון.החלפת אריסטוקרטיה א' באריסטוקרטיה ב' לא פותרת דבר.בד"כ היא רק מרעה את המצב באפקט ששמו "עבד כי ימלוך".והיד הנעלמה שעומדת מאחורי כל זה צריכה רק לייצר ניצוץ ראשוני ולהתחיל את כל התהליך.
0
אאא
לא אמרתי שהאמריקאים אשמיםאמרתי שהם רצו במפלה שלנו ועשו כל שביכולתם כדי שתקרה.
0
ליברטי
ניתוח הגיוני ומשכנענכון, האדם הוא לא רק חומר, הוא גם רוח - אבל בלי קמח - אין תורה, לכן אם אין לך מה לאכול, קודם כל תחשוב איך למלא את הבטן, ואיך להביא אוכל לילדים שלך. בזה מרקס צדק - החומר קודם לרוח, אצל מרבית בעלי החיים, גם מהזן של homo sapiens. גם אם יש מישהו שמכוון את המהפכה - לא משיכת החוטים מאחורי הקלעים מוציאה עשרות אלפים לכיכרות. האנשים האלה היו מוכנים לצאת, הם רק חיכו לטריגר - במצרים זו הייתה הצלחת המהפכה בטוניסיה, בטוניסיה זה היה אקט הגבורה של הבחור (המשכיל) ששרף את עצמו לאחר שהפקידים לקחו לו אפילו את העסק הזעיר שניסה לנהל. כמו שחזה האבי המייסד של ארה"ב, את עץ החופש צריך להשקות מדי פעם בדם של רודנים - או של גיבורים.מהפכות קורות כאשר מסה קריטית של אנשים מגיעה למסקנה שלא ניתן לסבול את המצב הקיים יותר. המסה הזו מצטברת באופו עצמאי, אחד אחד, במשך תקופה מסוימת - ללא קשר ל"יד נעלמה" קונספירטיבית. העיתוי מושפע מעירויים חיצוניים, אבל הבסיס נבנה "בזכות" זרמים עמוקים הרבה יותר.אם העניים מורדים בגלל הלחם, הצעירים המשכילים מורדים בגלל העדר המוביליות החברתית. אין טעם לרכוש השכלה אם הכל מושחת, והג'ובים מחולקים למקורבים. מצרים היא בבסיס כלכלה סוציאליסטית, שלא יכולה לשרוד בלי המענקים האמריקאיים. שליש מאוכלוסייתה שמסוגלת לעבוד עובדת בג'ובים ממשלתיים (http://www.globes.co.il/news/article.aspx?did=1000619067), שוודאי גם מחולקים כמו שבישראל מחלקים משרות פרקליטים ושופטים - קרי, לא מייצרת כלום ורק מוצצת מהיתר - שגם לא יכולים לייצר ו"להימצץ" מספיק במיסים בגלל נכשלותה הכללית של הסביבה העסקית והכלכלית.בטווח הארוך, מצרים תיפול, ואחריה יתר המדינות הערביות, כי משטריהם הריכוזיים לא מאפשרים לאוכלוסיה הצעירה חיים בכבוד, והם גם לא יכולים גם להגר בכמויות כאלה למערב, שיילך ויסתגר. ישראל תהיה באמצע של המערבולת הזו, וסיכוייה לא נראים מזהירים בדיוק בגלל חולשותיה המבניות, שהן מאותו סוג, רק עדיין לא באותה דרגה.
0
יעקב
הכשלון ב 1973 - שלנו.אאא אמר:"המפלה שלנו הוחלטה ותואמה בין מצרים לאמריקאים."תיאורית קונספירציה.לא האמריקאים אשמים בכשלונות שלנו ב 1973 אלא אנו עצמנו.
0
אליהו, חיפה
לליברטי - מה הקשר המטופש שעשית?"ישראל תהיה באמצע של המערבולת הזו, וסיכוייה לא נראים מזהירים בדיוק בגלל חולשותיה המבניות, שהן מאותו סוג, רק עדיין לא באותה דרגה"למעט נפט ומספר קטן של מוצרי חקלאות (כותנה, אורז) מצריים לא מייצאת כלום.השוק שם כל כך סוציאליסטי, מאובן ו"דואג לעובדים" שהממשלה לא מצליחה אפילו לאסוף זבל בערים הגדולות.מכסי מגן גבוהים "שומרים על העובדים מעצמם", וצבא גדול וחזק "שומר על העם מעצמו" וכל מי שמדבר נגד המשטר, מוצא עצמו בחקירות ובכלא.בישראל, רבע מהתל"ג מגיע מייצור של מוצרים שהעולם רוצה לקנות.אכן, 70% מזה הם מוצרי היי טק - אבל אפילו שאר היצוא גדול פי 10 מהייצוא המצרי המקביל.המגבלות על חברה לפטר עובדים הן די זניחות - והמגבלות הן בעיקר שכר מינימום (בעיה שנפוצה בכל מדינה בעולם)וחופש פוליטי? בישראל קמו ארגונים ששמו להם מטרה לפורר את ישראל מבפנים ומקבלים לשם כך מימון מאוייבנו. והתגובה הישראלית מתבטאת בחשיפת מקורות המימון (ואולי אפילו יגיע לביטול פטור ממס)מה הקשר בין החולשות המבניות במצריים - שלא שונות מאלו שריסקו את בריה"מ לאלו של ישראל, שהן מאוד דומות לאלו של ארה"ב ואירופה, אבל אפילו לא מתקרבות אליהן בעוצמתן.
0
גיל
בוקר טוב לכולםזוכרים אותי? מתגובתי למאמר מיום 19.01.2011 "מי קובע את שכר העבודה?".הנה תגובתי שקוממה רבים מכם:"מוטי היקר מעניין כיצד העשירים, המוצלחים, בעלי המזל, האליטות מצליחים לשכנע את העניים, הדפוקים, חסרי המזל, משתכרי שכר המינימום כי העלאת שכר המינימום תוביל לפיטוריהם ולאובדן מקור פרנסתם. מדוע אתם הנאורים, המרוויחים שכר של 5 ספרות תמיד צודקים ויודעים להביא ציטטות, גרפים ומחקרים המצדיקים תמיד את דעתכם, ומשאירים אותנו הדפוקים והטיפשים חסרי מענה.איך זה שתמיד אתם צודקים ?לידיעתך, לעניים אין מה להפסיד, אין להם רכוש, אין להם עתיד, מה שהיה הוא שיהיה, משכורתם בשנת 2010 תהיה 3850 ש"ח ברוטו פחות פנסיה וביטוח לאומי ומס בריאות תהיה 3500 ש"ח נטו, ובעוד 5 או 20 שנה לשיטטך היא תשאר אותה המשכורת נטו 3500 ש"ח, ילדיהם בדרך כלל יהיו דפוקים כמו הוריהם וגם הם ישתכרו 3500 ש"ח נטו ועתידם שחור.אבל, אתם העשירים המוצלחים יש לכם הרבה מה להפסיד יש לכם רכוש רב, מניות בבורסה, משכורות עתק, מעמד חברתי, חוכמה רבה ואתם צריכים ליות מודאגים מגורלם של העניים.למה, כי העניים שכאמור לעיל אין להם מה להפסיד יקומו על העשירים ישרפו את בתיהם ויהפכו את הארץ לאנרכיה, המניות יפלו הבנקים יקרסו ואתם תהפכו לעניים.לכן, התאוריה שלך נכונה לזמן קצר בזמן הארוך היא לא תחזיק מעמד ואתם חייבים להיות עם האצבע על הדופק כל הזמן ולוודא שהעניים ירוויחו קצת יותר".עכשיו לאחר המהומות במצרים אולי שיניתם את דעתכם?אולי קיבלתם תובנות חדשות?
0
אאא
ל 18כדי שהתיאוריה החביבה הזו על מוביליות חברתית תעבוד,המוביליות צריכה להיות דו כיוונית ודי דומה בגודל.אתה צריך אנשים שיורדים בערך כמו אלה שעולים.אם יש דבר יותר גרוע מאריסטוקרטיה שלטת,זה אריסטוקרטיה שלטת שכל הזמן רק הולכת ותופחת.והחלפת מובראק באל ברדאווי,תשנה לדעתך את מאגר האפשרויות הכלכלי של אותם צעירים?האמריקאים סיפקו רכבת אווירית כדי שישראל לא תובס לגמרי.המטרה היתה שנקבל מכה חזקה,לא שנחדל להתקיים.העולם לא הופך למורכב והשכלה חיונית רק בפחות מפרומיל ההקף שלה.מוצרי הצריכה הנלעגים עליהם מבוססת כלכלת המערב אינם דבר נחוץ.בדיוק להפך.כמה מעבורות חלל יש? מי בעצם צריך מעבורת חלל? כמה פעמים ב 50 שנה צריך לכתוב להן מערכת הפעלה?בטטות הרבה יותר חשובות ממעבורת חלל.המשך יבוא
0
אאא
המשךזו כמו שאלת התבלינים והאוכל.צריך מעט תבלינים על הרבה אוכל.לא להפך.המערב ניסה את המודל ההפוך ?: פרולטריון מצומק,אם בכלל ושכבת טפילים עם ניירות שיושבת במשרד : מאד מאסיבית.האמריקאים מעולם לא עברו משבר אמיתי.את המשבר של שנות ה 30 המלחמה סידרה.הבעיות שיש כעת אלף פעמים יותר קשות.דרכן של האינקא נגמרה בגלל שהיא נטבחה.דרכו של המערב תגמר בקרוב בגלל קריסה מבפנים.מלחמות לא משמידות עתיד דמוגרפי.הן יוצרות אותו.מלחמות ומחלות הן דבר הכרחי לויסות גודל האוכלוסיה האנושית ולהעמדתו על הרכב בריא.במינון הנכון כמובן.ארה"ב נלחמת לא פחות מאירופה.היא פשוט מנצחת הרבה פחות.שנות ה 30 זו תקופה קשה? חכה עשר שנים ותראה מה זו תקופה קשה באמת בארה"ב.המערב לא שיחרר איש.הוא עיצב עולם לפי צרכיו ורצונו כמו כל אימפריה בעבר.אין לי טענות אליו.כל אימפריה עשתה ותעשה אותו דבר.רק נא להפסיק עם התעמולה הסוביטית על "שחרור","זכויות","חופש","צדק","אמת","חלשים","דמוקרטיה","שלום"....בלה בלה בלה בלהעיראק לא ניסתה להחזיק מעמד.היא ידעה שיש לה נחיתות טכנולוגית אז היא גררה את האמריקאים לקרבות רחוב.נחש מי ניצח בסוף ?המערב לא יובס במלחמה.הוא הולך לקרוס מבפנים כמו סופלה ענקי.הכלכלה היא הבעיה האחרונה שלו.שלטון ריכוזי לא מעכב דבר.כל ההיסטוריה היה שלטון כזה וזה לא הפריע לשום עם.המהפכה בסה"כ תחליף שכבת טפילים אחת בשכבה אחרת.ואם המערב מעורב,אז שכבת הטפילים החדשה תהיה עם הרבה ניירות מהאוניברסיטה,פי עשר מגודל השכבה הקודמת ומזיקה פי מאה.אתה חושב שני דברים בעייתים :1) ההיסטוריה החלה עם הקמתה של ארה"ב.2) המודל של המערב הוא מעין אולימפוס תרבותי-גנטי-מימשלי שכל האנושות אמורה לשאוף אליו.כרגע המערב דומיננטי.הוא נמצא ממש בסוף ימיו.היו אנשים כמוך לכל אורך ההיסטוריה.אנשים שסגדו לכוח.אנשים שאמרו על יוון ורומא וגרמניה וברה"מ ומצרים העתיקה את כל מה שאתה אומר על ארה"ב.
0
אאא
לגילהאיומים המרקסיסטים לא עושים עוד רושם על איש.ראשית,שיסתכלו על מצרים ויראו מה יש להם להפסיד.מ 3850 לחודש ל 50 דולר לחודש,יש כברת דרך לא קטנה.מהפכה בישראל תהיה הזדמנות מצוינת לשכנינו לפלוש לכאן.פה זה לא מצרים שלא צריכה לחשוש מאיש.אין סכנת מהפכה בישראל.חוץ מזה,המצרים יש אוכלוסיה צעירה מאד ומדינות המערב הן לא רק בית אבות אחד גדול אלא גם מזבלה גנטית בשל אורח החיים שלהן.האם מטרת התגובות שלך היא להרגיז? זה ענין של אופי או של גיל כרונולוגי ?
0
יעקב
גיל ומוטי טועים, זו לא מהפכה של רעבהמהפכה במצריים אינה המהפכה של העניים, הרעבים ללחם, שסובלים מעליית מחירי המזון.המהפכה היא של צעירים בורגניים משכילים שנמאס להם מהדיכוי של הרודן הזקן. זו אולי מהפכה יותר חיננית - מהפכה למען חופש ולא למען לחם.כול אחד מדביק לארועים את הפירוש החביב עליו והאידיאולוגיה שלו.הפירוש הכלכלי (ההמונים רעבים) הוא הפירוש המרקסיסטי. לפי תיאוריית מרקס, כול מהפכה בהיסטוריה התרחשה בגלל ההמונים הרעבים. יש גם דברים אחרים שמניעים אנשים - אידיאולוגיה, דת, כבוד לאומי - ובמקרה שלנו, במצריים - השנאה לישראל ("מוברק סוכן ציוני" היה כתוב בכרוזים רבים).הפירוש של מוטי, ושל גיל, על מהפכה של רעבים לא תואם את העובדות, היום, במצריים.
0
אזרח
לאאא - התנועה לא צריכה להיות בשניהכיוונים.אדם צעיר וחסר השכלה וניסיון מתחיל באופן טבעי בתחתית - היכולת שלו לייצר משהו שמישהו אחר ירצה היא מאוד נמוכה. לאורך השנים הוא צובר השכלה, כישורים, ניסיון וידע שמאפשרים לו להיות יותר ויותר מועיל לחברה, וכך גם רמת החיים החומרית שהוא יכול להרשות לעצמו עולה (כי הוא מקבל תמורה תמורת מה שהוא מייצר), עד שהוא מת.מכיוון שאנשים כל הזמן נולדים ומתים, יש זרם נכנס קבוע של אנשים חסרי הכשרה ונסיון, בעלי יכולת ייצור נמוכה, וזרם יוצא קבוע של אנשים מנוסים ובעלי יכולות ייצור גבוהות שמתים (או מפסיקים לייצר ומתקיימים מייצור קודם שחסכו - זה לא באמת משנה לצורך העניין).לכן אין זה הכרחי שאנשים יירדו ברמת חייהם על מנת שתהיה אפשרות לאנשים אחרים לעלות ברמת חייהם.
0
אזרח
לאאא - בנוגע לצורך בהשכלה:אינני יודע באיזה עולם אתה חי.בעולם בו אני חי, עובד חקלאי חסר השכלה הצליח לייצר מהשטח אותו הוא מסוגל לעבד ביום בקושי מספיק אוכל לו ולמשפחתו המצומצמת, ואילו המדע וההשכלה איפשרו פיתוחים טכנולוגיים שמאפשרים היום לגדל בעזרת עבודתו של חקלאי אחד ועל אותו השטח בדיוק אוכל עבור אלפים רבים של אנשים. בלי המהפכה הטכנולוגית בחקלאות, כל השטחים המעובדים בעולם לא היו קרובים בשביל להספיק להאכיל את אוכלוסיית העולם הנוכחית.ואני מדבר פה רק על להתקיים ברמה הבסיסית ביותר של מזון, עוד לא נכנסו לרפואה שהכפילה את תוחלת החיים וממשיכה להאריך את החיים ולשפר את איכותם, במיוחד עבור החולים והפצועים הקשים ביותר: אולי עבורך זה לא באמת משנה אם אדם יחייה חיים ארוכים מהנים ופוריים או יהיה נכה ויסבול מכאבים כרוניים נוראיים עד למותו המוקדם - אבל עבור רוב האנשים זה די חשוב, במיוחד אם מדובר על עצמם. להגיד שזה "נלעג" זה....משעשע.לא צריך ללכת מאוד רחוק, בזמן (מספיק 200 שנה אחורה, לכל היותר) או במרחב (אתה מוזמן לבקר באפריקה או בהודו), בשביל לראות איך נראים תנאי החיים של אנשים בחברות שהייצור בהן מבוסס על התפיסה שלך, כאילו חקלאות בסיסית היא העבודה ה"חיונית" היחידה והשכלה היא מיותרת. ההבדל בין משך החיים, רמת הבריאות, איכות החיים בכל המובנים, היכולת לתקשר, היכולת לנוע, היכולת לווסת את הטמפרטורה סביבך (בין ע"י מיזוג ובין אם ע"י כך שאתה יכול להרשות לעצמך לקנות בגד) בינך לבין המסכנים באפריקה של היום או בכל העולם של לפני לא כל-כך הרבה זמן, הוא כולו, ללא יוצר מהכלל, תולדה של פיתוחים טכנולוגיים מורכבים, שלא היו יכולים להתקיים בלי שהרבה אנשים יקדישו הרבה מאוד שעות לימוד, כדי להבין טיפה יותר טוב איך הטבע עובד ואיך אפשר לעשות דברים טיפה יותר טוב ממה שהם נעשו קודם לכן.
0
אפרים
הזיכרון הסלקטיבי של ליברטי"גם בתקופה הקשה ביותר, בארה"ב בסה"כ היו תורים ללשכות התעסוקה" ???למיטב זכרוני, במלחמת האזרחים נהרגו מעל 600 אלף אמריקאיים, ( כ 2% מהאוכלוסיה באותה תקופה !!! ). אני מבין שהרוגים אלו אינם הרס העתיד הדמוגרפי.
0
אליהו, חיפה
ל-אאא: מה השכלה מאפשרתלפני 50 שנה שלחו טיל טיפש לחלל וזה הוא שלח קצת אותות רדיו וזה היה הישג.לפני 40 שנה, שלחו אנשים בתוך הטיל הטיפש כדי שיוכלו לעשות קצת פעולות מינימליות.היום - אין שום סיבה לשלוח אנשים לחלל. במקומם אפשר לשלוח רובוטים נשלטים מרחוק עם חיישנים מדוייקים הרבה יותר ממה שאדם מסוגל לקלוט, ומסוגלים אפילו להתמודד עם ניתוקי תקשורת..לשם כך לא צריך לשלוח 10 חלליות כל שנה - אפשר אפילו לשלוח חללית אחת בשנה - אבל האגו האמריקאי לא מאפשר את זה.באותה מידה - במצריים 14% מהאוכלוסיה עובדים בחקלאות. אם 3/4 מהם היו עוזבים את הכפר ועובדים במשהו (באיסוף הזבל שנערם ברחבי מצריים ללא פינוי, או אפילו בבניין פירמידה חדשה או בטיטוא החול מהמדבר) החקלאות הייתה יכולה להשתפר ולהתמקצע. למי שלומד חקלאות באוניברסיטה היה מה לעשות עם התואר.גם שם האגו המצרי מונע יעילות.מה שקורה בארץ ובשאר המדינות המפותחות זה שמשנה לשנה התחרות נהיית קשה יותר - צריך לייצר מוצרים יותר טובים ויותר בזול. מי שלא מצליח - הולך הביתה, ומקבל מספיק כסף כדי לא למות מרעב.עובדים גרועים מפוטרים, וחברות גרועות פושטות רגל.במקום 1000 חקלאים יש 10 חקלאים שמייצרים אותה תנובה בעזרת 90 יושבי משרדים שמאפשרים להם לייצר יותר אוכל בפחות כסף.התוצאה היא שיש מוצרים טובים שמתמודדים יפה עם תחרות מהעולם, וניתן לייצא אותם לעולם.ובכסף לקנות מוצרים טובים יותר, אוכל טוב יותר, ועוד משאבים ממדינות "מתקדמות" כמו מצריים.לאנשים אכזריים ומושחתים זה נשמע אכזרי: למה שהם לא ימשיכו לעבוד? ולייצר את אותו מוצר גרוע ויקר שאף אחד כבר לא קונה?הרי הממשלה יכולה לסבסד את המוצרים הגרועים והיקרים - ואז הם יהיו זולים.לכן טוב שיש את מצריים:במדינה כמו מצריים אין טעם לרכוש השכלה - לא צריך תואר כדי לעבוד בזבל וכדי להשיג עבודה נורמאלית צריך שמי שמבצע אותה יצא לפנסיה, כי במדינה שלא מייצאת שום דבר שיוצר במצריים - אין עבודות חדשות.
0
אליהו, חיפה
הכי טוב במצריםאנשים מקנאים במצרים, לאנשים שם יש כוח, והם יוצאים לרחובות ומרעידים את הממשלה: - אז ממשלת מצרים "חיזקה את העובדים" ולא ניתן לפטר עובד גרוע - אז הממשלה מחלקת מים חינם, ופתאום בארץ הנילוס חסר מים (בגלל ההתחממות הגלובלית כמובן) - אז הממשלה מסבסדת עסקים כושלים במיוחד כאלה ששייכים ל"אנשים הנכונים" (ולא לאנשי עסקים מרושעים) - אז הממשלה מוציאה את כל התקציב על סיבסוד עסקים כושלים, אוכל ודלק לעניים, במקום על פיתוח תשתיות מינימליות או הפחתת מיסוי (לעסקים מרושעים שמנצלים אנשים כדי לייצר מוצרים טובים יותר). - אז יש חינוך גבוה חינם לכולם - (ובשם השוויון, גם לבוגרי אוניברסיטה אין עבודה. בטח לא למתנשאים שחושבים שבגלל שיש להם שכל הם יעילים יותר). - אז הממשלה חייבת משטרה חזקה (כדי למנוע מאנשים לדרוש יותר מחומוס בפיתה ולגרום ל"ניצול יתר של משאבים").אז למה המצרים מתלוננים?יש להם את הממשלה הכי "מתקדמת" בעולם.והם אפילו לא צריכים ללמוד.
0
אאא
ל 26פועל פשוט מייצר כל מה שאדם צריך כדי להתקיים.ככל שהוא "מתקדם" הוא מייצר פחות,דברים לא נחוצים ונכונותו לעבוד בעבודה יצרנית למעשה נעלמת.צאצא של אדם משכיל לא עובד בעבודה יצרנית.גם הוא נשלח למוסד אקדמי לקבל את חתיכת הנייר המקנה כרטיס לעבודות הלא יצרניות במשרד הממוזג.כך שמדובר במעמד חברתי,סוג של אריסטוקרטיה מזיקה במיוחד,ולא בגילדה מקצועית.חברה חייבת פרולטריון גדול כבסיס חברתי-כלכלי-צבאי כדי להתקיים.ככל ששכבת הטפילים עם הניירות גדולה יותר,החברה מתערערת.זה כמו פירמידה הפוכה.העדר התנועה הדו סטרית הוא אחד העיוותים הכי גדולים בחברות במערב ויש הרבה כאלה.האנשים עם הניירות עושים ברובם המכריע דברים שאיש לא צריך,לא נלחמים ולא מביאים ילדים.אבן ריחיים אריסטוקרטית טיפוסית.
0
אזרח
לאאא (31): הגבתי לך כבר ב 27 מהמייצרים "האנשים עם הניירות".
0
אפרים
מחיר המימוש של דוקטרינת בוש - עלינודמוקרטיזצי ה של העולם הערבי = דמוקרטיה בלי הערכים המוספים שלה.האמריקאים "מתאמנים" על עזה, ומצרים, ואנחנו משלמים על כל כישלון שלהם בניסוי "חזון בוש" . נראה אותם קוראים להפיכה דמוקראטית בערב הסעודית.
0
מוטי היינריך
השפעת מחירי המזון אינה ישירהיתכן שמנגנון ההשפעה של מחירי המזון על המהומות אינו ישיר; ולכן, על פני השטח דווקא בולטים גורמים אחרים כסיבות למהומות. ייתכן מצב שמחירי המזון הגואים מעלים את פני המים באגם אי-שביעות הרצון הכללית ואז כל גל מחאה שמקורו אחר (העדר חופש, דיכוי האופוזיציה, האיסלאם, האבטלה וכו') די בו כדי לפרוץ את הסכר. מחירי המזון עצמם אינם גלי הזעם ששוברים את הסכר, אבל הם שיוצרים מפלס אי שביעות רצון משותפת גבוהה מספיק כך שגלי המחאה (מסיבות אחרות) יהיו מספיק גבוהים כדי ליצור מסה קריטית למהומה כוללת. למהומה מצטרפות קבוצות רבות שלכל אחת סיבות משלה. וכמו בכל מהומה -- חלק ניכר הם השאבאב ששורפים ובוזזים חנויות ללא אידיאולוגיה מיוחדת. קיים גם אלמנט של "המון זועם" שמצטרף למהומה רק מהסיבה ש"כולם מצטרפים" -- תופעה שקשורה ל"פסיכולוגיה של ההמון". תופעה זו קיימת בכל חברה, אבל יש לי תחושה שהיא בולטת במיוחד אצל ערבים.
0
יעקב
אכן יש הרבה סיבותוזה לא מדע מדויק, איננו יכולים להגיד מה היו בדיוק הסיבות וכמה כול אחת השפיעה.לדעתי - ההתרכזות שלך בפוסט בסיבה אחת, שנראית לי שולית במקרה הפרטי הנוכחי - נובעת מדעה קדומה מרקסיסטית האומרת שכול המהפכות קשורות באי שביעות רצון חומרית-כלכלית כלומר - רעב.לפי דעתי - האלמנטים החזקים במהפכה זו היו השנאה לארה"ב וישראל (שמוברק מוצג, בצדק, כקרוב אליהן), ואפקט ה"נמאסתם" של שלטון ארוך ומסואב, וגם התחושה (הנכונה) שמוברק זקן וחלש.אני חושש שיקבלו יותר שינוי מאשר פיללו, ולא בתחום הרעב - בתחום זה המצב יהיה רק יותר גרוע אחרי חילופי השלטון.
0
אפרים
אללה אכבר מנצח את מחירי המזוןמתאבדי החמאס הוכיחו שעדיף 70 בתולות בגן עדן מאשר חיים משופרים על פני האדמה. ולהבדיל, מצביעי ש"ס הוכיחו שהשאיפה ל"החזרת עטרה ליושנה" מנצחת את השאיפה לשיפור המצב הכלכלי. לכן תנאי מוקדם להצלחת מהפכה למען חופש, הינו מהפכה תרבותית שמעלה את חופש הפרט לערך עליון. לצערנו מהפכה תרבותית כזו נמשכת מאות שנים.שיגשוג האומה האמריקאית נובע מאימוץ הנכונות להילחם למען אורח החיים האמריקאי: I LOVE GOD, MOTHER AND APPLE PIE.
0
ל 37
היהודים בחרו רמת חיים יותר נמוכה?אינני יודע מהיכן הבאת את הנתון המפוברק הזה. בכל מקום שחיו, לאורך כל ההיסטוריה, היהודים נמנו על המרכיב היחסי העשיר יותר באוכלוסיה במקום נתון.
0
אפרים
הקשר בין הדפסת הדולרים למחיר החיטהניתן די בקלות לבדוק מה הסיבה לעליה במחירי המזון.אפשרות ראשונה - הביקושים בשנים האחרונות גדלו בצורה משמעותית יחסית לגידול בהצע, ואז העלייה במחיר היא אמנם בגלל ההדפסה.אפשרות שניה - הבעיה הייתה בצד ההיצע - ואז אין קשר בין ההדפסה לעליית מחיר החיטה.אפשרות שלישית - ציפיות לאינפלציה שמגשימות את עצמן, מה שקרוי התייקרות עקב "ספקולציה".למיטב הבנתי ההתייקרות הינה שילוב של האפשרות השניה והשלישית, ולא קשורה כלל להדפסות האחרונות, אבל הואיל ולא בדקתי, זה כרגע רק עניין של אמונה...
0
דני
אם מישהו מוטרד מ"עודף האנשים" בעולםהוא מוזמן לשחרר את העולם מנוכחותו ולהקטין בכך את העודף.להאשים את "האנשים עם הניירות" בכך שהחיסונים והתרופות שהמציאו, שהביאו, רחמנא לצלן, לכך שלראשונה בהיסטוריה רוב ההורים לא נאלצים לקבור את רוב ילדיהם עוד בטרם מלאו להם 5 שנים, הם מה שיצרו את בעיות העולם, זה פשוט הזוי.לפני החיסונים והתרופות האלו, רוב בני האדם מתו בתור ילדים קטנים, ברי המזל ששרדו עבדו מצאת החמה עד צאת הנשמה רק בשביל לאכול כמות מינימאלית של קלוריות ההכרחית לקיום, ורבים מהם נכשלו בכך ומתו, הם חיו חיים קצרים, קשים וחולניים, הולידו ילדים וקברו את רובם בעודם ילדים. אפילו חייהם של העשירים המופלגים ביותר היו גרועים בהרבה מהחיים שלך היום, בהיותם חסרי כל הגנה מפני המחלות הפשוטות ביותר. הפסקת המצב הזה היא לא "שורש כל הרע" ,היא שורש כל הטוב בקיומה של האנושות. לפני המצאת החיסונים והתרופות כמעט הכל היה רע, כמעט תמיד, עבור כמעט כולם.
0
אאא
לאפריםלאורך ההיסטוריה רוב היהודים בחרו ברמת חיים יותר נמוכה כמחיר רצוני למען השארות כיהודים.לא עבור כולם נהנתנות וצבירת רכוש היא מהות הקיום.שורש הבעיה של מצרים ושל העולם כולו הוא עודף האוכלוסיה הבלתי נתפס שמקורו בחיסונים ותרופות שפיתח המערב.הדרך לגיהנום,אכן רצופה בכוונות טובות.
0
נתן
ל-"אאא"עכשיו באמת דיברת שטויות. בוא תראה לי איזה יהודים לאורך ההיסטוריה נמנעו מרכוש וחיים "נהנתנים". היהודי הראשון לדוגמא, אברהם, היה מליארדר לאותם זמנים.רבי עקיבא אמר משהו בסגנון שהיצירה האנושית יותר מופלאה מאשר היצירה האלוהית.אין שום אספקטים של ריחוק מרכוש ביהדות או אצל יהודים.בכל אופן אני מסכים עם יעקב שיש הרבה גורמים במשוואה של מהפכות מצרים ותוניסיה. אי אפשר לשים הכל על עניין חומרי. מי יודע אפילו אילו ארגוני מודיעין עומדים ומכווינים שם עניינים. יש הרבה גורמים למה שקורה שם.לדעתי המגמות העיקריות זה מיאוס משלטון מושחת "מערבי" והאסלאם.
0

3000 תוים נשארו