ראשון, 15 מרס 2015 04:50

המצע הכלכלי האחיד של המפלגות - הסכנה שבקיום ההבטחות

הציבור והתקשורת מודאגים, בדרך כלל, מכך שהפוליטיקאים מבטיחים ערב הבחירות, אך לא מקיימים לאחר הבחירות. טעות! הבעיה החמורה של מדינת ישראל היא שהפוליטיקאים כן יקיימו את הבטחותיהם במצע.

 1532
 

כל המפלגות המתמודדות בבחירות הקרובות חולקות אידיאולוגיה כלכלית זהה. כולן מבטיחות לחלק מתנות לסקטורים שונים, או לפלחי אוכלוסייה רחבים.

ליברמן
 ידאג שזוגות צעירים יוצאי צבא יקבלו משכנתאות בשיעור של 90% לקניית דירה; וגם יספק צהרונים חינם לפעוטות עד לשעה 17:00 אחר הצהריים.

כחלון
 יחוקק את חוק "השכירות ההוגנת" ויגביר את הרגולציה על שוק ההשכרה; כחלון גם מבטיח "פנסיה חינם" לגמלאים ללא פנסיה.

מפלגת העבודה
 שמשווקת עצמה כ"מחנה הציוני" – תגדיל את הסקטור הציבורי כדי שיוכל לתפעל חמ"ל להכשרה וסיוע לבעלי מוגבלויות, לאכיפת חוקי עבודה, לחיסול העוני בקרב קשישים, ותגדיל את מספר העובדים הסוציאליים.  המפלגה גם תיכנס "בגדול" לעסקי שיווק המזון באמצעות רשת הפצה ארצית שתתחרה ב"גדולים", תיכנס לתחום המימון לעסקים באמצעות "קרן לעידוד התחרות", ותאסור על רופאים מומחים לעבוד באופן פרטי. המפלגה מבטיחה בפרוט לעשות גם את כל מה שהאחרים מבטיחים.

לפיד
 יוריד את יוקר המחיה באמצעות "פיקוח על מחירים"; עסקים להשקפתו, לא צריכים להרוויח יותר מידי והוא יזהיר חברות באמצעות "שימוע". על פי המצע הכלכלי, המפלגה כבר עשתה את כל הצעדים הנכונים בכנסת היוצאת: "שוויון הזדמנויות", "צמצום פערים", "הרחבת זכאויות", "הגדלת תקציבים חברתיים", ו"הכנסת הגבינה הלבנה לפיקוח מחירים". צריך רק להמשיך. ללפיד יש שפע רעיונות ל"מתנות" חדשות לציבור: קייטנות חצי חינם, מימון ספרי לימוד, הוזלות חשמל, הוזלת טסטים לרכב, ביטוח, מעונות יום. והצ'ופר לצעירים: ביטול המבחן הפסיכומטרי... יאללה לים.

הפתעת הבחירות הוא המניפסט הקומוניסטי של אריה דרעי: "לקחת מהעשירים בשביל העניים". אריה מכלוף בטוח לא מתכוון לקחת מהונם של המולטי-מיליונרים, רבני מרוקו עתירי המצוות: פינטו, איפרגן, אבו חצירא וכנראה רבים אחרים.

הבית היהודי
 "ימשיך להוביל בחקיקה חברתית". המצע מעז להשתמש בביטוי האסור "כלכלה חופשית", אך ממהר לרכך ולהוסיף "עם רגישות חברתית". בנט מפתיע ומבטיח גם את "שבירת הוועדים הגדולים".

רק הליכוד החבוט (לפי הסקרים) לא פרסם מצע כלכלי. לא צריך, כולם יודעים כמה הליכוד "חברתי". אם לשפוט את המפלגות רק על פי המצע, אז הליכוד הכי אמינים – אין הבטחות!

כל המפלגות מתכוונות "לעודד" את התחרות, "לרדת" על הבנקים, "להילחם" בריכוזיות, "לנהל" את קרנות הפנסיה, "לבטל" את מונופול הגז, "לצמצם" את העוני, רפואה איכותית לכולם, "צדק חברתי" לכול, "צמיחה שוויונית".

הציבור והתקשורת מודאגים, בדרך כלל, מכך שהפוליטיקאים מבטיחים ערב הבחירות, אך לא מקיימים לאחר הבחירות. טעות! הבעיה החמורה של מדינת ישראל היא שהפוליטיקאים כן יקיימו את הבטחותיהם במצע, במוקדם יותר מאשר במאוחר. 

מיעוט קטן מאמין ומבין שתפקיד המדינה צריך להצטמצם לשמירת זכויות הפרט מפגיעת אחרים באמצעות מערכת הביטחון, המשטרה והמשפט. מדינה שאחריותה מצטמצמת לאספקת מספר קטן של "מוצרים ציבוריים". רק אותו מיעוט מבין את הנזק שבמנגנון הכפייה הממשלתי המפלצתי והיקר – המערכת שאמורה ליישם את מצעי המפלגות. רוב הציבור ייאלץ לממן את "העשייה" תוך פגיעה בחופש הפרט ובזכות הקניין. רובם הגדול של קורבנות "השיטה" (רוב הציבור) מאמין שתפקידה של המדינה לעשוק כמה שאפשר יותר את האזרחים היצרניים, המוכשרים והמצליחים ולהעביר את הגזל לאלה ש"מגיע להם", לפי החלטת פוליטיקאים. לעומת זאת, כל אחד בטוח שצריך "לקחת" ממישהו אחר.      

ככל שהמפלגות ירבו ויצליחו ליישם את מצען – כן תקטן רווחת הציבור, העלייה ברמת החיים תיבלם ואף תידרדר, יוקר החיים ימשיך לעלות.

ה"באג הדמוקרטי" מוביל את הפוליטיקאים לתחרות על חלוקת יותר מתנות תמורת פחות עבודה. מייד לאחר הרכבת הממשלה מתחיל המרוץ לבחירות הבאות. הזמן קצר וצריך להספיק לחלק כמה שיותר מתנות כדי להבטיח את הקדנציה הבאה. ומכאן הסכנה – מיישום המצע.
 
מוטי היינריך
עודכן לאחרונה ב רביעי, 27 אפריל 2016 17:55
יעקב .
אף אחד לא יודע כלום
המצעים הם אוסף מילים ריקות וסיסמאות שיחצנים העריכו שיתקבלו טוב בציבור. אין שום תכנית של ממש, כוונה של ממש לעשות צשהו או ידע איך עושים מה. הכול חנטריש.המדאיג הוא שבאמת אפשר "לקנות" את הציבור שזיבולי שכל ריקניים כאלה, בעלי ציביון פופוליסטי-קומוניסטי. הציבור אוהב שמבטיחים לתת לו דברים בחינם... הם לא מבינים שאין ארוחות חינם.מה יעשו בסוף? כלום. כרגיל...דווקא הליכוד, חסר המצע, עשה את מרבית הנזק, פשוט מפני שהיה בשלטון... חוק שישינסקי של יובל שטייניץ שהוא לא פחות סוציאליסט משלי חימוביץ', חוק הספרים, ההתנפלות על "מונופול" הגז...מה אחרים יעשו אי אפשר לדעת... הכול מקרי לגמרה. לרוב הכול פטפוטי סרק, לא עושים כלום...
0
hannah nelson
אכזבה
אני קוראת בעניין את הכתבות שלך שרובן מדברות בשפה מובנת ופשוטה אל השכל הישר. הפעם אכזבת: יומיים לפני הבחירות אתה ממליץ על ביבי?
0
אשר פט
אבל האסון הגדול יהיה בביטחון
בהנחיית התקשורת (חוץ מכמה צדיקים), החברה היהודית בישראל שוכנעה שלמרות עלייה חסרת תקדים ברמת החיים, שדה תעופה פקוק ביוצאים לחו"ל ושיאים נשברים ביבוא מוצרי צריכה, למרות כל זאת, החיים בישראל "קשים" ולכן צריך להוריד את נתניהו. זו רק בעיה קטנה כי מי שיחליף את נתניהו יהיה אנשי סורוס והקרן לישראל חדשה - כלומר פוסט-ציונים שסדר היום שלהם, למרות כל מה שהם אומרים, הוא למוטט את המפעל הציוני כפי שאנו מכירים אותו. זו הטרגדיה שעומדת להתפתח כאן, לא כמה איוולות כלכליות.
0
אשר
אז איך לבחור אם בכלל ?
הכתבה נכונה וממצה את המצב הקיים. כל המפלגות חולקות מצע ומדיניות סוציאליסטית, ולכן מבחינה כלכלית אין הבדל בניהן. אפשר להגיד שהבורות של האזרחים המיטה עליהם רשימת מתמודדים עלובים וחסרי אמינות. לכל עם המנהיגות שמגיעה לו. המתמודדים הם סיפטומים של המחלה הסוציאליסטית בחברה הישראלית. אם הייתי חי בארה"ב לא הייתי טורח להצביע, אבל אני חי במדינה שעדיין נלחמת על קיומה מבחינה בטחונית, ולכן זהו הקריטריון היחיד העומד לנגד עיני. אבחר במי שניראה לי שבתקופתו ימותו הכי פחות ישראלים בידי ערבים. לביבי יש סטטיסטיקה לא רעה החל משנות ה-90, לגבי שאר המועמדים אין לנו עדיין נתונים, וזה עלול ליהיות סיכון לא מבוטל. אני עדיין מתלבט, אבל אשמח אם מוטי יכתוב בנושא מההיבט הביטחוני.
0
יעקב .
תצביע לפי המצפון (דברי אפרים קישון)
!
0
ירון
הליכוד תומך בכלכלה חופשית
נתניהו מאמין באידאולוגיה של פרידמן, תאצ'ר וריגן, ועשה ועושה ככל יכולתו - במגבלות הקואלציוניות כדי להקטין את המנגנון הציבורי ולאפשר לכלכלה החופשית לפרוח.פעולתו בכיוון ההפוך בנושא ועדת ששינסקי מוכיחה שהוא אינו פנאט. וכאשר מדובר על טובת העם והמדינה בסכומים של מליארדים, הוא מוכן לוותר על דבקות מוחלטת בתפיסתו העקרונית. וכך נכון לנהוג.הציבור וביחוד התקשורת דורשים מהמנהיגים "הבטחות" למסירת עוד ועוד הטבות איש איש למגזרו. תוך הכחשת העובדה שכמעט כל הטבה לאחד, מייקרת פי כמה את החיים לשאר. ולכן נכון עושה נתניהו שלא נכנס למרוץ הבטחות זה שעלותו למשק ולציבור גבוהה. בעשותו כך נתניהו מפסיד אולי כמה מנדטים אך יאפשר לממשלתו חופש פעולה בשנים הקרובות - ועל כך יבורך
0

3000 תוים נשארו