שני, 25 מאי 2015 04:47

דיור ציבורי בניו יורק

רשות הדיור הציבורי של ניו יורק מעסיקה 11,000 עובדים. עובד אחד לכל 16 דירות. הבניינים מוזנחים כי חסרים מיליארדים לתחזוקה, רבע מהדיירים לא משלמים אפילו את שכר הדירה המסובסד. אין ממי לגבות.


בניו יורק יש 328 פרויקטים (קבוצות בניינים או שכונות) של דיור ציבורי. יש 178 אלף דירות, בהן מתגוררים כ- 400 אלף נפשות. הבניינים נבנו מאז 1934, והדיירים הם אנשים עניים (לפי מבחן הכנסה), המשלמים שכ"ד מסובסד, נמוך (לא יותר מ 30% מההכנסה).
 

1548

ברשות הדיור הציבורי העירונית, המנהלת את הפרויקטים, עובדים מעל 11 אלף פקידים, במשכורות ציבוריות שמנות. לרשות יש גרעון שוטף של כ- 100 מיליון דולר בשנה – כלומר, ההוצאה על שכר הפקידים גבוהה מההכנסות משכ"ד. בנוסף יש צורך בכ-16 מיליארד דולר לצורך תחזוקת המבנים, מיותר לציין שאין כסף והמבנים במצב התפוררות מתקדם, מחוסר תחזוקה.
 
רק כ- 74% מהדיירים משלמים שכ"ד (נמוך, מסובסד), השאר נמצאים בפיגור ולא משלמים, הם טוענים שאין להם כסף, או שהדירה שלהם לא מתוחזקת תקין. העירייה על 11 אלף פקידי רשות הדיור לא מסוגלת לגבות את החובות.
 
סלאמס נוראי – זה המאפיין את הדיור הציבורי, בהכרח. בניינים מכוערים, סביבה מלוכלכת ומוכת פשע, בניינים ודירות מתפוררות ובלתי מתוחזקות, לא ראויות לדיור. 11 אלף פקידים ברשות הדיור, מושכים משכורות שמנות ופנסיות נדיבות, מוגנים על ידי וועדים. ואין מוצא מהסבך. הפרטה? הס מלהזכיר. זה פויה, זה בלתי חברתי, זה חזירי. מה, שיזם ייקח לידיו את הבניינים, יתחזק אותם, יגבה שכר דירה, וידאג לניקיון? שקבלן ירוויח מניהול הדיור הציבורי? לא בא בחשבון. מה יהיה על 11 אלף הפקידים שאי אפשר לפטר?
 
הדיור הציבורי הוא צרה, ה"ציבור" (העירייה) אינה מסוגלת לנהל בניינים. כמה שפחות "דיור ציבורי" בבעלות ה"ציבור" יותר טוב. אם רוצים לעזור לאנשים עניים בדיור, ניתן לעזור להם בתשלום שכ"ד בדירות רגילות. לא צריך שהעיריות יקימו פרויקטים של דיור ציבורי –  כי הם ייראו כמו אלה של ניו יורק.
 
רשות הדיור הציבורי בניו יורק מעסיקה עובד אחד לכל 16 דירות. מוטי היינריך, שמתמחה בניהול דירות, מעיד שהיחס בחברות ניהול בישראל עומד בערך על עובד אחד לכל 100 דירות מנוהלות: "התחלופה הממוצעת של דיירים אצלנו עומדת על אחת לשנתיים. גם עם דיירים ותיקים אנחנו חותמים הסכם הארכה אחת לשנה (נטל שאין בניו יורק). מצד שני, כמעט ואין לנו בעיות גבייה, או צרות אחרות שמגיעות לבית משפט. אני מניח שגם בניו יורק אין הרבה צרות עם בתי משפט – בכל מקרה אין ממי לגבות את החוב ואי אפשר להיפטר מהדייר הסורר. בעצם, גם מהעובדים במחלקת הדיור הציבורי קשה להיפטר...".
 
כ- 60% מהדירות המושכרות בניו יורק כפופות לחוקים שונים של פיקוח על שכר הדירה. כ- 38,000 דירות כפופות לחוק הפיקוח על שכר הדירה (דומה ל"דירות בדמי מפתח" בישראל) –  Rent control.  בנוסף, קיימות בניו יורק דירות תחת חוקי Rent stabilization. המשותף לכל "התכניות" הוא שכר דירה שנקבע על ידי גוף ציבורי מטעם העירייה, ו"חתונה קתולית" עם הדיירים. הדיור המפוקח הוא מעסיק "כבד" של בתי במשפט ונותן פרנסה רבה לעורכי דין שמתמחים בתחום.
 
סקר שנערך ב-2012 העלה כי ב-41,000 דירות מוגנות מתגוררים דיירים שמרוויחים מעל 150,000 דולר בשנה. כתבה בניו יורק טיימס מעריכה שאילו נשכרו חוקרים פרטיים לבדוק את הנתונים האמיתיים,  היו נחשפים דיירים רבים שהכנסתם השנתית מגיעה ל-350,000 דולר... הכתבה מתארת דיירים בדירות במקומות המבוקשים ביותר במנהטן ששכר הדירה שלהם נמוך מהמנוי החודשי לכבלים.
 
בזמנו פורסם כי אד קוץ' – ראש העיר (יהודי) של ניו יורק התגורר בדירה במנהטן ושילם שכר דירה מוגן מצחיק. גם לידיד טוב שלנו הייתה דירת סטודיו מדהימה במנהטן בקומה 54 ליד כיכר קולומבוס,  עליה שילם כ-200 דולר לחודש. דירה זו שימשה לו בעיקר כמשרד ולאירוח. הוא עצמו גר בדירה גדולה יותר במגדל אחר. אני מכיר עוד מישהו במעמד כזה... כל מה שצריך זה לשכור את הדירה האחרת שלך על שם חבר...  כך שומרים על זכויות "הדיירות המוגנת".
 
בנוסף, תקפים בניו יורק חוקי "דיור בר השגה" – Afordable Rent  במסגרת תכנית זו מחייבים כל יזם להפריש 10% עד 15% מהדירות בפרויקט חדש, כתנאי להיתר בנייה, לטובת "התכנית". הדירות בדרך כלל מיועדות לתושבי הסביבה. היזמים מנסים להגן על הרכוש שלהם ובונים דירות אלה במפרט נמוך יותר ולרוב גם עם כניסה נפרדת. העניין העלה את זעמם של חוגים ליברלים בארצות הברית...
 
תכניות הסיוע לדיור מגוונות, רשויות פדראליות ומקומיות רבות מעורבות, "המאבקים" מתמשכים, ומחירי הדירות עולים.
 
 
יעקב

עודכן לאחרונה ב שישי, 27 מאי 2016 16:22
לוי. 25/05/2015
ואיך קוראים השוטים לארצות הברית ?
מדינה קפיטליסטית !
0
עפר 25/05/2015
ארה"ב מתדרדרת במדד החופש
פעם הייתה בחמישייה הראשונה, היום במקום ה12.
0
יוסי ברנע 25/05/201
הדרך לגהנום רצופה כוונות טובות
!
0

3000 תוים נשארו