שבת, 21 נובמבר 2015 16:59

הפרטת הדואר בבריטניה - לא בישראל

שירותי הדואר הם חלק "מהסקטור הציבורי המפואר". צרה צרורה. אין שום סיבה שהממשלה תתעסק בהעברת דברי דואר.

ממשלת בריטניה החלה בתהליך הפרטת הדואר שלה בשנת 2013, וכעת החליטה להשלים את התהליך ולמכור את שארית מניותיה בחברה. אחרי שהממשלה מכרה כ-70% מאחזקותיה ב- 2013, תמורת כ- 2 מיליארד שטרלינג, היא מכרה עוד כ- 14% ביוני השנה תמורת 3/4 מיליארד שטרלינג.
 
בהפרטה, שהתרחשה באוקטובר 2001, נקבע שווי החברה (דואר) בכ- 3.3 מיליארד סטרלינג. 150,000 עובדיה קיבלו בתהליך מניות בחברה.


1585 1

ביקורת הוטחה כלפי הממשלה שהיא פראיירית ולא השיגה מחיר טוב עבור הנכס. הדבר קורה תמיד, אחרי כל הפרטה. תמיד הממשלה פראיירית ולא יודעת לעשות עסקים טובים. עוד יותר היא לא יודעת לנהל עסקים שבבעלותה, ולהפיק רווחים מעסקים, שפתאום, אחרי ההפרטה, מתחילים להרוויח הרבה.

1585 2 

על הבעיות בדואר ישראל  ניתן לקרוא שלל כתבות כאן. הנה מדגם: בלגן בדואר ישראל, סלולרי נעלם והדרכון עוכב, תקלה בדואר – לא ניתן לקבל שירות בסניפים, ככה נראה סניף דואר – צפיפות בלתי נסבלת, וכו' וכו' וכו'. הבעיות בדואר הן הבעיות הרגילות של כל החברות הממשלתיות: גירעונות עתק, עבודה לא יעילה, שרות לקוי, בעיות עם 7000 העובדים והוועדים, חבילות שתקועות בדואר בגלל איטיות עבודת המכס וכו'.

1585 3
 
אין שום סיבה שהממשלה תתעסק בהעברת דברי דואר. ממש שום סיבה, גם לא לפי האידיאולוגיה הכי סוציאליסטית-חברתית-מתקדמת שאפשר להעלות על הדעת. אם מישהו זקוק לשירות העברת מכתבים וחבילות – זבש"ו. שיטפל בבעיה כמיטב יכולתו  (לא יהיה מוגזם לנחש כי אולי 90% מהשירותים של הדואר ניתנים לחברות מסחריות). אין שום ספק שלא אלמן ישראל, ואין מה לדאוג – הדואר יגיע ליעדיו מהר יותר, בטוח יותר, ואף זול יותר, באמצעות מספר רב של חברות שיתחרו ביניהן על מתן השירות תמורת כסף.
 
בשביל מה הממשלה והציבור צריכים את הצרה הזו? חסר צרות במדינת ישראל? זו צרה אחת שניתן לפתור אותה די בקלות, כפי שהראתה ממשלת בריטניה. צריך כמובן לבטל חוקים מיושנים ואבסורדיים (ושאינם ניתנים לאכיפה) המעניקים לדואר מונופול בתחום זה או אחר. אלא, שכמו בכל התחומים, שוב מוכח חוסר יכולתה של הממשלה (כל ממשלה) לתפקד. ניסיונות ההפרטה החלו עוד מימי השר מודעי ז"ל  בשנת 1979-80, אבל עד היום לא צלחו בגלל מאבקים פוליטיים, אידיאולוגיים ומשפטיים (כמובן... הבג"צ, אי אפשר בלי מנכ"ל המדינה – הבג"צ).
 
נקווה שממשלתנו תלך בדרכה של בריטניה ובכל זאת תפריט את הדואר, במהרה בימינו אמן.

יעקב

עודכן לאחרונה ב רביעי, 18 מאי 2016 04:46
אדיר 21/11/2015
מקווה שיקרה, דואר ישראל הוא ביזיון
השירות גרוע, ולא מקבלים כלום בזמן.
0
יוסי ברנע 21/11/15
הצב ישראל
יצא לי כבר לקבל מכתב מארה"ב תוך מספר הימים שנדרשו לקבל מכתב שנשלח בארץ! ( כשבוע)
0
יואש 21/11/2015
עמלת דלפק כמו בבנק
זה מה שחסר לדואר להיות ריווחי ותחרותי.
0
רועי
יהיה נחמד לראות פתרון אמיתי לדואר
אנא תעשו איזה מאמר עמדה רציני לגבי הפרטת שירותי הדואר,ונעביר את זה לכל הגורמים הרלוונטיים.נפרסם בקבוצות שקשורות לנושא.זה נושא שיהיה עליו הסכמה גורפת אפילו של פקידי הדואר שמתלוננים ומיואשים מהמצב.
0

3000 תוים נשארו