רביעי, 11 יוני 2014 04:41

לא רק באיטליה: זנות וסמים יכללו גם בחישובי התמ"ג הבריטי

גם הבריטים אימצו בחום את הרעיון: מעתה "יצמח" התמ"ג הבריטי כתוצאה מהכללת זנות, יבוא-יצוא, יצור וצריכה של סמים בלתי חוקיים כמו קראק והרואין. אבל מי בכלל צריך את נתוני התמ"ג ואת שאר החשבונאות הלאומית?

בפוסט הקודם כתבנו על "הפטנט האיטלקי" להגדלת נתוני התוצר הלאומי באמצעות הכללת חלק מכלכלת הפשע בנתוני התוצר. מסתבר שגם הפוליטיקאים הבריטים אימצו בחום את הרעיון ואולי אפילו הקדימו במשהו את האיטלקים. עד היום נכללו בחישובי התוצר הבריטי רק הברחות טבק ואלכוהול. מעתה "יצמח" התוצר כתוצאה מהכללת זנות ויבוא, יצוא, יצור וצריכה של סמים בלתי חוקיים כמו קראק והרואין.

מהדיווח בדה-מרקר עולה כי "זנות ותעשיית הסמים הבלתי חוקיים כבר נכללים בהערכות התמ"ג באסטוניה, אוסטריה, סלובניה, פינלנד, שוודיה ונורווגיה". הכלכלן הראשי של לשכת הסטטיסטיקה הבריטית אומר כי "השיפורים האלה צפויים להתרחש בכל העולם". הוא בהחלט צודק: "הבאג הדמוקראטי" (הדרך לזכות באהדה פוליטית היא חלוקת מתנות ל"עם") יאלץ את כל הפוליטיקאים בעולם לאמץ את הרעיון – אפשר לדמיין את פניו הזורחים של שר האוצר יאיר לפיד (או השר שיבוא אחריו) מבשר במסיבת עיתונאים כי "התוצר של מדינת ישראל, שצמח חדות, מעיד על כלכלה נכונה ומדיניות נבונה של משרד האוצר".

קשה לממשלה להגדיל את התוצר "הלבן" (צריך לאמץ רפורמות מבניות של כלכלה חופשית), קל מאד "להגדיל" את התוצר של הכלכלה השחורה, כי הוא מבוסס על "הערכות". מעתה תתחיל תחרות בין מדינות על היקפה של הכלכלה השחורה במדינה – ככל שתינתן הערכה גבוהה יותר להיקף הפשע – יגדל התוצר!...

כדאי לצטט שתיים מהתגובות לכתבה בדה-מרקר: "שיוסיפו גם את האנרגיה שמושקעת בזיוף נתונים – זה יעיף את התמ"ג לשמיים"... קורא אחר שואל: "למה שלא יוסיפו שוחד וסחיטה באיומים לתמ"ג?"

כמעט מיותר לציין שהפעילות הכלכלית הריאלית במשק כלל לא מושפעת מההצגה. בעקבות שיפוץ נתוני התמ"ג לא נוסף למשק "הלבן" אף לא מוצר צריכה בודד, ולמשק "השחור" אפילו לא נוסף גרם בודד של קוקאין. אז מי בכלל צריך את נתוני התמ"ג?

מי בכלל צריך את נתוני התמ"ג?

בכלכלה חופשית אידיאלית – נתוני מקרו, כדוגמת התמ"ג, מיותרים. הם עשויים לעניין חוקרים באוניברסיטה – אבל אין להם חשיבות מעשית לאזרח.

אולי נתוני התמ"ג נחוצים כדי לגלות לנו אם בארצות אחרות רמת החיים גבוהה (או נמוכה) מאשר אצלנו? ספק אם מישהו היה מוכן לשלם מרצונו למימון איסוף ועיבוד המידע לצורך זה. אפשר להסתפק בסקירה השוואתית של יוקר החיים שעורכים מעת לעת עיתונים כלכליים, או שפשוט ניווכח בכך בטיול לחו"ל...

ואולי נתוני התוצר והצמיחה עוזרים לדרג את יכולתה של הממשלה לקחת הלוואות? לדעתנו, מימון הוצאות המדינה צריך להגיע ממיסים גלויים על האזרחים, ללא אפשרות לקחת הלוואות למימון גירעון בתקציב. הלוואות הם מס נדחה לעתיד. פצצת זמן בלתי מוסרית שמגלגלת את פירעון ההלוואה לקדנציה של פוליטיקאי אחר כלשהו, בעתיד, בעוד השלטון הנוכחי מסמם את ההמונים במצג שווא של שגשוג באמצעות לקיחת הלוואות.

אולי היכולת להעריך את שיעור הצמיחה (השיפור בתוצר) בשנה הבאה, מאפשרת לפוליטיקאים להעריך בכמה יוכלו להגדיל את תקציב המדינה בשנה הבאה? נכון, צמיחה מאפשרת גביית מס גבוהה יותר. הנתון מאפשר הערכת שיעורו של הגירעון בתקציב המדינה – ממנו יגזרו הצרכים של גיוס הלוואות חדשות.

להשקפתנו, המדינה צריכה להוציא כמה שפחות ולגבות מס מינימאלי ולא "למצות את יכולת גביית המס". אם זו ההשקפה המנחה – אז התמ"ג לא מעניין.

אומרים לנו שנתוני החשבונאות הלאומית מהווים בסיס לקביעת גובה הריבית במשק על ידי הבנק המרכזי. גם כאן אנחנו חולקים על ההתנהלות הקיימת. מדינה לא צריכה להתערב בקביעת גובה הריבית הטבעית שהשוק קובע – תוצאת שיווי המשקל בין הביקוש לאשראי לבין הרצון לחיסכון (שאמור להיות המקור להלוואות). מדינה לא צריכה להתערב בכלכלה באמצעות "מדיניות מוניטארית" – זו אחת הסיבות מדוע הבנק המרכזי הוא מוסד מיותר.

סטטיסטיקת ה"חשבונאות הלאומית" נחוצה בעיקר לקבלת החלטות שמנחות את מעורבות המדינה בכלכלה. אבל גם אמירה זו אינה מדויקת – האינטרסים הפוליטיים הצרים (אין אינטרסים פוליטיים אחרים...) היא שמכתיבה את המהלכים הפוליטיים שמעוותים את הכלכלה ולעזאזל החישובים וההערכות המוקדמות. אז מה אם הוחלט על "יעדי הגירעון" בתקציב המדינה? תמיד יכול שר האוצר ללחוץ על הגדלת "יעד הגרעון" כדי להצטייר כ"בחור טוב" לטווח הקצר.         

אז למי באמת חשובים נתוני התמ"ג?

מוטי היינריך

עודכן לאחרונה ב שבת, 28 מאי 2016 07:27
יעקב 11/06/2014
זו הנחיה של האיחוד האירופי
הכנסת הזנות והסמים לתל"ג היא הנחיה מחייבת של האיחוד האירופי, לא המצאה של איטליה.הדבר נובע מכך שבארצות אחדות הזנות והסמים הם חוקיים, והם עסקים לכול דבר. כול מי שהולך לזונה מקבל חשבונית וקבלה עם מע"מ, או לפחות צריך לקבל לפי החוק. פקחים מבקרים בבתי בושת ובודקים, כמו אצלנו במוסכים, אם הלקוח רשום ביומן העבודה של הזונה...האיחוד האירופי הורה לכול המדינות לנהוג לפי אותו כלל, ולהכניס את הענפים האלה לתל"ג, כדי לשמור על אחידות בכול ארצות האיחוד.
0
חייים 11/06/2014
איפה ניתן למצוא באתר את הציטוטים
יש אפשרות למצוא באתר את רשימת הציטוטים היפים המעניינים והמחכימיםאשמח לתשובה מהירה תודה
0
יעקב 11/06/2014
ראה התפריט בפס האפור למעלה
.
0
אשר פט 12/6/14
חוק "זיון בר השגה" עכשיו!
ברוח הערות של מעירים רבים באתר זה, אני מציע להקים מייד משרד לענייני משפחה ואהבה, שהרי לא יתכן שהנושא החשוב ביותר בחיי האדם לא יטופל ע"' המדינה שצריכה, לא, חייבת לדאוג לאזרח ה" קטן".בשילוב של חקיקה נבונה ופרוגרסיבית המדינה תוכל לנצל את המשאבים הלא "מנוצלים ", ז"א בעיקר נשים צעירות (בתיה אבן מאמינה שיש "יותר מדיי מהם/ן) ולפתור בעיות "מציקות" כמו מחסור חמור במין של הדור הצעיר והמגזר של בני 50+.לכן, יחד עם הקמת משרד לענייני מין ואהבה (יאיר לפיד, כשר לכל החיים!), יש לחוקק את "חוק זיון בר השגה" ולעשות זאת ללא התערבות של חברת הכנסת זועבי.
0
אליהו, חיפה 12/6/14
לאשר: למה לדעתך העבירו את החינוך
המיני לכיתה א'?https://www.google.com/search?q=crocs&tbm=isch#q=%D7%A0%D7%A2%D7%9C+%D7%A2%D7%A5+%D7%94%D7%95%D7%9C%D7%A0%D7%93%D7%99%D7%AA&safe=off&tbm=ischממשלת גרמניה גילתה מחסור - ופעלה כדי למלא אותו.
0
יעקב 12/6/14
הזונות יקבלו גם הבטחת הכנסה
הזונות ישלמו מיסים ויקבלו את כול הזכויות הסוציאליות המתקדמות, כמו למשל: הבטחת הכנסה.
0
אשר פט 12/6/14
6-סרסורים יקבלו, זונות תקבלנה
.
0
בתיה אבן 14/6/14
מדוע "שר האוצר יתגאה בגידול התמ"ג"
כותב מוטי היינריך ובצדק, "אפשר לדמיין את פניו הזורחים של שר האוצר יאיר לפיד (או השר שיבוא אחריו) מבשר במסיבת עיתונאים כי "התוצר של מדינת ישראל, שצמח חדות, מעיד על כלכלה נכונה ומדיניות נבונה של משרד האוצר".אכן במערכת הערכים המתוקשרת כיום, "התמ"ג" וגידולו, מהווים "סיבה לגאווה, ולחגיגות". אך כדי לתקן אווילות זו אין לדרוש סילוק "השחור" מתוך התחשיבים הכלכליים, כמשנתו של מוטי, אלא עלינו לסלק את הגאווה ואת המטרה של "גידול התמ"ג". בשיר הוותיק מימי ראשית המדינה "החופש בבית הבראה" מופיעה שורת הגאווה "נו כמה הוספת במשקל". כי אכן בשנות הרזון ההן "הוספה במשקל" (או גידול התמ"ג) היו נחשבות לערך ותרומה. היום הגאווה הנשית מתבססת על הפחתה במשקל, וכך צריך להיות גם בנושא התמ"ג. עלינו לחפש דרכים להגדיל את האושר האנושי והלאומי תוך הקטנת התמ"ג - הקטנת שחיקת משאבי כדור הארץ - הזיהום, והרס חיי המשפחה , והקטנת השתעבדות האדם לתאוות קריירה מכלה. לפני כמה עשרות שנים, שר החקלאות התגאה בפני הכתבים "לכדנו את כל המעינות והנחלים". היום שרי ממשלות רבות מביעים גאווה כאשר הם מחזירים את הנחלים לזרימתם הטבעית, ומאפשרים למעיין לנבוע מתחת לעץ התאנה העתיק.בעבר "נלבישך בשמלת בטון ומלט - התחבר עם השורה -"אנו אוהבים אותך מולדת". היום אנו יודעים שאהבה פירושה פחות מלט, פחות בטון, יותר התחשבות.לא ירחק היום והאדם ייגאל, עוד יבוא יום ושר אוצר נאור יתגאה בכך שהוא הצליח להקטין את התמ"ג, שיותר אנשים משוחררים מעול המשרד המנופח ופנויים לקרוא ספר ולשחק עם ילדיהם. "על תגידו יום יבוא - הביאו את היום".
0
טל 14/6/14
תמ"ג גדול הוא כן מקור לגאווה
בתיה כרגיל "תקועה".תמ"ג גבוה לנפש מעיד על רמת חיים גבוהה של האוכלוסייה. אם מישהו רוצה להסתגף ולחיות בצמצום - שיעשה את זה על חשבונו. אם את רוצה, את יכולה לבחור מגורים באוהל, קני ספרים ותקראי להנאתך לאור נר. שחקי עם הילדים במקלות וצדפים - לא בלגו ובמשחקי מחשב. אל תקני מוצרי מותרות כגון מחשב ותגלשי באינטרנט. תוותרי על המזגן ותבשלי על תנור פחמים (לזה תגיעי אם שר האוצר יוריד כל שנה את התוצר "בקצת"). אני חושד בך בנטייה לטוליטריות - את רוצה לכפות עלי "לחיות בצניעות". תני דוגמה אישית לחיי צניעות (על חשבונך) - תתחילי בוויתור על גלישה באינטרנט.
0
בתיה 14/6/14
טל, גלישה באינטרנט היא סממן צניעות
היא חסכונית לעומת פגישה אישית או רכישת עיתון מודפס, או שליחת מכתב עם דוור ואוטו אדום. היא מפחיתה את התמ"ג לעומת החלופות וכך נכון.אני תומכת בשכלולים ובקידמה, ולכן סבורה שזה אידיוטי בעולם בו יש רובוטים ומחשב, להמשיך לעבוד שעות ארוכות, לסבול מחוסר שעות שינה ושעות פנאייש לנצל את הטכנולוגיה למען האדם, אבסורד הוא להעביר את מרבית התעשייה לסין, ומרבית העבודה החקלאית לתאילנדים, ובכל זאת להמשיך להטיף למען "עבודה היא חיינו". גישה זו היא האנרכוניסטית, היא המיושנת, ולצערי היא עדיין הנפוצה
0
יעקב 15/6/14
בתיה מאמינה בגמר התיעוש
בתיה הצטרפה לאידיאולוגיה ה"פוסט-תעשייתית". כבר לא צריך תעשייה, לא צריך חקלאות, צריך רק פנאי והפעילות רוחנית.האוכל, המחסה והאינטרנט ניתנו לאדם בידי שמיים, אין צורך יותר להתאמץ ולייצור דברים אלה. ואם השמיים יכזיבו, יש לנו ב"ה ממשלה שתדאג לצרכינו.פראייר מי שעובד.
0
בתיה אבן 15/6/14
התיעוש והחקלאות לא בידינו ממילא
את הבננות מגדלים התאילנדים על מים שהותפלו בדלק ממקסיקו, את "מנות הברזל" השמן, הקפה, הסוכר, הגרעינים אנו מייבאים, ואת החולצה והמזגן, השולחן והמחשב מייבאים מסין. לכן החלופות הן או להתעסק בניפוח מנגנון של פרסום שיווק ופיקוח ופקידות וכיוצ"ב, במחיר יקר וכואב. או לעודד את מי שמוכן לוותר על קריירה של משרד וקלסר וחדר ישיבות בעלות גבוהה, להשאר בביתו או בתלמודו בעלות נמוכה.כפי שזה אבסורד להמשיך בארצנו לשלוח אנשים לקצור בשדה לאחר שהומצא הקומביין בארה"ב. כך זה אידיוטי לשלוח עוד ועוד אנשים לבזבז זמנם במשרד לאחר שהומצא המחשב
0
יעקב 16/6/14
ומי המציא ובנה את המחשב ?
אלוהים? המדינה ?מאיפה יש כסף לייבא בננות מתאילנד ?
0
בתיה אבן 16/6/14
פקידים ופקחים אינם מייצרים כסף
הם (והם הרוב) מפריעים לייצר את התועלת והתרומה. בעבודתם המיותרת אך "המסורתית - דתית" שיעור העבודה המועילה מהווה כ 20 אחוז מסך ההתרוצצות הנפוצה בעולם המערבי. אותם 20% הם הממציאים והמייצרים את המחשב הקודם והבא. ואילו כל השאר מתעלקים על תועלתם.השאלה היא האם נפרנס עלוקות שמנות כמו רוב הפקידים, קצינים, החוקרים האקדמיים (ע"ע כנס האקלים שנגדו יצאת), ונבזבז הון רב.או שנסכים לעודד את מי שמוכן לחסוך לנו את רוב רובו של הבזבוז ולהישאר בביתו ובתלמודו.
0
רונן 16/6/14
יעקב,פיצוי לעובדי הטאבו בשל המיחשוב
מתוך העיתונות.."כל עובד בטאבו יקבל
 30 אלף שקל בגלל הכנסת מערכת מחשוב חדשה עובדי הטאבו טענו כי מערכת המחשוב החדשה תגרום לכך שעשרות משרות ייהפכו מיותרות ולפיכך חלקם יהיו צפויים לפיטורים. ועד העובדים בראשות שלמה וייס, בתמיכת הסתדרות עובדי המדינה, דרש שייחתם עמו הסכם עבודה קיבוצי שיגן על העובדים מפני פיטורים ואף יבטיח להם תוספת שכר בשל הגידול בעומס העבודה. השביתה גרמה לעצירה של אלפי עסקאות נדל"ן, כיוון שהעובדים לא רשמו הערות אזהרה לטובת רוכשי הדירות והבנקים למשכנתאות וגם לא קיבלו קהל.ההתנגדות לקידמה היא איפוא של תומכי דת העבודה והמפלגה הנושאת שם זה, ולא של בתיה המבקשת לעודד את הקידמה ואת התרמה החיובית הנושאת בכנפייה
0

3000 תוים נשארו