שישי, 30 אוגוסט 2013 19:27

ממשלת ארצות הברית שוב מחרימה זהב פרטי...

ממשלות מסוגלות להעביר כל חוק שרצוי לפוליטיקאים בעזרת "תקנות לשעת חרום" (וגם בלעדיהן). הנשיא רוזוולט הפקיע את הזהב הפרטי ב-1933. בית משפט פדראלי חזר ואישר שוב הפקעה בימינו אלה.

בעיצומו של ה"שפל הגדול", בשנת 1933, פרסם הנשיא פרנקלין רוזוולט תקנה ממשלתית בתוקף תקנות החרום (שנועדו להפעלה בזמן מלחמה נגד אויב חיצוני: 6102 Executive order). הצו הפקיע באופן ציני את זכות הקניין של אזרחי ארצות הברית על הזהב שבבעלותם ובחזקתם וחייב אותם למסור את הזהב הפיזי בו הם מחזיקים לממשלה.

1404 1

המטבעה הממשלתית הפסיקה, במסגרת הצו המיוחד, להנפיק מטבעות זהב ממשלתיים (מטבע הנשר הכפול1933 Double Eagle). מטבעות שהיו בשוק הוחרמו והוכרזו כ"הילך בלתי חוקי". מספר בלתי ידוע של מטבעות כאלה "דלפו" בכל זאת לשוק, או "נגנבו" כלשון ההודעה הרשמית. אפילו השירות החשאי הופעל בזמנו כדי לגלות את המטבעות.
1404 2
עד אותה תקופה היה לדולר כיסוי קבוע בזהב, וניתן היה להמיר בבנק המרכזי, באופן רשמי, שטרות נייר של כ- 20 דולר באונקיה אחת של זהב. הממשל האמריקאי, כדרכן של ממשלות, הדפיס יותר שטרות מכמות הזהב שהחזיק כ"כיסוי". לאחר החרמת הזהב העלה רוזוולט (שוב, בצו ממשלתי) את מחיר הזהב ל-35 דולר לאונקיה ולמעשה הפחית את ערך הדולר במונחי זהב. הזהב שהממשלה החזיקה כבר היה "שווה" יותר דולרים והכיסוי בזהב היה נאות יותר. הנשיא ניקסון חזר על התרגיל בשנת 1971 וניתק לגמרי את הדולר מבסיס הזהב, שמחירו זינק מ-35 דולר לאונקיה תוך כ-3 שנים לכ-160 דולר לאונקיה. יש הטוענים שבאותן שנים מכר הפדראל רזרב חלק ניכר מאחזקות הזהב שלו, תוך ניצול העלייה במחיר.
 
ונחזור שוב לימינו...
 
משפחת לנגבורד האמריקאית מפילדלפיה ירשה מהסבא ישראל סוויט (Israel Switt) 10 מטבעות זהב. סבא ישראל היה בעבר הרחוק סוחר מטבעות ואספן. המשפחה שגילתה את המטבעות בעיזבונו, פנתה למטבעה אמריקאית רשמית כדי שיבדקו אם המטבעות אמיתיים ומקוריים (טעות תמימה...). המטבעות הוחרמו בטענה שהם הוחזקו שלא כחוק כי אחזקתם נאסרה ב-1933. המטבעות גם נחשדו כ"גנובים". המשפחה תבעה את ממשלת ארצות הברית על החרמת מטבעות הזהב. שווי עשרת המטבעות כ-80 מיליון דולר. הם נדירים ביותר ובשנת 2002 נמכר מטבע בודד במכירה פומבית של סותבי'ס ב-7.6 מיליון דולר.
 
ההליך המשפטי נמשך מספר שנים. המשפחה הפסידה סופית במשפט לאחר ששופט פדראלי פסק שהמטבעות הן רכוש ממשלת ארצות הברית הואיל והמחזיקים לא יכלו להציג שום מסמך שהמטבעות הגיעו לידיהם בדרך חוקית.
 
מסקנותא. ממשלות מסוגלות להעביר כל חוק שרצוי לפוליטיקאים בעזרת "תקנות לשעת חרום"; ב. ממשלה תמיד יכולה להכריז על "מצב חירום" כלשהו (צבאי, כלכלי, חברתי); ג. לחוקים נשכחים יש תוחלת חיים ארוכה מאשר לבני אנוש; ד. אבא שלי צדק – כדאי לשמור קבלות, אם יש...
 
 
מוטי היינריך

עודכן לאחרונה ב שבת, 23 יולי 2016 17:48

3000 תוים נשארו