חמישי, 17 ינואר 2019 04:28

2018 – השנה הטובה בהיסטוריה

כולם אוהבים לפרסם נבואות חורבן. אסונות ותחלואים זוכים לרייטינג גבוה, כך גם "התחזיות" – חורבן כלכלי, אסון אקלימי, או מלחמת עולם. העובדות הפוכות: 2018 הייתה, קרוב לוודאי, השנה הטובה בהיסטוריה (עד כה).  

2488

אפילו שעון מקולקל מראה את השעה הנכונה פעמיים ביום. הניו יורק טיימס, עיתון ליברלי (כלומר שמאלני) מפרסם מאמר מצוין שאת כותרתו העתקנו למעלה. הנה תרגום ותמצות שלי:

כולם אוהבים לפרסם נבואות חורבן. העולם עומד להיחרב, זה בטוח, רק לא יודעים איזה חורבן יגיע קודם: חורבן כלכלי, אקלימי או מלחמת עולם. אבל במציאות, 2018 הייתה אולי השנה הטובה בהיסטוריה. כל יום כ- 300 אלף איש חוברו לחשמל בפעם הראשונה, עוד כ- 300 אלף חוברו למי שתיה נקיים וכ- 620 אלף חוברו לאינטרנט...

מעולם לא היה חלק כה גדול מהאנושות כה משכיל (יודע קרוא וכתוב), נהנה מרמת חיים סבירה (להבדיל מעוני) ולא חי חיים ארוכים כל כך. מעולם לא הייתה תמותת התינוקות והילדים כה נמוכה. רק 4% מהילדים בעולם מתים מתחת לגיל 5, זה עדיין נורא, אבל 19% מילדי העולם מתו ב- 1960 ו- 7% מהילדים מתו ב- 2003. בברזיל ומקסיקו מתים פחות ילדים היום מאשר מתו בארה"ב ב- 1970...

העיתונות אמורה לידע את הציבור על המצב בעולם לאשורו, אבל זה לא כך. העיתונים מתרכזים בעיקר באסונות ותחלואים, ולאנשים נוצרת תמונה מעוותת על העולם. למשל: 9 מתוך 10 אמריקאים משוכנעים (ואומרים בסקרים) שהעוני בעולם גדל כל הזמן [לפי האידאולוגיה המרקסיסטית] כשהעובדה הכי חשובה ובולטת היא ירידה בשיעור העוני (או צמיחת הרווחה). עד 1950, רוב האנשים בעולם חיו בעוני קיצוני. בתחילת שנות ה- 80, כ- 44% מהאנושות חיו בעוני קיצוני. כיום – פחות מ- 10% מאוכלוסיית העולם סובלים מעוני קיצוני... דוגמה אחרת: אמריקאים מעריכים שרק כ- 35% מילדי העולם מקבלים חיסונים – האמת: כ- 86% מהילדים עד גיל 1 שנה, בעולם, מקבלים את החיסונים העיקריים. הציבור שואב את רוב הידע מהעיתונות, ומקבל תמונת עולם מעוותת. העולם טוב בהרבה מאשר המשתקף בעיתונות.

קיימות בעיות. כך למשל, תוחלת החיים בארה"ב ירדה בשנה האחרונה. במרבית העולם, תוחלת החיים בעלייה. [ ירדה מאיפה לאן? ירדה לעומת ארה"ב ב- 2017? ברור שתוחלת החיים בארה"ב עדיין גבוהה מאשר ברוב הגדול של הארצות האחרות]. "בכל אופן – העובדה הכי חשובה היא שמרבית בני האדם בעולם נהנים מהשכלה משופרת ועלייה גדולה ברמת החיים.”

עד כאן ניק קריסטוף בניו יורק טיימס. סופר אחר שמדגיש את ההתקדמות המדהימה של האנושות הוא מט רידלי האנגלי, שכתב גם ספר: "האופטימיסט הרציונלי". הוא גם מסביר למה אנשים מודעים יותר לאסונות וסכנות מאשר להצלחות ושיפורים. הפחד מהאסון מדרבן אותנו לפעולה ותורם, לאורך זמן, להישרדות מבחינה אבולוציונית.

כן, 2018 הייתה השנה הטובה בהיסטוריה (עבור אלה שלא מתו השנה...), נקווה ש- 2019 תהיה עוד יותר טובה!

יעקב

הירשמו כאן לקבלת התראה על כתבה חדשה

עודכן לאחרונה ב חמישי, 17 ינואר 2019 05:25
אוראל
גם סטיבן פינקר
סטיבן פינקר הוא פסיכולוג שמתעסק הרבה בכמה האנושות משתפרת. לינק לראיון איתו בתוכנית The Rubin Report:https://www.youtube.com/watch?v=vK3mm8P21aoממליץ בחום על כל הוידאו, אפשר גם רק לשמוע - זה ראיון אחרי הכל, לא מצגת.
0
הודיני
יצירות האומנות הגדולות ביותר נעשו כשהאומן תחת השפעת סמים
הישגי הספורט הגדולים בעולם נעשו תחת השפעת סמים... רומא הפכה לאימפריה כשהיא התחילה לייצר מטבעות ארד וברונזה שווה ערך לכסף פיאט וייצרה אינפלציה. כל ההישגים האלה מושגים תחת הזרקת כסף מטורפת למערכת המכורה לחוב. כמו האומן, הספורטאי והאימפריה הרומית כשהסם מפסיק להשפיע הגוף קורס וכל ההישגים הללו הופכים בין לילה לסיוט. בדיוק כמו הסיוט שמחכה לנו בחודשים והשנים הקרובות כשיהיה ברור לכולם שבועת החוב תצורך להמשיך ולטפוח עד לקריסת המערכת בהיפר אינפלציה או במיתון קשה
1
יוסי ברנע
תחזיות
על סמך העבר לא ניתן בהכרח לחזות את העתיד. תחזית על עוני או תעסוקה לא רלבנטית לתחזית אקלימית. לגבי הוויכוח על הקטסטרופות הצפויות או לא ,לנו, אני מציע שנמתין. יש תסריט אימה בעוד 13 שנה. אנחנו נמתין.
1
דוד
צודק לחלוטין
יוסי ברנע אמר/ה :
על סמך העבר לא ניתן בהכרח לחזות את העתיד. תחזית על עוני או תעסוקה לא רלבנטית לתחזית אקלימית. לגבי הוויכוח על הקטסטרופות הצפויות או לא ,לנו, אני מציע שנמתין. יש תסריט אימה בעוד 13 שנה. אנחנו נמתין.
אפשר לבזבז ולהיכנס לחובות של טריליונים, לחיות חיי פאר על חשבון הבטחות ריקות מתוכן וחסרות כיסוי כאילו אין מחר, ולא יקרה שום משבר.. ואם יקרה- זה ממש בפוקס כי "אי אפשר להבין איך הכלכלה פועלת".

1
יעקב
דויד אופדייק
הנה אומן שמרגיש מיואש לגמרה ובטוח שסוף העולם קרוב מתמיד בשל שואה אקולוגית.http://davidopdyke.com/אנו חיים בעולם הכי טוב שהיה אי פעם ומרגישים שסוף העולם קרוב. הניתוק הגמור הזה מהמציאות מדהים.
0

3000 תוים נשארו