שלישי, 30 ינואר 2024 06:56

חשיבות מדיניות "חיזוק החמאס" של נתניהו

שלטון החמאס שימש כ"נכס חינוכי" לאזרחי ישראל. "הצגת תכלית" אמיתית. דגל אדום לשכנוע ציבור גדול שמפנטז על מדינה פלסטינית לצד מדינת ישראל כ"שער לשלום" עם העולם המוסלמי.

בכתבה קודמת סקרנו את "הקונספציה השגויה" הראשונה של נתניהו שהתירה הזרמת כסף מזומן מקטאר לעזה. זה העיתוי לדון בתובנה השנייה שמיוחסת לנתניהו והיא "חיזוק החמאס בעזה על חשבון הרשות הפלסטינית ברמאללה".

נתניהו רואה בהקמת מדינה פלסטינית ביהודה ושומרון לא פחות מנתיב שעלול להוביל אל אסון קיומי למדינת ישראל. מדינת אויב שתחלוש בכינון כמעט ישיר על כל מדינת ישראל מבאר שבע, לאורך מישור החוף ועד לעמק יזרעאל. נתב"ג באיום ישיר וכך גם שדות התעופה הצבאיים: מנבטים בדרום, תל נוף במרכז ועד לרמת דוד בעמק. מדינה עם 120 שגרירויות זרות ברמאללה (או בעוטף ירושלים) כאשר הראשונה בהן תהיה שגרירות איראן. מדינה שתהיה "מפורזת" מנשק... בערך כמו עזה של סינואר. סיוט.

הבעיה העיקרית שעמדה בפני נתניהו לא הייתה ארצות הברית וגם לא איראן, אלא גוש גדול של יהודים-ישראלים שמאמינים בהגשמת רעיון המדינה הפלסטינית כשער לשלום עם מדינות האסלם. גוש רב-כוח, עתיר ממון והשפעה. גוש ששולט באמצעי תקשורת, אקדמיה, מערכת המשפט וחלק מצמרת מערכת הביטחון. ישראלים טובים (ללא מירכאות כפולות) שמאמינים שזו הדרך לשלום עם הערבים הפלסטינים, ואם לא שלום אז לפחות "היפרדות".

נתניהו גם יודע כי משימת שכנוע היהודים במילים אינה מעשית. כאן לא יעזרו נאומים, הסברים או כתבות דעה בתקשורת.

החמאס כנכס חינוכי לישראלים

רצה הגורל בתחילת 2006 ותושבי עזה חשפו את ליבם ובחרו בשלטון החמאס. בחרו בשלטון שלא הסתיר את תוכניתו: שחרור פלסטין מהים ועד לנהר. מדינת עזה הפכה למטרד קבוע לאזרחי ישראל ולא בפעם הראשונה. אמנם, לא איום קיומי – "רק" בלוני תבערה ורקטות מעת לעת.

נתניהו הבחין מיד בתועלת החינוכית שניתן להפיק משלטון רוע חסר מסיכת ה"מתינות". כך הפך שלטון החמאס ל"נכס חינוכי" לאזרחי ישראל. "הצגת תכלית" אמיתית לדעת הציבור בישראל. דגל אדום, באמצעותו אפשר להזהיר ולשכנע אזרחים בישראל שמפנטזים על מדינה פלסטינית לצד מדינת ישראל. נתניהו, כמו כמעט כל הצמרת המדינית והביטחונית לאורך עשורים, העריך שצה"ל יוכל לשלוט בגובה הלהבות ו"לרסן" את מדינת עזה באמצעות חיסולים ו"מבצעים" כאשר הלהבות יתלהטו בהגזמה.

ואכן, לאורך שנים מדינת עזה, כאלמנט חינוכי, לא "אכזבה" והמחישה מה עלול להיות גורלנו לצידה של מדינה פלסטינית במרכזה של ישראל. בעיה, חלק מתושבי ישראל לא למדו את השיעור, המשיכו להתעלם מ"המסר החינוכי" שנתניהו ניסה לשדר באמצעות החמאס. כולם ראו ב"מטרדים" מעזה מצב כמעט נורמלי שניתן לשיפור אם רק נוכיח לעזתיים כמה אנושיים אנחנו ונכריז בהתמדה כי "פנינו לשלום".

כך נוצרה משוואה אבסורדית: נתניהו מנסה "לחנך" את היהודים, השמאל האֱמוּנִי מנסה "לחנך" את הפלסטינים.

הגדילו לעשות חלק מתושבי הקיבוצים שהתנדבו להסיע חולים מעזה לטיפולים בבתי חולים בישראל, הפריחו בלונים צבעוניים כסמל לשאיפת השלום, אחרים העסיקו אלפי פועלים מעזה בשדות יישוביהם – יצאו מגדרם להוכיח לעזתים כמה אנושיים הישראלים.

אחת האימהות בעוטף שהסתתרה עם בתה הקטנה בממ"ד, סיפרה כי ניסתה להרגיע את בתה: "נסביר להם (למחבלי החמאס) שאנחנו מהטובים ויהיה בסדר" (דר' יעלה רענן, מניצולות הטבח בקיבוץ כיסופים, מרצה במכללת ספיר, מארגון "נשים עושות שלום"). למרבית ה"הפתעה", לוחמי החמאס לא הבדילו בין ישראלים "טובים" לבין ישראלים "רעים". לעולם לא נדע אם טבח אוקטובר, בו נרצחו כ- 1,200 איש, מנע טבח עתידי של 10,000 ישראלים בכפר סבא או במודיעין.

 2651.jpeg

ה"התפכחות" של חלק מהישראלים בעקבות אסון-אוקטובר היא הישג גורלי של מדיניות נתניהו בהשארת שלטון החמאס בעזה, ויש שיטענו שמעולם לא הייתה אפשרות מעשית למדיניות אחרת וכי כל פוליטיקאי ישראלי אחר היה נוהג כנתניהו ונמנע ממלחמה יזומה ל"מיטוט החמאס" בגלל מספר שיגורים לשדרות.

כך או כך – "סדרת החינוך" הטראומטית "של נתניהו" הצליחה מעל למשוער ובמחיר כבד. ימים יגידו אם מדיניות "חיזוק החמאס" של נתניהו אכן הצליחה לסתום את הגולל על הרעיון המסוכן של "המדינה הפלסטינית".

מוטי היינריך

הירשמו כאן לקבלת התראה על כתבה חדשה

אבי
נתניהו הוא אבי הקונספציה
נתניהו אחראי להפקרת העוטף לטובת הגדה המערבית והוא צריך לעוף מהשלטון ולהענש במאסר ממושך
-1
גדי
?
לא הבנת דבר, קרא שוב.
3
יואל
סלחתי לך אבי כי חטאת עוד פעם
"להפקרת העוטף לטובת הגדה המערבית" אתה חוזר על השקר של הסטת כוחות לגדה בערב שמחת תורה. דובר צה''ל כבר נדרש לשאלה זאת הודיע שלא בוצע שום ניוד כוחות שכזה.

"ולהענש במאסר ממושך" להיענש על איזו עבירה אבי? אתה יודע שבשביל עונש מאסר צריכה להיות עבירה על חוק פלילי

1
ס.דוד
ביבי
מה שמניע את ביבי הם ההישרדות הפוליטית שלו והימלטות מעונש עקב מעשי השחיתות שלו. כל היתר זה קשקוש בלבוש. אין ומעולם לא הייתה לו "קונספציה" כלשהי בעניין כלשהו, לבטח לא במציאת פתרון הוגן לקונפליקט הפלשתינאי.
-3
אליעזר והגז
קשקוש בלבוש.
אם היה רוצה להתחמק ממשפט ומעונש היה מקדם את נושא המדינה הטרוריסטית. היה מקבל איתרוג, חיבוק וטקס מרגש של פרס נובל כמו שקיבל השיכור, במקום משפט והפגנות.
"פיתרון הוגן" לקונפליקט עם הנאצים מעידה בעיקר על הקונספציה המעוותת שלך????

7
יואל
שלום אדוני השופט
"מעונש עקב מעשי השחיתות שלו."
כוונתך למעשים בהם הוא מואשם או המעשים המיוחסים לו...
אלא אם כן אתה משים עצמך כשופט מטעם עצמך.

0
אליעזר והגז
למרות שזה לא רלוונטי, אענה
עוקב מספיק אחרי המשפט כדי להבין שמדובר בתפירת תיקים גסה על ידי פרקליטות מושחתת. כל איש ציבור ניתן לתפור כי כל מישעושה משהו במערכת הבירוקרטית האינסופית עשה משהו מתישהו שיכול להיחשב כניגוד עניינים, הפרת אמונים או כל קשקוש אחר. לא שופט וכאמור ניתן לתפור כל אחד, מה שבטוח, לפחות אכיפה בררנית יש כאן.
3
תוני
בואו נדבר עוברות מניעים
זה פשוט מגוחך , ההיגיון הזה, כי בניגוד אליך, לאיש יש HQ.
הוא מבין שלולא היה בשלטון
1. היה יכול להיות עשיר, לקבל המון מתנות מעשירי ארצות הברית
2. היה זוכה מזמן ךסיקור חיובי על מה שהוטא עושה.
3. הוא גם יכל לקהל עסקת טיעון ולפרוש מספר פעמים.

אז מה באמת מניע אותו? מי שלא שטוף מח מבין שמניע אותו דבר אחד. תפיסה שהוא האדם היחיד שיכול להציל את עם ישראל.

ב 7/10 הוא נכשל. מכל מיני סיבות. יגול להיות שהכישלון הזה יציל אותנו בעתיד ויכול להיות שלא. אני לא מייחסת לו כלום. אבל מה שחשוב זה שלא רק הוא נכשל, כל המערכות ורב התפיסות שלנו נכשלו.

0
לוי
מעשיה בבחור ובחורה ...
שניים הולכים ברחוב, ולפניהם מהלכת דמות - לבושה בג'ינס צמוד, והליכתה מעודנת.
אומר האחד: תראה איך הבחור הזה הולך כמו בחורה.
אומר השני: על מה אתה מדבר, זאת בחורה.
אומר הראשון: בחור, אומר השני: בחורה.
בחור. בחורה. בחור. בחורה.

לבסוף השניים מעבירים הילוך, ועוקפים את הדמות.
אומר הראשון: ראית, בחור !
אומר השני: בחיי, אם לא הייתי רואה במו עיני לא הייתי מאמין שלבחורה יכול להיות כזה זקן.

1
לוי
הסבר למעשיה בבחור ובחורה ...
למי שתהו מה כוונת המשורר ... זהו משל.
משל לאלה שלא יתנו לעובדות המציאות לבלבל אותם. דבקותם באמונות שווא גוברת על הכל - על עובדות המציאות, ועל ההגיון.
כן, זו "בחורה" חרף הזקן שעוטה את פניה.

למי מכוונים הדברים ? מוזמנים כל קוראת וקורא לבחור אילו הן התגובות דלעיל ולהלן הממחישות זאת.

0
תוני
בעניין הוא כזה
רב האנשים שאני מכירה , אנשים דעתניים, נותרו באותה תפיסה .פעילי מרץ, פעילי ליכוד פרו נתניהו, פעילי ליכוד שצוקפים את נת ניהו מימין. כולם רואים זקן מזווית אחרת.
אני גם מוצאת גרעין של אמת ברוב הטענות שלהם.


0
מיכל
חבל שאין גם תגובות ענייניות לתוכן הכתבה.
אלא התנצחויות רגילות בנוסח "כן/לא ביבי.

נסו לחשוב שראש הממשלה היה נניח יצחק הרצוג – לא נתניהו. האם צריך היה לפתוח במלחמה "למיטוט החמאס" בעקבות בלוני התבערה, "לחזק את הרשות הפלסטינית" ולהמליכה על עזה?

אף אחד מכם לא מבקר את הקונספציה שהוצגה בכתבה?

3
יעקב
יותר מדי "נתניהו" בכתבה.
נתניהו "תיעל" את המאורעות לטובת סדרת חינוך של השמאל רודף השלום? זו תיאורית קונספירציה.
אי אפשר היה להיכנס לעזה ולנסות למוטט את חמאס קודם. רק מאורעות 7 באוקטובר איפשרו זאת (למעשה לא הותירו לנו ברירה).
קודם - גם עם ישראל לא היה מקבל מלחמה עקובה ותם ורבת קורבנות. וגם העולם (קרי ארה"ב) לא הייתה מרשה. רק אחרי 7 באוקטובר זה היה אפשרי.
למוטט את החמאס? כנראה לא יקרה. אנו לא מסוגלים. לא חשוב מה שופרות התעמולה הישראלים ונתניהו אומר. מה כן יקרה? אללה יודע.

לייחס לנתניהו חוכמה יתרה כאילו בכוונה המתין ל 7 באוקטובר רק כדי לעשות סדרת חינוך לשמאל? רעיון הזוי. נתניהו לא ידע מה הוא עושה ומה קורה. בראש שלו היה רק לטייל עם שרה ללונדון ולאיטליה. לא עלה בדעתו להתעניין אם הצבא שומר כראוי על הגבולות.

2
מוטי
"סדרת החינוך" לא צפתה את ה-7 באוקטובר.
"סדרת החינוך" הייתה מתמשכת לאורך שנים והיא מוצר לוואי של
העדר אפשרות מעשית למלחמה יזומה לאורך "תקופת החמאס" בעזה.

נתניהו, או כל פוליטיקאי אחר, לא יכלו ליזום מלחמה (הציבור בארץ לא היה תומך, רוב הממסד הפוליטי היה מתנגד, גם צה"ל ואמריקה).

כתוצאה, נתניהו הכיר בחמאס ככלי הסברה לישראלים מבלי צורך להצביע עליו בפירוש בתקווה שכל אחד יבין ממראה עיניו: "ראו מה קורה בעזה ותבינו בעצמכם מה עלול לקרות ממדינה פלסטינית בשומרון". עזה היא דוגמית קטנה למדינה פלסטינית גדולה. על חשיבותה כדוגמית רק ימים יגידו.

שום "קונספירציה" וגם לא "תכנון גאוני". מציאות.

4
תוני
תודה על ההבהרה
השתכנעתי.
מחשבה מעניינת.

0
יעקב
אנו עם חכם עם צבא מטומטם והנהגה דבילית
על שני הדברים האחרונים קשה להתווכח. על הראשון אפשר בהחלט להתווכח.
והאופוזיציה לא יותר טובה.

0
מילטון
לעולם לא עוד
תמיכת הציבור הפלסטיני בחמאס על פני הרש"פ הלכה וגברה עם השנים, וביתר שאת לאחרונה.
מדוע? פשוט. הם הסתכלו והסתכלו וראו שעובדתית, לאורך השנים, חמאס מביא להם יותר הישגים לאומיים מהרש"פ. החמאס כופה על ישראל שחרור 1000 אסירים תמורת חייל חטוף. החמאס נוקם ביהודים. והרש"פ מאז אוסלו לא השיג להם כלום מבחינה לאומית. התהליך תקוע. ממשלות ישראל לא מעוניינות. רש"פ מעניין אותם שקט תעשייתי. לך תבנה מדינה.
הלאומיות הפלסטינית מאד חזקה. גם תודות לאונר"א, היו לה תנאים מצויינים לפרוח ולשגשג. זה שחלק מהישראלים טוענים שהם לא עם, באופן מוזר לא משכנע אותם. הם מאמינים שהם כן. והם מחוייבים מאד לעניין, ברמת האיש הקטן.
לאורך זמן הם ילכו עם מי שיביא להם יותר הישגים לאומיים.
אנחנו צריכים לשכנע אותם שההליכה עם חמאס הייתה טעות איומה. אבל גם לוודא שיש להם תחליף מתון שמביא הישגים מתונים. אחרת הם ימשיכו לחשוב בטעות, שהיהודים מבינים רק כוח.
זה מצב בעייתי. פירוק אונר"א יועיל קצת כי יהיה להם פחות זמן להתעסק בלאומיות כשהם גם אחראים לחינוך והבריאות והביוב של עצמם בכל האוטונומיות שלהם.
אבל לחזק את החמאס? אני מבין את ההברקה הזו, אבל לא קיבלתי אותה מעולם. אגב, גם ליברמן לא, ונדמה לי שהוא לא חלק מהישראלים הטובים והתמימים שצויינו בכתבה.
זו הייתה אסטרטגיה רשלנית ופושעת, שעלתה לנו ביממה ששיחזרה את השואה ולכדה 250 ישראלים במנהרות בעזה.
להמציא עכשיו שזה הציל אותנו מ 10000 הרוגים זה מקסים, אבל זה דמגוגיה. אוסלו הציל אותנו מ 25000 הרוגים. איך אני יודע? המצאתי. זה בחינם.
אגב, למה ישראל הלכה לאוסלו? כי רבין השמאלן קם בבוקר עם פרחים בקנה? כי פרס אהב ערבים?
אולי הלכנו לאוסלו מאותה הסיבה ששמיר השמאלן הלך למדריד? תמים שכמוהו. קם בבוקר והחליט לדבר על פתרון טריטוריאלי עם ירדן ועם כמה פלסטינים שהצטרפו. ככה הוא אהב את זה עוד מימי הלח"י.
אבל האמת שארה"ב אמרה שבו ודברו, והמנהיגים בימים ההם הבינו מה שהתמימים שהיום בממשלה מעולם לא למדו - שעם כל הכבוד והכוח והעצמאות שלנו, נדרשת מאיתנו גם קריאת מציאות והבנה שאנחנו חלק מקואליציה של מדינות, וכדי שנשרוד אנחנו צריכים לרקוד בחוכמה ולא בלעומתיות בלתי פוסקת.
אם שמיר לא היה הולך למדריד ורבין לא היה הולך לאוסלו - היינו משלמים מחירים הרבה יותר גדולים מהאלף שמתו זכרם ברוך באינתיפדה השניה. איך אני יודע? כי הכלכלה שלנו הייתה רבע ממה שהיא היום, ותל"ג גבוה שווה תוחלת חיים ובריאות.
אז לבריאות למי שהשבעה באוקטובר לא שכנע אותו שנתניהו ושותפיו אחראים לאסטרטגיית המחדל הגדולה בתולדות ישראל. תפתחו את החלון, עכשיו עשר בלילה, אני בטוח שתספרו לי שאתם רואים בחוץ שמש גדולה זורחת.
מתנצל על הציניות, אבל זה באמת נשגב מבינה איך אפשר לפרגן לאדריכל האסון הזה. זה באמת דורש פליק פלאק רציני עם המציאות. בדרך הזו אפשר לפרגן לכל אסון שיבוא עלינו. מה שלא יקרה, תמיד אפשר להמציא סיפור שבעצם היה צריך להיות הרבה יותר גרוע. זה לא קשור לעובדות, זה קשור לדיסונאנס קוגניטיבי. כתבו על זה הרבה מאמרים ומחקרים. תופעה ידועה ואנושית. הטיה מוכרת.

1
יעקב
נתניהו אינו הנושא
אני חושב לייחס לנתניהו כוונה מודעת לטפח את חמאס למען "סדרת חינוך" - זה הזוי ואבסורדי ברמות.
נתניהו הולך בין הטיפות, ומנסה להימנע מבעיות, ואינו פועל מתוך עקרונות. ולכן נגרר לאורך השנים אחרי הקונספציה השגויה שחמאס אינו מסוכן כי זה היה נוח ופטר אותו מהצוך להתעמת עם האופוזיציה וליזום מהלכים שנויים במחלוקת נגד חמאס.
לכן הוא נסוג מחברון, ונאם את נאום בר אילן (כן מדינה פלסטינית).
גם את עקרונותיו בנושא כלכלה חופשית שהנחו אותו במקצת בשנים הראשונות שלו הוא זנח כליל למען הנוחיות ואי ההתעמתות עם האופוזיציה.

נתניהו אינו טיפש (כמו מרבית הפוליטיקאים) אבל גם חכם גדול הוא לא.

איך אמרו אצלנו לפני הבחירות ב 1999 ? נסתום את האף ונצביע נתניהו. לא בשמחה גדולה....

2
יעקב
מה השיגה הרש"פ?
"הרש"פ מאז אוסלו לא השיג להם כלום מבחינה לאומית."
היא השיגה להם חיים שלווים וטובים יחסית. (יחסית לשאר ארצות ערב).

1
יואל
מה ערבים רוצים
למה אתה סבור שערביי איו"ש רוצים ומייחלים לחיים שלווים?
נ.ב. אין צורך ברש"פ בשביל אותם חיים שלווים, היה להם חיים כאלה לפני שהועברה האחריות האזרחית לרש"פ. הרש"פ לא השיגה להם כלום.

1
מילטון
חיים שלווים וטובים יחסית זה סבבה
אבל זה לא מענה לשאיפות לאומיות...

1
יעקב
כול ההנהגה הצבאית והמדינית אחראים למחדל
אז לבריאות למי שהשבעה באוקטובר לא שכנע אותו שנתניהו ושותפיו אחראים לאסטרטגיית המחדל הגדולה בתולדות ישראל.
נתניהו, יחד עם כול ראשי המדינה מאז אוסלו אחראים למחדל הזה. יחד עם כול שרי הבטחון, וכול הרמטכלים הנפלים, וכול האלופים, וכול המפלגות בקואליציה ובאופוזיציה.
ויחד עם אריאל שרון ש"התנתק" מעזה. כול האופוזיציה (קרי השמאל) היו עוד יותר גרועים. כי הם תבעו "מדינה פלסטינית".



2
יעקב
ולא לשכוח את אהוד ברק
שבנה עבורנו צבא "קטן וחכם" שהוא יותר טיפש מחמאס. זו רק דוגמה לנציג מחנה השמאל.
צבא שמתמחה בפאוור-פוינטים וסימאות מילוליות ריקניות

2
מילטון
ברק אהוד
עובדתית, הצבא בימי ברק היה גדול יותר מזה של היום במסק"ר, בשריון, ובימי אימון של חטיבות המילואים של הכוחות המתמרנים.
אבל מעבר לזה, עברו כמעט 30 שנה מאז סיים ברק את כהונתו כרמטכ"ל. היה לדרג המדיני מספיק שנים להעמיד לצבא מטרות ויעדים ותרחישי ייחוס אחרים שיבנו צבא אחר.
וגם למשל היה לדרג המדיני מספיק שנים להודיע למערכת הביטחון שתפקיד מג"ד ומעלה הוא מעתה 4 שנים, ולא 2 שנים. תראו לי חברה שתצמח ותצליח ותשתפר ותתעצם ותישאר יעילה כלכלית אם מנהלים בכירים בה היו שנתייים בתפקיד ואז מדלגים לאוגדה אחרת ועוצבה אחרת. לא מקצועי, לא רציני, ככה לא בונים חומה. אבל צה"ל הרי לא יבוא עם זה לבד אלא נהפוךהוא יתנגד בעוז. בשביל זה יש ממשלה. נדמה לי.
בכל מקרה להביא פה את הרמטכל ברק כדוגמא? למה לא את דדו ומשה דיין? וגם לסקוב בוודאי אשם.

0
אליעזר והגז
מצווה להביא לכאן את ברק...
זה שברח מלבנון, בגד בצד"ל והתחיל את השרשרת שהביאה לחיזבאללה על הגדר, שהיה שר הביטחון בתחילת הדרך שחמאס עלה לשלטון בעזה, שהמפלצת עוד הייתה גור.. ועד להסתה הפרועה בשנה האחרונה שקשורה קשר הדוק לענייני הסרבנות.. אולי באמת תמיכתו והתחלת ההליכה לצבא קטן וגאון היא הצרה היותר קטנה שהביא עלינו.
0
יעקב
נתניהו הוא רק סימפטום
נתניהו אינו הנושא. הוא אדם אחד, עלוב למדי, בשלהי ימיו.
הנושא הוא הכשל הלאומי הטוטאלי. הטיפשות של עם ישראל כולו.

1
יעקב
ברק דוגמה אקראית
בכל מקרה להביא פה את הרמטכל ברק כדוגמא? למה לא את דדו ומשה דיין? וגם לסקוב בוודאי אשם ברק גם היה ראש ממשלה. הרבה להשתמש במליצות ריקניות.
זה כשל אוניברסלי.


1
יעקב
מלחמת יום הכיפורים - עוד כישלון גדול של צבא טיפש.
מלחמת יום הכיפורים הייתה עוד כישלון חרוץ של ההנהגה בכול הרמות. במיוחד כשל של הפיקוד הגבוה בצהל.
2
יעקב
גם גולדה כשלה כמו נתניהו
כי היא נתנה לגנרלים לנהל את הביטחון ולא התערבה. והלכה לפגוש את היהודי האנטישמי ברונו קרייסקי - בעוד המלך חוסיין בא להגיד לה שתהיה מלחמה והיא התעלמה ממנו.
מי אמר את זה? הביטחון דבר חשוב מדי מכדי להשאיר אותו לגנרלים.

0

3000 תוים נשארו