ראשון, 20 מרס 2011 00:00

"ההתאוששות נמשכת" - מחשבות על נבואות חורבן

אולי יש לממשלות ולמשקים כושר חיות ארוך מכפי שניתן להעריך ונבואות חורבן בדרך כלל לא מתגשמות? אין לנו מושג עד להיכן ניתן למתוח את החבל עד שייקרע.

העיתונות הכלכלית מציגה מזה חודשים רבים נתונים כלכליים מעודדים (אם נתעלם לרגע מהאסון ביפן). אתר זה, לעומת זאת, מרבה בכתבות שמנתחות את אותה מציאות אבל מציג תמונה עקרונית ומנומקת הפוכה. הייתכן שהניתוחים שלנו שגויים ואינם אלא קריאות "זאב זאב"? אם כלכלת יפן אכן דוהרת אל תהום הרי שדי בנפילת הכלכלה השלישית בגודלה כדי לזעזע את העולם. אם כך מדוע העולם הכלכלי מתעלם מהתהום? אם אנחנו צודקים שארצות הברית בעצם חדלת פירעון, איך זה שאף אחד מלבד קומץ אנליסטים "תימהוניים" בעולם (שאנחנו כנראה חלק מהם) לא שם לב לכך? מה מקור האופטימיות הבלתי נלאית? או אולי יש באג בניתוחים שלנו? אולי יש לממשלות ולמשקים כושר חיות ארוך מכפי שניתן להעריך ונבואות חורבן בדרך כלל לא מתגשמות? 

בשנות השבעים פרץ משבר נפט נוראי לאחר מלחמת יום הכיפורים, מחיר הנפט התייקר פי ארבעה ויותר. רבים סברו כי סוף העולם מתקרב ומחירי האנרגיה המאמירים יפילו את המערב לקרשים. בשנות השמונים התדרדרו מדינות דרום אמריקה למשבר חוב גדול, אחד מיני רבים. סברתי, כמו אחרים, כי כלכלת העולם בדרך להתמוטטות. בשנות התשעים, בעשור עד 1995 נסגרו או חולצו כ- 1,600 בנקים להלוואה וחיסכון בארצות הברית – מגה-משבר בהיקף היסטורי. אבל החיים נמשכו, ורמת החיים המשיכה לזנק בעליה. בתחילת המילניום החדש ארע "משבר הדוט.קום" ומשקיעים ברחבי העולם סבלו הפסדים כבדים – מדד מניות הטכנולוגיה טרם התאושש מאז. אבל, הטכנולוגיה לא עצרה – גוגל, פייסבוק, יוטיוב ואייפון נולדו. כאשר יפן הגיעה להיקף חוב ששווה ל- 100 אחוזי תוצר (כבר לפני כ- 13 שנים) סברו רבים שהעניין לא יכול להימשך יותר. למרות זאת, ערב רעידת האדמה הגיע החוב היפני ל- 208 אחוזי תוצר – והחיים נמשכו כסדרם... 

ייתכן שהאמרה שמיוחסת לבאפט – “you never short America in the long run” נכונה כאקסיומה גם למספר מדינות אחרות. מסתבר שגם אם הניתוחים שלנו נכונים, אין לנו מושג עד להיכן ניתן למתוח את החבל עד שייקרע. אולי ניתן להחליף מידי פעם את הקטע החלש שבחבל ולהמשיך במתיחתו; אולי הקדמה הטכנולוגית המהירה מעמידה לרשותנו מידי פעם סיבי חבל מתקדמים יותר שמאפשרים למתוח את החבל "עוד קצת". וגם אם יש קרע בחבל מידי פעם, אולי תמיד אפשר לאחות אותו, להתאושש ולהמשיך בחגיגה? 

בראייה מזווית זו, אולי ברננקי באמריקה ופישר אצלנו באמת חילצו אותנו מהתרסקות לתהום, כמו שטוענים בחוגים הכלכליים הרשמיים, וזאת באמצעות הזרמת הכסף המודפס. בטוח שהם לפחות "הרוויחו זמן", דחו את הקץ. אז מה אם שתיים מתוך שלוש יצרני הרכב באמריקה חולצו מפשיטת רגל באמצעות כספי ציבור? אז מה אם יותר מ-90 אחוזים מכלל המשכנתאות באמריקה מקורן בכספי הממשל הפדראלי? אז מה אם רוב הבנקים הענקיים וחברת הביטוח הגדולה בעולם למעשה פשטו את הרגל? הרי לבסוף הם חיים ונושמים, ממשיכים לשלם בונוסים לבכירים ומשכורות למיליוני עובדים. לא נורא – מערכת הבנקאות ממשיכה לחיות למרות שהיא בטיפול נמרץ ומוזנת לווריד באשראי שמעמיד הבנק המרכזי בריבית אפס. 

אנחנו מתלבטים, אולי באמת "הפעם זה שונה"? הגירעונות והחובות לא נובעים מאירוע "חד-פעמי" כגון מלחמת עולם – הגירעונות הם מבניים, חלק בלתי נפרד ממדיניות סוציאל-דמוקרטית רבת שנים ותוצר של מדינת הרווחה המערבית. היום כל המערב בצרות וקשה למדינה בודדת לבצע פיחות כדי "לעודד" את היצוא – כולם רוצים "לעודד" ומתפתחת "מלחמת מטבעות". המשק האמריקאי צומח בכ- 3 אחוזים בשנה, כלומר צמיחה נאה של כ- 4 ביליון דולר בחודש. נשמע מצוין ונראה שהחולה מתאושש. אבל אם נבחן את התמונה המלאה נראה שהחוב הפדראלי צומח ב- 116 ביליון דולר בחודש (1.4 טריליון בשנה). כלומר, כדי לייצר דולר אחד צמיחה הממשלה לווה 29 דולר. נשמע הזוי אבל בינתיים זה מצליח. ושוב ההיגיון מחזיר אותנו אל נבואות החורבן – משחק הפירמידה סופו להסתיים בנסיבות טראגיות, אבל מתי? עד כמה אפשר למתוח את החבל? 

מוטי היינריך 

מאמר ארוך ומומלץ על תולדות החובות הלאומיים (בלוג-רויטרס).

עודכן לאחרונה ב שני, 01 ינואר 2018 05:33
אפרים
טעות בחישוב ובקונספטהתוצר השנתי של ארה"ב עמד ב 2010 על כ 14.7 טריליון דולר, ושלשה אחוזי צמיחה מתבטאים בכ 500 מילארד בשנה כלומר 40 מיליארד בחודש. הואיל והנתון הוא ריאלי בניכוי אינפלציה, הרי שבסביבת אינפלציה שנתית של 3% מדובר על צמיחה נומינלית של 80 מיליארד בחודש ואז עבור כל דולר צמיחה הממשלה מגייסת 1.5 דולר. ובעזרת השם, באינפלציה של 8% הצמיחה הנומינלית תעבור את שיעור גיוס החוב ובא לציון גואל...
0
יעקב
שמיטת חובות.בואו נשחק בתרגיל חשיבה: נניח שאנו מאמצים את הרעיון התנ"כי של שנת יובל. פעם בחמישים שנה יש שמיטת חובות כללית - כול החובות בטלים.נניח שמחר יש שמיטת חובות עולמית, כללית.מכריזים שכול האג"חים (ממשלתיים וקונצרניים), של כול המדינות, כול החובות, כול המשכנתאות, הכול בטל ומבוטל. איש אינו חייב דבר לאיש, ומעתה מתחיל משחק חדש, ממצב אפס, לוח נקי, ללא חובות.מה יקרה ?כמובן - המלווים, החוסכים והפנסיונרים נדפקים חזק. אבל, כולם ימשיכו לחיות ולייצר. כך קרה למשל אחרי מלחמת העולם השנייה.העושר הכי גדול שלנו הוא בידע, בטכנולוגיה שפותחה, ביכולת לייצר ולא בנכסים פיננסיים (כסף בבנק). העושר הוא בראש - שמסוגל לייצר את העושר הפיסי מחדש ולשפר אותו.איננו מסוגלים לחזות מתי יתרחש המשבר ואיזו צורה ילבש, אבל איני חושש מאירוע בסדר גודל של סוף העולם.
0
אידיוט שימושי
נפלאות דרכי ה 'יד הנעלמה'אולי, ברוח המגילה, 'רווח והצלה' עומד לנו ממקום אחר?במילים אחרות: לא בטוח שהניתוחים כאן כושלים, אבל זה לא אומר שהניתוחים 'הרשמיים' צודקים. כמו כל מערכת תיאורטית שנפגשת עם המציאות, כנראה גם כאן יש אינסוף גורמים נוספים שקשה לחזות.ואולי, כדרכו של רדיקליזם, גם הרדיקליזם הקפיטליסטי לא מתגשם במלואו. (אם כי מבחינה ערכית, לפחות, אני הרבה יותר מזדהה עמו מאשר עם זולתו)
0
אליהו, חיפה
המגמה נכונה - אבל האם ההיקף מדוייק?1. על זה ש3 המשקים הגדולים בעולם חולים(חצי מהתל"ג העולמי) קשה לערער.2. מכאן די ברור ש"או שתהיה התאוששות או שתהיה קריסה"3. מכיוון ש"לא נעשה דבר" שיגרום להתאוששות - ברור שאנחנו מדברים על קריסה - במובן של מיתון קשה.אבל - העולם עבר מספר רב של מיתונים קשים - והכלכלה העולמית לא קרסה.אפילו אם יפן תעבור למסלול הבראה - ומדי שנה תצטמצם ב10% מהתל"ג שלה - העליה השנתית של סין מכסה את הצמצום.אפילו במקרה החריג - כל המערב החורג, יפסיק באופן חד את התמיכה הממשלתית העודפת - שלא ניתן לממן, שהיעילות שלה כפי שאנחנו מציינים נמוכה מאוד - ויכפה על בעלי החוב הסדר חוב נוח, מה יקרה?יהיה מיתון חריף של שנתיים שלוש במדינות האלו, עד שהכלכלה תתכוון למסלול בריאיהיה מיתון עולמי - מספר שנים שבהן התוצר העולמי לא יגדל,ו - זהו.המערב יחטוף בשנים האלו מכה חזקה על התעלמות מחוקי השוק במשך עשור - ויוכל לחזור למסלול צמיחה - מתוך בסיס בריא ואמיתי.זה קרה בישראל, אחרי חוב של 120% בשנות ה90, ולכוח של חצי מהכלכלה העולמית יש לא פחות "גב כלכלי"אני לא מבין איך הטענות שלנו נגד התערבות ממשלתית, עולות בקנה אחד עם אימוץ ה"קו העולמי" שאומר שלהקטין התערבות ממשלתית יגרום לאסון.זה פשוט לא מסתדר.
0
אאא
לעניות דעתיהמערב עומד להתרסק בעשור הקרוב התרסקות שלעומתה מה שקרה לברה"מ יראה כמו טיול שנתי.תשאל את עצמך שאלה פשוטה : נניח שבאמת זה מה שעומד לקרות,נראה לך שהיו מודיעים על זה בחדשות ?ופוליטיקאים יעשו הכל כדי שההתרסקות תתרחש בקדנציה של מישהו אחר כדי שיוכלו לטעון " אנחנו חיסלנו את המשבר אבל היריבים שלנו דרדרו אותנו למשבר חדש"....כמו שקרה אצלנו עם שמחה ארליך למשל.
0
יעקב
לא תהיה התרסקותהמערב דועך, יורד מנכסיו, נחלש, ויאבד מרמת החיים שלו. אבל לא תהיה התרסקות. ההשואה לברה"מ אינה במקום - שם הייתה החלפת משטר, התרסקות של אידיאולוגיה ומשטר, אבל שיפור ברמת החיים של האזרחים ואיכותם, לא התרסקות.אני מתכוון שתהליך ההתדרדרות לא יהיה פתאומי, והוא גם אינו בלתי הפיך.אנחנו לא יכולים לנבא את העתיד, אבל אני לא רואה "התרסקות", בטווך של אולי 20 שנה - שזה בערך הטווך המקסימלי שאני מוכן להביע דעה עליו.
0
מיכאל
הניתוח לא נכון כי הוא מזווית צרהבעיקרון התגובה שלי דומה לתגובה 3 של יעקבכלכלן רואה עושר של מדינה כמספרים על הדףאבל העושר האמיתי הוא במוסר העבודה של העם ,בהון האנושי הכולל ,וגם בסך הנכסים הכולל (מכונות ,מבנים,מכוניות) הדבר הכי גרוע שיכול לקרות הוא אכן מחיקת חובות והתחלה מחדשלדוגמה רוסיה,בפרוסטרוק יההיה זעזוע הרבה יותר גדול לכלכלה מאשר לדוגמה שמיטת חובות,ובכל זאת כעבור 10 שנים החיים חזרו למסלולם+צמיחהגם אחרי מלחמת העולם השנייה שהיא זעזוע גדול בסדרי גודל מאשר מה שהכותב מנבאהחיים חזרו למסלולם+צמיחה של מאות אחוזים ברמת החיים
0
ליברטי
מרתק.חידה מעניינת יותר היא אינפלציהכל מה שממשלה עושה הוא פשוט לנתב את הכסף מכיס לכיס - למקורב, או לנכון פוליטית. היא, כמובן, גם מקטינה יעילות בגלל "הוצאות תיווך" לצורך מימון לגיונות פקידים, שבמקום מהנדסים הופכים לפקחי כשרות - אבל היא לא יכולה להשמיד ערך לחלוטין. למעשה, במקום שירוויחו ממציאים ויזמים - מתעשרים החקלאים או שורדים, בזכות קצבאות, אלה שלא רוצים לעבוד.גם העשירים הם תוצר של ה"יד הנעלמה", ותוצר חשוב: הם חייבים, פשוט בשל מגבלות הקיבה האנושית - לחסוך מעבר לצריכה - ובכך לדרבן פעילות כלכלית מסביב. בחצרות מלכים בימי הביניים צמחו השירה והאלכימיה - והצמיחו את המדע ופילוסופיית החופש של היום. מכונית, צעצוע של לורדים - הפכה למוצר עממי. פקיד מפוטם, או עובד חברת חשמל שהדוד סידר לו ג'וב, עדיין רוצה לחם ושעשועים, ובלית ברירה מדברן יצירה של תעשיית שירותים מסביב. הזבל האורגני של השוק שנוצר מסביב למושחתים והמקורבים - מצמיח גם הוא, עם הזמן, מעמד של משרתים וספקי שעשועים שמתעשר גם הוא. הכסף לא נעלם - הוא פשוט מנותב לידיים אחרות. זה, אגב, מסביר מדוע ברוסיה של היום, הרקובה לחלוטין, עדיין יש חיים: גם האוליגרכים לא יכולים לאכול 700 מנות קוויאר ביום, גם הם צריכים בתים, זונות ויאכטות.כמובן, רוב הרוסים עניים - אך לא בגלל שהכסף נהרס, אלא בגלל שיתר ההון מוברח למערב. ופה עוד קטצ' יפה: המערב הוא, למעשה, ארה"ב: רוב הכסף בעולם חונה שם, בצורה זו או אחרת - בתים, מניות, חברות - ומשם אין להון כבר לאן לברוח, כי כדו"א הוא אחד. לכן באפט צודק, אין שורטים על אמריקה.גם לא נכון שאין חורבן: המהומות הערביות הן הייסורים של אלה שנמצאים ב- receiving end של חלוקת העושר. העשירים למעלה יתעשרו עוד, הרעבים למטה ימותו או יומתו במלחמה תורנית, אבל סך העושר יישאר פחות או יותר אותו דבר. bit.ly/gANByUעם זאת, התורה של האתר ושלנו, תומכיו, עדיין צודקת. הצדק שלה הוא באמת הזו: חלוקה מושחתת של העושר מעכבת המצאות ויצירתיות. העושר צריך ללכת לאנשים שעובדים קשה ומקדמים את האנושות, ולא לשודדים בעלי הכוח. לולא הכנסייה, והרודנים לאורך ההסטורייה - מנגנון האנטיקיטרה היווני היה מביא למהפכה תעשייתית כבר לפני אלפיים שנה. בעלי אינטרסים שמים מקלות בגלגלים, לכן אין עדיין מכונית מעופפת, אבל תהיה - השאלה רק אם נראה אותה בחיינו.
0
אאא
ליעקבההשוואה לגמרי במקום.גם במערב תהיה החלפת שלטון (שדומה מאד לזה שהיה בברה"מ) ומותה של האידיאולוגיה עליה מושתת המערב : האידיאולוגיה הליברלית שמיושמת בו מאז שלהי שנות ה 60.איכותם של חיים ? אם אתה מודד איכות בנוחות אז כן,אבל זה לא פרמטר יחידי.רוסיה היא מדינה הרבה יותר חלשה מברה"מ וכל מדינה שתיישם רעיונות של העלאת נוחות האוכלוסיה לרמות מערביות לא תשרוד.בעשור הקרוב הכלכלה קורסת ולאחר מכן תבוא הקריסה בכל יתר התחומים.זה בלתי הפיך.המערב בדרך להפוך לישות עולם 3 מבחינת הרכב אוכלוסיה,הוא הופך לבית אבות אחד גדול,במערב גדלו כבר 2 דורות של בטלנים שלא יודעים מהי עבודה יצרנית ומועילה (כולם יושבים במשרד ולוחצים על העכבר) שכבת הבטלנים עם הניירות מהאוניברסיטה מאסיבית מדי....יותר מדי עיוותים ביותר מדי תחומים מכדי שזה יהיה בר תיקון או הפיך.למערב לא יקרה מה שקרה לברה"מ,רומא,העותומני ם,הבריטים,הצרפת ים שירדו מסטטוס של מעצמה למדינה מן המנין.המערב עומד להעלם.כמו קרתגו אבל לא בחרב.
0
אאא
ההון מרוסיה לא מוברח למערבורמת חיים נמוכה לרוב האוכלוסיה הוא אידיאולוגיה ברוסיה שמאמינה,כמוני,כ י מדינה שבה האוכלוסיה היא אוסף בהמות מדושנות ושבעות היא מדינה שלא יכולה להתמודד עם כלום.לא צריך להגזים עם זה כמו שעשו הבולשביקים אבל קולקטיב שבו האינדיבידואל יותר חשוב מהקולקטיב עצמו,לא יכול להתקיים לאורך זמן.רוסיה גם לא מאמינה בלהפוך לבית אבות אחד גדול כמו יפן,ארה"ב ואירופה (לכן המלחמה היחידה שהן מסוגלות לנהל זו מלחמה שבה יושבים במשרד הממוזג ולוחצים על העכבר.והתוצאות בהתאם) ולכן תוחלת החיים אצלה היא כ 60 שנה.המערב הוא שבר כלי וימיו ספורים.אם לא היתה לרוסיה בעיה דמוגרפית של ריבוי שלילי,גם לה היה פוטנציאל להיות מעצמה בעתיד.
0
מוטי היינריך
תיקון טעות בכתבההדוגמה המספרית שנתתי, על הצמיחה שנובעת מכל דולר של מימון גרעוני שגוייה. טעות לוגית.הצמיחה השנתית של המשק האמריקאי אינה נובעת בהכרח מצמיחת החוב הפדראלי. גורמים רבים נוספים מעורבים. להיקף המימון הגירעוני יש השפעה על הצמיחה בטווח הקצר אבל זו טעות לבצע פעולות חשבוניות על המספרים כאילו מדובר בסיבה ובתוצאה. אין שום משמעות למנה המתקבלת מחלוקת תוספת המימון לאחוזי הצמיחה. טעיתי.
0
אליהו, חיפה
תגובה ל10: איך זה תורם לרוסיה?זה שיש שם המוני עניים ומסכנים זה לא אידיאולוגיה.זה רק גורם לרוב מי שיש לו ברירה (החכמים, הצעירים והמשכילים) לברוח למערב.זה שהמוני העניים מתים מוקדם זה גם די ברור - במיוחד במדינה עם מזג אויר כל כך קיצוני. כשמחירי הגז עולים - הזקנים מתים מקור.אם תבדוק גם מאיפה מגיעות ההכנסות של רוסיה - תגלה שכמעט הכל מגיע מכריית משאבים - ומשם גם מגיעה כל הצמיחה שלהם.מהבחינה הזאת - הם לא מפותחים יותר מלוב או סעודיה.לא כבוד גדול.לעומתם במערב לעומת זאת - בסך הכל קפצו מעל הפופיק - הגזימו עם דמי הבטלה והבריאות.במערב, רוב האנשים חוסכים כדי לחיות באופן סביר בשנות הפנסיה - גם אם יפסיקו לסבסד זיקנה ופנסיה. כשיחליפו אותם בביטוח, רוב העם יצטרך להצטמצם - ושני העשירונים הנמוכים שלא חסכו כל החיים ימותו מוקדם.זה לא אסון ולא קריסה.איך אומת עבדים שהכלכלה שלה לא מתפקדת כבר מעל 20 שנה עדיפה על מדינות שבסופו של יום - רוב החדשנות והייצור מתבצעות בהן? (אפילו אם זה ע"י המוני בהמות לוחצי עכברים)...
0
דוד
תגובתי למאמרהמאמר מקבל הנחה שאינה נכונה – ההנחה כי אם התפיסה הקפיטליסטית נכונה, אז עומד להגיע יום הדין בו העולם יפשוט רגל וכל החברה המערבית תתמוטט. לא כך הוא. יש לזכור את המשאבים אשר מתבזבזים כל יום על החוסר יעילות כתוצאה ממדיניות רווחה סוציאליסטית. המאמר מזכיר את חברות הרכב, הבנקים והמשכנתאות ש"הוצלו" על ידי המדינה. יש להבין כי ההצלה הנ"ל פוגעת בנו כיום, בנוסף לפגיעה המתמשכת והעתידית. אם אנו לוקחים את המשבר האחרון כדוגמה, ארצות הברית הגדילה את החוב הלאומי במידה ניכרת. הכסף הזה הוא במידה רבה כסף מבוזבז אשר לא תהיה ממנו תועלת. הנרי הזליט בספרו כלכלה בשיעור אחד פירט על כך רבות. הכסף שהמדינה מבזבזת היום, את פירותיו אנו כבר לא נראה לעולם, ואין לדעת כמה חיינו היו טובים יותר היום אלמלא בוזבז.כמה מהתגובות כאן מזכירות שמיטת חובות עתידית של המדינה. צריך להבין שגם את מדינה מוחקת חוב לאומי על ידי שמיטת חובות, הנזק כבר נגרם. הטריליונים שהמדינה מוחקת, לא הרווחנו אותם. לא יצרנו יש מאין. הכסף הזה בוזבז. נעלם. לנצח. המשקיעים שהשקיעו את כספם באגרות חוב של המדינה, לא השקיעו אותו במקומות אחרים. המשאבים בוזבזו. יש משאבים מוגבלים בעולם. לא, איני מתכוון לזאת כפי שהירוקים מתכוונים לזאת. אני מדבר על משאבים אנושיים. על השכל האנושי ומאמץ אנושי, וזמן.כן, משברים יקרו, וקורים, כאשר השוק מבין כי משאבים נוצלו שלא כהלכה. בכיול מחדש מתברר כי הון רב "הלך לאיבוד". אבל גם בימים כסדרם יש להבין כי הון רב הולך לאיבוד, אנו פשוט לא שמים לב לכך.לא לעולם חוסן. חברה יכולה להתמוטט, אנשים יכולים לרעוב ברחובות ואימפריות יכולות ליפול. טכנולוגיה יכולה לדרוך במקום ולצעוד לאחר. לא בטוח שהמערב יבין לאן דרכו מובילה. ממשבר למשבר הוא אינו לומד. הלמידה וההבנה אינם דברים שגרתיים. הם לא פשוט יקרו. צריך לגרום לאנשים להבין, על ידי חינוך והסברה. בשביל זה אתרים כמו האתר הזה הם חשובים.
0
dave
response to אאאi don't agree with your idea that the western world is about to have a terrible crash like what happened to the ussr circa 1990.the west is much more powerful both economically and socially than the ussr was and most people believe in the democratic ideology enough to make sacrifices in order to allow it's existence. in the communist countries that failed most people lost the belief in the Marxist ideology that the communist party believed in. and besides the american people might not be field workers anymore but in the current reality they don't have to be. they have services they can provide to each other for money and they have a strong enough agricultural base to keep their country running without collapsing as disastrously as you believe it must do. i'm not saying that the current socialistic model can keep going forever but at the moment it seems pretty strong and even when it will eventually fall it's not gonna cause the us to become a 3 world country.
0
אפרים
על מדידה של אסונות ושמיטת חובותשמיטת חובות זה רעיון נפלא רק אם אני חייב יותר משחייבים לי, אחרת זה רעיון בולשביקי במהותו...משעשע לקרוא את ההערכות המלומדות לאסון, כשאף אחד לא מגדיר מה הסף לאסון.האם אבטלה בארה"ב של 15% זה אסון? או שאולי רק 25%?.האם ישראל ב 2002 עמדה על סף אסון ? האם אינפלציה שנתית ממוצעת בארה"ב של 12% במשך 10 שנים רצופות זה אסון, או אולי רק מעל 20%. ( הדוגמא של ישראל בשנות ה80 לא רלוונטית כי שם היה מנגנון פיצוי אוטומטי ).לטעמי , אסון יקרה כשעקב קשיים כלכליים, הציבור יהיה מוכן לשלם באובדן החופש ולהעלות " איש חזק" לשלטון ש"יעשה סדר ". למיטב הבנתי, במהלך 2008 העולם עמד על סיפו של אסון, במובן שאלמלא הפעילות שננקטה מול המערכת הפיננסית, מליוני אמריקאים נוספים היו מאבדים את כל חסכונותיהם , אחוז האבטלה היה עולה משמעותית והסיכון לפגיעה חמורה בתרבות החופש האמריקאית היה גדל.אני מסכים עם הטוענים ש " הממשלה הגדולה " והרגולציה הנילוויית היו התורמים העיקריים למשבר, אך משהתחולל, כנראה מה שנעשה היה נכון.ככלל מפריע לי ההתעקשות של שוחרי חופש לנסות להוכיח בכל דרך שחופש כלכלי נותן תמיד את התמורה הגבוהה ביותר לכלל הציבור. ואם זה אינו נכון, הייתם מתנגדים לחופש ? גם היום אני מעדיף את ארה"ב על פני סינגפור או סין, בלי קשר לתוצר לנפש, צמיחה וכו', כי עדיין, החופש שם הוא ערך שאנשים נולדו איתו ומוכנים להילחם עליו.
0
ליברטי
על Google וקריסת המערבגם חובב דיסטופיות כמוני לא קונה את ההטענה שהמערב יקרוס כי לא אימץ את המודל הרוסי.כל ההיסטוריה האנושית היא של קדמה - למרות הנסיגות והצניחה לתהומות. התחלנו כלהקת קופים על עצים, המשכנו למערות, המצאנו את החקלאות - ואת העבדות - על הנילוס, והגענו ל- 7 מיליארד שמחוברים כולם, סליחה על הקלישאה, בכפר גלובאלי.המערב לוחץ על העכברים במשרדים ממוזגים, כי זה השלב שאליו הגיעה האבולוציה. עבודת כפיים היא הצורה הכי פשוטה של התרומה האנושית, ולא צריך ללמוד הרבה כדי לסחוב שקים או לעבד שדה אורז. עובדי הכפיים ינוהלו על ידי יושבי המשרדים, עד אשר - וזו עיקר הנקודה שבה רואי השחורות טועים - הטכנולוגיה תביא לפריצת הדרך הבאה.המערב לא צריך יותר להשריץ ילדים, כי הגיע השלב שבו האיכות (ההשכלה, הידע) יותר חשובה מן הכמות. הילודה צונחת עם העלייה באיכות החיים. המקסיקנים והטוניסאים הם האמריקאים והאירופאים החדשים, ברגע שיתחבו לפייסבוק. ארה"ב עשתה טובה אדירה לאנושות כשברחה לממסד מעכב-יצירתיות: שוק אמריקאי חופשי הפך רעיון של 2 סטודנטים בתוך פחות מעשור לחברה עם 24000 עובדים, המגלגלת תקציבים של מדינה בגודל בינוני. אוהבי הקומונות יכולים להתריס עד מחר, אבל לוחצי העכברים העדינים ימחקו אותם בגיחה אחת של B2, וזו עובדה אבולוציונית. אגב, בני 60 שנגד בתי אבות חופשיים להחרים את ה- MRI, ויאגרה, צינתורים ויתר המצאות המערב.לטענה השחוקה של צ'ה גווארה על מערב חסר הלכידות חברתית: נהפוך הוא, השוק החופשי הוא תמצית הקישוריות האנושית - דרך אין-ספור טראנזאקציות מ_ר_צ_ו_ן, במקום הסגידה השבטית לדוצ'ה התורן שמספר סיפורים על אחווה וטס על גולפסטרים פרטי לבנק ממוזג בשוויץ.יהיו טלטלות ונסיגות, ולכן אכן שאלת השאלות היא: העיתוי והמידה. אך את הכיוון הכללי אי אפשר לשנות, ואפילו הסיכוי למלחמה גרעינית פחת לאחר שהמערב הכריע את ברה"מ - שוב, באמצעות טכנולוגיה (מכונות צילום, קלטות וידאו, הפצת הידע על שקרי השלטון).אנו מתקרבים למהפכת ייעול רובוטית; רובוטים - כולל המחשב - יהפכו את כל עובדי הכפיים למיותרים, ואז באמת תהיה להם בעיה.לאחר מכן, יגיע עידן היצירתיות הטהורה: מרבית הצרכים של האוכלוסייה יסופקו באופן אוטומטי, וצבירת העושר תאבד את משמעותה. ריי קורצוויל קורא לזה סינגולאריות.
0
אאא
לדייבהמערב לא יעבור משבר כמו ברה"מ,אלא 100 פעמים יותר גרוע.למה ?1) לברה"מ היה בסיס ריאלי של מינרלים להשען עליו מבחינה כלכלית.2) הראיה בנוחות דבר רע יצרה בברה"מ אוכלוסיה קשוחה וחזקה שמסוגלת להתמודד עם משברים די בקלות בשל היותה קשוחה ורגילה להסתפק במועט.האמונה בקומוניזם מאז מות סטאלין היתה תמיד מנת חלקו של מיעוט משעבד....בדיוק כמו שקורה עם האידיאולוגיה הליברלית שנכפית כיום על אוכלוסית המערב בידי החונטה המשפטית,התקשורת וארגונים מהסוג של אמנסטי או הקרן לישראל חדשה.הדמוקרטיה במערב היא שקר ציני הרבה יותר גדול מהבולשיט הקומוניסטי.האנשים שהציבור בוחר במערב לא מנהלים כלום ולא מחליטים כלום.החקלאות האמריקאית מבוססת על מקסיקנים וכושים.לא על אמריקאים.האמריקאים כבר לא עושים שום דבר יצרני אלא יושבים במשרד ולוחצים על העכבר.כוח של מדינה איננו השפע שלה או הטכנולוגיה שלה אלא היכולת שלה להתמודד עם משברים של ממש והיכולת להשתנות.חברה שמנה,זקנה,מפונק ת,סוגדת לגירויים מיידים,חילונית והטרוגנית מדי - היא חברה מאד מאד מאד חלשה.
0
אאא
לאליהוהעניים האלה הם שעובדים בעבודות היצרניות החשובות.אלה שאי אפשר בלעדיהן.אפשר בלי הייטק ובלי אקדמיה ובלי עורכי דין,רו"ח,פסיכולוגים,פר סומאים....נסה לחיות שבוע ללא שוטרים,עובדי ניקיון,טכנאים,א חיות,עובדים סיעודיים,עובדי חקלאות,בנין....העניים הם אלה שנלחמים.גם המערב חייב אותם ולכן הוא הביא מאה מליון כושים ומוסלמים לאירופה ו 80 מליון מקסיקנים לארה"ב.עדיף שאלה יהיו העניים שלך.אתה מניח כי המערב הוא איזה אופטימום ואז לפי קנה המידה המעוות הזה מסווג את כל היתר כ"לא מפותחים" או "פרימיטיביים".לא מעט תושבי אימפריות בעבר עשו את הטעות הזו.למה זה טוב שיש כלכך הרבה זקנים ?למה זה טוב שאדם יהיה 20 שנה בפנסיה? מה זה נותן למדינה או לחברה ?כמה משאבים הולכים לאיבוד על הטיפשות הזו של הארכת תוחלת החיים לאבסורדים כאלה ?לעניות דעתי מינרלים הם בסיס ריאלי (אבל בעל לא מעט חסרונות אחרים) לכלכלה.שופינג,הבסיס של כלכלת המערב,הוא פיקציה.הקצבאות במערב לא מחולקות מסיבות סוציאליות כמו שאתה חושב.הם מחולקות כי הגיעו למסקנה שהנזק שנגרם למדינה בגלל חלוקת כסף סתם הוא יותר קטן מהנזק שנגרם לכלכלה מהווצרות שכבת אנשים שלא צורכת.
0
אאא
אפרים יקיריהכושים וההיספנים הם היחידים שנלחמים עליו וגם זה רק כי אין להם עבודה אחרת.תעיף מבט על המערך הלוחם של הצבא האמריקאי בהזדמנות.או על זה שלנו....
0
אאא
שאלה לליברטילמה המסלול בו בחרה האנושות הוא קדמה ולא נסיגה ?למה זה טוב שיהיו 7 מליארד בני אדם על כוכב שמתאים ל 300-400 מליון לכל היותר ?עוד בחייך תזכה לראות את ארה"ב נעלמת כמו נוד ברוח.גם את אירופה.
0
אליהו, חיפה
תגדיר "עבודה חשובה"?חקלאי מייצר מזון - וזה חשוב:אבל בלי מיכון ומחשוב - חוזרים לכלכלת קיום - שבה המטרה היא שרידות בלבד.בלי שוטרים אנחנו יכולים להסתדר (הם גם כך לא מתפקדים בגלל בתי המשפט) בעזרת ארגוני אד-הוק (השומר החדש)וכשמגיעים לאחיות וטכנאים - אנחנו חוזרים למקצועות שדורשים הכשרה אקדמית משמעותית - וצבא לוחצי עכברים שימשיכו את המחקר הרפואי והטכני, ומסתמכים על מחשוב ומיכון משמעותי.ובישראל - בלי הייטק יש לך צבא פרעושים שמחוסל תוך יום.אני לא מניח שהמערב הוא אופטימום. אני פשוט מכיר בעובדה שיכול להיות הרבה יותר גרוע - ע"ע רוסיה ולוב.למה אנשים חיים הרבה יותר שנים - כי בשוק ללא כפיה, אנשים חוסכים, ויכולים לחיות טוב גם כשהם זקנים.מה רע בזה שיש לאנשים אפשרות לבחור?כלכלה מתדרדרת למינרלים וחקלאות כשהיא קורסת לחלוטין. זה לא בסיס נורמאלי לכלכלה - זאת כלכלה שצועקת לעולם - אני לא מתפקדת.היום המערב שבוי מדי בקונספציה הסוציאליסטית מכדי לתקן את עצמו - קשה לחתוך 50% מהתקציב כדי לחזור למסלול צמיחה אחרי ששיקרת 10 שנים שהדבר ההפוך יתקן את הכלכלה.קשה - אבל אין ברירה. מחכים לראות מי הראשון שישבר ויוביל את הדרך לשפיות.המערב לא חייב את הכושים והמקסיקנים מאז מלחמת האזרחים האמריקאית - הסוציאליטים חייבים אותם, אחרת מי יצביע להם בבחירות הבאות. התירוצים שהסוציליסטים משתמשים בהם ממש לא מעניינים אותי, די ברור שהם שקר.
0
אפרים
המינרלים של אאאבכל מצב אסוני אני מעדיף שיהיו סביבי יושבי משרד לוחצי עכבר כדוגמת כל יזמי ההייטק של העשורים האחרונים, מאשר כורי מינרלים מוכשרים.אני עדיין סומך הרבה יותר על תושייתם של האחרונים מאשר על כושרם הפיסי של העבדים.ובאשר להתנהלות ארה"ב במצב אסוני, אכן ייקח לאוכלוסיה המערבית זמן הסתגלות שיעלה כנראה בדמים, אך בסוף היום התושייה האמריקאית תנצח את הבערות הבריונית, בלי קשר איזה נשיא יהיה בשלטון, כי הרוח האמריקאית היא שתנצח.( להזכירך, כשפרצה מלחמת העולם השניה, היו בצבא האמריקאי כ 150,000 חיילים מצוידים בציוד פרימיטיבי, וכשבראשם נשיא סוציאליסט, הובילו את העולם המערבי לניצחון .ובאשר להסתפקות במועט, תסתפק אתה במועט . יצאנו מחשכת ימי הביניים בזכות אנשים שרצו יותר, ואנחנו ממשיכים להתקדם גם בזכותם של אלו מתרבות השופינג ...אני מתחלחל מלחשוב על היום ש"המערב יחזור למקורות הנוצריים שלו" ויעלה על המוקד כל בר דעת שיביע מחשבות כפירה.
0
אאא
לאליהוהשמאל אכן זקוק להם.גם אצלנו.העובדה שניתן לבצע מהלך בסדרי גודל כאלה לאורך עשורים מאחורי גבה של רוב האוכלוסיה מוביל גם אותך למסקנה מה שווה הדמוקרטיה במערב.במדינה דמוקרטית לא יכול להתרחש תהליך מאסיבי כזה לאורך 40 שנה אם רוב עצום באוכלוסיה מאד מאד לא רוצה אותו.בלי שוטרים לא תתקיים.אתה ואני יכולים להתחמש כנגד הרוע האנושי שיתפרץ אבל זה לא משתווה לאנשים שעברו הכשרה צבאית מסודרת ופועלים כקבוצה מאורגנת.טכנאים ואחיות הם דבר חיוני מאד.לא צריך צבא של לוחצי עכברים.צריך שכבה מאד מאד צרה של משכילים ואסור לאפשר להם להפוך למעמד חברתי שעובר בירושה כמו שקורה במערב.בעבר המוטו הצבאי היה לבנות כלי נשק שיגרמו מקסימום נזק במינימום עלות.הליברל גרר את המערב לכיוון בו המוטו הוא "שימותו כמה שפחות חיילים ואזרחים של האויב ולעזאזל כמה שזה עולה".התוצאות הצבאיות,כמו שאפשר היה לצפות,היו מביכות ומשפילות בהתאם.הרצון של אינדיבידואל למקסם נוחות או תוחלת חיים איננו בחירה חופשית אלא אינסטינקט שיש לכל חיה.הנהגת הקולקטיב אליו משתייך אותו אינדיבידואל אמורה לקחת בחשבון גם שיקולים אחרים.הבעיה הכלכלית של המערב היא כמו החלק של הקרחון שמבצבץ מעל המים.כל אורח החיים של המערב הוא טעות אחת גדולה ומוביל למבוי סתום בכל התחומים.כלכלה לא מדרדרת לחקלאות או מינרלים.ככה עבדה הכלכלה האנושית אלפי שנים.כלכלה מדרדרת כשהיא מתבססת על שופינג.כשהאוכלוסיה הופכת למאגר צרכנים כשהקיום של האוכלוסיה מתמצה ליכולתה לצרוך.הסתפקות במועט היא דבר נפלא.כשהמערב יחזור למקורות הנוצריים שלו,הוא יזכר בזה.
0
יבגני
על קריסת המערבלאאא:1. "לחיצות על העכבר" הן לא קטגוריה מיוחדת. אם אדם לוחץ על עכבר בשביל להפעיל (או תכנת מראש) רובוט יצרני - מדובר בעצם בעבודה יצרנית לכל דבר ועניין; אם הוא פקיד מיותר, אין הבדל עקרוני בין מצב בו הוא לוחץ על עכבר או זה שבו הוא כותב עם דיו על פיפירוס - הוא מיותר בדיוק באותה מידה. אם כבר, יתכן שעבור אותה עבודה מיותרת נדרשים היום פחות פקידים מאשר בעבר עקב ההתייעלות הטכנולוגית - מה שבעצם מצמצם הפסדים.2. אני מסכים כמובן שכלכלה בריאה צריכה להתבסס על פעולות יצרניות, שהן, מטבען, מבוססות בתחילת השרשרת על משאבי טבע. אני רק לא מבין מה רע בכך שהתפתחות טכנולוגית מביאה יכולת להפיק יותר תועלת מאותם משאבי טבע... לדעתי זה רק לטובה...2. אין שום דבר רע בלהיות חילוני. לא ברור לי איך הגעת למסקנה שחברה חילונית היא בהכרח סוציאליסטית, וחברה דתית בהכרח לא. אני לא חושב שיש קשר בין שני הדברים. בישראל, למשל, המפלגות הדתיות ביותר הן אלו שדוחפות הכי חזק למדיניות סוציאליסטית הרסנית בדמות קיצבאות גבוהות, סיבסוד, וכו'... אתה כנראה מסתמך על המצב בארה"ב, אבל זה לא כלל גלובלי.3. אין ספק שקיימת היום במערב בעיה דמוגרפית קשה. העניין הוא שמקור הבעיה הוא פחות בעליה באורך החיים (אותה רפואה שהעלתה את אורך החיים, איזנה זאת חלקית גם בהעלאת אורך החיים הבריאים - ז"א תקופת העבודה הפוטנציאלית), ויותר בירידה דרסטית בילודה. הריבוי הטבעי ברוב מדינות המערב היום הוא קטסטרופלי: הריבוי הטבעי נמצא מתחת למינימום ההכרחי לשמירה על פירמידת הגילאים, ומחוסר ברירה מיובאים זרים שהשוני האתני והתרבותי שלהם קיצוני ביותר - מה שמהווה פצצת זמן נוראית. חשוב רק להיזהר גם מהתסריט הקיצוני ההפוך שיש מגזרים בארץ השואפים אליו - שעלול להביא לפיצוץ אוכלוסין מהיר. המדינות ה"לבנות" היחידות בהן המצב הוא תקין הן אלו של דרום אמריקה - ארגנטינה, צ'ילה, אורוגוואי, קוסטה ריקה. אם לא יקרה שינוי דרסטי בטווח המיידי, אירופה וצפון אמריקה אכן יקרסו - ושום תעלול פיננסי לא יעזור להם. עצוב, אבל זה אכן כך.
0

3000 תוים נשארו