שלישי, 25 פברואר 2014 19:40

אופנה, טעויות והיסטריה במדע

ההיסטריה של ההתחממות הגלובאלית היא אופנה מדעית חולפת ללא ביסוס עובדתי מוצק. זה לא מקרה יחיד של היסטריה מדעית אופנתית. הנה מקרה טרי מתחום הרפואה, והפעם - ממוגרפיה לגילוי מוקדם של סרטן השד.

1447



אני נוהג לומר כל הזמן שההיסטריה של ההתחממות הגלובאלית היא אופנה מדעית חולפת שאין לה ביסוס עובדתי מוצק. זה לא מקרה יחיד של היסטריה מדעית אופנתית. הנה מקרה טרי מהתחום הכי היסטרי במדע – תחום הרפואה.
 
מחקר חדש שהתפרסם בקנדה מראה שאין תועלת בבדיקות ממוגרפיה לגילוי מוקדם של סרטן השד. זהו מחקר מאד רציני ובו עקבו אחרי כ- 90 אלף נשים לאורך 25 שנה. המחקר הזה מראה שאין תועלת בבדיקות ממוגרפיה – כלומר שיעור התחלואה וההישרדות לא היו שונים בין הנשים שעשו ממוגרפיות ואלו שלא עשו.
 
הממוגרפיה הפכה לאופנה ולתעשייה שלמה. שלטונות הבריאות בכל העולם ממליצים לכל אישה לעבור בדיקה כל שנה אחרי גיל 40, קופות החולים מנדנדות למבוטחים עם תזכורות, ועם מסעי פרסום בתקשורת למודעות לסרטן השד. רופא המשפחה מקפיד לשלוח את כל המטופלות לבדיקה. תעשייה שלמה של מעבדות קמה לבצע אינספור הבדיקות כל שנה. כל זה אין בו תועלת, ואף ייתכן שהנזק שלו גדול מהתועלת. בבדיקה סופגת הנבדקת מנה של קרינה. אח"כ יש הרבה תוצאות חיוביות שגויות – מתגלה משהו "חשוד" והאישה עוברת הקרנות וטיפולים ודאגות ומצוקה נפשית – ובסוף מתברר שלא היה צורך, כי האבחנה הייתה שגויה. אני ממליץ לקרוא את המאמר הזה בניו יורק טיימס על אישה שלמדה את הנושא ומסרבת לעבור את הבדיקה.
 
אופנות מדעיות שהצמיחו תעשייה גדולה של מכונים ו"מומחים" לא מתות בקלות, גם כאשר מתגלה שאינן מועילות – כי הרבה אינטרסנטים דואגים להמשך ה"מסורת". כך למשל התפרסם כבר בשנת 2001 מחקר גדול, מקיף ואמין שקבע ש: "המידע המוסמך שקיים לא הראה עד כה שהבדיקה (ממוגרפיה) עוזרת במשהו להישרדות מהמחלה". בכל זאת ממשיכים הרופאים לשלוח את הנשים באדיקות, ובקפדנות, לבדיקות שנתיות ותעשיית המעבדות והטיפולים עובדת במלוא הקיטור, הכול לריק.
 
אני לא רופא ולא מומחה בנושא. אינני יודע מה האמת על התועלת בבדיקות ממוגרפיה, ואני חושד שאיש אינו יודע. אני לא ממליץ לא לעשות או כן לעשות ממוגרפיות – תעשה כל אחת מה היא מבינה. אבל, אני חושד מאד שזו דוגמה להתנהלות אנושית שכיחה: נתקפים בהיסטריה על בסיס מדעי מפוקפק, כשהמדענים והרופאים מלבים את ההיסטריה, יוצרים תעשייה ענקית של מעבדות ומטפלים שגורמים יותר נזק מתועלת. הכול מבוסס, כמובן, על תופעה שהיא מאד ממשית וכואבת – מחלת סרטן השד, שרבות מתות ממנה כל שנה. זה שהמחלה נפוצה וחמורה גורם לבני אדם, באופן אינסטינקטיבי, לחשוב ש"מוכרחים לעשות משהו" ואז, ממציאים "משהו לעשות" (ממוגרפיה) שנראה מאד מדעי ומרשים. וכולם רצים "לעשות משהו", "יעלה כמה שיעלה", כי "חייבים להינצל מהמחלה האיומה הזו", ונקלעים לסחרור היסטרי ורגשי, מבלי לבדוק בצורה רציונאלית אם ה"משהו" עוזר בכלל או לא.
 
כדי שלא יאשימו אותי בהפליה בין נשים וגברים, אציין שבעיה זהה לחלוטין קיימת עם סרטן הערמונית אצל גברים. גם שם קיימת בדיקה בעלת ערך מפוקפק, PSA, שכל הגברים מעל גיל 50 נקראים לעשות כל שנה, וגם שם, הנזק מ"חיובי שגוי" גדול מהתועלת של הבדיקה, עד כדי כך שממציא הבדיקה מתנגד לה כעת וממליץ לרדת מהנוהל של בדיקה אוניברסאלית.
 
הלקח: לא כל מה שטוענים שהוא מדעי הוא נכון, ולא מה ש"כולם יודעים" נכון, וההיסטריה והגישה הרגשית (הלא הגיונית) היא אופן הפעולה הרגיל והשכיח של האנושות. זה קורה גם עם האקלים, מה פלא...
 
 
יעקב


עודכן לאחרונה ב שישי, 27 מאי 2016 16:56
רון וייס 26/02/2014
ההתחממות הגלובלית עובדה!
אין שום מחקר הסותר את הטענה הבדוקה שההתחממות הגלובלית נובעת מפליטת גזי חממה.
0
יעקב 26/02/2014
אתה לא יודע מה אתה מדבר
אבל אתה מתעקש להנפיק הצהרות ריקות מתוכן.. בנושא ההתחממות הגלובאלית אין שום הוכחה שבני אדם גרמו את מעט ההתחממות שהייתה.
0
יואש 26/02/2014
גם הבדיקה הרפואית לחדר כושר
מיותרת.אבללו אני הייתי אחראי על הנושא מבחינתי שכולם ישלמו על בדיקה ורק שלא יצא מצב שאבטל ואקח סיכון שאדם ימות על הליכון ויהרסו לי סיכוי לקידום.
0
יעקב 26/02/2014
ההתחממות הגלובאלית היא השערה
שלא הוכחה. אולי זה דומה לטענה שהטלפון הסלולרי גורם לסרטן.
0
אליהו, חיפה
רון: לא חסר מחקרים על כך
החל ממחקרים שבודקים טמפרטורות מול אחוזי גזי חממה לאורך תקופה ארוכה במקומות שונים.המשך בניסיונות לשלב פרמטרים אחרים (כמו כתמי שמש) במודלים.וכלה בהצעת מודלים שונים לחלוטין (שהוכיחו את עצמם כמדויקים יותר) המתבססים על מחזוריות במקום על גזי החממה.
0
אאא 02/03/2014
ההתחממות היא עובדה
ולא מדובר ב"מעט" אלא בתהליך די מאסיבי.האם זה קשור למה שהאדם עושה ?אני מסופק.כל מה שהאדם עושה אכן הורס את הפלנטה בצורה יסודית ושיטתית,אבל זה נראה משהו שמעבר ליכולות האנושיות,כרגע לפחות.אתה יכול להוסיף את תיאורית האבולוציה הפאתטית לרשימת ה"אופנות המדעיות החולפות".
0
יעקב 02/03/2014
ההתחממות מעטה
היא בסדר גודל של 0.6-0.8 מעלות למאה שנה - עד כה. זה מה יש, זאת העובדה. כול השאר זה ספקולציות ונבואות לעתיד.מנבאים שההתחממות תלך ותגבר, אבל בינתיים היא דווקא הלכה ודעכה ב 17 השנים האחרונות.האם 0.6, או 0.8 או 1 מעלה שלמה או אפילו 2 מעלות זה הרבה ?ביחס למה? זה, בכול אופן לא יוצא דופן ביחס למה שהתרחש בעבר.אז ההתחממות היא "מאסיבית" ??תלוי איך אתה מרגיש, בבטן.
0

3000 תוים נשארו