חמישי, 18 אפריל 2013 16:47

בנק ישראל: לייקר את הדירות כדי להילחם ביוקר הדירות

ה"פתרונות" ליוקר הדיור המצוטטים בתקשורת, יגרמו להתייקרות נוספת ולעיוותים חדשים בשוק הדיור. אם עד עכשיו שוק הדיור היה יקר, אך לפחות לא מושחת, נקבל מחר שוק דיור גם יקר וגם מושחת.

כותרות דומות מופיעות לאחרונה בכל כלי התקשורת: בנק ישראל דורש להעלות את מסי הנדל"ן כחלק מהצעדים להוזלת הדיור. והנה חלק מההצעות מבית מדרשם של "המומחים":


יוטל מס שבח על מכירת דירה שנייה תוך 8 שנים ממכירת הדירה הראשונה – מי שמחזיק ביותר מדירה אחת יצטרך לדחות את מכירת הדירה השנייה כדי ליהנות מהפטור ממס שבח. כיום צריך להמתין "רק" 4 שנים בין מכירת הדירות כדי לזכות בפטור.

פישר מתכוון להקטין הכדאיות לרכוש דירות להשקעה, כדי להקטין את הביקושים. קרוב לודאי שהתוצאה תהיה הפוכה, לפחות בטווח הנראה לעין: היצע הדירות למכירה יקטן כי בעלי דירות ידחו את מכירת הדירה השנייה (בדיוק כפי שנוהגים היום... ממתינים עד תום השנה הרביעית) ומחירן יעלה... אבל נניח שפישר צודק ויירכשו פחות דירות להשקעה, אז יקטן מלאי הדירות להשכרה כי דירות השקעה מיועדות להשכרה. אם תפחת כמות הדירות להשכרה, אז שכר הדירה יזנק לשמים והתשואה על השכרת דירה תעלה כדי לקזז את הירידה ב"נזילות" של הדירה (היכולת לממש את ההשקעה).

גם לעלייה הצפויה בשכר הדירה יש לבנק ישראל מענה "חכם" – נגדיל את המס על שכר דירה, במקום 10% כיום (שרק מיעוט מבעלי הדירות טורחים לשלם...) נעלה את המס, נניח ל-25%. אבל השוק חכם מהפקידים וקרוב לודאי ששכר הדירה יעלה בעוד משהו כדי לקזז את המס הנוסף.

מה אכפת לשוכר דירה שנאנק תחת עול שכר הדירה, לאן הולך שכר הדירה שלו? מה אכפת לו אם חלק משכר הדירה הולך לגובי המס וחלק אחר לבעל הדירה – מה שמפריע לשוכר הוא גובה שכר הדירה ולא לאיזה כיסים הוא מועבר.

גם בעיה זו ניתן לפתור "בקלות": המדינה תבנה דירות להשכרה (150 אלף לדברי יאיר לפיד...) ותחלק אותן לפי ניקוד במחיר מסובסד. כלומר, תקום רשות דיור ארצית, ורשות דיור מקומית בכל עירייה. בנוסף, יקומו גם ועדות ערר מקומיות וארציות וגם ועדת חריגים.

הצעה שלישית, במסגרת מלחמת הממשלה באזרח, מדברת על העלאת מס רכישה על מי שקונה דירה – אם היום כל קונה דירה משלם מס רכישה עד 5% ממחיר הדירה הנרכשת, אז הבה נעלה את המס, נניח ל-10% ממחיר הדירה. האם הדירות יוזלו? קדחת. ישתנה רק הרכב הנהנים ממחיר הדירה.

שוב, מה אכפת לי כקונה מי מקבל את הכסף היקר שאני משלם עבור קניית דירה: פקיד המס או המוכר?

מס שבח על דירות הוא מס מיותר שמניב הכנסה אפסית. המס מקטין את הנזילות והמסחר בדירות, מעוות את השוק ומגדיל מאד את הביורוקרטיה. "המומחים" מציעים להעמיק את העיוות – "לפתור" את הבעיות הנובעות ממנו באמצעות עיוות ביורוקראטי נוסף שגם אותו צריך יהיה לתקן וחוזר חלילה.

קל לנחש כיצד יתפקד שוק הנדל"ן החדש 

כאשר נקנה דירה נשלם למוכר חלק מהסכום במזומן ובשחור – כך נחסוך תשלום מס גבוה. לפני חתימת הסכם הקניה נשלוף מעטפה, ובהסכם נרשום מחיר נמוך יותר. גם הממשלה תרוויח בעקיפין מהשוק השחור שייווצר בנדל"ן: בגלל העסקאות השחורות יירשמו בחוזי המכר מחירים פיקטיביים נמוכים יותר. כך ירד מדד מחירי הדירות, החוב הממשלתי שצמוד למדד יקטן. שר השיכון יוכל להצהיר שהוא הצליח להוריד את מחירי הדירות; שר האוצר יזקוף לזכותו את ירידת המדד הכללי; מס הכנסה יוכל להתגאות בעליה בפניות המלשינים ל"קו הצדק" וידרוש תוספת כוח אדם; שר המשטרה יוכל להכריז שמשרדו נלחם בעבריינות של עסקאות נדל"ן שחורות וידרוש תוספת תקציב.

במוקדם או במאוחר יעלה פיתרון יצירתי גם לשחיתות זו: יוקם גוף חקירות עצמאי לעסקאות מקרקעין, בסמכותו יהיה להתנות רישום דירה בטאבו בבדיקת פוליגרף. האח של מישה כהן מהעירייה יקים כמובן מכון פוליגרף ויזכה במכרז. לא להילחץ, תמורת תשלום סביר יהיה מאכער שיסדר, למי שירצה, תוצאות פוליגרף מתוקנות.

גם בחוזי השכירות יופיע שכר דירה רשמי נמוך, אבל בטרם יסכים בעל הדירה לחתום על החוזה – הוא ידרוש 20,000 שקל במזומן, מתחת לשולחן (זה הנוהל המקובל בשבדיה "הנאורה"). מאות פקידי מס הכנסה נוספים יגויסו ויוקם בית משפט חדש לשכירות ולמסי נדל"ן. ג'ובים למכביר. נקבל מדינה שאזרחיה טובלים בשחיתות עממית המונית.

את גדודי הפקידים, המפקחים והשופטים החדשים צריך יהיה לממן – יש רק דרך אחת לעשות זאת: להגדיל את מס ההכנסה והמע"מ על כל הציבור. עלות העבודה תתייקר ואתה גם עלות חומרי גלם ומוצרים – ההתייקרות תתגלגל גם אל מחירי הדירות (והקוטג') – אלה שוב יאמירו ואז תהיה הצדקה להחמרה נוספת בצעדים העתידיים שבנק ישראל והאוצר יציעו.

אם עד עכשיו שוק הדיור היה יקר, אך לפחות לא מושחת, נקבל מחר שוק דיור גם יקר וגם מושחת.

הפטנט של בנק ישראל

"מומחי" בנק ישראל עלו, מבלי לשים לב, על רעיון גאוני: אם הטלת מסים על דירות מוזילה את מחירי הדירות, אז על פי הגיון זה צריך להטיל מסים על מוצרים נוספים כדי להוזילם: נעלה את המס על מכשירי טלפון כדי להוזילם... ואם נרצה עגבניות זולות, כדאי להטיל עליהן מס רצחני במיוחד.

מוטי היינריך

עודכן לאחרונה ב חמישי, 21 יולי 2016 05:35

3000 תוים נשארו