רביעי, 12 אפריל 2017 05:18

פייק ניוז: חשמל סולארי זול בישראל

התבשרנו כי במכרז האחרון לחשמל סולארי הושג מחיר שנמוך מהמחיר של חברת החשמל. מעכשיו נהנה רק מחשמל זול מהשמש. האם נגמר עידן הפחם והגז? 

2372

 

לפני כחודש נסגר מכרז ראשון לאספקת חשמל סולארי פוטו-וולטאי, והתקבל מחיר זול מאד: 19.9 אג' לקוט"ש. המחיר הזה נמוך (לכאורה) ממחיר החשמל המיוצר על ידי חברת החשמל (כפי שמחושב על ידי רשות החשמל) שהוא כ- 27 אג' לקוט"ש, והוא גם נמוך יותר המחיר הזול יותר של היצרנים הפרטיים, היעילים יותר, המפיקים חשמל מגז במחיר 21-23 אג' לקוט"ש. הזוכים במכרז הם 12 יצרנים (4 גדולים, 8 קטנים) שייצרו ביחד כ-235 MW חשמל.

שמחה וששון בין חסידי השמש! כך למשל אומר חוני קבלו מרשות החשמל: "נוכל לעבור לאט לאט, ממשק אנרגיה שמבוסס דלקים פוסיליים – על כל המשתמע מזה בזיהום אוויר, בזיהום גזי חממה, בתחלואה, בתמותה – למשק אנרגיה ירוק, תוך שאנחנו מוזילים את החשמל לצרכנים. זה מדהים". גם הטוקבקיסטים חוגגים: "נסגור את תחנות הגז והפחם, ונעבור לשמש זולה ונקיה".

אמת אחת ולא שתיים

לאט, לאט לכם עם החגיגות החולמניות. לא חשוב מה תוצאות מכרז זה או כל מכרז אחר בעתיד, עובדה בסיסית אחת לא תשתנה לעולם: השמש מפיקה חשמל רק כ- 20% מהזמן. אמצעי אחר (הגז והפחם) ימשיך לספק לפחות 80% מהחשמל, תמיד (כלומר בעתיד הנראה לעין).

עובדה שנייה היא ששיא צריכת החשמל בארץ מתרחש בשני מצבים: האחד – בשעות הצהריים בקיץ, בימי חול חמים (כאשר בתי החרושת עובדים וכולם מפעילים מזגנים); השני – בשעות הערב בימים קרים במיוחד בחורף, כאשר כולם מפעילים חימום. השיא עצמו (בשיעור כ- 12.5 GW) זהה בשני המקרים. מאחר והשיא השני מתרחש כאשר השמש לא זורחת, פירושו שחייבים להחזיק מקורות חשמל פוסיליים תקינים ועובדים, וזמינים, במלוא היקף צריכת השיא. כלומר: השמש (ולא חשוב מחירה) היא רק תוספת על גב המערכת הפוסילית העיקרית, שמסוגלת לספק את מלוא הצריכה. השמש לבדה אינה מספיקה, גם לא חלקית. לעולם לא תהיה השמש מקור עיקרי לחשמל, וגם לא מקור גדול במיוחד (התקרה היא כ- 20%).

השוואה מטעה בין מחירים

השוואת המחירים (השמש זולה מחשמל פוסילי!!) גם היא פגומה, כי לא משווים מחירים של מוצרים זהים. חשמל סולארי תזזיתי אינו מוצר זהה לחשמל פוסילי רציף ואמין. תחנת כוח פרטית, גזית, מציעה ללקוחותיה חשמל במחיר 21-23 אג' לקוט"ש (בתוספת מחיר ההולכה של רשת חברת החשמל). תחנת הכוח הגזית מתחייבת לספק ללקוח את כל החשמל שהלקוח צריך. מאידך, אין לתחנה הגזית לקוחות מובטחים ומכירה מובטחת של כל החשמל שהיא מסוגלת לייצר – היא צריכה למצוא לקוחות ולהניח שלא תצליח תמיד למכור את כל מה שהיא מסוגלת לייצר – בדומה לכל יצרן של כל פריט אחר (תמיד היצרן צריך למצוא קונים לסחורתו). החברות הסולאריות במצב שונה: אין הן יכולות לספק חשמל ישירות ללקוחות, כי הן אינן מסוגלות להתחייב לספק חשמל רציף ותמיד, כאשר הוא דרוש ללקוח. מאידך, מובטח להן שחברת החשמל תרכוש מהן (מהשמש) – את כל החשמל שהם מסוגלים לייצר, בין אם חשמל זה דרוש לחברת החשמל ברגע הייצור ובין אם לאו. היצרנים הסולאריים הם פרזיטים על גבי המערכת הפוסילית האמינה. כאשר השמש לא זורחת, חברת החשמל תספק את החשמל הדרוש ללקוחות. אבל, כאשר השמש כן זורחת חברת החשמל חייבת לרכוש את החשמל הסולארי.

בקיצור: החשמל הסולארי (הזמין רק לפעמים, באופן תזזיתי, ללא שליטה שלנו) אינו אותו מוצר כמו החשמל הפוסילי – הזמין מתי שצריכים אותו. אז אם מוכרים מוצר נחות (חשמל סולארי) באותו מחיר כמו מוצר בעל איכויות גבוהות יותר – אין לטעון שהמחיר זהה. ההשוואה בין מחיר החשמל הסולארי לחשמל פוסילי היא השוואה בין תפוחים לתפוזים (דברים שונים). דרך אגב: במכרז בדובאי התקבל מחיר סולארי עוד יותר נמוך של כ- 12 אג' לקוט"ש. אבל, כאמור, גם אם החשמל הסולארי יהיה לגמרי חינם, אין הוא מסוגל לספק אלא חלק קטן מצרכינו.

אי אפשר לכבות ולהפעיל תחנות כוח גז-פחם לפי מצב העננים

יש נקודה נוספת: תחנות כוח פחמיות ותחנות גזיות יעילות (מחזור משולב) לא ניתן לכבות בבוקר כאשר השמש זורחת, ולהדליק בחזרה בערב, כאשר השמש שוקעת. לכן – לא ניתן לתכנן מערכת חשמל שמקבלת את החשמל מהשמש בשעות היום ומהגז והפחם בערב ובלילה. התחנות הרגילות (היעילות) הן הכי יעילות כאשר הן עובדות 24/7 רצוף. לכן, החשמל הסולארי הוא (רובו) מין סרח-עודף על גב המערכת הפוסילית שחייבת לפעול רצוף. הוא פשוט לא נחוץ, אלא חלקית כפי שיוסבר בהמשך. אם בכל זאת מישהו חולם על מערכת בה השמש מספקת את כל החשמל ביום (כאשר היא זורחת) ובערב יפעילו את התחנות הפוסיליות – הדבר אפשרי כי יש סוג של גנרטורים העובדים (בלילה) על גז, במחזור פתוח, אותם כן ניתן להדליק ולכבות. החיסרון הוא שהם שורפים פי 2 דלק מהגנרטורים הרגילים (הפועלים 24/7), ויצא שכרו בהפסדו – כלומר לא חסכנו דלק (וזיהום ופליטות) בזה שמפעילים אותם רק בלילה. גם הבלאי שלהם הרבה יותר גדול (ולכן העלות).

התרומה החיובית השולית של חשמל סולארי

הטיעון אינו שחשמל סולארי חסר תועלת (מתוך הנחה שהוא זול). אם נסתכל על צריכת החשמל ביום קיץ טיפוסי (חם) נראה צריכה מינימלית של כ- 6 GW בשעות הקטנות של הלילה, כ- 8-9 GW בשעות הערב, כ- 11-12.5 GW בשעות שיא החום בצהרים ואחה"צ (ביום חול), כאשר כול המזגנים פועלים. אם נניח שתחנות פוסיליות רגילות מספקות 8-9 GW רצוף, 24/7, עדיין אנו צריכים תוספת של 2-3 GW בשעות הצהרים החמות (בימי חול). היום מקבלים תוספת זו על ידי הפעלת טורבינות שעת שיא (peakers) יקרות ובזבזניות בדלק. חשמל סולארי בהיקף של כ- 2-3 GW יוכל לייתר את הטורבינות של שעת השיא (בקיץ) ולחסוך לכן הרבה דלק (וזיהום). זאת התועלת של החשמל הסולארי – וזה היקפה: 2-3GW (מתוך כושר ייצור כולל של כ 13-14 GW); ומדובר על ימי קיץ חמים, כלומר לא בחורף ולא בעונות המעבר. היום, למשל, (יום חול, 26 למרץ) צריכת השיא ביום היא רק כ- 7-8 GW, זהה לצריכת הערב, כלומר אין צריכת יתר ביום שניתן לספק אותה על ידי השמש במקום ה- peakers.

לוחות השמש, בעיקר על גבי גגות, יכולים להביא תועלת לצרכנים עצמם, בלי קשר לחברת החשמל. מפעלים יכולים להתקין לוחות שמש על גגות ולהשתמש באנרגיית שמש מייצור עצמי במקום חשמל של חברת החשמל, וליהנות מהקטנת חשבונות החשמל שלהם. המפעלים צורכים את מרבית החשמל שלהם בשעות היום. הם יכולים לחסוך את המחיר לצרכן של חברת החשמל שהוא יותר קרוב ל- 50 אג' לקוט"ש לעומת כ- 20 אג' עלות הקוט"ש הסולארי. זה חיסכון משמעותי. משום מה אין אנו רואים התקנת לוחות שמש לשימוש עצמי, אלא רק מכרזים ממשלתיים לחשמל סולארי שמסופק דרך חברת החשמל.

לבסוף: ההתעסקות בחשמל סולארי מבוססת כמעט כולה (עד כה) על רגש ועל סיסמאות מהבטן "יש אור שמש נקי, בשפע ובחינם" ולא על בחינה רציונלית ומעשית של האפשרויות הממשיות, העלויות והיתרונות.

בזבוז לא רציונלי: 1 מיליארד ₪ לשנה

הממשלה מתעסקת, באמצעות רשות החשמל, בהענקת "רישיונות" סולאריים מאז שנת 2008, על בסיס האופנה הבינלאומית והעיקרון הרגשי: "כמה שיותר חשמל סולארי, יעלה כמה שיעלה!". על בסיס זה הוענקו חוזים סולאריים במחיר אסטרונומי, מובטח ל- 20 שנה. מחיר שהחל ב- 120 אג' לקוט"ש. כך למשל אושר מחיר של כ- 90 אג' לקוט"ש למתקן סולארי תרמי באשלים, שנמצא כעת בשלב ההקמה ועדיין לא החל להפיק (לעומת 20 אג' במכרז האחרון). אנו תקועים עם הרבה חוזים סולאריים, ל- 20 שנה, שיעלו לציבור מעל למיליארד שקל לשנה ( ל- 20 שנה!). מה הועילה הקפיצה הרגשנית הזאת? זה בזבוז נטו של כספי ציבור. כעת, כשהמחירים הסולאריים ירדו לרמה הגיונית, ניתן לבחון את התועלת (וכאמור – יש תועלת, גם אם מוגבלת) שבהשקעה במתקנים סולאריים. אבל, כל ההשקעות שנעשו בעבר, במחירים גבוהים, נעשו על בסיס רגשני, ולא על בסיס רציונלי, וגרמו לבזבוז אדיר של כספי ציבור. לא הייתה שום סיבה ושום תועלת בהשקעה במחירים הגבוהים של העבר, מובטחים ל- 20 שנה!. לא היה נגרם שום נזק אם היינו ממתינים לירידת המחירים ומתחילים רק כעת בהתקנה של חשמל סולארי, בכמות ובהיקף שמביא תועלת. לא הרווחנו דבר מהמחירים הגבוהים ששולמו עד כה. הירידה הנוכחית של מחירי לוחות השמש לא מצדיקה את בזבוזי העבר, ואת ההיסטריה שגרמה להם.

יעקב

 

עודכן לאחרונה ב ראשון, 10 דצמבר 2017 07:25
אמיר
מה עם הרעיון של אלון מאסק?
הרעיון שלו הוא שילוב מצברים עם התאים הסולריים.הדבר מאפשר "החלקה" של השימוש לאורך היום, כלומר - ביום צורכים 20% מהייצור, וכשאין ייצור - צורכים את יתר ה 80%.ואז מתקבלת תפוקה פחות "תזזיתית"
0
יוסי ברנע
חוזר: פייק ניוז: חשמל סולארי זול בישראל
למרות מלומדות הכותב אן הוא מתייחס לסוגיית זיהו ם האוויר בשל השימוש בפחם הגורמת ללא מעט מקרי מוות.
0
שחרורון
חוזר: פייק ניוז: חשמל סולארי זול בישראל
אמיר אמר/ה :
הרעיון שלו הוא שילוב מצברים עם התאים הסולריים.הדבר מאפשר "החלקה" של השימוש לאורך היום, כלומר - ביום צורכים 20% מהייצור, וכשאין ייצור - צורכים את יתר ה 80%.ואז מתקבלת תפוקה פחות "תזזיתית"
הבעיה שמצברים מקפיצים את המחיר משמעותית. אני לא זוכר אצ המספרים אבל המאמץ המרכזי של מאסק כיום הוא הוזלת מצברים יוסי ברנע אמר/ה :
למרות מלומדות הכותב אן הוא מתייחס לסוגיית זיהו ם האוויר בשל השימוש בפחם הגורמת ללא מעט מקרי מוות.
זאת אחת הסיבות שעברו לשימוש בגז לפני בערך 20 שנה

0
דוב הקוטב
אגירת אנרגיה פותרת את הבעיה באופן חלקי בלבד
אגירת אנרגיה (ויש דרכים שונות, מצברים היא דרך יקרה , דרכים אחרות כולל אוויר דחוס במיכלים מבודדים (נפח שווה), בים (לחץ שווה - יקר) שאיבת מים, ועוד). אבל גם אם נניח שקיימת דרך יעילה מאד וזולה מאד לאגור אנרגיה - היתרון הוא באגירה לאורך זמן כאשר הביקוש נמוך ואספקה בשעות השיא. אז ניתן להסתפק במערכות בעלי יכולת יצור נמוכה מהביקוש השיאי.מערכת סולארית תצטרך כושר יצור גבוה מהצריכה השיאית כדי שתוכל לספק את הביקוש בשעות הצהרים החמות וגם לאגור מספיק אנרגיה לשאר שעות היממה.
0
אחד העם
כותב המאמר לא מדייק ומעלים בעיות
שלום, כותב המאמר מתעלם כליל מבעיות זיהום האויר. מתעלם כם מההתקדמות העצומה בעולם. מדינות כמו הולנג וגרמניה מתקגמות ל 50% אנרגיה חלופית. הכותב מייצג כנראה את קונסורציום הגז בישראל ולא כתיבה אקדמית או ז'ורנאליסטית אמינה. וחבל.
0
אני
יש אפשרויות אגירה
ישאפשרות אגירת אנרגיה
0
אלי
הכותב לא לוקח בחשבון
שכמו שטרום מהפיכה כלשהי הנבואה ניתנה בידי שוטים, כך במקרה הנ"ל.מה שיקרה הוא כדלקמן.. מערכת בחוג סגור (כמו מזגן) הממירות מים למימן ובחזרה יהיו הלב של ייצור החשמל הביתי. כשיש שמש ייצרו מימן , וכשאין שמש ישתמשו במימן. הטכנולוגיה קיימת , זה רק עניין של זמן, בשלות והעברה לייצור המוני.זה קרה בהרבה תחומים , ויקרה גם כאן...
0
aviram politi
אחד העם היה בולשביק ?
#5 כותב המאמר לא מדייק ומעלים בעיות — אחד העם 2017-05-04 04:32שלום, כותב המאמר מתעלם כליל מבעיות זיהום האויר. מתעלם כם מההתקדמות העצומה בעולם. מדינות כמו הולנג וגרמניה מתקגמות ל 50% אנרגיה חלופית. הכותב מייצג כנראה את קונסורציום הגז בישראל ולא כתיבה אקדמית או ז'ורנאליסטית אמינה. וחבל.
0

3000 תוים נשארו